برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

منابع

مقالات معتبر و اخیر در خصوص اپی ژنتیک، کاربرد NGS در پیدا کردن ژنهای بیماریزا (GWAS، WES، WGS، RNA Seq). organoids

طرح درس

1- مقدمه ای بر پزشکی مولکولی

2- کاربرد تکنیکهای جدید در تشخیص بیماریهای ژنتیک و درمان آن (WES-WGS)

3- RNA SEQ و کاربرد آن در تشخیص بیماریهای ژنتیکی 

4- ASO (Anti-Sense Oligonucleotides) در ژن درمان بیماریهای ژنتیکی  Recent Advances in Antisense Oligonucleotide Therapy 

5- Organoids in cancer therapy and its applicataions in other genetic disorders

6- orgnanoids in drug discovery

7- organoids and its limitations

8- Deep intronic variants and their impact on human genetic disorders

تعداد واحد ۲
روش تدریس

پاورپوینت و اسلاید

نحوه ارزیابی

سمینار کلاسی و امتحان کتبی نهایی

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 2-4 کلاس 228 دانشکده علوم طبیعی - - -
منابع

1- Immunology Edited by Kuby 2013

2- Janeway's Immunobiology

طرح درس

جلسه 1- اصول ایمنولوژی

جلسه 2- انواع سیستمهای ایمنی 

جلسه 3: ایمنی ذاتی 

جلسه 4: ایمنی اکتسابی

جلسه 5: سلولهای دخیل در ایمنی ذاتی

جلسه 6: سلولهای دخیل در ایمنی اکتسابی

جلسه 7: سلولهای دندرتیک و نقش مهم آنها در شروع سیستم ایمنی اکتسابی

جلسه 8: کاربرد سلولهای دندرتیک در کنترل بیماریهای ایمنی (خود ایمنی )

جلسه 9: کاربرد سلولهای دندرتیک در درمان تومور ها

جلسه 10: تنظیم سیستم ایمنی (مهار کننده های سیستم ایمنی)

جلسه 11: سرطان و سلولهای مهار کننده سیستم ایمنی 

جلسه 12: نحوه تولید سلولهای متنوع B و T

جلسه 13: ژنتیک سیستم ایمنی

جلسه 14: نوترکیبی سوماتیکی در سیستم ایمنی

جلسه 15: بیماریهای نقص ایمنی SCID

جلسه 16: بیماریهای خود ایمنی 

هدف از طرح درس

یادگیری انواع سیسمتهای ایمنی و هماهنگی آنها با همدیگر ، تولرانس

تعداد واحد ۱
روش تدریس

پاور پوینت - اسلاید 

نحوه ارزیابی

ارائه سمینار توسط دانشجویان در طول ترم - امتحان کتبی

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 16-18 کلاس 118 دانشکده علوم طبیعی - - -
سه شنبه 10-12 کلاس 231 دانشکده علوم طبیعی - - -
تعداد واحد ۲
روش تدریس

اسلاید - و پاور پوینت 

نحوه ارزیابی

ارائه سمینار توسط دانشجویان در طول ترم - امتحان کتبی 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 16-18 کلاس 118 دانشکده علوم طبیعی - - -
منابع

techniques in Genetic enginearing 2015, Kurnaz I.A.

Priniciples of Gene manipulation, 2006, Primrose, S.B.

طرح درس

1- Gene Mapping 

2- مارکرهای ژنتیکی و کاربرد آنها 

3- مارکرهای ژنتیکی در پزشکی قانونی

4- Gene manipulation

5- Gene cloning

6- تکنیکهای جدید در مهندسی ژنتیک

7- کاربردهای مدلهای حیوانی در مطالعات ژنتیکی (پیدا کردن ژنهای بیماریزا)

8- ترانسژن ها و کاربرد آنها در مطالعات ژنتیکی

هدف از طرح درس

آشنایی با تکنیکهای مهندسی ژنتیکی و احتمال کاربرد آنها در پروژه دانشجویان 

تعداد واحد ۲
روش تدریس

پاورپوینت و اسلاید

نحوه ارزیابی

سمینار ارائه شده توسط در طول ترم و امتحان نهایی

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 4-6 کلاس 228 دانشکده علوم طبیعی - - -
پیش نیاز درس

از نیمسال چهارم به بعد

منابع

از مقالات منتخب از مجلات معتبر در سال اخیر 

طرح درس

جلسه اول: انتخاب مقالات علمی بزبان انگلیسی

جلسه دوم: انتخاب مقاله علمی از مجله معتبر و نحوه درست مطالعه و درک مفاهیم آن

جلسه سوم: ادامه ترجمه و بحث بر روی مقاله منتخب 

جلسه چهارم: مرور مقاله منتخب و بحث روی موضوعات اصلی و مفاهیم آن

جلسه پنجم: انتخاب مقاله دیگر و ادامه بحث 

جلسه ششم: نحوه نوشتن مقاله علمی (خلاصه مقاله) و مرور مقاله منتخب

جلسه هفتم: ادامه یادگیری نوشتن مقاله (قسمت مقدمه) و ادامه مرور مقاله منتخب

جلسه هشتم: ادامه یادگیری نوشتن مقاله (قسمت مواد و روشها و نتایج) و ادامه مرور مقاله منتخب

جلسه نهم : قسمت بحث مقالات و نحوه مرور آن

جلسه دهم: رفرانسها در مقالات علمی و کاربرد آنها در یادگیری مفاهیم علمی مقاله

جلسه یازدهم: مشارکت دانشجویان در مرور مقالات علمی 

جلسه دوازدهم: نحوه نوشت رزومه 

جلسه سیزدهم: انواع مقالات (مروری ، تحقیقاتی و ...)

جلسه چهاردهم: مرور مقالات علمی 

هدف از طرح درس

با گذراندن این درس دانشجویان قادر خواهند بود مفهوم متن های تخصصی مربوط به رشته خود را درک نموده و از این متون برای درک بهتر مطالب رشته خود استفاده نمایند

تعداد واحد ۲
روش تدریس

با ارائه مقالات معتبر و بررسی آنها 

نحوه ارزیابی

خواندن متون تخصصی به زبان انگلیسی، ترجمه به زبان فارسی و ارائه توضیحات الزم جهت فهم بهتر مطالب ارائه شده، طرح سؤال و مشارکت دانشجویان در یافتن پاسخ با توجه به متون بررسی شده و ارائه سمینار کالسی به زبان انگلیسی در ارتباط با مفاهیم زیست شناسی توسط دانشجویان و مشارکت دادن آنان در بررسی انواع مقالات و نگارش رزومه علمی

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه 8-10 کلاس 221 دانشکده علوم طبیعی - - -
منابع

1--Glick, B.R., Pasternak, J.J., Patten, C.L. (2017) Molecular Biotechnology, Principles and Applications of
Recombinant DNA. Washington DC.
2-Kumar Dubey, S., Pandey, A., Sangwan, R.S. (2016) Current Developments in Biotechnology and
Bioengineering: Crop Modification, Nutrition, and Food Production. Elsevier.
3- Thieman, W.J., Palladino, M.A. (2012) Introduction to Biotechnology. Pearson.
4- Kreuzer, H., Massey, A. (2007) Molecular Biology and Biotechnology: A Guide for Students. ASM Press
 

طرح درس

جلسه اول: مقدمه ای بر زیست فناوری

جلسه دوم: فناوری DNAنوترکیب

جلسه سوم: ترانسفورماسیون ژنتیکی پروکاریوت ها

جلسه چهارم: پروتئین های نوترکیب

جلسه پنجم: تاریخچه، اهمیت اقتصادی، پروتئین های نوترکیب تجاری

جلسه ششم: معیارهای انتخاب سیستمهای بیانی برای تولید پروتئین های نوترکیب، تولید پروتئین های نوترکیب در موجودات تراریخت

جلسه هفتم: تراریخت ها: کاربردها، معایب و مزایا

هدف از طرح درس

آشنایی با فناوری DNAنوترکیب و دست ورزی ژنتیکی میکروارگانیسم ها، گیاهان و جانواران، تولید محصولات گیاهی و کشاورزی مقاوم
و با کیفیت با استفاده از روشهای زیست فناوری
 

تعداد واحد ۲
روش تدریس

تدریس بصورت سخنرانی همراه با نمایش اسلاید،

نحوه ارزیابی

ارزیابی دانشجویان بصورت پرسش و پاسخ و برگزاری آزمون های منظم و ارائه سمینار
 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه 14-16 اتاق 228 ساختمان علوم طبیعی - - -
تعداد واحد ۲

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
- - -
- - -
منابع

1-Turnpenny, P., Ellard, S., Cleaver, R. (2021) Emery's Elements of Medical Genetics and Genomics. Elsevier.
2- Weinberg, R.A. (2014) The Biology of Cancer. Garland Science.
3- Fior, R., Zilhão, R. (2019) Molecular and Cell Biology of Cancer. Springer.
4- Bunz, F. (2016) Principles of Cancer Genetics. Springer.
 

طرح درس

جلسه اول: مبانی سرطان

جلسه دوم: مروری بر تنظیمات چرخه سلولی، تفاوت سلول های سرطانی با سول های طبیعی

جلسه سوم: طبقه بندی تومورها (خوش خیم، بدخیم، کارسینوم، سارکوم ،)

جلسه چهارم: درجه بندی تومور (Stagingو (Gradin

جلسه پنجم: کارسینوژن ها

جلسه ششم: کارسینوژن های شیمیایی ( DMS ،EMSو بنزوآلفاپیرن) و فیزیکی و مکانیسم های عمل

جلسه هفتم: ایجاد سرطان و متاستاز: سلول های بنیادی سرطان، ریز محیط تومور، تعامل سلول های سیستم ایمنی با تومور، تشکیل عروقی خونی جدید،
،

جلسه هشتم: نقشMesenchymal epithelial transition(MET) ،EMT (Epithelial mesenchymal transition) ،

جلسه نهم: فاکتورهای محرک رگزایی مسیرهای پیام دهی Notch ،SHH ،WNTدر پیشبر تومور

جلسه دهم: انکوژن ها: انواع انکوژن ها

جلسه یازدهم: مکانیسم های موثر در فعال شدن پروتوانکوژن ها (جهش نقطه ای، تکثیر، insertional mutagenesisو ترانسلوکاسیون

جلسه دوازدهم: ژن های سرکوبگر تومور: فرضیه دوضربه ای loss of heterozygosity(LOH) ،Knudsonو مکانیسم های آن، RB1 ،TP53و AP

جلسه سیزدهم: ویروس های سرطانزا: مکانیسم عمل، انکوژن های ویروسی، ویروس پاپیلومای انسانی) (HPVو سرطان دهانه رحم

جلسه چهاردهم: تلومراز: ساختار DNAتلومری، ساختار و عملکرد تلومراز، اهمیت تلومراز در سرطان، مکانیسمcopy choic

جلسه پانزدهم: ناپایداری ژنوم: ناپایداری کروموزوم، عملکرد BRCA1 ،nibrin ،ATMو ،BRCA2ناپایداری میکروساتلیت، سرطان ارثی غیرپولیپی
کولون

جلسه شانزدهم: معرفی سرطان های ارثی: سندرم ،Li-Frumeniرتینوبلاستوم، تومور ویلمز، سرطان خانوادگی پستان

جلسه هفدهم: اپی ژنتیک و سرطان: تغییرالگوی متیلاسیون DNAدر سرطان، نقش miRNAدر تحریک و مهارتومور
مارکرهای توموری: اهمیت مارکرهای توموردر پیش بینی، تشخیص و طبقه بندی سرطان، معرفی)cell free circulating (ctDNA
tumor DNA- درمان های هدفمند سرطان

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با فرآیند شکل گیری سرطان و نقش ژن های موثر در آن
 

تعداد واحد ۲
روش تدریس

تدریس بصورت سخنرانی همراه با نمایش اسلاید
 

نحوه ارزیابی

ارزیابی دانشجویان بصورت پرسش و پاسخ و برگزاری آزمون های منظم و ارائه سمینار
 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
- - -
تعداد واحد ۲
روش تدریس

پاور پوینت و ارائه سمینار توسط دانشجویان

نحوه ارزیابی

سمینار های کلاسی 

بحث و گفتگو در کلاس

امتحان نهایی

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه 16-14 دانشکده علوم طبیعی - اتاق 228 - - -
تعداد واحد ۲

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
- - -
- - -
تعداد واحد ۲

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
- - -
- - -
تعداد واحد ۲
روش تدریس

اسلاید، توضیحات 

نحوه ارزیابی

پرسش و پاسخ، در طول ترم، امتحان پایان ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 8-10 دانشکده علوم طبیعی - - -
تعداد واحد ۲

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
- - -
تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

در طول ترم ، میان ترمی و امتحان پایان ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه ساعت 14-16 دانشکده علوم طبیعی - 228 - - -