برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
منابع | مقالات معتبر و اخیر در خصوص اپی ژنتیک، کاربرد NGS در پیدا کردن ژنهای بیماریزا (GWAS، WES، WGS، RNA Seq). organoids |
---|---|
طرح درس | 1- مقدمه ای بر پزشکی مولکولی 2- کاربرد تکنیکهای جدید در تشخیص بیماریهای ژنتیک و درمان آن (WES-WGS) 3- RNA SEQ و کاربرد آن در تشخیص بیماریهای ژنتیکی 4- ASO (Anti-Sense Oligonucleotides) در ژن درمان بیماریهای ژنتیکی Recent Advances in Antisense Oligonucleotide Therapy 5- Organoids in cancer therapy and its applicataions in other genetic disorders 6- orgnanoids in drug discovery 7- organoids and its limitations 8- Deep intronic variants and their impact on human genetic disorders |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | پاورپوینت و اسلاید |
نحوه ارزیابی | سمینار کلاسی و امتحان کتبی نهایی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
یکشنبه 2-4 | کلاس 228 دانشکده علوم طبیعی | - | - | - |
منابع | 1- Immunology Edited by Kuby 2013 2- Janeway's Immunobiology |
---|---|
طرح درس | جلسه 1- اصول ایمنولوژی جلسه 2- انواع سیستمهای ایمنی جلسه 3: ایمنی ذاتی جلسه 4: ایمنی اکتسابی جلسه 5: سلولهای دخیل در ایمنی ذاتی جلسه 6: سلولهای دخیل در ایمنی اکتسابی جلسه 7: سلولهای دندرتیک و نقش مهم آنها در شروع سیستم ایمنی اکتسابی جلسه 8: کاربرد سلولهای دندرتیک در کنترل بیماریهای ایمنی (خود ایمنی ) جلسه 9: کاربرد سلولهای دندرتیک در درمان تومور ها جلسه 10: تنظیم سیستم ایمنی (مهار کننده های سیستم ایمنی) جلسه 11: سرطان و سلولهای مهار کننده سیستم ایمنی جلسه 12: نحوه تولید سلولهای متنوع B و T جلسه 13: ژنتیک سیستم ایمنی جلسه 14: نوترکیبی سوماتیکی در سیستم ایمنی جلسه 15: بیماریهای نقص ایمنی SCID جلسه 16: بیماریهای خود ایمنی |
هدف از طرح درس | یادگیری انواع سیسمتهای ایمنی و هماهنگی آنها با همدیگر ، تولرانس |
تعداد واحد | ۱ |
---|---|
روش تدریس | پاور پوینت - اسلاید |
نحوه ارزیابی | ارائه سمینار توسط دانشجویان در طول ترم - امتحان کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
یکشنبه 16-18 | کلاس 118 دانشکده علوم طبیعی | - | - | - | |
سه شنبه 10-12 | کلاس 231 دانشکده علوم طبیعی | - | - | - |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | اسلاید - و پاور پوینت |
نحوه ارزیابی | ارائه سمینار توسط دانشجویان در طول ترم - امتحان کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
یکشنبه 16-18 | کلاس 118 دانشکده علوم طبیعی | - | - | - |
منابع | techniques in Genetic enginearing 2015, Kurnaz I.A. Priniciples of Gene manipulation, 2006, Primrose, S.B. |
---|---|
طرح درس | 1- Gene Mapping 2- مارکرهای ژنتیکی و کاربرد آنها 3- مارکرهای ژنتیکی در پزشکی قانونی 4- Gene manipulation 5- Gene cloning 6- تکنیکهای جدید در مهندسی ژنتیک 7- کاربردهای مدلهای حیوانی در مطالعات ژنتیکی (پیدا کردن ژنهای بیماریزا) 8- ترانسژن ها و کاربرد آنها در مطالعات ژنتیکی |
هدف از طرح درس | آشنایی با تکنیکهای مهندسی ژنتیکی و احتمال کاربرد آنها در پروژه دانشجویان |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | پاورپوینت و اسلاید |
نحوه ارزیابی | سمینار ارائه شده توسط در طول ترم و امتحان نهایی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دوشنبه 4-6 | کلاس 228 دانشکده علوم طبیعی | - | - | - |
پیش نیاز درس | از نیمسال چهارم به بعد |
---|---|
منابع | از مقالات منتخب از مجلات معتبر در سال اخیر |
طرح درس | جلسه اول: انتخاب مقالات علمی بزبان انگلیسی جلسه دوم: انتخاب مقاله علمی از مجله معتبر و نحوه درست مطالعه و درک مفاهیم آن جلسه سوم: ادامه ترجمه و بحث بر روی مقاله منتخب جلسه چهارم: مرور مقاله منتخب و بحث روی موضوعات اصلی و مفاهیم آن جلسه پنجم: انتخاب مقاله دیگر و ادامه بحث جلسه ششم: نحوه نوشتن مقاله علمی (خلاصه مقاله) و مرور مقاله منتخب جلسه هفتم: ادامه یادگیری نوشتن مقاله (قسمت مقدمه) و ادامه مرور مقاله منتخب جلسه هشتم: ادامه یادگیری نوشتن مقاله (قسمت مواد و روشها و نتایج) و ادامه مرور مقاله منتخب جلسه نهم : قسمت بحث مقالات و نحوه مرور آن جلسه دهم: رفرانسها در مقالات علمی و کاربرد آنها در یادگیری مفاهیم علمی مقاله جلسه یازدهم: مشارکت دانشجویان در مرور مقالات علمی جلسه دوازدهم: نحوه نوشت رزومه جلسه سیزدهم: انواع مقالات (مروری ، تحقیقاتی و ...) جلسه چهاردهم: مرور مقالات علمی |
هدف از طرح درس | با گذراندن این درس دانشجویان قادر خواهند بود مفهوم متن های تخصصی مربوط به رشته خود را درک نموده و از این متون برای درک بهتر مطالب رشته خود استفاده نمایند |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | با ارائه مقالات معتبر و بررسی آنها |
نحوه ارزیابی | خواندن متون تخصصی به زبان انگلیسی، ترجمه به زبان فارسی و ارائه توضیحات الزم جهت فهم بهتر مطالب ارائه شده، طرح سؤال و مشارکت دانشجویان در یافتن پاسخ با توجه به متون بررسی شده و ارائه سمینار کالسی به زبان انگلیسی در ارتباط با مفاهیم زیست شناسی توسط دانشجویان و مشارکت دادن آنان در بررسی انواع مقالات و نگارش رزومه علمی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
چهارشنبه 8-10 | کلاس 221 دانشکده علوم طبیعی | - | - | - |
منابع | 1--Glick, B.R., Pasternak, J.J., Patten, C.L. (2017) Molecular Biotechnology, Principles and Applications of |
---|---|
طرح درس | جلسه اول: مقدمه ای بر زیست فناوری جلسه دوم: فناوری DNAنوترکیب جلسه سوم: ترانسفورماسیون ژنتیکی پروکاریوت ها جلسه چهارم: پروتئین های نوترکیب جلسه پنجم: تاریخچه، اهمیت اقتصادی، پروتئین های نوترکیب تجاری جلسه ششم: معیارهای انتخاب سیستمهای بیانی برای تولید پروتئین های نوترکیب، تولید پروتئین های نوترکیب در موجودات تراریخت جلسه هفتم: تراریخت ها: کاربردها، معایب و مزایا |
هدف از طرح درس | آشنایی با فناوری DNAنوترکیب و دست ورزی ژنتیکی میکروارگانیسم ها، گیاهان و جانواران، تولید محصولات گیاهی و کشاورزی مقاوم |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | تدریس بصورت سخنرانی همراه با نمایش اسلاید، |
نحوه ارزیابی | ارزیابی دانشجویان بصورت پرسش و پاسخ و برگزاری آزمون های منظم و ارائه سمینار |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
چهارشنبه 14-16 | اتاق 228 ساختمان علوم طبیعی | - | - | - |
تعداد واحد | ۲ |
---|
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
- | - | - | |||
- | - | - |
منابع | 1-Turnpenny, P., Ellard, S., Cleaver, R. (2021) Emery's Elements of Medical Genetics and Genomics. Elsevier. |
---|---|
طرح درس | جلسه اول: مبانی سرطان جلسه دوم: مروری بر تنظیمات چرخه سلولی، تفاوت سلول های سرطانی با سول های طبیعی جلسه سوم: طبقه بندی تومورها (خوش خیم، بدخیم، کارسینوم، سارکوم ،) جلسه چهارم: درجه بندی تومور (Stagingو (Gradin جلسه پنجم: کارسینوژن ها جلسه ششم: کارسینوژن های شیمیایی ( DMS ،EMSو بنزوآلفاپیرن) و فیزیکی و مکانیسم های عمل جلسه هفتم: ایجاد سرطان و متاستاز: سلول های بنیادی سرطان، ریز محیط تومور، تعامل سلول های سیستم ایمنی با تومور، تشکیل عروقی خونی جدید، جلسه هشتم: نقشMesenchymal epithelial transition(MET) ،EMT (Epithelial mesenchymal transition) ، جلسه نهم: فاکتورهای محرک رگزایی مسیرهای پیام دهی Notch ،SHH ،WNTدر پیشبر تومور جلسه دهم: انکوژن ها: انواع انکوژن ها جلسه یازدهم: مکانیسم های موثر در فعال شدن پروتوانکوژن ها (جهش نقطه ای، تکثیر، insertional mutagenesisو ترانسلوکاسیون جلسه دوازدهم: ژن های سرکوبگر تومور: فرضیه دوضربه ای loss of heterozygosity(LOH) ،Knudsonو مکانیسم های آن، RB1 ،TP53و AP جلسه سیزدهم: ویروس های سرطانزا: مکانیسم عمل، انکوژن های ویروسی، ویروس پاپیلومای انسانی) (HPVو سرطان دهانه رحم جلسه چهاردهم: تلومراز: ساختار DNAتلومری، ساختار و عملکرد تلومراز، اهمیت تلومراز در سرطان، مکانیسمcopy choic جلسه پانزدهم: ناپایداری ژنوم: ناپایداری کروموزوم، عملکرد BRCA1 ،nibrin ،ATMو ،BRCA2ناپایداری میکروساتلیت، سرطان ارثی غیرپولیپی جلسه شانزدهم: معرفی سرطان های ارثی: سندرم ،Li-Frumeniرتینوبلاستوم، تومور ویلمز، سرطان خانوادگی پستان جلسه هفدهم: اپی ژنتیک و سرطان: تغییرالگوی متیلاسیون DNAدر سرطان، نقش miRNAدر تحریک و مهارتومور |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با فرآیند شکل گیری سرطان و نقش ژن های موثر در آن |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | تدریس بصورت سخنرانی همراه با نمایش اسلاید |
نحوه ارزیابی | ارزیابی دانشجویان بصورت پرسش و پاسخ و برگزاری آزمون های منظم و ارائه سمینار |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
- | - | - |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | پاور پوینت و ارائه سمینار توسط دانشجویان |
نحوه ارزیابی | سمینار های کلاسی بحث و گفتگو در کلاس امتحان نهایی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
چهارشنبه 16-14 | دانشکده علوم طبیعی - اتاق 228 | - | - | - |
تعداد واحد | ۲ |
---|
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
- | - | - | |||
- | - | - |
تعداد واحد | ۲ |
---|
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
- | - | - | |||
- | - | - |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | اسلاید، توضیحات |
نحوه ارزیابی | پرسش و پاسخ، در طول ترم، امتحان پایان ترم |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
سه شنبه 8-10 | دانشکده علوم طبیعی | - | - | - |
تعداد واحد | ۲ |
---|
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
- | - | - |
تعداد واحد | ۳ |
---|---|
نحوه ارزیابی | در طول ترم ، میان ترمی و امتحان پایان ترم |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دوشنبه ساعت 14-16 | دانشکده علوم طبیعی - 228 | - | - | - |