برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | راهبردهای دانش |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- کلاس 321 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | میانترم: 40 % آزمون نهایی نوشتاری: 60 % |
روش تدریس | سخنرانی- پرسش و پاسخ- مباحثه گروهی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | شنبه- ساعت 8-10 |
منابع |
Abell, Angela, and Nigel Oxbrow. Competing with knowledge: the information professional in the knowledge management age. Facet Publishing, 2006.
Binney, Derek. "The knowledge management spectrum–understanding the KM landscape." Journal of knowledge management 5, no. 1 (2001): 33-42.
Beckman, Thomas J. "The current state of knowledge management." Knowledge management handbook 1, no. 5 (1999): 1.
Liebowitz, Jay, ed. Knowledge management handbook. CRC press, 1999.
Boisot, Max H. Knowledge assets: Securing competitive advantage in the information economy. OUP Oxford, 1998.
Day, Jonathan D., and James C. Wendler. "Best practice and beyond: Knowledge strategies." The McKinsey Quarterly 1 (1998): 19.
Feigenbaum, Edward, Pamela McCorduck, and H. Penny Nii. The rise of the expert company. Times Books, 1988.
Hansen, Morten T., Nitin Nohria, and Thomas Tierney. "What's your strategy for managing knowledge?." In The knowledge management yearbook 2000-2001, pp. 55-69. Routledge, 2013.
Manasco, B. "Leading firms develop knowledge strategies. Knowledge Inc, vol. 1, no. 6." (1996). Nickols, Fred. "The knowledge in knowledge management in JW Cortada and JA Woods, eds The Knowledge Management Yearbook 2001-2002." (2000). Nonaka, Ikujirō, and Hirotaka Takeuchi. "The knowledge-creating company." Harvard business review 85, no. 7/8 (2007): 162. O'dell, Carla, and C. Jackson Grayson. "If only we knew what we know: Identification and transfer of internal best practices." California management review 40, no. 3 (1998): 154-174. Pearlson, Keri E., Carol S. Saunders, and Dennis F. Galletta. Managing and using information systems: A strategic approach. John Wiley & Sons, 2024. Scarbrough, Harry, and Jacky Swan. "Case studies in knowledge management." (Institute of Personnel and Development).1999. Schreiber, Guus. Knowledge engineering and management: the CommonKADS methodology. MIT press, 2000. Seemann, Patricia, David DeLong, Susan Stucky, and Edward Guthrie. "Building intangible assets: A strategic framework for investing in intellectual capital." Knowledge management: Classic and contemporary works (2000): 85-98. Treacy, Michael, and Fred Wiersema. "Customer intimacy and other value disciplines." Harvard business review 71, no. 1 (1993): 84-93. Wiig, Karl M. "Knowledge management: where did it come from and where will it go?." Expert systems with applications 13, no. 1 (1997): 1-14. Zack, Michael H. "Developing a knowledge strategy." California management review 41, no. 3 (1999): 125-145. Suazo, Ivan. "Knowledge management models in higher education." European Journal of Education and Psychology 16, no. 2 (2023): 1-23. |
طرح درس | جلسه اول: چیستی راهبرد جلسه دوم: تاریخچه راهبرد جلسه سوم: ابعاد متعدد مفهوم راهبرد جلسه چهارم: مکاتب مختلف مدیریت راهبردی جلسه پنجم: جایگاه راهبرد در فرایند کسب و کار جلسه ششم: فرایند تدوین راهبرد جلسه هفتم: فرایند ارزیابی راهبرد جلسه هشتم: فرایند بازنگری راهبرد جلسه نهم: همگام سازی راهبردهای کسب و کار و راهبردهای دانش جلسه دهم: مولفههای دخیل در راهبردهای دانش جلسه یازدهم: انواع راهبردهای دانش جلسه دوازدهم: راهبرد کدگذاری جلسه سیزدهم: راهبرد شخصی سازی جلسه چهاردهم: راهبرد درونی و بیرونی جلسه پانزدهم: راهبرد نهان و عیان جلسه شانزدهم: معیارهای ارزیابی راهبردهای دانش |
هدف از طرح درس | کسب دانش در زمینه ویژگیهای راهبردی دانش و شناسایی، تدوین، فرمولبندی، ارزیابی و بازنگری راهبردهای دانش در مجموعههای مختلف |
عنوان | مبانی ارتباط شناسی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی کلاس 315 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارزشیابی مستمر : 10 % میانترم: 30 % آزمون نهایی نوشتاری: 60 % |
روش تدریس | سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای یکشنبه ساعت 10-12 |
منابع | باد، جان (1397). ارتباط شناسی و کتابداری. ترجمه محبوبه مهاجر، نورالله مرادی. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، انتشارات سروش. محسنیان راد، مهدی (1398). ارتباط شناسی (ارتباطات انسانی: میان فردی، گروهی، جمعی). ویرایش 2. تهران: سروش. نوکاریزی، محسن؛ نارمنجی، مهدی (1397). مبانی ارتباط شناسی. تهران: سمت. اسحاق تیموری، جعفر (1391). مبانی ارتباطات انسانی. تهران: اطلاعرسانان. پراتکانیس، ت؛ الیوت، آ (1379). عصر تبلیغات. ترعمه کاووس سید امامی و محمدصادق عباسی. تهران: سروش. زارعیان، داود (1393). مفاهیط کلی ارتباطات جمعی- مجموعه ارتباطات. تهران: مکتب ماهان. ساروخانی، باقر (1381). رسانهها و آسیبشناسی اجتماعی. تهران: وزارت کشور. ساروخانی، باقر (1382). بنیادهای اندیشه در دانش ارتباطات. تهران: خجسته. ساروخانی، باقر (1386). جامعه شناسی ارتباطات. تهران: اطلاعات. فرهنگی، علیاکبر (1392). ارتباطات. با همکاری حبیب میدانچی و ... تهران: میدانچی. کازنو، ژ (1384). جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی. تهران: اطلاعات. محسنیان راد، مهدی (1396). ارتباطشناسی. ویراست 2. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، انتشارات سروش. معتمدنژاد، کاظم (1388). ارتباطات در جهان معاصر: تحول اندیشهها، نهادها و عملکردهای ارتباطی. تهران: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موسسه نشر شهر. Savithri, S. R. (2019). Introduction to Communication Sciences (Research Advances in Communication Studies). Nova Science Publishers. Lehman-Wilzig, S. (2020). Book Review: an introduction to communication and artificial intelligence. Jones, R. (2019). Our Communication, Our World: An Introduction to Communication Studies. |
طرح درس | جلسه اول: نظریهها و الگوهای ارتباطات جلسه دوم: کارکردهای اطلاعات در ارتباط با نیازها و تحولات جامعه جلسه سوم: زمینهها و ساختارهای فرهنگی اقتصادی و سیاسی جامعه و تأثیر اطلاعات بر آنها جلسه چهارم: شناخت جامعه اطلاعاتی، جامعه شبکههای اطلاعاتی و ارتباطی (اینترنت، رسانهها ...) جلسه پنجم: اخلاق اطلاعات (توقعات و حقوق، وظایف و مسئولیتها، مالکیت فکری). جلسه ششم: فرایند ارتباط (ساختار پیام، رمزگذاری، انتخاب رسانه، رمزگشایی، تحلیل محتوای پیام، ...) جلسه هفتم: معنی در ارتباط جلسه هشتم: انواع ارتباط جلسه نهم: اخلالهای ارتباطی (مشکلات رمزگذاری، اخلال زبانی، اخلال فرهنگی و ...) جلسه دهم: نقش درک در ارتباط جلسه یازدهم: اعتماد و اعتبار منبع ارتباط جلسه دوازدهم: راهکارهای ایجاد ارتباط مؤثر جلسه سیزدهم: ارتباط در رسانههای جمعی جلسه چهاردهم: مفهوم برجستهسازی پیام جلسه پانزدهم: ارزشگذاری اطلاعات و معیارهای انتخاب آن جلسه شانزدهم: نظریههای اقناع و تبلیغات |
هدف از طرح درس | شناخت فرایند ارتباط برای بهینهسازی ارتباطات فردی و اجتماعی |
عنوان | بازاریابی خدمات اطلاعاتی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - کلاس 322 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارزشیابی مستمر: 10 % میانترم: 30 % آزمون نهایی نوشتاری: 60 % |
روش تدریس | سخنرانی، پرسش و پاسخ |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | یکشنبه-ساعت 8-10 |
منابع | توماس، سیلویا (1395). مفاهیم بازاریابی خدمات اطلاعرسانی کتابخانه. ترجمه صفیه طهماسبی لیمونی و جمعی از دانشجویان دکتری علم اطلاعات و دانششناسی؛ تهران: بهنام ایرانیان. رولی، جنیفر (1389). بازاریابی اطلاعات .ترجمه مریم اسدی؛ تهران: چاپار. رونی، دیوید؛ هرن، گرگ؛ نینان، آبراهام (1389). اقتصاد دانش. ترجمه محمد حسنزاده، مصطفی احمدی، سیامک محبوب . تهران: سمت. اندایش، سیفالله و زهرا کیانراد (1397). بازاریابی و کتابخانهها بوشهر: انتشارات 100 ]صد[ برگ. بصیریان، رضا (1388). بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. تهران: چاپار. ریجوی، برت (1398). 50 اشتباه بزرگ در بازاریابی اطلاعات. ترجمه رحمان علیانللهمرزی. تهران: آدینه. زیمن، سرجیو (1387). پایان عصر بازاریابی سنتی. ترجمه سینا قربانلو. تهران: مبلغان. شاهمحمدی، مجید(1398). امکانسنجی بازاریابی اطلاعات در کتابخانههای عمومی. تهران: نشر لیما. کاتلر، فیلیپ ؛ آرمسترانگ، گری (1391). اصول بازاریابی. ترجمه بهمن فروزنده. اصفهان: آمیخته. کاتلر، فیلیپ ؛ دبس، فرناندو تریاس (1392). بازاریابی خلاق. ترجمه امید آبدار. اصفهان: آمیخته. هلینسکی، زوزانا (1392). درآمدی بر بازاریابی کتابخانه. ترجمه نیرهالسادات سلیمان زاده نجفی و رضوان اجاقی؛ اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان. Gordon, R. E. (2020). Library Marketing Basics: Mark A. Polger, Lanham, MD, Rowman & Littlefield, ISBN 978-1-4422-3963-0. Kingsnorth, S. (2022). Digital marketing strategy: an integrated approach to online marketing. Kogan Page Publishers. Kotler, M., Cao, T., Wang, S., & Qiao, C. (2020). Marketing strategy in the digital age: applying Kotler’s strategies to digital marketing. World Scientific Publishing. |
طرح درس | جلسه اول: مفهوم بازاریابی جلسه دوم: بازاریابی خلاق جلسه سوم: تاریخچه بازاریابی جلسه چهارم: بازاریابی منابع و خدمات اطلاعاتی جلسه پنجم: انواع منابع و خدمات اطلاعاتی و قیمتگذاری آن جلسه ششم: راههای مختلف بازاریابی برای منابع و خدمات اطلاعاتی جلسه هفتم: فنون بازاریابی اطلاعات جلسه هشتم: مهارتهای بازاریابی اطلاعات جلسه نهم: بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی جلسه دهم: مفهوم آمیخته بازاریابی جلسه یازدهم: انواع بازار و محیط بازاریابی جلسه دوازدهم: روشها و ابزارهای نوین بازاریابی جلسه سیزدهم: نام و نشان تجاری جلسه چهاردهم: بازاریابی دیجیتال جلسه پانزدهم: بازاریابی محتوا جلسه شانزدهم: نیازها و رفتار خریداران |
هدف از طرح درس | آشنایی کلی با مفاهیم و اهداف بازاریابی و نقش متخصصان اطلاعات در بازاریابی اطلاعات، منابع و خدمات اطلاعاتی |
عنوان | آشنایی با مدیریت دانش |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- کلاس 322 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارزشیابی مستمر 10 % میانترم 30 % آزمون نهایی نوشتاری: 60 % |
روش تدریس | سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | شنبه- ساعت 10-12 |
منابع | حسنزاده، محمد (1391). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها. تهران: کتابدار. حسنزاده، محمد؛ فاطمی، امید؛ عمرانی، ابراهیم (1388). مدیریت دانش و علوم اطلاعات. تهران: کتابدار. ناظم، محمد؛ موکهرجی، بهاسکار (1397). مدیریت دانش در کتابخانهها و مراکز اطلاعات: مفاهیم، ابزارها و رویکردها؛ ترجمه زهرا جعفرزاده کرمانی و معصومه عربشاهی. تهران: نشر کتابدار. اخگر، بابک و همکاران (1392). مدیریت دانش فرایندگرا. تهران: کتابدار. جعفری اسکندری، میثم؛ نوذری، حامد ((1393. علم اطلاعات و مدیریت دانش. تهران: تدبیرگران نشر دانشگاهی. خدابنده، عیسی (1398). آشنایی با مدیریت دانش. تهران: فرهیختگان دانشگاه. داونپورت و پروساک (1381). مدیریت دانش، دانشکار. عصاره، فریده و شهناز خادمیزاده (1396). درآمدی بر مدیریت دانش. اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز. لیبویتس، جی(1388). مدیریت دانش: آموزههایی از مهندسی دانش. ترجمه محمد حسنزاده. تهران: کتابدار.
Schopflin, Katherine & Walsh, Matt (2019). Practical Knowledge and Information Management. Facet Publishing. Hislop, Donald (2013). Knowledge Management in Organizations: A Critical Introduction. Oxford university press. |
طرح درس | جلسه اول: نوعشناسی دانش جلسه دوم: تعاریف مدیریت دانش جلسه سوم: تاریخچه مدیریت دانش جلسه چهارم :مدلها و نظریههای مدیریت دانش (نظریه شرکت، نظریه تعادلات سه جزئی، نظریه مدیریت دانش جامع، نظریه سازمان یادگیرنده، نظریه تولید و تبدیل دانش سازمانی) جلسه پنجم: ادامه مدلهای مدیریت دانش (مدیریت دانش تیمی، مدل پایههای ساختمان مدیریت دانش، مدل بک من، مدل هیسیگ، مدل بکوویتزو ویلیامز جلسه ششم: فناوریهای مدیریت دانش جلسه هفتم: فرایندهای مدیریت دانش جلسه هشتم: ساختار تیمهای مدیریت دانش جلسه نهم: راهکارهای به اشتراکگذاری دانش جلسه دهم: نقش متخصصان اطلاعات در مدیریت دانش سازمانها جلسه یازدهم: ویژگیها و مزایای دانش جلسه دوازدهم: مدیریت اطلاعات و ارتباط آن با مدیریت دانش جلسه سیزدهم: زیرساختهای مدیریت دانش جلسه چهاردهم: ساز و کارهای توانمندسازی سازمانی جلسه پانزدهم: دانشآفرینی در سازمان جلسه شانزدهم: فرایندهای ایجاد و ترکیب دانش سازمانی |
هدف از طرح درس | آشنایی با مفاهیم دانش و فرایندهای خلق، ثبت و به اشتراکگذاری دانش |
عنوان | بازاریابی اطلاعات |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- کلاس 317 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارزشیابی مستمر:10 % میانترم و تکالیف کلاسی: 30 % آزمون نهایی نوشتاری: 60 % |
روش تدریس | سخنرانی، پرسش و پاسخ، مباحثه مشارکتی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | سه شنبه ساعت 10-12 |
منابع | آندرسن، آلن؛ و دابسن، تلما (1380). بازاریابی کارا. ترجمه علیاکبر امین بیدختی و عباس مرادان. سمنان: دانشگاه سمنان. بصیریان جهرمی، رضا (1388). بازاریابی در کتابخانه ها و مراکز اطلاعرسانی. ویراستار علیرضا نوروزی. تهران: چاپار. تاجیک، مهدی (1389). آشنایی با اصول بازاریابی محصولات فناوری برتر. تهران: مرکز تحقیقات و بررسیهای اقتصادی. درگی، پرویز (1388). مباحث و موضوعات بازاریابی خدمات با نگرش بازار ایران. تهران: رسا. راولی، جنیفر (1388). بازاریابی اطلاعات. ترجمه مریم اسدی. تهران: چاپار. روستا، احمد (1388). مدیریت بازاریابی. تالیف و ترجمه احمد روستا، داور ونوس، عبدالحمید ابراهیمی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). شهریاری، عمادالدین و بابک هادی (1388). اصول بازاریابی. تهران مبنای خرد. صناعی، علی (1374). اصول بازاریابی و مدیریت بازار. تهران: نشر پرسش. کاتلر، فیلیپ و گری آرمسترانگ (1389). اصول بازاریابی. ترجمه: علی پارساییان. تهران: ادبستان. نوروزی، یعقوب (1386). بازاریابی خدمات اطلاعاتی و مراکز اطلاعرسانی". . اطلاعشناسی، ش 2 و 4 ( بهار و تابستان): 69-88. هتن، آنجلا (1387). راهنمای جامع برای برنامهریزی بازاریابی. تهران: رسا. Belch, G., & Belch, M. (2017). Advertising and Promotion: An Integrating Marketing Communications Perspective. New York: McGraw-Hill Education. Chandratre, S. V., Chandratre, M. S. (2015). Marketing of library and information services. Journal of Commerce & Management Thought, 6(1), 162-175. Ploger, M. A. (2019). Library Marketing Basics. Lanham, MD: Rowman & Littlefield. Villamor, S. E., & Shotick, K. (2022). Practical Marketing for the Academic Library. Bloomsbury Publishing USA. |
طرح درس | جلسه اول: تعریف و توصیف کلی بازاریابی و اصول آن جلسه دوم: بازار مصرفکننده و رفتار خریداران جلسه سوم: تحقیقات بازاریابی جلسه چهارم: مدیریت بازار جلسه پنجم: قسمتبندی بازار جلسه ششم: آمیخته بازار جلسه هفتم: مدلهای بازاریابی جلسه هشتم: بازاریابی کالاهای خدماتی جلسه نهم: بازاریابی و فناوریهای نوین جلسه دهم: بازاریابی اطلاعات و محصولات اطلاعاتی جلسه یازدهم: بازاریابی در کتابخانهها و مرکز اطلاعرسانی جلسه دوازدهم: برنامهریزی بازاریابی جلسه سیزدهم: بازار اطلاعات؛ ویژگیها و محدودیتها جلسه چهاردهم: ارتباطات بازاریابی جلسه پانزدهم: قیمت و سیاست قیمتگذاری در بازار اطلاعات جلسه شانزدهم: بازاریابی سبز؛ بازاریابی الکترونیکی |
هدف از طرح درس | آشنایی با مفاهیم و اصول بازاریابی اطلاعات، قیمتگذاری کالاهای اطلاعاتی، و برقراری ارتباطات عمومی در کتابخانه ها و مراکز اطلاعرسانی، و نیز آماده کردن متخصصان اطلاعاتی و کتابداران برای طراحی، پیاده کردن و ارزیابی طرح های بازاریابی بر اساس تجزیه و تحلیل بازارهای اطلاعاتی، تحقیق و برنامه ریزی اثربخش به منظور بهبود خدمات مشتریان کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی. |
عنوان | سیاستگذاری علم |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- کلاس 316 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارزشیابی مستمر: 10 % میانترم: 30 % آزمون نهایی نوشتاری: 60 % |
روش تدریس | سخنرانی- پرسش و پاسخ |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | سه شنبه- ساعت 8-10 |
منابع | ارزیابی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران اولین ارزیایی کلان(1382). هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی. هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی. ارزیابی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران دومین ارزیابی کلان با نگاهی به توسعه متوازن علم و فناوری(1385). هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی. هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی وعلمی. حسنزاده، محمد؛ احمدی، مصطفی، و محبوب، محبوب(1388). اقتصاد دانش. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها. خالقی، نرگس (1386). شاخصهای ارزیابی علم و فناوری. فصلنامه کتاب .سال ۱۸ ش. ۳ پیاپی ۷۱ پائیز. ذوالفقارینسب، سلیمان (1383). تاریخچه ارزیابی علم و فناوری و ظهور شاخص های علمی با تاکید بر کشور آمریکا تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی (فصل ۱ تا ۳). زارعاحمدآبادی، حبیب؛ و صفاریدربرزی، علی (1399). سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری: مفاهیم و چارچوبهای نظری. یزد: انتشارات دانشگاه یزد. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (1385). راهنمای فراسکانی دستورالعمل یکسان پیشنهادی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه] (OECD) او ایی سی دی[ برای ارزیابی فعالیتهای تحقیق و توسعه ۲۰۰۲] دو هزار و دو[ ترجمه فریبا نیکسیر. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه )۱۳۸۷) راهنمای اسلو .ترجمۀ فریبا نیک سیر. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور. شاخصها و فرآیند ارزیابی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران (1382). تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی. هیأت نظارت و ارزیابی علمی و فرهنگی. قاضی نوری، سید سپهر؛ و قاضی نوری، سید سروش (1396). مقدمه ای بر سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس. ویرایش سوم. مالهوترا یوگش (1389). دانش سنجش و اندازه گیری. ترجمه محمد حسن زاده. تهران:کتابدار مهراد، جعفر؛ دیانی، محمد حسین (1384). ارزیابی علم و فناوری در جمهوری اسلامی :ایران اولین ارزیابی خرد دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی دولتی، هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی :تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی .هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی. نوروزی چاکلی، عبدالرضا حسنزاده محمد؛ نورمحمدی، حمزه علی (1388). سنجش علم، فناوری و نوآوری (مفاهیم و شاخصهای بین المللی) تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
Andrew Fazekas, "Bridging the Worlds of Science and Public Policy," Science Careers, February 18, 2005. Bogenschneider, Karen, and Thomas Corbett. Evidence-based policymaking: envisioning a new era of theory, research, and practice. Routledge, 2021. Cocks, Paul. Science Policy, USA-USSR. Vol. II: Science Policy in the Soviet Union (Washington: NSF, 1980). Deborah Stine, Science and Technology Policymaking: A Primer, Congressional Research Service Report to Congress, RL34454, April 22, 2008. James Austin, "Paths to Science Policy," Science Careers, February 28, 2003. Laure Haak, "Science Policy Career Resources," Science Careers, February 7, 2003. Lubrano, Linda. "New Initiatives and Old Bureaucrats," Technology in Society 13 (1991): 91-108. Sheynin, Ju. M. Science Policy: Problems and Trends (Moscow: Progress, 1978). Melanie Roberts, "Speaking Truth to Power: Careers in Science Policy," Presentation for the Forum on Science Ethics and Policy, University of Washington. Seattle, WA. June 2008. Virginia Gewin, "Making the Move into Science Policy," Nature, March 2003. Wang, Yan, Gábor Halász, Ainat Guberman, Ahmed Baghdady, and Oded Mcdossi, eds. Research, Policymaking, and Innovation: Teacher and Education Development in Belt and Road Countries. Springer Nature, 2023. Weber, Matthew S., and Itzhak Yanovitzky, eds. Networks, knowledge brokers, and the public policymaking process. Vol. 27. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, 2021. |
طرح درس | جلسه اول: تعاریف و کلیات علم و نظام علم جلسه سوم: سیاست فناوری جلسه چهارم: سیاست نواوری جلسه پنجم: ضرورت سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری جلسه ششم: مروری بر سیر تحول تاریخی سیاست علم، فناوری و نوآوری جلسه هفتم: کارکردهای اجتماعی سیاسی و اقتصادی علم جلسه هشتم: علم و بخشهای دولتی و غیردولتی جلسه نهم: انواع سیاستهای علم جلسه دهم: دروندادهای نظام علم جلسه یازدهم: طراحی فرایندها و بروندادهای نظام علم جلسه دوازدهم: سیاستگذاری برای آموزش علم جلسه سیزدهم: سیاستگذاری برای ترویج علم جلسه چهاردهم: سیاستهای تبدیل علم به فناوری جلسه پانزدهم: سیاستهای تجاریسازی بروندادهای نظام علم جلسه شانزدهم: نمونههایی از سیاستهای علمی کشورهای پیشرفته |
هدف از طرح درس | هدف از ارائه این درس این است که دانشجویان بتوانند ضمن فراگیری مفاهیم پایه مربوط به علم و ارتباط آن با فناوری و نوآوری تصویری از کارکردهای مختلف علم در حیطه اجتماع به دست بیاورند و بدین وسیله لزوم سیاستگذاری علم را بیاموزند و با نگاههای متفاوت نسبت به سیاستگذاری علم آشنا شوند و اصول سیاستگذاری برای هر کدام از ابعاد علم (دروندادها فرایندها بروندادها و آموزش و تبدیل علم به فناوری و تجاری سازی) آن را یاد بگیرند و در نهایت نمونه ای از سیاستهای علمی کشورهای پیشرو را مرور کنند. |
عنوان | مبانی اخلاق حرفه ای | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمان برگزاری | یکشنبه | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- کلاس 315 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعداد واحد | ۲ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
پیش نیاز درس | ندارد | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
نحوه ارزیابی |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
روش تدریس | سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمان بندی و نحوه ارائه درس | یکشنبه- ساعت 10-12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع | صدرا، فاطمه (1395). مبانی اخلاق حرفهای در علوم کتابداری و اطلاعرسانی (علم اطلاعات و دانششناسی). تبریز: انتشارات فادیا. صدری فرد، عصمت(1389). اخلاق حرفهای در کتابداری. تألیف و اقتباس عصمت صدری فرد، شعبان طاهری؛ با مقدمه رحمتالله فتاحی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. فرامرز قراملکی، احد؛ درخشانی، لعبت و رضایی شریفاآبادی، سعید (1398) اخلاق حرفهای در کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: سمت. اخلاق حرفهای کتابداران و اطلاعرسانان (1386). تالیف و ترجمه انجمن کتابداری قم. تهران: کتابدار. اردو، فاطمه(1396). اخلاق حرفهای پژوهش. تهران: دانشگاه علم و فرهنگ. خالقی، نرگس (نرگس). اخلاق نگارش و پژوهش. تهران: کتابدار. شهریاری، حمید (1389). اخلاق فناوری اطلاعات. قم: دانشگاه قم. صبحی قراملکی، ناصر (1398). اخلاق حرفهای. تهران: مرکز نشر دانشگاهی؛ دانشگاه عامع علمی- کاربردی. کاتبیپور، محمود (1399). اخلاق حرفهای. قم: یادگار اندیشه. Professional Ethics In The Information Age (2019). University of Wisconsin Law School, Continuing Education and Outreach (Clew). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
طرح درس |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف از طرح درس | آشنایی با مفهوم اخلاق حرفهای و جایگاه مرام اخلاقی در فعالیتهای روزمره متخصصان اطلاعات و دانش، شناخت مسئولیتهای اخلاق حرفهای | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
توضیحات | حضور به موقع دانشجویان در کلاس الزامی است. |
عنوان | کتابخانهها و جامعه اطلاعاتی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارزشیابی مستمر: 10 % میانترم و تکالیف درسی: 30 % آزمون نهایی نوشتاری: 60 % |
روش تدریس | سخنرانی، پرسش و پاسخ، مباحثه گروهی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | سه شنبه ساعت 10-12 |
منابع | باکلند، مایکل (1399). اطلاعات و جامعه. ترجمه محسن نوکاریزی. تهران: چاپار. جاوید، مریم (1394). مبانی جامعه اطلاعاتی. شیراز: مؤلفان فرهیخته. داورپناه، محمدرضا و آرمیده، معصومه (1391). اطلاعات و جامعه. تهران: چاپار، دبیزش. محسنی، منوچهر(1393). جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: دیدار. معتمد نژاد، کاظم (1392). جامعه اطلاعاتی: اندیشههای بنیادی، دیدگاههای انتقادی و چشماندازهای جهانی. تهران: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مؤسسه نشر شهر. وبستر، فرانک (1384). نظریههای جامعه اطلاعاتی. ترجمه مهدی داودی. تهران: کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه. هیل، مایکل (1387). تأثیر اطلاعات بر جامعه. ترجمه محسن نوکاریزی. تهران: چاپار. Duff, A S. (2012). A Normative Theory of the Information Society. London: Routledge. Harris, R. (2015). The impact of research on development policy and practice: this much we know. Impact of information society research in the Global South, 21-43. Hassan, R. (2013). The information society: Cyber dreams and digital nightmares. s (Digital Media and Society). Cambridge: Polity. Masuda, Y. (2020). Image of the future information society. In The information society reader (pp. 15-20). Routledge. Webster, F. (2014). Theories of the information society. Routledge. |
طرح درس | جلسه اول: تعاریف و ویژگیهای جامعه اطلاعاتی جلسه دوم: سیر تحول جامعه اطلاعاتی جلسه سوم: شاخصهای جامعه اطلاعاتی جلسه چهارم: بازیگران جامعه اطلاعاتی جلسه پنجم :جایگاه اطلاعات در جامعه اطلاعاتی جلسه ششم: نقش سواد اطلاعاتی در جامعه اطلاعاتی جلسه هفتم: نقش کتابخانه ها در دستیابی افراد به اطلاعات دقیق جلسه هشتم: کتابخانه ها و عدالت اطلاعاتی جلسه نهم: کارکردها و وظایف کتابداران جلسه دهم: نظریههای جامعه اطلاعاتی جلسه یازدهم: مجامع اینترنتی در جامعه اطلاعاتی جلسه دوازدهم: شاخصهای جهانی جامعه اطلاعاتی جلسه سیزدهم: چالشهای جامعه اطلاعاتی جلسه چهاردهم: مراکز اطلاعرسانی و کتابخانهها در جوامع اطلاعاتی جلسه پانزدهم: مراکز اطلاعرسانی بهمنزله مراکز یادگیری مداوم، نوآوری و تحول در جامعه جلسه شانزدهم: جامعه اطلاعاتی ایران |
هدف از طرح درس | آشنایی با نقش و جایگاه کتابخانه ها و مراکز اطلاعرسانی در جامعه اطلاعاتی |
عنوان | مبانی علمسنجی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-کلاس 316 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارزشیابی مستمر: 10 % میانترم: 30 % آزمون نهایی نوشتاری: 60 % |
روش تدریس | سخنرانی، پرسش و پاسخ |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | سه شنبه- ساعت 8-10 |
منابع | امینپور، فرزانه (1386). مقدمهای بر علمسنجی. اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مالهوترا، یوگش (1386). دانش: سنجش و ارزیابی. ترجمه محمد حسنزاده. تهران: نشر کتابدار. حاجی زین العابدینی، محسن؛ عصاره، فریده (1386). وب سنجی: اصول و مبانی. فصلنامه کتاب، ۷۱ :۱۸۹-۲۱۲ . حیدری، غالمرضا (1389) معرفتشناسی علمسنجی. شیراز: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام؛ نوید شیراز. حـری، عبـاس (1362). تحلیل استنادی و شباهتهای آن با علم الحدیث. نشر دانش. ش. ۲. بهمن و اسفند. ص.۱۱- ۷۱ دیانی، محمدحسین (1361). کتابسنجی. نشر دانش. ش. ۱۴. بهمن و اسفند. ص. ۴۰ -۴۸. سنگوپتا، آی. آن. (1372). مروری بر کتابسنجی، اطلاعسنجی، علمسنجی و کتابخانهسـنجی". ترجمـه مهردخت وزیرپور کشمیری. فصلنامه علوم اطلاعرسانی. دوره ۱۰، شماره ۲-۳. (تابستان و پائیز). عصاره، فریده (1376). بررسی مختصر کتابسنجی. فصلنامه کتاب. ۸(4): ۹۰-۹۷. عصاره، فریده (1376). کتابسنجی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشـگاه شهید چمـران اهواز. دوره سوم، سال چهارم (پائیز و زمستان): ص. ۶۳-۷۴ . عصاره، فریده (1377). تحلیل استنادی. فصلنامه کتاب، ۹(۳ و ۴): ص. ۳۴-۴۸ . عصاره، فریده و دیگران (1392). از کتابسنجی تا وبسنجی: تحلیلی بر مبانی، دیدگاهها، قواعد و شاخصها. تهران: کتابدار. فصلنامه کتاب کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. شماره ۷۱، پائیز ۱۳۸۶. ویژهنامه علمسنجی. نوروزی چاکلی، عبدالرضا (1397). آشنایی با علمسنجی (مبانی، مفاهیط، روابط و ریشهها). تهران: سمت. نوروزی چاکلی، عبدالرضا؛ حسنزاده، محمد؛ نورمحمدی، حمزهعلـی (1387). تحلیلـی بـر اشـاعه علـم ایـران در جهان. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور. (فصل ۱). Ball, R. (Ed.). (2020). Handbook bibliometrics. Walter de Gruyter GmbH & Co KG. Jibu, Mari & Osabe, Yoshiyuki (2018). Scientometrics. London: IntechOpen. Rousseau, R., Egghe, L., & Guns, R. (2018). Becoming metric-wise: A bibliometric guide for researchers. Chandos Publishing. Sooryamoorthy, R. (2020). Scientometrics for the Humanities and Social Sciences. Taylor & Francis Limited. |
طرح درس | جلسه اول: علم، تولید علمی و سنجش علم جلسه دوم: رابطه تولید و مصرف علم (تحلیل استنادی) جلسه سوم: سیر تحول علمسنجی جلسه چهارم: نقش و جایگاه علمسنجی در کتابداری و اطلاعرسانی جلسه پنجم: نقش علمسنجی در مطالعه وضعیت تحقیق و توسعه کشورها جلسه ششم: آشنایی با نظریهها، مدلها، روشها و رویکردهای مختلف مورد استفاده در مطالعات علمسنجی جلسه هفتم: آشنایی با ابعاد مختلف علمسنجی، نظیر وبسنجی، اطلاعسنجی و کتابسنجی جلسه هشتم: آشنایی با انواع تولیدات علمی جلسه نهم: آسیبشناسی و نگرشهای نقادانه به علم سنجی جلسه دهم: دامنههای مفهومی، کارکردی و تاریخی علمسنجی، جلسه یازدهم: پیشگامان و ریشههای علمسنجی، جلسه دوازدهم: روابط علمسنجی با سایر حوزهها، جلسه سیزدهم: استناد، نمایههای استنادی و جایگاه آن در مطالعات علمسنجی جلسه چهاردهم: کاربرد مفاهیم سنجه، نشانگر، معیار، شاخص و استاندارد در مطالعات علمسنجی جلسه پانزدهم: سابقه و اهمیت ارزیابی و جایگاه آن در مطالعات علمسنجی جلسه شانزدهم: انواع روشهای ارزشگذاری علم، فناوری و نوآوری، قابل استفاده در مطالعات علمسنجی |
هدف از طرح درس | آشنایی با بنیانهای مفهومی و سیر تحولات در علمسنجی |
عنوان | سازماندهی مواد ۲ (رده بندی دیویی) |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- کلاس 313 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | سازماندهی مواد (1) فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی |
نحوه ارزیابی | ارزشیابی مستمر: 10 % میانترم: 30 % آزمون نهایی نوشتاری: 60 % |
روش تدریس | سخنرانی، پرسش و پاسخ |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | شنبه-ساعت 8-10 |
منابع | احمدی، لارى رکن الدین؛ مکی زاده، فاطمه؛ فرزین یزدی، محبوبه (1394). رده بندی دهدهی دیویی: راهنمای عملی شماره سازی. ویراست 2. تهران: کتابدار. بلومبرگ مارتی؛ ویر هانس (1369). درآمدی بر رده بندی و شماره سازی در نظام دیویی .ترجمه علی آدینه قهرمانی. تبریز: دانشگاه تبریز. جان، لوئیس مای (1379). فهرستنویسی ترجمه زهیر حیاتی و هاجر ستوده. تهران: نشر کتابدار. حیاتی، زهیر؛ جوکار، طاهره (1390). فهرست نویسی و رده بندی منابع اطلاعاتی، تهران: نشر کتابدار. حیاتی، زهیر؛ جوکار، طاهره؛ شهسواری ویدا (1391). سازماندهی منابع. تهران: نشر کتابدار. فانی کامران (1363). رده بندی دهدهی دیویی. تاریخ ایران. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. کاشیک سانجای کومار (1392). راهنمای عملی ویرایش ۲۲ رده بندی دهدهی دیویی. ترجمه همراه با اضافات علی مرادمند تهران: سمت. مجیدی، موسی (1399). سازماندهی مواد (2): ردهبندی. تهران: دانشگاه پیام نور. Majumdar, S. (2021). An insight into 110 years of influence of Principle of Literary Warrant on Dewey Decimal Classification system. Annals of Library and Information Studies (ALIS), 68(4), 398-405. Prescott, K. (2014). The theory and practice of the Dewey Decimal Classification system (Chandos Information Professional Series). Saha, S., & Hatua, S. R. (2021). A Comparative Analysis of Structural Layout Changes in 1st To 23rd Edition of Dewey Decimal Classification Scheme. Library Herald, 59(3), 56-64. |
طرح درس | جلسه اول: ردهبندی دانش و اصطلاحات ردهبندی جلسه دوم: تاریخچه رده بندی و سیر تحول آن جلسه چهارم: جدول تقسیمات فرعی استاندارد، موارد استفاده از جدول تقسیمات فرعی استاندارد جلسه پنجم: یادداشت ها و دستورالعمل ها، جدول 2 و جدول 4 جلسه ششم: جدول 2 و موارد استفاده از آن، جدول 4 و موارد استفاده از آن جلسه هفتم: عنوانهای مرکزی، جدول 3، واژهنامه های دوزبانه جلسه هشتم: جدول 5، تقسیم بندی یک شماره برحسب شماره دیگر، شمارههای اختیاری جلسه نهم: جدول 6، ترکیب شماره بازیابی جلسه دهم: نشانه مولف کاتر - سن برن جلسه یازدهم: چگونگی شماره سازی در ردههای مختلف جلسه دوازدهم: گسترشهای ایرانی رده بندی دهدهی دیویی: اسلام جلسه سیزدهم: گسترشهای ایرانی رده بندی دهدهی دیویی: زبان، ادبیات ایرانی جلسه چهاردهم: گسترشهای ایرانی رده بندی دهدهی دیویی :تاریخ و جغرافیا جلسه پانزدهم: آشنایی با ردهبندی دهدهی دیویی تحت وب جلسه شانزدهم: آشنایی با فیلد ۶۷۶ رده بندی دهدهی دیویی در مارک ایران |
هدف از طرح درس | آشنایی و کار عملی با طرح های رده بندی دهدهی دیویی و گسترشهای فارسی آن |
عنوان | نظریه های اطلاعات و دانش |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
زمان برگزاری | شنبه |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- کلاس 321 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی |
میانترم: 40 % آزمون نهایی نوشتاری: 60 % |
روش تدریس | سخنرانی- پرسش و پاسخ- مباحثه گروهی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | شنبه ساعت 10-12 |
منابع | Ackermann, Robert. Theory of Knowledge: A Critical Introduction, New York: Megra Hill, 1974. Ajdukiewicz, Kazimierz. Problems and theories of philosophy. Cambridge University Press, 1973. Brook, Andrew, and Robert Stainton. Knowledge and mind. Cambridge, MA: MIT Press, 2000. Ayer, A.J. Philosophy in the Twentieth Century, London: Unwin Paperbacks, 1982. Ayer, A.J. The Problem of Knowledge, Harmondsworth: Penguin Books, ۱۹۷۷. Ayer, A.J. The Foundations of Empirical Knowledge, London: Macmillan, St. Martin's Press, 1971. Chisholm, Roderick. Theory of Knowledge, New Delhi: Prentice IIall of India Private Ltd., 1977. Hassall, John. "Interpretation of groupware effect in an organization using structuration theory." ECIS 2000 Proceedings (2000): 33. Lemos, Noah. An introduction to the theory of knowledge. Cambridge University Press, 2020. McElroy, Mark W. "Integrating complexity theory, knowledge management and organizational learning." Journal of knowledge management 4, no. 3 (2000): 195-203. Nonaka and H. Takeuchi. A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organizational Science, (1), Feb. 1994. O'brien, Dan. An introduction to the theory of knowledge. John Wiley & Sons, 2016. Sveiby, Karl‐Erik. "A knowledge‐based theory of the firm to guide in strategy formulation." Journal of intellectual capital 2, no. 4 (2001): 344-358. Shin, Minsoo, Tony Holden, and Ruth A. Schmidt. "From knowledge theory to management practice: towards an integrated approach." Information processing & management 37, no. 2 (2001): 335-355. Somko, M. L., A. I. Epikhin, and G. V. Epikhina. "Elements of the theory of knowledge management as a basis for the development of staff competencies." In SHS Web of Conferences, vol. 164. EDP Sciences, 2023. |
طرح درس | جلسه اول: چیستی نظریه، فرانظریه و الگو جلسه دوم: چگونگی نظریه پردازی جلسه سوم: کارکرد و کاربرد نظریه، ارتباط نظریه با عمل جلسه چهارم: نظریههای اطلاعات: نظریه اطلاعات شانون جلسه پنجم: نظریههای اطلاعات: نظریه سایبرنتیکی اطلاعات جلسه ششم: نظریههای اطلاعات: نظریه معناشناختی اطلاعات جلسه هفتم: نظریههای اطلاعات: نظریه کوانتومی اطلاعات جلسه هشتم: نظریههای اطلاعات: نظریه تعادلات سه جزئی جلسه نهم: نظریههای اطلاعات: نظریه مدیریت اطلاعات مبتنی بر انگیزه جلسه دهم: نظریههای بنیادی فلسفی دانش: نظریههای مکاتب عقل گرایی جلسه یازدهم: نظریههای بنیادی فلسفی دانش: مکاتب تجربه گرایی جلسه دوازدهم: نظریههای بنیادی فلسفی دانش: تاریخ گرایی و نظایر آن جلسه سیزدهم: نظریههای کاربردی دانش: نظریه دانش مدار شرکت جلسه چهاردهم: نظریههای کاربردی دانش: نظریه شکاف دانش و غیره جلسه پانزدهم: نظریههای کاربردی دانش: نظریه ساختارگرایی دانش جلسه شانزدهم: نظریههای مدیریت دانش |
هدف از طرح درس | فهم نظریههای مرتبط با اطلاعات و دانش و شناخت کاربستهای آنها |