برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | سمینار |
---|---|
مقطع تحصیلی | دکترای تخصصی |
تعداد واحد | ۱ |
طرح درس | انتخاب عنوان مناسب برای سمینار با مشورت استاد راهنمای سمینار، جستجو در منابع علمی (کتب و مقالات)، جمعآوری مطالب مرتبط با موضوع سمینار، نحوه آمادهسازی مطالب در نرمافزارهای مربوطه (word و powerpoint)، ارائه سمینار در حضور اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده دامپزشکی، ارزیابی سمینار بر اساس آییننامه ارزیابی. |
هدف از طرح درس | آشنایی با نحوه جمعآوری مطالب از منابع علمی و چگونگی امادهسازی مطالب جهت ارائه سمینار |
عنوان | کشیک درمانگاهی پرندگان ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | دکترای تخصصی |
تعداد واحد | ۳ |
طرح درس | عملیات: در درجه اول کار عملی در درمانگاه اختصاصی بیماریهای طیور و پرندگان زینتی دانشکده که در حین انجام کار موارد زیر نیز آموزش داده شد: آشنایی با چگونگی اخذ تاریخچه، پر کردن فرم اولیه اطلاعات از صاحب پرنده یا گلههای طیور، نحوه صحیح معاینه، نمونهگیری، چگونگی انجام کالبدگشایی صحیح، نحوه رسیدن به تشخیص دقیق، آشنایی با نحوه عملی تجویز داروها و نسخهنویسی، آشنایی با آزمایشات بالینی و تفسیر نتایج آزمایشات. |
هدف از طرح درس | آمادهسازی و کسب تجربه رزیدنتها جهت اداره علمی و کار در کلینیکهای تخصصی طیور (صنعتی و زینتی) به منظور معاینه، تشخیص و درمان بیماریهای طیور و پرندگان زینتی. |
عنوان | کارورزی بهداشت و بیماریهای پرندگان ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری حرفه ای |
تعداد واحد | ۱ |
طرح درس | آشنایی با روشهای مدیریت کلینیک و آزمایشگاه طیور صنعتی و زینتی، تکمیل فرمهای اخذ اطلاعات از طیور صنعتی و پرندگان زینتی، آشنایی با روشهای تکمیل فرمهای آزمایشگاهی و ارسال نمونه به آزمایشگاههای تشخیص، آشنایی با تشکیل پرونده و بایگانی اسناد و مدارک دامپزشکی، آشنایی با مسائل و مشکلات عمده مدیریتی در پرورش طیور صنعتی و زینتی، ارائه توصیههای بهداشتی و مدیریتی به مرغداریهای صنعتی و صاحبان پرندگان زینتی، آشنایی مقدماتی با روشهای معاینه، مقیدسازی و نمونهبرداری پرندگان. |
هدف از طرح درس | تمرین دانشجویان در کلینیک و آزمایشگاه بیماریهای طیور و پرندگان زینتی با هدف کمک آنها برای کسب نقش دامپزشک کلینیسین زیر نظر بنده. |
عنوان | بهداشت و بیماریهای طیور |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری حرفه ای |
تعداد واحد | ۴ |
طرح درس | نظری: بیماری آنفلوانزا، برونشیت عفونی، لارنگوتراکئیت عفونی، بیماری نیوکاسل، رینوتراکئیت پرندگان، بیماری بورس عفونی، آرتریت ویروسی، بیماری مارک، بیماری لوکوز لمفوئید، آبله مرغان، آنسفالومیلیت طیور، کمخونی عفونی جوجهها، سندرم کاهش تخممرغ، انکلوژن بادی هپاتیت، عفونت ناشی از مایکوپلاسما گالیسپتیکم، عفونت ناشی از مایکوپلاسما سینوویه، عفونتهای ناشی از اشریشیاکولای، کوریزای عفونی، وبای مرغان، عفونت ناشی از اورنیتوباکتریوم رینوتراکئاله، کلستریدیوز، سالمونلوز، کمپیلوباکتریوز، کوکسیدیوز، بیماریهای ناشی از انگلهای داخلی و خارجی، آسپرژیلوز، توبرکلوز، کلامیدیوز، اختلالات متابولیک، آسیت، سندرم مرگ ناگهانی، عوارض ناشی از سموم قارچی و شیمیایی. عملی: آموزش اصول عملی چگونگی برخورد با مشکلات گله طیور صنعتی، اصول معاینه و نمونهبرداری، اصول تشخیص بالینی و آزمایشگاهی، شیوههای درمان، پیشگیری و کنترل بیماریهای اختصاصی طیور. |
هدف از طرح درس | آموزش تاریخچه، سببشناسی، اپیدمیولوژی، پاتوبیولوژی، تشخیص، درمان، پیشگیری و کنترل بیماریهای اختصاصی طیور. |
عنوان | پرورش طیور |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری حرفه ای |
تعداد واحد | ۳ |
طرح درس | نظری: اهمیت صنعت طیور در جهان و ایران و دلایل گسترش آن، اقتصاد طیور، نژادها و تحولات جدید در زمینه اصلاح نژاد، شناسایی ساختمان بدن طیور، ساختمان تخم و مراحل تشکیل آن، ساختمان و تجهیزات جوجهکشی، مبانی مدیریت در واحدهای جوجهکشی، مراحل مختلف رشد جنین، شرایط اقلیمی و انواع ساختمانهای پرورش طیور، تجهیزات و لوازم در سالنهای پرورش طیور، روشهای مختلف پرورش بهداشتی طیور، روشهای حفاظت زیستی در مزارع پرورش طیور، آمادهسازی سالنهای پرورش، مدیریت پرورش گلههای نیمچه گوشتی، مدیریت پرورش گلههای نیمچه تخمگذار، مدیریت پرورش گلههای مرغ تخمگذار تجاری، مدیریت پرورش گلههای مادر. عملی: عملیات جوجهکشی، عملیات در کارخانه جوجهکشی، آشنایی با تجهیزات و لوازم در سالنهای پرورش نیمچه گوشتی، آشنایی با تجهیزات و لوازم در سالنهای نگهداری مرغ تخمگذار، عملیات پاکسازی و آمادهسازی در مرغداری، عملیات در یک مزرعه پرورش نیمچه گوشتی، عملیات در یک مزرعه تولید تخممرغ، عملیات پیشگیری و واکسیناسیون در مرغداری، عملیات تهیه خوراک طیور. |
هدف از طرح درس | آشنایی و فراگیری مبانی مدیریت و پرورش تجاری طیور |
عنوان | کاربرد زیستفناوری در علوم دام و طیور |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
طرح درس | نظری: مقدمه، تاریخچه، جایگاه و کاربرد زیستفناوری در علوم دام و طیور، اهمیت شبیهسازی ژن و مبانی آن، ناقلهای ژنتیکی، آنزیمهای تغییردهنده DNA، اهمیت و کاربرد فن PCR و مارکرهای مولکولی، همسانسازی ژن هدف در ناقل، لکهگذاری (Blotting)، تهیه شناساگر (Probe) و دورگهسازی، تهیه و کاربرد کتابخانههای ژنی و شناسایی و جداسازی ژنهای هدف، روشهای تعیین توالی بازها در DNA، آشنایی با سلولهای بنیادی، روشهای انتقال ژن به سلولهای حیوانی با تأکید بر ریزتزریقی، روشهای ارزیابی دامهای تراریخت، جهشهای جهتدار و مهندسی پروتئین (فرآیندهای جهشهای جهتدار و تصادفی، تولید پروتئینهای هترولوگوس در سلولهای یوکاریوتی)، استفاده از سیستم باکتریایی در تولید فرآوردههای تجاری (پروتئینهای حیوانی مورد استفاده در صنعت فارماکولوژی، آنتیبیوتیکها، بیوپلیمرها)، تولید پروتئینها در مقیاس صنعتی با استفاده از میکروارگانیسمهای نوترکیب، کاربرد مهندسی ژنتیک در دام و طیور (روشهای ایجاد حیوانات تراریخت، دستکاری ژنتیکی حیوانات اهلی)، تولید فرآوردههای بیولوژیکی نظیر آنزیم و آمینواسیدها، پروبیوتیکها، پریبیوتیکها، افزودنیهای سیلو برای استفاده در خوراک دام و طیور، روشهای بیوتکنولوژی در از بین یردن سموم مواد خوراکی. عملی: روشهای کار ایمن با تجهیزات آزمایشگاهی، استخراج و خالصسازی مولکولهای حیات (DNA، RNA و Protein) و اندازهگیری کمی و کیفی آنها، الکتروفورز، رنگآمیزی و تهیه عکس از ژل، انجام PCR، RAPD، Real time PCR، هضم آنزیمی DNA و همسانسازی ژن هدف در پلاسمید، انتقال سازه هدف به باکتری E. coli و مخمر، انتقال ژن هدف به سلولهای حیوانی. |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با کاربرد زیستفناوری در علوم دام و طیور |
عنوان | فیزیولوژی گوارش |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
طرح درس | مقدمه، آناتومی مقایسهای بافتهای دستگاه گوارش در حیوانات (نشخوارکنندگان و غیرنشخوارکنندگان)، رشد و تکامل دستگاه گوارش، کنترل عصبی و هورمونی دستگاه گوارش، حرکات دستگاه گوارش در نشخوارکنندگان و غیرنشخوارکنندگان، ترشحات دستگاه گوارش (دهان، معده، روده کوچک، لوزالمعده، کبد و ...)، نقش شکمبه در گوارش در نشخوارکنندگان، گوارش و جذب مواد مغذی، خونرسانی دستگاه گوارش، تأثیر عوامل محیطی بر دستگاه گوارش. |
هدف از طرح درس | شناخت عملکردهای فیزیولوژیکی دستگاه گوارش در نشخوارکنندگان و غیرنشخوارکنندگان و تفاوتهای مهم آنها |
عنوان | میکروبیولوژی عمومی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
طرح درس | نظری: تاریخچه میکروبشناسی، تفاوت پروکاریوت و یوکاریوت، طبقهبندی میکروارگانیسمها، طبقهبندی باکتریها، خواص و نقش باکتری، غشاهای پوششی باکتریها، ساختمان ریبوزوم، مزوزوم، هسته، کروماتوفور و گنجیدگیها، اثر باکتریها در طبیعت، خصوصیات پروکاریوتها، تغذیه باکتریها، ساختمان باکتریها، خواص باکتریها، تأثیر عوامل فیزیکی شامل: دما، pH، گازها، فشار اسمزی، رطوبت، فشار هیدروستاتیک و مواد مغذی بر باکتریها، منحنی رشد، کشت مداوم، شناخت ارتباط متقابل باکتریها، ساختمان و خواص اسپور، برگشت اسپور به فرم رویشی، کنترل میکروارگانیسم، شناخت عوامل ضدمیکروبی، مکانیسم اثر عوامل ضدمیکروبی، روشهای فیزیکی کنترل میکروبی، روشهای شیمیایی کنترل میکروبی. عملی: اصول ایمنی کار با میکروبها، آشنایی با لوازم کار آزمایشگاهی، طبقهبندی محیطهای کشت، آشنایی با انواع محیط کشت و روشهای تهیه محیط کشت، تهیه نمونههای آزمایشگاهی، رنگآمیزی ساده، رنگآمیزی گرم میکروارگانیسمها، روشهای شمارش میکروارگانیسمها، رقتسازی، انواع روشهای کشت، کشت در لوله و پلیت آزمایشگاهی. |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مفاهیم، اصول و مباحث اصلی و پایه میکروبیولوژی |
عنوان | هورمونشناسی و غدد داخلی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
طرح درس | مقدمه، هورمونها و طبقهبندی آنها، مفاهیم عمومی (کنترل، ترشح، انتقال و متابولیسم، مکانیسم داخل سلولی، روش اندازهگیری هورمونها)، هورمونهای هیپوتالاموس، هیپوفیز، تیروئید، پاراتیروئید، فوق کلیوی، دستگاه گوارش، لوزالمعده، بافت چربی، تیموس، دستگاه تناسلی نر و ماده، ایکوزانوئیدها، هورمونشناسی سیستم عصبی، مبانی هورمونشناسی اشتها، مبانی هورمونشناسی بلوغ، مبانی هورمونشناسی رفتارهای دام و طیور، مبانی هورمونشناسی تنش، مبانی هورمونشناسی رشد |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مفاهیم هورمونشناسی و شناخت غدد درونریز مهم بدن دام و طیور و نقش فیزیولوژیکی هورمونهای مترشحه |
عنوان | فیزیولوژی تولید مثل پرندگان |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۱ |
طرح درس | مقدمه، بررسی تخم، رشد و تمایز رویان، رشد و تکامل جنسی، فتوپریودیسم، بررسی تخمدان پرندگان، تشکیل تخم، تولیدمثل در پرنده نر، تلقیح مصنوعی، مدیریت تولیدمثل، کاربرد برنامههای نوری، تغذیه و تولیدمثل، بررسی موفقیت تولیدمثل در پرندگان، جنینشناسی پرندگان، سلولهای بنیادی جنینی در پرندگان، طیور تراریخت |
هدف از طرح درس | آشنایی با عملکرد فیزیولوژی تولیدمثل ویژه پرندگان |
عنوان | ویتامینها و مواد معدنی در تغذیه طیور |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
طرح درس | ساختمان شیمیایی ویتامینها، اشکال مختلف ویتامینها در طبیعت، ویژگیها و قابلیت استفاده بیولوژیکی آنها در طیور، روش تعیین نیاز طیور به ویتامینها و عوامل مؤثر بر آن، روش تعیین میزان ویتامین موجود در مواد خوراکی، مکملهای ویتامینی و ساخت مکملهای ویتامینی، منابع مواد معدنی، ترکیبات مختلف مواد معدنی و قابلیت استفاده بیولوژیکی آنها در تغذیه طیور، وظایف فیزیولوژیکی و متابولیسم مواد معدنی در طیور، نیاز و کینتیک مواد معدنی در تغذیه طیور، تعیین نیاز عناصر در طیور و عوامل مؤثر بر آن، سمیت عناصر در طیور، ساخت مکملهای معدنی و مشخصات آنها، تنظیم فرمول مکمل و خصوصیات فیزیکی-شیمیایی ناقلها (carriers)، مکانیسم ویتامینها و مواد معدنی در پیشگیری از علائم کمبود. |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با سوخت و ساز ویتامینها و مواد معدنی در تغذیه طیور و نحوه تعیین نیاز طیور به این مواد |
عنوان | میکروبیولوژی عمومی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
طرح درس | نظری: تاریخچه میکروبشناسی، تفاوت پروکاریوت و یوکاریوت، طبقهبندی میکروارگانیسمها، طبقهبندی باکتریها، خواص و نقش باکتری، غشاهای پوششی باکتریها، ساختمان ریبوزوم، مزوزوم، هسته، کروماتوفور و گنجیدگیها، اثر باکتریها در طبیعت، خصوصیات پروکاریوتها، تغذیه باکتریها، ساختمان باکتریها، خواص باکتریها، تأثیر عوامل فیزیکی شامل: دما، pH، گازها، فشار اسمزی، رطوبت، فشار هیدروستاتیک و مواد مغذی بر باکتریها، منحنی رشد، کشت مداوم، شناخت ارتباط متقابل باکتریها، ساختمان و خواص اسپور، برگشت اسپور به فرم رویشی، کنترل میکروارگانیسم، شناخت عوامل ضدمیکروبی، مکانیسم اثر عوامل ضدمیکروبی، روشهای فیزیکی کنترل میکروبی، روشهای شیمیایی کنترل میکروبی. عملی: اصول ایمنی کار با میکروبها، آشنایی با لوازم کار آزمایشگاهی، طبقهبندی محیطهای کشت، آشنایی با انواع محیط کشت و روشهای تهیه محیط کشت، تهیه نمونههای آزمایشگاهی، رنگآمیزی ساده، رنگآمیزی گرم میکروارگانیسمها، روشهای شمارش میکروارگانیسمها، رقتسازی، انواع روشهای کشت، کشت در لوله و پلیت آزمایشگاهی. |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مفاهیم، اصول و مباحث اصلی و پایه میکروبیولوژی |
عنوان | بهداشت و بیماریهای دام و طیور |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
طرح درس | نظری: شناسایی دام سالم، بهداشت آب، خاک، هوا و غذا، بهداشت جایگاه دام و طیور، بهداشت دام و طیور، اصول قرنطینه، روشهای از بین بردن و کنترل بیماریها، بهداشت زایمان، بهداشت گوساله و گوسالهدانی، روشهای از بین بردن و کنترل میکروبها، انگلها، قارچها، کرمها، بهداشت سالنهای طیور، اصول مبارزه با بیماریها، آشنایی با سیستم ایمنی بدن دام و ایمنیت، آشنایی با واکسن و چگونگی فرآیند و انواع واکسنها، محاسن و معایب واکسنها، چگونگی استعمال واکسنها، اصول بهداشت در شیردوشی، اصول تقسیمبندی بیماریها، آشنایی با بیماریها و خسارات حاصل از بندپایان و طریقه انتقال آنها، آشنایی با بیماریها و خسارات حاصل از کرمها و انتقال آنها، آشنایی با بیماریهای حاصل از تکیاختهها و طریقه انتقال آنها، آشنایی با بیماریهای حاصل از ویروسها و طریقه انتقال آنها، آشنایی با بیماریهای قارچی و طریقه انتقال آنها، آشنایی با بیماریهای حاصل از پریونها و طریقه انتقال آنها، اصول مبارزه با بندپایان، اصول مبارزه با بیماریهای کرمی، آشنایی و مبارزه با مهمترین بیماریهای متابولیک (کمبود کلسیم، فسفر، بیماری عضله سفید، کتوز، اسیدوز متابولیکی، کبد و کلیه چرب در طیور). بیماریهای ویروسی، میکروبی و ... طیور. عملی: شناسایی دام سالم، آشنایی با مواد ضدعفونیکننده و سموم، آشنایی با ضدعفونی زخمها و بندناف، انجام ضدعفونی کامل سالنهای پرورش طیور و دامهای شیری، واکسیناسیون دام، واکسیناسیون طیور (آشامیدنی، اسپری و تزریقی)، انقیاد دام، تزریقات، آشنایی با وسایل کار دامپزشکی، آموزش وظایف کمک جراح در دامپروری، نحوه نمونهبرداری و ارسال آن به آزمایشگاه، آموزش وظایف دامپزشک و کمک به دامپزشک، روشهای شناسایی اولیه بیماریها در دام و طیور، کمکهای اولیه قبل از درمان اصلی. |
هدف از طرح درس | آشنایی با روشهای پیشگیری از بیماریها، آشنایی با مواد ضدعفونیکننده |
عنوان | رفتارشناسی و تنش در حیوانات مزرعهای |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
طرح درس | حواس در دام و پرندگان اهلی، رفتارهای مادری، بررسی رفتارهای تولیدمثلی نر و ماده، اثر متقابل بین نوزاد و مادر، رفتارهای تهاجمی و تغذیهای، هورمونشناسی رفتار، اثر متقابل بین رفتارهای انسان و دام، تأثیر جایگاههای مختلف بر رفتار دام، ایجاد امنیت در محیط کار با دام، ژنتیک رفتار، رفتارهای اجتماعی، رفتارهای کلیشهای، هموستازی و اندامهای درگیر در پایداری هموستازی بدن، سازههای تنشزا (فیزیکی، اجتماعی، محیطی و تغذیهای و ...)، تغییرات فیزیولوژیک ناشی از تنش، فاکتورهای قابل اندازهگیریفیزیولوژیک و رفتاری نشاندهنده سطح آسایش در حیوان، مفاهیم آسایش، سازههای مؤثر بر آسایش، جنبههای اختصاصی آسایش (گاو شیرده، گوساله، پرندگان اهلی)، آسایش دام هنگام جابجایی، فروش و کشتار مدیریت گلهها (پرورش متراکم) در شرایط تنش، اصول اخلاقی و آسایش دامها، روشهای نوین در تأمین آسایش دامهای مزرعهای. |
هدف از طرح درس | شناخت رفتارهای دامهای اهلی |
عنوان | کارورزی ۴ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
طرح درس | با هماهنگی با بنده، بصورت جداگانه به اداره دامپزشکی شهرستان برای حضور در مراکز پرواربندی گوسفند و گوساله و نیز مزارع مرغ گوشتی مراجعه نمودند. نهایتاً گزارش کامل این فعالیتها را به بنده تحویل دادند. |
هدف از طرح درس | هدف این درس کسب توانایی مدیریت پرورش دانشجویان است. |
عنوان | مسأله مخصوص |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
طرح درس | در این درس دانشجو بر اساس علاقه در گرایش تخصصی خود، موضوع تأثیر عوامل آنتیاسترس بر گلههای مرغ صنعتی را پس از اخذ موافقت اینجانب، انتخاب و مورد مطالعه و پژوهش قرار داد. نتیجه کار بصورت گزارش مستند تدوین و سپس ارائه گردید. |
هدف از طرح درس | آشنایی با موضوعات روز رشتهی علوم دامی مرتبط با گرایش دانشجویان |