برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | GIS شهروند محور |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 14 - 16 |
مکان برگزاری | کلاس 16 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | اصول و فیزیک سنجش از دور پردازش پیشرفته تصاویر رقومی |
نحوه ارزیابی |
|
روش تدریس | به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی استفاده می شود که شامل:
است. |
منابع | 1- ملک، محمدرضا. (1396).اطلاعات مکانی مردمگستر: نظریه و کاربرد. انتشارات دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی. تهران. 2- جلوخانی نیارکی، محمدرضا؛ محمودی، سمیه. (1402). کتاب سامانه های اطلاعات مکانی GIS شهروندمحور. انتشارات دانشگاه تهران. تهران 3- Goodchild, M. F. (2007). Citizens as sensors: the world of volunteered geography. GeoJournal, 69, 211-221. 4- Elwood, S. (2008). Volunteered geographic information: future research directions motivated by critical, participatory, and feminist GIS. GeoJournal, 72, 173-183. 5- Sui, D., Elwood, S., & Goodchild, M. (Eds.). (2012). Crowdsourcing geographic knowledge: volunteered geographic information (VGI) in theory and practice. Springer Science & Business Media. |
فایل پیوست اول | Citizens as sensors_goodchild2007.pdf |
فایل پیوست دوم | Volunteered geographic information_ Elwood2008.pdf |
طرح درس | وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- لپ تاپ، تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس- تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس - نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویبان ارائه شود. هفته دوم: مفهوم شهروند محوری، مشارکت و تعامل، تعریف GIS شهروند محور هفته سوم: معرفی، اهمیت، ویژگی ها و چالش های سیستم های اطلاعات مکانی مردم گستر هفته چهارم: آشنایی و تعریف مفاهیم VGI, PPGI, PGIS, Citizen science هفته پنجم: ارائه و بحث پیرامون مقاله "Citizens as sensors: the world of volunteered geography" هفته ششم: ارائه و بحث پیرامون مقاله: "Volunteered geographic information: future research directions motivated by critical, participatory, and feminist GIS" هفته هفتم: فعالیت های اطلاعات مکانی مردم گستر هفته هشتم: انواع داده های GIS شهروند محور، کیفیت اطلاعات مکانی مردم گستر هفته نهم: جامعه شهری و اطلاعات مکانی، سامانه های اطلاعات مکانی شهروند محور هفته دهم: نحوه ارزیابی استفاده پذیری سامانه های اطلاعات مکانی شهروند محور هفته یازدهم: بررسی نمونه هایی از سامانه های اطلاعات مکانی شهروند محور و مردم گستر در ایران و جهان هفته دوازدهم: انواع تحلیل های GIS شهروند محور،کاربردهای GIS شهروند محور در مدیریت شهری و حوزه های دیگر هفته سیزدهم: GIS شهروند محور مبتنی بر موبایل، روش های ترغیب و مشارکت شهروندان در GIS شهروند محور هفته چهاردهم: ارائه فصول 1 و 2 کتاب "Crowdsourcing geographic knowledge" توسط دانشجویان و بحث پیرامون آنها هفته پانزدهم: ارائه فصول 3 و 4 کتاب "Crowdsourcing geographic knowledge" توسط دانشجویان و بحث پیرامون آنها هفته شانزدهم: ارائه فصول 5 و 6 کتاب "Crowdsourcing geographic knowledge" توسط دانشجویان و بحث پیرامون آنها هفته هفدهم: ارائه فصل7 کتاب "Crowdsourcing geographic knowledge" توسط دانشجویان و بحث پیرامون آنها- جمع بندی مطالب ارائه شده در طول ترم تشریح حوزه های پژوهشی، تحقیقاتی و اجرایی در ارتباط با GIS شهروند محور که دانشجویان می توانند در رابطه با آنها فعالیت کنند. |
هدف از طرح درس | هدف کلی: اهداف ویژه: ایجاد نگرش تفکر مکانی در دانشجویان پیرامون مسائل شهروند محور مرتبط با جغرافیا پرورش ایده های خلاقانه دانشجویان پیرامون حل مسائل جامعه با رویکرد GIS شهروند محور ایجاد نگرش عمیق و کابردی از GIS در جمع آوری داده ها و تصمیم سازی در سطح سازمان ها با رویکرد GIS شهروند محور
|
توضیحات | دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
عنوان | اصول و کاربرد GPS در برنامه ریزی مکانی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 8-10؛ شنبه ساعت 10-12؛ شنبه ساعت 14-16؛ شنبه ساعت 16- 18(هفته های زوج) |
مکان برگزاری | مرکز GIS، کلاس 16 (هفته های زوج) |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | نفشه برداری |
نحوه ارزیابی |
|
روش تدریس | به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی استفاده می شود که شامل:
است. |
منابع | 1- Pratap, Misra and Per, Enge. (2010). Global Positioning System: Signals, Measurements, and Performance, 2nd Edition. Ganga-Jamuna Press. |
طرح درس | وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور، دستگاه GPS ، نرم افزارهای تخصصی، تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس - تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود. هفته دوم: مروری بر تاریخچه موقعیت یابی، نحوه تعیین موقعیت در گذشته، مروری بر سیستم های مختصات و تصویر هفته سوم: تعریف GPS، اجزا، مزایا و محدودیت های استفاده از آن هفته چهارم: معرفی قسمت های مختلف یک سیستم تعیین موقعیت شامل بخش فضایی، کنترل زمینی و گیرنده ها هفته پنجم: نحوه کار و انجام محاسبات برای تعین موقعیت توسط GPS هفته ششم: انواع خطاهای GPS هفته هفتم: DGPS , RTK هفته هشتم: کاربرد GPS در علوم مختلف هفته نهم: آشنایی با دستگاه GPS گارمین، ابزارها، منوها و تنظیمات مربوطه هفته دهم: آشنایی با دستگاه GPS گارمین، ابزارها، منوها و تنظیمات مربوطه هفته یازدهم: انجام تعیین موقعیت و کار عملی در محیط باز هفته دوازدهم: انجام ثبت نقاط و اضافه نمودن اطلاعات توصیفی هفته سیزدهم: انجام پیدا کردن مختصات نقاط داده شده به دانشجویان توسط GPS و ثبت آن ها در دستگاه هفته چهاردهم: مسیریابی به سمت نقاط داده شده به دانشجویان توسط GPS هفته پانزدهم: ثبت مسیر رفت و برگشت از طریق مسیر ذخیره شده هفته شانزدهم: استفاده قابلیت GPS در ارتفاع سنجی، پروفیل ارتفاعی، سرعت لحظه ای، متوسط، مسافت طی شده، مساحت و محیط عوارض و... هفته هفدهم: استفاده قابلیت GPS در مسائل شرعی نظیر پیدا کردن قبله، اوقات شرعی و..... |
هدف از طرح درس | هدف کلی:
|
توضیحات | دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و گزارش نهایی را یک هفته بعد از آخرین جلسه کلاس از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
عنوان | مبانی برنامه نویسی کامپیوتر |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 16 - 18 |
مکان برگزاری | کلاس 26 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی |
|
روش تدریس | به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی استفاده می شود که شامل:
است. |
منابع | 1-جعفرنژاد قمی، عین الله؛ کریم پور، انیس. (1389).مبانی کامپیوتر و الگوریتم. انتشارات علوم رایانه. |
طرح درس | وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- سیستم کامپیوتر، نرم افزارهای تخصصی، تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس- تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویبان ارائه شود. هفته دوم: مبانی کامپیوتر هفته سوم: اصول ریاضی کامپیوتر هفته چهارم: چگونگی نگهداری داده ها در کامپیوتر هفته پنجم: تعریف الگوریتم و آشنایی با الگوریتم نویسی هفته ششم: حل مثال هایی از الگوریتم نویسی هفته هفتم: تعریف فلوچارت و آشنایی با فلوچارت هفته هشتم: ترسیم فلوچارت برای موضعات و الگوریتم ها مختلف هفته نهم: تعریف زبان برنامه نویسی، اهمیت و کاربرد برنامه نویسی، معرفی زبان های برنامه نویسی هفته دهم: آشنایی با کلیات و مبانی برنامه نویسی هفته یازدهم: آشنایی با فرآیند برنامه نویسی و ترجمه هفته دوازدهم: ساختار برنامه و دستورات برنامه نویسی هفته سیزدهم: ساختارهای شرطی، ساختار گردشی، انواع خطا هفته چهاردهم: متغیر، توابع هفته پانزدهم: آرایه ها، ساختار هفته شانزدهم: کدنویسی و اجرای الگوریتم های مطرح شده در طول ترم بر مبنای اصول برنامه نویسی ارائه شده، در زبان برنامه نویسی پایتون هفته هفدهم: کدنویسی و اجرای الگوریتم های مطرح شده در طول ترم بر مبنای اصول برنامه نویسی ارائه شده، در زبان برنامه نویسی پایتون |
هدف از طرح درس | هدف کلی:
|
توضیحات | دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
عنوان | بوم شناسی ایران |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یک شنبه 10-12 |
مکان برگزاری | کلاس 114 - دانشکده اقتصاد و مدیریت |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی |
|
روش تدریس | به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی استفاده می شود که شامل:
است. |
منابع |
|
طرح درس | وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس - تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود. هفته دوم: آشنایی با مفاهیم بوم، بوم شناسی (اکولوژی)، سطوح اکولوژی، محیط های زنده و غیر زنده، اکوسیستم و انواع آن، موجودات در اکوسیستم، زیست بوم های کره زمین، زیست کره (بیوسفر) هفته سوم: آشنایی با مفهوم بوم گردی، تعریف بوم گردی (اکوتوریسم)، تعریف بوم گردان (اکوتوریست ها) و انواع آن، تشریح جامعه محلی هفته چهارم: سیمای کلی ایران، شناخت زمینه های جغرافیایی و فضایی ایران، عوامل آب و هوایی ایران (محلی و بیرونی) هفته پنجم: طبیعت و اقلیم های ایران، منطقه بندی نواحی جغرافیایی در ایران، تنوع اکوسیستم های خشکی و آبی ایران از دیدگاه اکوتوریسم هفته ششم: مروری بر عرصه های گردشگری طبیعی و غیر طبیعی ایران هفته هفتم: تشریح اکوسیستم های خشکی و انواع بوم گردی در آنها شامل اکوسیستم کوهستان، اکوسیستم جلگه هفته هشتم: تشریح اکوسیستم های خشکی و انواع بوم گردی در آنها شامل اکوسیستم بیابان، کویر و جنگل هفته نهم: پارک های ملی، تشریح نواحی رویشی ایران هفته دهم: تشریح اکوسیستم های آبی و انواع بوم گردی در آنها شامل رودخانه ها، دریاچه ها، تالاب ها هفته یازدهم: تشریح اکوسیستم های آبی و انواع بوم گردی در آنها شامل آبشار ها، غارها، گل فشان ها، چشمه ها هفته دوازدهم: تشریح ژئوتوریسم، تعریف ژئوسایت و ژئو پارک و نمونه های آن در ایران هفته سیزدهم: اندوختگاه های منابع طبیع ایران، تعایرف مناطق چهارگانه پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده هفته چهاردهم: معرفی قطب های مهم گردشگری ایران، معرفی عرصه های تاریخی و یادمانی ایران هفته پانزدهم: معرفی عرصه های زیارتی و فرهنگی ایران، معرفی عرصه های اقتصادی و بازارهای ایران، معرفی عرصه های ورزشی و تفریحی ایران هفته شانزدهم: تاسیسات بوم گردی در ایران هفته هفدهم: جمع بندی و ارائه کلاسی دانشجویانی که علاقمند به اشتراک گذاری تجربیا بوم گردی خود هستند.
|
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مفاهیم بوم شناسی و فضاهای مختلف بوم گردی در ایران و اهمیت آن در صنعت گردشگری |
عنوان | ریاضیات و آب و هوا شناسی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه 16-18 |
مکان برگزاری | کلاس 36 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ریاضیات 2 |
نحوه ارزیابی |
|
روش تدریس | به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی استفاده می شود که شامل:
است. |
منابع | 1- توماس، جرج و فینی، راس. (1381). حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی (جلد اول). ترجمه بهزاد، مهدی؛ کاظمی، سیامک و کافی، علی. مرکز نشر دانشگاهی. |
طرح درس | وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس - تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود. مروری بر مباحث ریاضیات 2. هفته دوم: انتگرال، تعریف و مفهوم هندسی، روش جز به جز انتگرالگیری، اانتگرال مثلثاتی، مساحت زیرمنحنی و مساحت بین دو منحنی هفته سوم: مقاطع مخروطی؛ دایره شامل: تعریف، معادله خط مماس، تعیین وضعیت یک نقطه نسبت به دایره، وضعیت دو دایره نسبت به هم و... هفته چهارم: بیضی شامل: تعریف، معادله بیضی، خط مماس و قائم بر بیضی، محاسبه خروج از مرکز بیضی هفته پنجم: هذلولی شامل: تعریف، معادله هذلولی، خط مماس و قائم بر هذلولی، معادله خروج از مرکز هذلولی هفته ششم: سهمی شامل: تعریف، و معادله سهمی، خط ممماس و قائم بر سهمی، تعیین پارامترهای سهمی هفته هفتم: توابع مثلثاتی، روابط بین توابع مثلثاتی، ساده سازی و توابع مثلثاتی پیشرفته هفته هشتم: حل تمرین و رفع اشکال هفته نهم: آزمون میان ترم هفته دهم: توابع متعالی شامل: توابع مثلثاتی معکوس، مشتق و انتگرال توابع مثلثاتی هفته یازدهم: توابع متعالی شامل: لگاریتم طبیعی و مشتق آن، خواص لگاریتم طبیعی، تابع نمایی، کاربرد تابع نمایی و لگاریتمی هفته دوازدهم: مختصات قطبی، نمودار معادلات قطبی، معادلات قطبی مخروط ها و سایر منحنی ها هفته سیزدهم: حل تمرین هفته چهاردهم: ماتریس و دترمینان شامل: تعریف ماتریس، ماتریس یکه، قطری و...، معکوس ماتریس، دترمینان، روش معکوس جهت حل دستگاه معادلات خطی هفته پانزدهم: انتگرال گیری، روش های پیشرفته انتگرالگیری، انتگرال دوگانه (تعریف، کاربرد، مفاهیم و روش ها) هفته شانزدهم: مشتق و دیفرانسیل، مشتق جزء به جزء، مبانی دیفرانسیل و... هفته هفدهم: حل تمرین و رفع اشکال |
عنوان | برنامه نویسی و نرم افزارهای اقلیمی | |
---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی | |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 16-14 | |
مکان برگزاری | مرکز GIS | |
تعداد واحد | ۲ | |
پیش نیاز درس | ندارد | |
نحوه ارزیابی |
| |
روش تدریس |
| |
منابع |
| |
طرح درس |
| |
هدف از طرح درس |
| |
توضیحات | دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و گزارش نهایی را یک هفته بعد از آخرین جلسه کلاس از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
عنوان | طراحی سیستم های GIS |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 10-8 |
مکان برگزاری | مرکز GIS |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | مبانی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) |
نحوه ارزیابی |
|
روش تدریس | به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی استفاده می شود که شامل:
است. |
منابع | 1- تامیلسون، راجر. (1398). تفکری بر پیاده سازی سامانه اطلاعات مکانی (از دیدگاه برنامه ریزی فرایند اجرا).ترجمه محمد طالعی، سید احسان صدوقی. انتشارات دانشگاه خواجه نصیر. 2- Tomlinson, R. F. (2007). Thinking about GIS: geographic information system planning for managers (Vol. 1). ESRI, Inc.. |
طرح درس | وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس - تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود. هفته دوم: مرور و ارائه تصویری از سامانه اطلاعات مکانی هفته سوم: معرفی مراحل طراحی و پیاده سازی سیستم اطلاعات مکانی، آشنایی با مفهوم طراحی و چرخه ایجاد یک سامانه هفته چهارم: معرفی مراحل طراحی و پیاده سازی سیستم اطلاعات مکانی بیان تفاوتهای سامانه غیر جغرافیایی و جغرافیایی هفته پنجم: معرفی فازهای طراحی GIS هفته ششم: تعریف شناخت، نیاز سنجی و امکان سنجی هفته هفتم: تعریف فاز شناخت و معرفی روش های نیاز سنجی و امکان سنجی هفته هشتم: تعیین خروجی های فاز شناخت (مدل مفهومی، مدل منطقی، مدل فیزیکی)، تهیه استاندارد پایگاه داده هفته نهم: تهیه استاندارد پایگاه داده هفته دهم: تعیین نرم افزار پایگاه داده، نرم افزار واسط کاربر و نرم افزارهای پشتیبان و تعیین سخت افزار هفته یازدهم: طراحی پایگاه داده، واسط کاربر و موتورهای تحلیل هفته دوازدهم: طراحی اولیه و اجرای پروژه پایلوت با داده های نمونه هفته سیزدهم: جمع آوری داده های مکانی و توصیفی هفته چهاردهم: آماده سازی داده های مکانی و توصیفی هفته پانزدهم: نصب و راه اندازی و ورود داده ها به پایگاه داده هفته شانزدهم: تست سیستم و در صورت نیاز بازگشت به مرحله طراحی هفته هفدم: آموزش و پشتیبانی |
هدف از طرح درس | هدف کلی:
|
توضیحات | دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
عنوان | تهیه نقشه های جغرافیایی با استفاده از سنجش از دور و GIS |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 8-10 ؛ شنبه ساعت 10 -12 (هفته های زوج) |
مکان برگزاری | مرکز GIS |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | مبانی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) |
نحوه ارزیابی |
|
روش تدریس | به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی استفاده می شود که شامل:
است. |
منابع | 1- زاهدی، مجید. (1393). کارتوگرافی. انتشارات سمت. 2- شریفی پیچون، محمد. (1397). کارتوگرافی موضوعی روش ها و تکنیک ها. انتشارات سمت. 3-طالعی، محمد. (1399).کارتوگرافی و نقشه سازی. انتشارات دانشگاه خواجه نصیر 4- Darkes, G. (2017). Cartography: An Introduction. Trans-Atlantic Publications, Incorporated. 5- Field, K. (2018). Cartography: a compendium of design thinking for mapmakers. Esri Press. |
طرح درس | وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- سیستم کامپیوتر، نرم افزارهای تخصصی، تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس - تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود. هفته دوم: تعریف نقشه، تعریف و تشریح انواع نقشه های موضوعی هفته سوم: تعریف و تشریح انواع نقشه های مکانی هفته چهارم: تعریف کارتوگرافی و مراحل آن، اصول کارتوگرافی هفته پنجم: ، انواع شمال، انواع مقیاس، مرور سیستم های مختصات و تصویر هفته ششم: تعمیم یا Generalization، مفاهیم دقت و صحت هفته هفتم: شناخت رنگ و اصول بکارگیری آن هفته هشتم: مروری بر تحلیل های مکانی کاربردی در تهیه انواع نقشه های جغرافیایی هفته نهم: آشنایی با محیط نرم افزار ArcGIS و ابزارهای مرتبط با تهیه نقشه هفته دهم: آشنایی با محیط نرم افزار QGIS و ابزارهای مرتبط با تهیه نقشه هفته یازدهم: تهیه نقشه های جمعیتی و سیاسی، آماری و اجتماعی هفته دوازدهم: تهیه نقشه های زمین شناسی هفته سیزدهم: تهیه نقشه های میان یابی پارامترهای مختلف خاک و آب زیرزمینی هفته چهاردهم: تهیه نقشه های اقلیمی بارش و نقشه های تیسن هفته پانزدهم: تهیه نقشه های خطر زمین لرزه و مناطق در معرض خطر هفته شانزدهم: تهیه نقشه های هیدرولوژیکی حوضه های آبریز و سه بعدی سازی آنها هفته هفدهم: تهیه نقشه های تراکم پوشش گیاهی و کاربری اراضی |
هدف از طرح درس | هدف کلی:
|
توضیحات | دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و گزارش نهایی را یک هفته بعد از آخرین جلسه کلاس از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
عنوان | Web GIS |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 8-10 ؛ سه شنبه ساعت 16- 18(هفته های فرد) |
مکان برگزاری | مرکز GIS |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | مبانی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) |
نحوه ارزیابی |
|
روش تدریس | به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی استفاده می شود که شامل:
است. |
منابع | 1- وحید نیا، محمدحسن. (1395). طراحی و پیادهسازی Web GIS همراه با آموزش ArcGIS server & Java Script API.. تهران.انتشارات فرهمند. 2- Fu, P., & Sun, J. (2010). Web GIS: principles and applications. ESRI press. |
طرح درس | وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- سیستم کامپیوتری، نرم افزارهای تخصصی، تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس - تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود. هفته دوم: مروری بر مفاهیم وب، تاریخچه اینترنت، تفاوت اینترنت و وب، مولفه های وب هفته سوم: WebGIS (تعریف، تفاوت با GIS سنتی، مزایا و کاربردها)، مبانی فنی WebGIS هفته چهارم: لایه های یک برنامه Web Application هفته پنجم: معماری های وب، معماری خادم- مخدوم (Client- Server) هفته ششم: معماری خادم - مخدوم GIS، معماری پایه WebGIS هفته هفتم: مروری بر وب سرویس های مکانی (GIS Web Services) هفته هشتم: آشنایی با ابزارهای Web (دستورات HTML، CSS، PHP و زبان برنامه نویسی Java script) هفته نهم: آشنایی با ابزارهای WebGIS مانند Open layers، ArcGIS Server، GeoServer و ... هفته دهم: آشنایی با وب کارتوگرافی هفته یازدهم: مروری بر تحلیل های مکانی کاربردی در تهیه حوزه WebGIS هفته دوازدهم: آشنایی با محیط نرم افزار QGIS و ابزارهای مرتبط با WebGIS هفته سیزدهم: آشنایی با نحوه آماده سازی داده ها برای اجرای یک پروژه WebGIS در محیط نرم افزار QGIS هفته چهاردهم: آشنایی با نحوه کارتوگرافی و بصری سازی لایه ها برای اجرای یک پروژه WebGIS در محیط نرم افزار QGIS هفته پانزدهم: آشنایی با نحوه کارتوگرافی و بصری سازی لایه ها برای اجرای یک پروژه WebGIS در محیط نرم افزار QGIS هفته شانزدهم: نحوه تهیه خروجی از پروژه و اصلاح ایرادات هفته هفدهم: انجام ویرایش های دلخواه بر روی پروژه بر اساس کدنویسی تحت وب |
هدف از طرح درس | هدف کلی:
|
توضیحات | دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و گزارش نهایی را یک هفته بعد از آخرین جلسه کلاس از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |