برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

زمین شناسی فیزیکی (هم نیاز)

منابع

کتاب تالیفی بلورشناسی نوری (انتشارات دانشگاه تبریز) می باشد

طرح درس

واحد نظری شامل:

مبانی بلورشناسی هندسی - تاریخجۀ بلورشناسی، انواع سیستمهای بلوری، اصل ثابت بودن زوایا و نحوۀ اندازه گیری آنها، چهارده شبکۀ براوه در هفت سیستم بلوری، تقارن بلوری ، عناصر تقارن و رده های تقارن و تصویر فضای هر یک نظم درونی بلورها -چند ریختی، چند نوعی، پزودومورفیسم، نواقص ساختمانی، ماکل، مبانی بلورشناسی نوری - میکروسکوپ: تاریخچه: انواع میکروسکوپ (انکساری انعکاسی بینوکوالر)، اجزاء مهم میکروسکوپ پالریزان، مقاطع میکروسکوپی نازک و صیقلی - ضریب شکست کانیها: اندازه گیری ضریب شکست، مقایسه ضریب شکست کانیها در زیر میکروسکوپ - رنگها و تیغه های کمکی: ایزوتوپی و انیزوتروپی، اختالف راه نوری، سری رنگهای نیوتن، جدول میشل لوی، تیغه های کمکی و انواع آن بررسی خواص کانیها در نور طبیعی: نور طبیعی، رنگ کانیها، چند رنگی مستقیم و معکوس، برجستگی کانیها، شکل کانیها رخ و شکستگی بلورها، پارتینگ، تجزیه و دگرسانی کانیها مطالعۀ کانیها در نور پالریزه: رنگ تداخلی کانیها، پی رفرنزانس، دیسپرسیون بیرفرنزانس، طویل شدگی کانیها، خاموشی بلورها و اندازه گیری زوایۀ خاموشی، شکل بلور، زونینگ، اکسولوشن، ماکل، تعیین ضخامت مقاطع نازک مطالعۀ خواص کانیها در نور متقارب: نور متقاوب، اندیکاتریکس نوری، محور نوری، بلورهای یک و دو محوری، رابطۀ بین تفاوت هندسی و نوری بلورها، اشکال تداخلی کانیهای یک محوری و تعیین عالمت نورانی آنها، اشکال تداخلی کانیهای دو محوری و تعیین عالمت نورانی آنها، مقاطع عمود و مایل نسبت به محور نورانی، اندازه گیری زاویهV2

هدف از طرح درس

هدف از طرح درس دست یابی به روشی موثر در آموزش درس بلورشناسی هندسی و نوری و یادگیری سیستم های بلورشناسی و ویژگی های نوری کانی ها در مطالعه با میکروسکوپ پلاریزان می باشد به نحوی که در طول این ترم دانشجو قادر به درک مفاهیم پایه بلورشناسی هندسی و نوری و یادگیری مشخصه های نوری جهت  تشخیص انواع کانی ها در مطالعات میکروسکوپی باشد.

تعداد واحد ۲
روش تدریس

روش تدریس شامل ارائه مطالب پایه و نظری درس بلورشناسی هندسی و نوری برای واحد نظری و مطالعه نمونه های دستی سیستم های بلوری و مقاطع میکروسکوپی برای واحد عملی می باشد

نحوه ارزیابی

ارزیابی واحد نظری و عملی این درس بر اساس ارزیابی کلاسی و آزمون پایان ترم می باشد

زمان بندی و نحوه ارائه درس

واحد تئوری درس در 8 جلسه 2 ساعته  برگزار می شود و در هر جلسه مفاهیم جدیدی از درس بلورشناسی هندسی و نوری به دانشجویان تدریس می شود. جهت اشنائی دانشجویان بامطالب بلورشناسی هندسی و نوری ابتدا مفاهیم پایه در جلسات ابتدایی واحد نظری تدریس شده سپس واحد عملی با مطالعه سیستم های بلوری در نمونه های دستی و معرفی اجزای مختلف میکروسکوپ پلاریزان و مطالعه ویژگی های نوری کانی ها در مقاطع میکروسکوپی تیپیک آموزش داده می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 8-10 کلاس 428 - - -
پیش نیاز درس

سنگ شناسی آذرین

منابع

مطابق با منابع ارایه شده در سرفصل آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد

طرح درس

طرح درسی در واحد تئوری شامل:

کلیات: تعریف دگرگونی، حد و مرز دگرگونی، عوامل موثر بر دگرگونی (دما، فشار و سیاالت دگرگونی)، انواع دگرگونی، تعادل دگرگونی، انواع محیطهای بروز دگرگونی، ایزوگرادها، ایزوترمها و ایزوبارها، مفاهیم مورد استفاده برای بیان شدت، درجه رخساره های دگرگونی اصول طبقه بندی و نامگذاری سنگهای دگرگونی: انواع طبقه بندیهای رایج سنگهای دگرگونی و توصیف سنگ نگاری انواع رایج سنگهای دگرگونی. فابریک سنگهای دگرگونی: فابریک، ساخت و بافت سنگهای دگرگونی، رابطه بین دگرگونی و دگرشکلی. دگرگونی گروههای ترکیبی مهم سنگهای دگرگونی: (سنگهای پلیتی، سنگهای مافیک، سنگهای اولترامافیک، سنگ- های آهکی و کالکسیلیکاته، سنگهای کوارتز و فلدسپاتی). دگرگونی دینامیکی: زمین ساخت مجموعه های دگرگونی:  دگرگونی در مناطق فرورانش، دگرگونی در مناطق برخورد قاره ای -

هدف از طرح درس

هدف از طرح درس دست یابی به روشی موثر در یادگیری پترولوژی سنگهای  دگرگونی و تشخیص انواع سنگهای دگرگونی در نمونه دستی و در مقاطع میکروسکوپی (زیر میکروسکوپ پلاریزان) است به نحوی که در طول این ترم دانشجو قادر به درک مفاهیم پایه دگرگونی، یادگیری انواع مهم دگرگونی (مجاورتی، ناحیه ای، دینامیکی) و تشخیص کانی ها، بافت، پروتولیت و نام سنگهای دگرگونی  در نمونه های دستی و میکروسکوپی باشد

تعداد واحد ۳
روش تدریس

روش تدریس شامل ارایه مطالب پایه دگرگونی در واحد نظری  ومطالعه نمونه های دستی و مقاطع میکروسکوپی انواع مهم سنگهای دگرگونی در واحد عملی می باشد.

نحوه ارزیابی

ارزیابی در پایان ترم بصورت آزمون نظری و عملی یادگیری مفاهیم پایه و تشخیص سنگهای دگرگونی در نمونه دستی و زیر میکروسکوپ می باشد

زمان بندی و نحوه ارائه درس

واحد نظری سنگ شناسی دگرگونی در 16 جلسه 2 ساعته برگزار می شود و در هر جلسه مفاهیم اولیه و مهم پترولوژی سنگهای دگرگونی و معرفی انواع مختلف سنگهای دگرگونی به دانشجویان تدریس می شود. در واحد عملی جهت اشنائی دانشجویان با تنوعات سنگهای دگرگونی ابتدا نمونه های دستی این سنگها و مشخصات ظاهری آنها آموزش داده می شود و سپس با استفاده از مقاطع میکروسکوپی تیپیک، روش تشخیص انواع سنگها با توجه به شناسایی کانی های تشکیل دهنده و بافت سنگها آموزش داده می شود

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
- - -
پیش نیاز درس

-

منابع

منابع انتخاب شده از سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد.

طرح درس

طرح درسی شامل:

کلیاتی از ژئوشیمی عناصر اصلی، فرعی، کمیاب، یادگیری روش های مهم آنالیز سنگها و کانیها، یادگیری استفاده از داده های ژئوشیمیایی برای رسم نمودارهای طبقه بندی سنگها، تعیین سری ماگمایی؛ نمودارهای هارکر، نمودارهای نرملایز شده عنکبوتی و عناصر نادر خاکی، نمودارهای تکتونوماگمایی جهت تعیین محیط تکتونیکی ماگمای تشکیل دهنده این سنگها و محاسبه اشتوکیومتری شیمی کانی ها و ...می باشد

هدف از طرح درس

هدف از طرح درس دست یابی به روشی موثر در یادگیری روش های مهم و کاربردی در آنالیز شیمی کانی و ژیوشیمیایی انواع سنگهای آذرین و دگرگونی و تعبیر و تفسیر داده های به دست آمده از انالیز شیمی کانی و شیمی سنگ برای تعیین مطالعات پترولوژیکی، پتروژنز و شرایط ترمودینامیکی دما و فشار تشکیل سنگها می باشد به نحوی که در طول این ترم دانشجو قادر به درک مفاهیم پایه ژئوشیمی، یادگیری انواع روش های مهم آنالیز سنگها و تعبیر و تفسیر داده ها برای تعیین ژنز و شرایط ترمودینامیکی تشکیل سنگ باشد

تعداد واحد ۳
روش تدریس

روش تدریس شامل ارایه مطالب و نکات مهم و کاربردی در خصوص روش های آنالیز دستگاهی و مطالعات ژئوشیمیایی سنگهای آذرین و دگرگونی بر اساس داده های سنگ کل (عناصر اصلی، فرعی و خاکی) می باشد.

نحوه ارزیابی

ارزیابی در پایان ترم بصورت آزمون کتبی می باشد

زمان بندی و نحوه ارائه درس

واحد نظری ژئوشیمی سنگهای آذرین و دگرگونی در 8 جلسه 2 ساعته به صورت درس مشترک با اساتید همکار برگزار می شود و در هر جلسه مفاهیم پایه ژئوشیمی و روش های مهم آنالیز کانیها و سنگها به روش های مختلف EPMA, XRF, ICP-MS, XRD, SEM, BS,... و تعبیر و تفسیر داده های شیمی کانی و ژئوشیمی سنگ کل در انواع مختلف سنگهای آذرین و دگرگونی آموزش داده  می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
- - - -
پیش نیاز درس

-

منابع

مطابق با منابع ارایه شده در سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد

طرح درس

- تعریف و جایگاه میان رشته زمین شناسی پزشکی، تاریخچه و مفاهیم پایه

-توزیع و فراوانی عناصر در زمین و نقش عوامل زمین شناختی در سلامتی انسان و دیگر موجودات زنده

-مسیرهای مختلف راهیابی عناصر به زنجیره غذایی و موجودات زنده

-جذب و عملکر عناصر در بدن انسان از دیدگاه شیمیایی و زیست شناختی

-نقش غناصر بالقوه سمی در سرطان زایی، ناقص الخلقه زایی و جهش زایی

-محصولات آتشفشانی و سلامتی

-خطر حضور رادون در هوا و آب

-خطر حضور ارسنیک و فلودور در مناب آب

-کمبود و سمناکی سلنیم و ید در محیط

-غبار و تندرستی

هدف از طرح درس

هدف از طرح درس دست یابی به روشی موثر در یادگیری مبانی زمین شناسی پزشکی و ارتباط منابع طبیعی و انسان زاد با سلامتی انسان و سایر موجودات می باشد به نحوی که در طول این ترم دانشجو قادر به درک مفاهیم پایه زمین شناسی پزشکی و ارتباط بیماری های مرتبط با منابع زمین شناختی و انسان زاد باشد

تعداد واحد ۲
روش تدریس

روش تدریس شامل ارایه مطالب پایه زمین پزشکی و بررسی ارتباط سلامتی انسان در ارتباط با منابع انسان زاد و طبیعی می باشد.

نحوه ارزیابی

نحوه ارزیابی بر اساس فعالیت کلاسی، ارایه کنفرانس و آزمون پایان ترم انجام می گیرد

زمان بندی و نحوه ارائه درس

درس زمین شناسی پزشکی در 16 جلسه 2 ساعته  برگزار می شود و در هر جلسه مفاهیم جدیدی از مبانی زمین شناسی پزشکی و ارتباط منابع طبیعی و انسان زاد با سلامتی انسان و سشایر موجودات تدریس می شود. 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
- - - -
منابع

مطابق با سرفصل آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد

طرح درس

طرح درسی در واحد تئوری شامل:

کلیات: تعریف دگرگونی، حد و مرز دگرگونی، انواع دگرگونی، واکنش های دگرگونی، انواع محیطهای تکتونیکی دگرگونی، ایزوگرادها، ایزوترمها و ایزوبارها، مفاهیم مورد استفاده برای بیان شدت، درجه رخساره های دگرگونی اصول طبقه بندی و نامگذاری سنگهای دگرگونی: انواع طبقه بندیهای رایج سنگهای دگرگونی و توصیف سنگ نگاری انواع رایج سنگهای دگرگونی. فابریک سنگهای دگرگونی: فابریک، ساخت و بافت سنگهای دگرگونی، رابطه بین دگرگونی و دگرشکلی. دگرگونی گروههای ترکیبی مهم سنگهای دگرگونی: (سنگهای پلیتی، سنگهای مافیک، سنگهای اولترامافیک، سنگ- های آهکی و کالکسیلیکاته، سنگهای کوارتز و فلدسپاتی). دگرگونی دینامیکی: زمین ساخت مجموعه های دگرگونی:

هدف از طرح درس

هدف از طرح درس دست یابی به روشی موثر در یادگیری پترولوژی سنگهای  دگرگونی و تشخیص انواع سنگهای دگرگونی در نمونه دستی و در مقاطع میکروسکوپی (زیر میکروسکوپ پلاریزان) است به نحوی که در طول این ترم دانشجو قادر به درک مفاهیم پایه دگرگونی، یادگیری انواع مهم دگرگونی (مجاورتی، ناحیه ای، دینامیکی) و تشخیص کانی ها، بافت، تعیین پروتولیت و نامگذاری سنگهای دگرگونی  در نمونه های دستی و میکروسکوپی باشد

تعداد واحد ۳
روش تدریس

روش تدریس در واحد نظری شامل ارایه مطالب مهم  پترولوژی و پتروژنز دگرگونی بوده و در واحد عملی شامل مطالعه نمونه های دستی و مقاطع میکروسکوپی انواع مهم سنگهای دگرگونی می باشد.

نحوه ارزیابی

ارزیابی واحد نظری بر اساس فعالیت های کلاسی، ارایه کنفرانس و آزمون کتبی پایان ترم بوده و ارزیابی واحد عملی بر اساس فعالیت های کلاسی و ازمون عملی پایان ترم می باشد

زمان بندی و نحوه ارائه درس

واحد نظری پترولوژی دگرگونی در 16 جلسه 2 ساعته برگزار می شود و در هر جلسه مفاهیم  مهم پترولوژی و پتروژنز سنگهای دگرگونی و معرفی انواع مختلف فرایندهای دگرگونی به دانشجویان تدریس می شود. در واحد عملی جهت اشنائی دانشجویان با تنوعات سنگهای دگرگونی ابتدا نمونه های دستی این سنگها و مشخصات ظاهری آنها آموزش داده می شود و سپس با استفاده از مقاطع میکروسکوپی تیپیک، روش تشخیص انواع سنگها با توجه به شناسایی کانی های تشکیل دهنده و بافت سنگها آموزش داده می شود

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
- - -