برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

ندارد

منابع
  1. فصل بهار، شوکا، اکوتوریسم: صنعتی نوین برای حفظ میراث طبیعی و اشتغال زایی. موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران. 1397
  2. فروهر مقدم، علیرضا، اکوتوریسم و طبیعت ایران؛ انتشارات سیمای دانش. 1391
  3. سقایی، مهدی و مسعودی، محمد باق؛ اکوسیستمهای طبیعی و اکوتوریسم با تاکید بر ایران انتشارات مهکامه، ۱۳۹۵.
  4. رهنمایی، محمدتقی؛ ایران، توانهای محیطی و طبیعی، انتشارات مهکامه، ۱۳۹۳.
  5. شاریلی، ریچارد؛ ترجم:  یاسر رمضان نژاد، علی پور قیومی، توسعه گردشگری و محیط زیست فراتر از پایداری، ۱۳۹۴.
  6. جهانیان، منوچهر، زندی ،ابتهال؛ اکوتوریسم. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ۱۳۹۰.
  7. دانه کار، افشین، محمودی، بیت الله؛ گردشگری طبیعت معیارهای توسعه و طراحی، جهاد دانشگاهی تهران، ۱۳۹۴.
  8.  کهرم، اسماعیل، اکوتوریسم، اکولوژی، فعالیتهای تفریحی و صنعت جهانگردی؛ انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۳۸۹.
  9. زاهدی، شمس السادات، مبانی توریسم و اکوتوریسم پایدار؛ انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۸۵.
  10. زاهدی، شمس السادات، توسعه پایدار؛ انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی، ۱۳۸۶.
  11. مجنونیان، هنریک،  مناطق حفاظت شده و توسعه پایدار؛ سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۳۸۳.
  12. مناطق حفاظت شده ساحلی – دریایی، ارزشها و کارکردها، هنریک ،مجنونیان ژیلا مهدی آقایی (مترجم) پرستو میراب زاده (مترجم) ناشر: سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۳۸۲.
     
طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم: آشنایی با مفاهیم بوم، بوم شناسی (اکولوژی)، سطوح اکولوژی، محیط های زنده و غیر زنده، اکوسیستم و انواع آن، موجودات در اکوسیستم، زیست بوم های کره زمین، زیست کره (بیوسفر)

هفته سوم: آشنایی با مفهوم بوم گردی، تعریف بوم گردی (اکوتوریسم)، تعریف بوم گردان (اکوتوریست ها) و انواع آن، تشریح جامعه محلی

هفته چهارم: سیمای کلی ایران، شناخت زمینه های جغرافیایی و فضایی ایران، عوامل آب و هوایی ایران (محلی و بیرونی)

هفته پنجم: طبیعت و اقلیم های ایران، منطقه بندی نواحی جغرافیایی در ایران، تنوع اکوسیستم های خشکی و آبی ایران از دیدگاه اکوتوریسم

هفته ششم: مروری بر عرصه های گردشگری طبیعی و غیر طبیعی ایران

هفته هفتم: تشریح اکوسیستم های خشکی و انواع بوم گردی در آنها شامل اکوسیستم کوهستان، اکوسیستم جلگه

هفته هشتم: تشریح اکوسیستم های خشکی و انواع بوم گردی در آنها شامل اکوسیستم بیابان، کویر و جنگل

هفته نهم: پارک های ملی، تشریح نواحی رویشی ایران  

هفته دهم: تشریح اکوسیستم های آبی و انواع بوم گردی در آنها شامل رودخانه ها، دریاچه ها، تالاب ها

هفته یازدهم: تشریح اکوسیستم های آبی و انواع بوم گردی در آنها شامل آبشار ها، غارها، گل فشان ها، چشمه ها

هفته دوازدهم: تشریح ژئوتوریسم، تعریف ژئوسایت و ژئو پارک و نمونه های آن در ایران

هفته سیزدهم: اندوختگاه های منابع طبیع ایران، تعایرف مناطق چهارگانه پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده

هفته چهاردهم: معرفی قطب های مهم گردشگری ایران، معرفی عرصه های تاریخی و یادمانی ایران

هفته پانزدهم: معرفی عرصه های زیارتی و فرهنگی ایران، معرفی عرصه های اقتصادی و بازارهای ایران، معرفی عرصه های ورزشی و تفریحی ایران

هفته شانزدهم: تاسیسات بوم گردی در ایران

هفته هفدهم: جمع بندی و ارائه کلاسی دانشجویانی که علاقمند به اشتراک گذاری تجربیا بوم گردی خود هستند.

 

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با مفاهیم بوم شناسی و فضاهای مختلف بوم گردی در ایران و اهمیت آن در صنعت گردشگری 

تعداد واحد ۲
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در بحث های کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • ارائه ایده های خلاقانه پیرامون مسائل مطرح شده (5%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (75%)

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یک شنبه 10-12 کلاس 114 - دانشکده اقتصاد و مدیریت - - -
پیش نیاز درس

ریاضیات 2

منابع

1- توماس، جرج و فینی، راس. (1381). حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی (جلد اول). ترجمه بهزاد، مهدی؛ کاظمی، سیامک و کافی، علی. مرکز نشر دانشگاهی.
2- اسندون، ایان، (1386). مبانی معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی. ترجمه شفیعی موسوی، مرتضی، کدخدائی، علی. انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.
 

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود. مروری بر مباحث ریاضیات 2.

هفته دوم: انتگرال، تعریف و مفهوم هندسی، روش جز به جز انتگرالگیری، اانتگرال مثلثاتی، مساحت زیرمنحنی و مساحت بین دو منحنی

هفته سوم: مقاطع مخروطی؛ دایره شامل: تعریف، معادله خط مماس، تعیین وضعیت یک نقطه نسبت به دایره، وضعیت دو دایره نسبت به هم و...

هفته چهارم: بیضی شامل: تعریف، معادله بیضی، خط مماس و قائم بر بیضی، محاسبه خروج از مرکز بیضی

هفته پنجم: هذلولی شامل: تعریف، معادله هذلولی، خط مماس و قائم بر هذلولی، معادله خروج از مرکز هذلولی

هفته ششم: سهمی شامل: تعریف، و معادله سهمی، خط ممماس و قائم بر سهمی، تعیین پارامترهای سهمی

هفته هفتم: توابع مثلثاتی، روابط بین توابع مثلثاتی، ساده سازی و توابع مثلثاتی پیشرفته

هفته هشتم: حل تمرین و رفع اشکال

هفته نهم: آزمون میان ترم

هفته دهم: توابع متعالی شامل: توابع مثلثاتی معکوس، مشتق و انتگرال توابع مثلثاتی

هفته یازدهم: توابع متعالی شامل: لگاریتم طبیعی و مشتق آن، خواص لگاریتم طبیعی، تابع نمایی، کاربرد تابع نمایی و لگاریتمی

هفته دوازدهم: مختصات قطبی، نمودار معادلات قطبی، معادلات قطبی مخروط ها و سایر منحنی ها

هفته سیزدهم: حل تمرین

هفته چهاردهم: ماتریس و دترمینان شامل: تعریف ماتریس، ماتریس یکه، قطری و...، معکوس ماتریس، دترمینان، روش معکوس جهت حل دستگاه معادلات خطی

هفته پانزدهم: انتگرال گیری، روش های پیشرفته انتگرالگیری، انتگرال دوگانه (تعریف، کاربرد، مفاهیم و روش ها) 

هفته شانزدهم: مشتق و دیفرانسیل، مشتق جزء به جزء، مبانی دیفرانسیل و...

هفته هفدهم: حل تمرین و رفع اشکال

تعداد واحد ۲
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه اسلاید 
  • پرسش و پاسخ

است.

نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در مباحث کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • حل تمارین و تکالیف کلاسی (10%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون میان ترم (35%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (35%)

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 16-18 کلاس 36 - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع
  1. جعفرنژاد قمی، عین الله؛ کریم پور، انیس. (1389).مبانی کامپیوتر و الگوریتم. انتشارات علوم رایانه.
  2. یزدیان دهکردی، مهدی؛ خلیل زاده، محبوبه. (1402). مبانی کامپیوتر و برنامه سازی مبتنی بر الگوریتم و فلوچارت ساخت یافته. انتشارات دانشگاه یزد.
  3. منابع لازم برای آموزش هریک از نرم افزارها
طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- سیستم کامپیوتر، نرم افزارهای تخصصی، تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس-  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویبان ارائه شود.

هفته دوم: آشنایی با کلیات و مبانی برنامه نویسی

هفته سوم: آشنایی با کلیات و مبانی برنامه نویسی

هفته چهارم: آشنایی با کلیات و مبانی برنامه نویسی

هفته پنجم: آشنایی با نرم افزارهای پایگاه اطلاعات مانند Access به منظور ذخیره و بازیابی اطلاعات ایستگاه ها

هفته ششم: آشنایی با نرم افزارهای پایگاه اطلاعات مانند Access به منظور ذخیره و بازیابی اطلاعات ایستگاه ها

هفته هفتم: آشنایی با نرم افزارهای پایگاه اطلاعات مانند Excel به منظور مرتب سازی روی داده های اقلیمی

هفته هشتم: آشنایی با نرم افزارهای پایگاه اطلاعات مانند Excel به منظور انجام محاسبات روی داده های اقلیمی

هفته نهم: آشنایی با نرم افزارهای پایگاه اطلاعات مانند Excel به منظور انجام محاسبات روی داده های اقلیمی

هفته دهم: آشنایی با ماکرونویسی در محیط ماکروسافت Excel

هفته یازدهم: آشنایی با ماکرونویسی در محیط ماکروسافت Excel

هفته دوازدهم: ترسیم انواع نمودار های اقلیمی در محیط ماکروسافت Excel

هفته سیزدهم: ترسیم انواع نمودار های اقلیمی در محیط ماکروسافت Excel

هفته چهاردهم: آشنایی با نرم افزار گرافیکی Harvard Ghraphics به منظور ترسیم نمودار

هفته پانزدهم: آشنایی با نرم افزار CROPWAT

هفته شانزدهم: آشنایی با نرم افزار ترسیم گلباد WRPLOT View

هفته هفدهم: آشنایی با نرم افزار های مدلسازی اقلیمی

هدف از طرح درس
  • آشنایی دانشجویان با اصول برنامه نویسی در مطالعات اقلیمی
  • شناخت انواع نرم افزارهای مورد نیاز در اقلیم شناسی
  • کارعملی با نرم افزارهای اقلیم شناسی
تعداد واحد ۲
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • کار عملی با نرم افزارها
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در بحث های کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • ارائه ایده های خلاقانه پیرامون مسائل مطرح شده (5%)
  • ارائه پروژه کار عملی تهیه انواع نمودارهای اقلیمی(40%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (35%)

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه ساعت 16-14 مرکز GIS

دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و گزارش نهایی را یک هفته بعد از آخرین جلسه کلاس از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد.

- - -
پیش نیاز درس

مبانی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)

منابع

1- تامیلسون، راجر. (1398). تفکری بر پیاده سازی سامانه اطلاعات مکانی (از دیدگاه برنامه ریزی فرایند اجرا).ترجمه محمد طالعی، سید احسان صدوقی. انتشارات دانشگاه خواجه نصیر.

2- Tomlinson, R. F. (2007). Thinking about GIS: geographic information system planning for managers (Vol. 1). ESRI, Inc..
 

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم: مرور و ارائه تصویری از سامانه اطلاعات مکانی

هفته سوم: معرفی مراحل طراحی و پیاده سازی سیستم اطلاعات مکانی، آشنایی با مفهوم طراحی و چرخه ایجاد یک سامانه

هفته چهارم: معرفی مراحل طراحی و پیاده سازی سیستم اطلاعات مکانی بیان تفاوتهای سامانه غیر جغرافیایی و جغرافیایی

هفته پنجم: معرفی فازهای طراحی GIS 

هفته ششم: تعریف شناخت، نیاز سنجی و امکان سنجی

هفته هفتم: تعریف فاز شناخت و معرفی روش های نیاز سنجی و امکان سنجی

هفته هشتم: تعیین خروجی های فاز شناخت (مدل مفهومی، مدل منطقی، مدل فیزیکی)، تهیه استاندارد پایگاه داده

هفته نهم: تهیه استاندارد پایگاه داده

هفته دهم: تعیین نرم افزار پایگاه داده، نرم افزار واسط کاربر و نرم افزارهای پشتیبان و تعیین سخت افزار

هفته یازدهم: طراحی پایگاه داده، واسط کاربر و موتورهای تحلیل 

هفته دوازدهم: طراحی اولیه و اجرای پروژه پایلوت با داده های نمونه

هفته سیزدهم: جمع آوری داده های مکانی و توصیفی

هفته چهاردهم: آماده سازی داده های مکانی و توصیفی

هفته پانزدهم: نصب و راه اندازی و ورود داده ها به پایگاه داده

هفته شانزدهم: تست سیستم و در صورت نیاز بازگشت به مرحله طراحی

هفته هفدم: آموزش و پشتیبانی

هدف از طرح درس

هدف کلی:
    آشنایی دانشجویان فرآیند عملیاتی طراحی یک سیستم  GIS.


اهداف ویژه: 

  • آشنایی دانشجویان با فرآیندهای کاری سازمان ها و نحوه نقش آفرینی یک سیستم  GIS در آن سازمان
  • تسلط دانشجویان بر پروژه های اجرایی GIS.
     
تعداد واحد ۲
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در بحث های کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • ارائه ایده های خلاقانه پیرامون مسائل مطرح شده (5%)
  • ارائه پروژه طراحی سامانه و تکالیف (25%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (50%)

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه ساعت 10-8 مرکز GIS

دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد.  

- - -
پیش نیاز درس

مبانی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)

منابع

1- زاهدی، مجید. (1393). کارتوگرافی. انتشارات سمت.

2- شریفی پیچون، محمد. (1397). کارتوگرافی موضوعی روش ها و تکنیک ها. انتشارات سمت.

3-طالعی، محمد. (1399).کارتوگرافی و نقشه سازی. انتشارات دانشگاه خواجه نصیر

4- Darkes, G. (2017). Cartography: An Introduction. Trans-Atlantic Publications, Incorporated.

5- Field, K. (2018). Cartography: a compendium of design thinking for mapmakers. Esri Press.
 

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- سیستم کامپیوتر، نرم افزارهای تخصصی، تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم: تعریف نقشه، تعریف و تشریح انواع نقشه های موضوعی

هفته سوم: تعریف و تشریح انواع نقشه های مکانی

هفته چهارم: تعریف کارتوگرافی و مراحل آن، اصول کارتوگرافی

هفته پنجم: ، انواع شمال، انواع مقیاس، مرور سیستم های مختصات و تصویر

هفته ششم: تعمیم یا  Generalization، مفاهیم دقت و صحت

هفته هفتم: شناخت رنگ و اصول بکارگیری آن

هفته هشتم: مروری بر تحلیل های مکانی کاربردی در تهیه انواع نقشه های جغرافیایی

هفته نهم: آشنایی با محیط نرم افزار ArcGIS و ابزارهای مرتبط با تهیه نقشه

هفته دهم: آشنایی با محیط نرم افزار QGIS و ابزارهای مرتبط با تهیه نقشه

هفته یازدهم: تهیه نقشه های جمعیتی و سیاسی، آماری و اجتماعی

هفته دوازدهم: تهیه نقشه های  زمین شناسی

هفته سیزدهم: تهیه نقشه های میان یابی پارامترهای مختلف خاک و آب زیرزمینی

هفته چهاردهم: تهیه نقشه های اقلیمی بارش  و نقشه های تیسن

هفته پانزدهم: تهیه نقشه های خطر زمین لرزه و مناطق در معرض خطر

هفته شانزدهم: تهیه نقشه های هیدرولوژیکی حوضه های آبریز و سه بعدی سازی آنها

هفته هفدهم: تهیه نقشه های تراکم پوشش گیاهی و کاربری اراضی

هدف از طرح درس

هدف کلی:
  آشنایی با انواع تهیه نقشه های جغرافیایی مورد استفاده در مطالعات مختلف به منظور ایجاد ارتباط مشترک بامتخصصین مربوطه.


اهداف ویژه: 

  • آشنایی دانشجویان با  روش های مختلف تولید نقشه های کاربردی
  • بکارگیری آموخته های  دانشجویان در تهیه نقشه های مختلف با رعایت کامل اصول کارتوگرافی
     
تعداد واحد ۲
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • کار عملی با نرم افزارها
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در بحث های کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • ارائه ایده های خلاقانه پیرامون مسائل مطرح شده (5%)
  • ارائه پروژه کار عملی تهیه انواع نقشه (40%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (35%)

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه ساعت 8-10 ؛ شنبه ساعت 10 -12 (هفته های زوج) مرکز GIS

دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و گزارش نهایی را یک هفته بعد از آخرین جلسه کلاس از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. 

- - -
پیش نیاز درس

مبانی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)

منابع

1- وحید نیا، محمدحسن. (1395). طراحی و پیاده‌سازی Web GIS همراه با آموزش ArcGIS server & Java Script API..  تهران.انتشارات فرهمند.

2- Fu, P., & Sun, J. (2010). Web GIS: principles and applications. ESRI press.
3-Zhao, P., & Di, L. (2011). Geospatial Web Services: Advances in Information Interoperability. Information Science Reference
4- Stefanakis, E. (2015). Web Mapping and Geospatial Web Services: An Introduction. CreateSpace, North Charleston, 168.
 

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- سیستم کامپیوتری، نرم افزارهای تخصصی، تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم: مروری بر مفاهیم وب، تاریخچه اینترنت، تفاوت اینترنت و وب، مولفه های وب 

هفته سوم: WebGIS (تعریف، تفاوت با GIS سنتی، مزایا و کاربردها)، مبانی فنی WebGIS

هفته چهارم: لایه های یک برنامه Web Application

هفته پنجم: معماری های وب، معماری خادم- مخدوم (Client- Server)

هفته ششم: معماری خادم - مخدوم GIS، معماری پایه WebGIS

هفته هفتم: مروری بر وب سرویس های مکانی (GIS Web Services)

هفته هشتم: آشنایی با ابزارهای Web (دستورات HTML، CSS، PHP و زبان برنامه نویسی Java script)

هفته نهم: آشنایی با ابزارهای WebGIS مانند Open layers، ArcGIS Server، GeoServer و ...

هفته دهم: آشنایی با وب کارتوگرافی 

هفته یازدهم: مروری بر تحلیل های مکانی کاربردی در تهیه حوزه WebGIS

هفته دوازدهم: آشنایی با محیط نرم افزار QGIS و ابزارهای مرتبط با WebGIS

هفته سیزدهم: آشنایی با نحوه آماده سازی داده ها برای اجرای یک پروژه WebGIS در محیط نرم افزار QGIS

هفته چهاردهم: آشنایی با نحوه کارتوگرافی و بصری سازی لایه ها برای اجرای یک پروژه WebGIS در محیط نرم افزار QGIS

هفته پانزدهم: آشنایی با نحوه کارتوگرافی و بصری سازی لایه ها برای اجرای یک پروژه WebGIS در محیط نرم افزار QGIS

هفته شانزدهم: نحوه تهیه خروجی از پروژه و اصلاح ایرادات

هفته هفدهم: انجام ویرایش های دلخواه بر روی پروژه بر اساس کدنویسی تحت وب

هدف از طرح درس

 هدف کلی:
 آشنایی دانشجویان با روش های ارائه اطلاعات مکانی و جغرافیایی بر روی وب می باشد.
اهداف ویژه: 

  •  آشنایی دانشجویان با روش های متعدد ارائه اطلاعات مکانی و جغرافیایی بر روی وب.
  •  پیاده سازی و ارائه اطلاعات مکانی و جغرافیایی بر روی وب
     
تعداد واحد ۲
روش تدریس

  به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • کار عملی با نرم افزارها
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در بحث های کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • ارائه ایده های خلاقانه پیرامون مسائل مطرح شده (5%)
  • ارائه پروژه کار عملی تهیه انواع نقشه (40%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (35%)

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه ساعت 8-10 ؛ سه شنبه ساعت 16- 18(هفته های فرد) مرکز GIS

دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و گزارش نهایی را یک هفته بعد از آخرین جلسه کلاس از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد.

- - -
پیش نیاز درس

اصول و فیزیک سنجش از دور

پردازش پیشرفته تصاویر رقومی

منابع

1- ملک، محمدرضا. (1396).اطلاعات مکانی مردم‌گستر: نظریه و کاربرد. انتشارات دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی. تهران.

2- جلوخانی نیارکی، محمدرضا؛ محمودی، سمیه. (1402). کتاب سامانه های اطلاعات مکانی GIS شهروندمحور. انتشارات دانشگاه تهران. تهران

3- Goodchild, M. F. (2007). Citizens as sensors: the world of volunteered geography. GeoJournal, 69, 211-221.

4- Elwood, S. (2008). Volunteered geographic information: future research directions motivated by critical, participatory, and feminist GIS. GeoJournal, 72, 173-183.

5- Sui, D., Elwood, S., & Goodchild, M. (Eds.). (2012). Crowdsourcing geographic knowledge: volunteered geographic information (VGI) in theory and practice. Springer Science & Business Media.
 

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- لپ تاپ، تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس-  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس - نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویبان ارائه شود.

هفته دوم: مفهوم شهروند محوری، مشارکت و تعامل، تعریف GIS شهروند محور

هفته سوم: معرفی، اهمیت، ویژگی ها و چالش های سیستم های اطلاعات مکانی مردم گستر

هفته چهارم: آشنایی و تعریف مفاهیم VGI, PPGI, PGIS, Citizen science

هفته پنجم: ارائه و بحث پیرامون مقاله "Citizens as sensors: the world of volunteered geography"

هفته ششم: ارائه و بحث پیرامون مقاله:

"Volunteered geographic information: future research directions motivated by critical, participatory, and feminist GIS"

هفته هفتم: فعالیت های اطلاعات مکانی مردم گستر

هفته هشتم: انواع داده های GIS شهروند محور، کیفیت اطلاعات مکانی مردم گستر

هفته نهم: جامعه شهری و اطلاعات مکانی، سامانه های اطلاعات مکانی شهروند محور

هفته دهم: نحوه ارزیابی استفاده پذیری سامانه های اطلاعات مکانی شهروند محور

هفته یازدهم: بررسی نمونه هایی از سامانه های اطلاعات مکانی شهروند محور و مردم گستر در ایران و جهان

هفته دوازدهم: انواع تحلیل های GIS شهروند محور،کاربردهای GIS شهروند محور در مدیریت شهری و حوزه های دیگر

هفته سیزدهم: GIS شهروند محور مبتنی بر موبایل، روش های ترغیب و مشارکت شهروندان در GIS شهروند محور

هفته چهاردهم: ارائه فصول 1 و 2 کتاب "Crowdsourcing geographic knowledge" توسط دانشجویان و بحث پیرامون آنها

هفته پانزدهم: ارائه فصول 3 و 4 کتاب "Crowdsourcing geographic knowledge" توسط دانشجویان و بحث پیرامون آنها

هفته شانزدهم: ارائه فصول 5 و 6 کتاب "Crowdsourcing geographic knowledge" توسط دانشجویان و بحث پیرامون آنها

هفته هفدهم: ارائه فصل7 کتاب "Crowdsourcing geographic knowledge" توسط دانشجویان و بحث پیرامون آنها-

جمع بندی مطالب ارائه شده در طول ترم

تشریح حوزه های پژوهشی، تحقیقاتی و اجرایی در ارتباط با GIS شهروند محور که دانشجویان می توانند در رابطه با آنها فعالیت کنند.

هدف از طرح درس

هدف کلی:
 آشنایی دانشجویان با نسل جدید GIS یعنی GIS شهروند محور است.

اهداف ویژه:

ایجاد نگرش تفکر مکانی در دانشجویان پیرامون مسائل شهروند محور مرتبط با جغرافیا

پرورش ایده های خلاقانه دانشجویان پیرامون حل مسائل جامعه با رویکرد GIS شهروند محور

ایجاد نگرش عمیق و کابردی از GIS در جمع آوری داده ها و تصمیم سازی در سطح سازمان ها  با رویکرد GIS شهروند محور

 

تعداد واحد ۲
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در بحث های کلاسی (10%)
  • ارائه ایده های خلاقانه پیرامون مسائل مطرح شده (10%)
  • ارائه کلاس و انجام پروژه (30%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (50%)

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه ساعت 14 - 16 کلاس 16

دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. 

- - -
پیش نیاز درس

نفشه برداری

منابع

1- Pratap, Misra and Per, Enge. (2010). Global Positioning System: Signals, Measurements, and Performance, 2nd Edition. Ganga-Jamuna Press.
2- El-Rabbany, A. (2002). Introduction to GPS: the global positioning system. Artech house.
 

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور، دستگاه GPS ، نرم افزارهای تخصصی، تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم: مروری بر تاریخچه موقعیت یابی، نحوه تعیین موقعیت در  گذشته، مروری بر سیستم های مختصات و تصویر

هفته سوم: تعریف GPS، اجزا، مزایا و محدودیت های استفاده از آن

هفته چهارم: معرفی قسمت های مختلف یک سیستم تعیین موقعیت شامل بخش فضایی، کنترل زمینی و گیرنده ها

هفته پنجم: نحوه کار و انجام محاسبات برای تعین موقعیت توسط GPS

هفته ششم: انواع خطاهای GPS

هفته هفتم: DGPS , RTK

هفته هشتم: کاربرد GPS در علوم مختلف

هفته نهم: آشنایی با دستگاه GPS گارمین، ابزارها، منوها و تنظیمات مربوطه 

هفته دهم: آشنایی با دستگاه GPS گارمین، ابزارها، منوها و تنظیمات مربوطه 

هفته یازدهم: انجام تعیین موقعیت و کار عملی در محیط باز

هفته دوازدهم: انجام ثبت نقاط و اضافه نمودن اطلاعات توصیفی

هفته سیزدهم: انجام پیدا کردن مختصات نقاط داده شده به دانشجویان توسط GPS و ثبت آن ها در دستگاه

هفته چهاردهم: مسیریابی به سمت نقاط داده شده به دانشجویان توسط GPS

هفته پانزدهم: ثبت مسیر رفت و برگشت از طریق مسیر ذخیره شده

هفته شانزدهم: استفاده قابلیت GPS در ارتفاع سنجی، پروفیل ارتفاعی، سرعت لحظه ای، متوسط، مسافت طی شده، مساحت و محیط عوارض و...

هفته هفدهم: استفاده قابلیت GPS در مسائل شرعی نظیر پیدا کردن قبله، اوقات شرعی و.....

هدف از طرح درس

 هدف کلی:
  آشنایی با مفاهیم GPS و کار عملی با دستگاه  GPS
اهداف ویژه: 

  •  آشنایی دانشجویان با اهمیت GPS و تعیین موقعیت در مطالعات مکانی
  •  آشنایی دانشجویان با مبانی نظری و نحوه کار سیستم GPS و انواع دستگاه های آن
     
تعداد واحد ۲
روش تدریس

  به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • کار عملی با دستگاه GPS در فضای باز
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در بحث های کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • ارائه پروژه کار عملی کار با دستگاه GPS برمبنای مباحث ارائه شده (40%) 
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (40%)

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه ساعت 8-10؛ شنبه ساعت 10-12؛ شنبه ساعت 14-16؛ شنبه ساعت 16- 18(هفته های زوج) مرکز GIS، کلاس 16 (هفته های زوج)

دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و گزارش نهایی را یک هفته بعد از آخرین جلسه کلاس از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد.

- - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

1-جعفرنژاد قمی، عین الله؛ کریم پور، انیس. (1389).مبانی کامپیوتر و الگوریتم. انتشارات علوم رایانه.
2-یزدیان دهکردی، مهدی؛ خلیل زاده، محبوبه. (1402). مبانی کامپیوتر و برنامه سازی مبتنی بر الگوریتم و فلوچارت ساخت یافته. انتشارات دانشگاه یزد.
 

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- سیستم کامپیوتر، نرم افزارهای تخصصی، تخته وایت برد- قلم نوری، فیلم های آموزشی

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس-  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویبان ارائه شود.

هفته دوم: مبانی کامپیوتر

هفته سوم: اصول ریاضی کامپیوتر

هفته چهارم: چگونگی نگهداری داده ها در کامپیوتر

هفته پنجم: تعریف الگوریتم و آشنایی با الگوریتم نویسی

هفته ششم: حل مثال هایی از الگوریتم نویسی

هفته هفتم: تعریف فلوچارت و آشنایی با فلوچارت

هفته هشتم: ترسیم فلوچارت برای موضعات و الگوریتم ها مختلف

هفته نهم: تعریف زبان برنامه نویسی، اهمیت و کاربرد برنامه نویسی، معرفی زبان های برنامه نویسی

هفته دهم: آشنایی با کلیات و مبانی برنامه نویسی

هفته یازدهم: آشنایی با فرآیند برنامه نویسی و ترجمه

هفته دوازدهم: ساختار برنامه و دستورات برنامه نویسی

هفته سیزدهم: ساختارهای شرطی، ساختار گردشی، انواع خطا

هفته چهاردهم: متغیر، توابع

هفته پانزدهم: آرایه ها، ساختار

هفته شانزدهم: کدنویسی و اجرای الگوریتم های مطرح شده در طول ترم بر مبنای اصول برنامه نویسی ارائه شده، در زبان برنامه نویسی پایتون

هفته هفدهم: کدنویسی و اجرای الگوریتم های مطرح شده در طول ترم بر مبنای اصول برنامه نویسی ارائه شده، در زبان برنامه نویسی پایتون

هدف از طرح درس

هدف کلی:
  آشنایی دانشجویان با مبانی برنامه نویسی کامپیوتر
اهداف ویژه: 

  •  آشنایی دانشجویان با منطق پردازشی کامپیوتر
  •  آشنایی دانشجویان با نرم افزارهای برنامه نویسی
  • طراحی الگوریتم 
  • آشنایی دانشجویان با نحوه برنامه نویسی
تعداد واحد ۲
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • اجرای نمونه کدهای ساده 
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در بحث های کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • ارائه ایده های خلاقانه پیرامون مسائل مطرح شده (5%)
  • ارائه تمارین و تکالیف (10%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (65%)

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه ساعت 16 - 18 کلاس 26

دانشجو موظف است تمرین های خواسته شده مطابق با طرح درس را انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. 

- - -