برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | روان شناسی ورزشی برای مربیان |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی |
تعداد واحد | ۱ |
نحوه ارزیابی | کار کلاسی 30 درصد امتحان پایان ترم 70 درصد |
روش تدریس | معلم محور دانشجو محور ترکیبی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 16 جلسه کلاس درس به صورت مشخص به موضوعات مربوط به روان شناسی در مربیگری ورزشی پرداخته می شود. ارائه کلاسی توسط استاد انجام می شود و دانشجویان با بیان مثال های ورزشی در آن مشارکت می کنند. همچنین در صورت علاقه مندی دانشجویان می توانند در کنار استاد به ارائه برخی مباحث بپردازند. |
منابع | روان شناسی در مربیگری ورزشی، آدام آر نیکولز، ترجمه دکتر سیدحجت زمانی ثانی، صبا محمد علی نژاد. انتشارات دانشگاه تبریز
|
طرح درس | مصاحبه پذیرش ارزیابی نیازهای ورزشکاران با پرسشنامهها هدفگزینی نیمرخ عملکردی مربیگری کودکان مربیگری نوجوانان مربیگری بزرگسالان رابطه مربی - ورزشکار درک و ساخت انسجام تیمی حمایت اجتماعی ورزشکاران تقویت انگیزه در ورزشکاران ایجاد جو انگیزشی مطلوب |
هدف از طرح درس | شناسایی نیازهای روانی ورزشکاران تسهیل آگاهی در ورزشکاران مربیگری گروههای متفاوت: چگونه نیازهای ورزشکاران مختلف را تأمین کنیم روابط، حمایتها و تأثیرات در مربیگری توسعه مهارتهای ذهنی در ورزشکاران |
عنوان | جنبه های روانی اجتماعی فعالیت بدنی |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
مکان برگزاری | دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | کار کلاسی امتحان پایان ترم |
روش تدریس | استاد محور دانشجو محور ترکیبی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 16 جلسه کار کلاسی در ابتدای ترم مشخص می شوند و موضوعات مربوطه به هر کدام از دانشجو ها اختصاص داده می شود. در ادامه کلاس آموزشی با بیان مطالب مربوط به آن موضوع توسط استاد شروع شده و در ادامه تحقیقات صورت گرفته توسط دانشجو ارائه می شود. |
منابع | جنبه های روان اجتماعی ورزش رقابتی، علیرضا بهرامی، انتشارات پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی تحلیل رفتگی روان شناختی در ورزش، تألیف دکتر بهروز عبدلی و سید حجت زمانی ثانی |
طرح درس | فعالیت بدنی و حالات روانی در طول عمر ورزش و رشد شخصیت رشد عزت نفس و فعالیت بدنی انگیزه و فعالیت بدنی سازگاری روانی با ورزش اثر فعالیت حرکتی بر پذیرش اجتماعی |
هدف از طرح درس | تعمیق دانش در خصوص اثرات و پیامدهای روانی و اجتماعی شرکت در فعالیت بدنی کوتاه مدت و بلند مدت |
عنوان | سمینار در رشد حرکتی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | تربیت بدنی رشدی |
نحوه ارزیابی | کارهای کلاسی و پایان ترم به صورت تکلیف از پیش تعیین شده |
روش تدریس | دانشجو محور آموزش مستقیم کلاسی توسط استاد پرسش و پاسخ |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 16 جلسه کارهای کلاسی در خصوص انواع تحقیقات و پژوهش های در رشد حرکتی نقد و ارزیابی آنها بررسی مقالات به روز نوشتن موضوعات و نحوه نوشتن بیان مساله ضرورت تحقیق و .... نحوه نوشتن اهداف و فرضیه ها برای یک موضوع خاص آموزش انواع روش های آماری برای روش های تحقیق متفاوت و اهداف گوناگون |
منابع | مقالات چاپ شده در مجلات معتبر مقالات موجود به زبان فارسی و انگلیسی در سایت هایی مانند SID، Magiran، Google scolar و سایر دیستابیس ها |
طرح درس | بررسی نقادانه مقاله های روزآمد و مجله های معتبر علمی مواد درسی گرایش رشد حرکتی ارائه سخنرانی در مورد موضوع مورد علاقه توسط دانشجو ارائه مقالات چاپ شده اساتید و دانشجویان در نشریات معتبر و مرور آنها |
هدف از طرح درس | کسب تبحر در بازبینی، نقد و تفسیر تحقیقات انجام شده در زمینه رشد حرکتی و مرور ادبیات به منظور موضوع یابی پژوهش |
عنوان | ارزیابی رشد حرکتی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | رشد حرکتی |
نحوه ارزیابی | امتحان کتبی (50 درصد) و ارائه تکلیف کلاسی (50 درصد) |
روش تدریس | معلم محور و تکلیف محور |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 16 جلسه تدریس مستمر بعلاوه درخواست ارائه تکلیف در هر جلسه از دانشجویان |
منابع | کتاب ارزیابی رشد حرکتی |
طرح درس | مطالعات اساسی در ارزیابی و سنجش رشد حرکتی سطوح سنجش مهارت حرکتی، حرکات مقدماتی، بنیادی و تخصصی سنجش رشد و عملکرد حرکتی سنجش آمادگی جسمانی سنجش رشد ادراکی حرکتی اندازه گیری های روان شناختی در کودکی و نوجوانی آزمون های غربالگری در رشد حرکتی روایی سنجی ابزارهای اندازه گیری
|
هدف از طرح درس | آشنایی با اندازه گیری های اندازه های تحولی حرکت و عوامل همبسته آن در طول حیات انسان |
عنوان | رشد حرکتی در طول عمر |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | رشد جسمانی |
نحوه ارزیابی | امتحان کتبی و ارائه تکلیف |
روش تدریس | معلم محور و تکلیف محور |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 16 جلسه تدریس مستمر بعلاوه درخواست ارائه تکلیف در هر جلسه از دانشجویان |
منابع | گالاهو آزمون (2009). درک رشد حرکتی در طول دوران زندگی، کودکی، نوجوانی، بزرگسالی و سالمندی، ترجمه دکتری فارسی و همکاران |
طرح درس | کلیات رشد حرکتی عوامل مؤثر بر رشد حرکتی رشد جسمانی در طول عمر رشد حرکات ابتدایی، بنیادی ورزش جوانان حرکت در بزرگسالی رشد ادراکی حرکتی رشد عملکرد حرکتی ارزیابی رشد حرکتی |
هدف از طرح درس | آشنایی با تحول حرکت و عوامل همبسته آن در طول حیات انسان |
عنوان | رشد جسمانی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | - |
نحوه ارزیابی | کار کلاسی (20 درصد) میان ترم (40 درصد) پایان ترم (40 درصد) |
روش تدریس | معلم محور و تکلیف محور |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 16 جلسه تدریس مستمر بعلاوه درخواست ارائه تکلیف در هر جلسه از دانشجویان |
منابع | کتاب نمو بالیدگی و فعالیت بدنی نوشته مالینا و بوچارد، ترجمه حسن خلجی، عباس بهرام (1381). انتشارات پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی |
طرح درس | کلیات رشد حرکتی نمو رشد کارکردی نمو قبل و پس از تولد، نمودارهای رشدی نمو پیگری، جسه و ترکیب بدنی، نمو استخوان، عضله و بافت چربی رشد کارکردی قلب، ریه و خون بالیدگی زیست شناختی |
هدف از طرح درس | آشنایی با تحول نمو و بالیدگی دستگاه های مختلف بدنی در زندگی |
عنوان | رشد حرکتی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | آناتومی انسان |
نحوه ارزیابی | کار کلاسی (20 درصد) امتحان نظری میان ترم (40درصد) امتحان نظری پایان ترم (40درصد) |
روش تدریس | از دو سبک تدریس استفاده می شود: سبک پرسشی و قیاسی سبک معلم محور و تکلیفی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | این واحد درسی بصورت مشارکت استاد و دانشجو با بیان سرفصل مورد تدریس آغاز می شود.استاد به مدت یکساعت در خصوص مطلب مورد تدریس صحبت کرده و سپس سوالاتی را از داشجویان می پرسد و آنها باید در بحث مشارکت فعال داشته باشند. در ابتدای هر کلاس نیز سوالاتی در خصوص جلسه قبل جهت مرور اجمالی انجام می شود. |
منابع | هی وود و گچل (2014). رشد حرکتی در طول عمر، ترجمه مهدی نمازی زاده، امیر شمس، (1396). چاپ اول پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
|
طرح درس | هر جلسه 1) تدریس استاد 2) بیان چندین پرسش 3) پاسخ دانشجویان و بحث در مورد مطلب 4) جمع بندی کلیات رشد حرکتی عوامل مؤثر در رشد حرکتی قبل و بعد از تولد رشد جسمانی در طول عمر رشد حرکات بازتابی و مقدماتی رشد حرکات پایه و بنیادی رشد ادراکی حرکتی نظریه های رشد حرکتی رشد عملکرد حرکتی رشد حرکات اختصاصی تفاوت های جنسیتی در رشد حرکتی رشد دور دوران سالمندی |
هدف از طرح درس | آشنایی با رشد جسمانی و حرکتی آشنایی با عوامل مؤثر بر رشد حرکتی آشنایی با حرکات بنیادی و بنیادی |
عنوان | فوتبال ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه 10- 12 |
مکان برگزاری | دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، استادیوم |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | آمادگی جسمانی 1 |
نحوه ارزیابی | بصورت اجرای مهارت (اجرای عملی مهارت) 90 درصد حضور در کلاس و فعالیت مستمر 10 درصد |
روش تدریس | روش تدریس بصورت اکتشافی بصورت یادگیری مشاهده ای بصورت تکلیف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | فوتبال یک به صورت هفته ای دو جلسه و هر جلسه به مدت دو ساعت انجام می شود. معمولاً روزهای یکشنبه و سه شنبه قبل از ظهر در استادیوم برگزار می شود. هر جلسه شامل 4 بخش: گرم کردن تمرین مهارت جلسه قبل (مرور) معرفی و آموزش مهارت جدید و تمرین آن سرد کردن |
منابع | کتاب فوتبال مدل رشد و توسعه بازیکن، سام اسنو، ترجمه دکتر سیدحجت زمانی ثانی، انتشارات طنین دانش کتاب سیر تکاملی بازیکنان فوتبال، ترجمه دکتر مهدی بشیری، دکتر سید حجت زمانی ثانی، انتشارات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان |
طرح درس | اجرا و آموزش مهارت های مقدماتی در فوتبال اجرا و آموزش انواع حرکت با توپ و دریبلینگ در فوتبال اجرا و آموزش انواع پاس در فوتبال اجرا و آموزش انواع شوت در فوتبال اجرا و آموزش انواع کنترل توپ در فوتبال اجرا و اموزش دروازه بانی در فوتبال آموزش مهارت های پایه در قالب بازی |
هدف از طرح درس | یادگیری و آموزش انواع تکنیک ها در فوتبال یادگیری و آموزش نحوه مهارت های پایه در فوتبال آشنایی با اجرا و آموزش انواع مهارت های پایه در فوتبال
|