برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

ندارد

منابع

زهرا صباغیان، آموزش بزرگسالان. دانشگاه شهید بهشتی

جارویس، پیتر. آموزش بزرگسالان و آموزش مداوم. ترجمه غلامعلی سرمد. انتشارات سمت 

طرح درس

سرفصل 1: بنیادهای فلسفی و مکاتب فکری آموزش بزرگسالان

سرفصل 2: تحلیل تحولات تاریخی آموزش بزرگسالان

سرفصل3: مقایسه آموزش بزرگسالان در کشورهای دنیا

سرفصل 4: تجارب و فعالیت های آموزش بزرگسالان در زمینه محیط زیست و کشاورزی در ایران و جهان

سرفصل 5: توسعه حرفه ای و آموزش بزرگسالان

سرفصل 6: محیطها و ابارهای یادگیری بزرگسالان

سرفصل 7: سازمانها و انجمن های ملی و بین المللی

سرفصل 8: اهمیت و مزیت های آموزش مستمر

سرفصل 9: یادگیری مادام العمر

سرفصل 10: انواع آموزشهای مستمر

سرفصل 11: ارتباط آموزش مستمر و آموزش رسمی

سرفصل12: بررسی یک برنامه آموزش بزرگسالان

سرفصل 13: تهیه صفحه اینترنتی مشترک بریا آموزش بزرگسالان

سرفصل 14: نقد دیدگاه ها راجع به مشکلات یادگیری بزرگسالان

سرفصل15: جمع بندی مباحث و ارائه راهکارهای حل مشکلات آموزش بزرگسالان

هدف از طرح درس

توسعه دانش و مهارت فراگیران در باره بنیادها، شیوه ها و فرآیند برنامه ریزی و اجرای آموزش کشاورزی و محیط زیست برای بزرگسالان

تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی، ارائه دانشجویی، تکلیف کلاسی

نحوه ارزیابی

آزمون کلاسی، پرسش و پاسخ، آزمون نهایی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مطالب در طی 15 جلسه آموزشی ارائه خواهد شد

 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 16-14 دانشکده کشاورزی - - -
تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی، ارائه دانشجویی، تکلیف کلاسی

نحوه ارزیابی

آزمون کلاسی، پرسش و پاسخ، آزمون نهایی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مطالب در طی 15 جلسه آموزشی ارائه خواهد شد

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 16-14 دانشکده کشاورزی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

معتمدنژاد، ک. وسایل ارتباط جمعی. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی

بهرامی،ن. نظریه های رسانه ها و جامعه شناسی ارتباطات. نشر کویر

طرح درس

سرفصل 1: تعاریف و تاریخچه ارتباطات جمعی

سرفصل 2:مفهوم جمع گروه انبوه خلق توده

سرفصل3: سیر تحولات تکوینی مدلهای ارتباطی

سرفصل 4: کاربرد نظریات اجتماعی رفتاری در رسانه ها

سرفصل 5: کاربست نظریات ساختگرایی

سرفصل 6: نشانه شناسی در تولید رسانه

سرفصل 7: طرح نظریه مخاطب در مطالعات ارتباطی

سرفصل 8: روش های نوین تولید رسانه

سرفصل 9: نظریه رسانه های جدید

سرفصل 10: روش تحقیق در ارتباطات جمعی

سرفصل 11: بخش بندی مخاطبان

سرفصل12: مفهوم شبکه

سرفصل 13: شبکه های اجتماعی

سرفصل 14: توپولوژی شبکه اجتماعی

سرفصل15: شبکه های اجتماعی و توسعه خدمات ترویجی

هدف از طرح درس

آشنایی با روش های دقیق امکان سنجی برای کاهش ریسک ارتباطات در بخش کشاورزی

تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی و جلسات بحث

نحوه ارزیابی

آزمون نهایی، پرسش و پاسخ

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 18-16 دانشکده کشاورزی - - -
تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی و جلسات بحث

نحوه ارزیابی

آزمون نهایی، پرسش و پاسخ

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 18-16 دانشکده کشاورزی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

ادواردز، ای. کشاورزی پایدار. عوض کموچکی، جهاد دانشگاهی مشهد

زمانی پور، الف. ترویج کشاورزی در فرآیند توسعه. دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس

سرفصل 1: شناخت ترویج

سرفصل 2:قلمرو فعالیت های ترویج

سرفصل3: نقش ترویج در سیاست گذاری توسعه

سرفصل 4: توسعه فعالیت های ترویج

سرفصل 5: رابطه تحقیق، آموزش و ترویج

سرفصل 6: نظام ترویج کشاورزی ایران

سرفصل 7: دیدگاه های نظری توسعه

سرفصل 8: زیربنای نظری ترویج

سرفصل 9: پیامدهای بکارگیری نظریه نشر

سرفصل 10: نظام دانش کشاورزی

سرفصل 11: نظام دانش اکولوژیک

سرفصل12: نظریه ترویج سبز

سرفصل 13: شبکه های ترویج

سرفصل 14: روشهای نوین ترویج

سرفصل15: مشکلیابی ترویج کشور و ارائه راه حل

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با دیدگاه های نظری ترویج و نظام های دانش کشاورزی پایدار و کاربرد آنها درذ فرآیند کشاورزی پایدار

تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی، تلکیف، جلسه بحث

نحوه ارزیابی

پایان ترم، میان ترم، پرسش و پاسخ

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بر اساس تقویم دانشگاه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 16-14 دانشکده کشاورزی - - -
تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی، تلکیف، جلسه بحث

 

نحوه ارزیابی

پایان ترم، میان ترم، پرسش و پاسخ

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بر اساس تقویم دانشگاه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 16-14 دانشکده کشاورزی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

مهدوی، م.ن. تجاری کردن تکنولوژی گامهای اجرایی برای مراکز تحقیق و توسعه کارآفرینان و موسسات واسطه ای. انتشارات پارسیان

سان، ب. نوآوری. سازمان مدیریت صنعتی

طرح درس

سرفصل 1: تئوری خلق فرصت

سرفصل 2:سازماندهی تحقیق و توسعه

سرفصل3: برنامه ریزی واحد تحقیق و توسعه

سرفصل 4: طراحی واحد تحقیق و توسعه

سرفصل 5: چشم انداز و ماموریت تحقیق و توسعه

سرفصل 6: مدیریت منابع انسانی در تحقیق و توسعه 

سرفصل 7: مدل های رهبری بازار

سرفصل 8: نیاز سنجی و تحقیق و توسعه

سرفصل 9: امکان سنجی تحقیق و توسعه 

سرفصل 10: پروتوتایپ در تحقیق و توسعه 

سرفصل 11: عقد قراردادهای فناورانه

سرفصل12: روش های ارزیابی فناوری

سرفصل 13: اطلس فناوری و تحقیق و توسعه

سرفصل 14: زیرساختهای توسعه فناوری

سرفصل15: نوآوری استراتژیک

هدف از طرح درس

آشنایی با مفهوم تحقیق و توسعه در کشاورزی و جایگاه آن در کشاورزی پایدار

تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی، اسلاید، جلسه بحث

نحوه ارزیابی

آزمون میان ترم و نهایی، تکلیف و پرسش و پاسخ

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بر اساس تقویم دانشگاه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه 18-16 دانشکده کشاورزی - - -
تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی، اسلاید، جلسه بحث

نحوه ارزیابی

آزمون میان ترم و نهایی، تکلیف و پرسش و پاسخ

 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بر اساس تقویم دانشگاه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهار شنبه 18-16 دانشکده کشاورزی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

سنگه، پیتر. پنجمین فرمان. ترجمه حافظ کمال. سازمان مدییت صنعتی

مایکل سی جکسون. تفکر سیستمی. ترجمه علی محمد احمدوند. انتتشارات دانشگاه امام حسین

طرح درس

سرفصل 1: فلسفه و نظریه سیستم ها

سرفصل 2: تعریف سیتم و نقش تفکر

سرفصل3: مرزبندی سیستم ها

سرفصل 4: اجزای تشکیل دهنده سیستم ها

سرفصل 5: نظریه سیستم ها

سرفصل 6: روش های تفکر 

سرفصل 7: انواع سیستم باز و بسته

سرفصل 8: دیدگاه سیستمی در درک و کنترل پدیده ها

سرفصل 9:نظریه پیچیدگی 

سرفصل 10: تفکر سیستم های سخت و نرم 

سرفصل 11: ژنوتیپ اجتماعی

سرفصل12: مدیریت سیستم ها

سرفصل 13: دیاگرام حلقوی علت و معلول

سرفصل 14: سیستم های اقتصادی- احتماعی و اکولوژیک

سرفصل15: فرآیندهای سیستم

هدف از طرح درس

آشنایی با فلسفه اهمیت و روش های تفکر سیستمی و اهمیت ان

تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی، جلسه بحث

نحوه ارزیابی

میان ترم و نهاییف تکلیف و پرسش و پاسخ

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بر اساس تقویم دانشگاه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 10-8 دانشکده کشاورزی - - -
تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی، جلسه بحث

نحوه ارزیابی

میان ترم و نهاییف تکلیف و پرسش و پاسخ

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بر اساس تقویم دانشگاه

 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 10-8 دانشکده کشاورزی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

اسدی، ع و همکاران. ارزشیابی پیامدگرا در فرآیند توسعه پایدار. جهاددانشگاه تهران

مقالات لاتین و داخلی در حوزه مدیریت پروژه و تحلیل آن

ارزشیابی پروژه بر اساس ملاک ها و معیارهای تنظیمی در طول جلسات تدریس

طرح درس

سرفصل 1: هدایت راهبرد پروژه

سرفصل 2: ارزشیابی در مدیرت پیامدگرا

سرفصل3: پیامدسنجی

سرفصل 4: تحلیل هزینه فایده

سرفصل 5: عناصر مدیرت پیامدگرا

سرفصل 6: نظارت و ارزشیابی 

سرفصل 7: مدیریت اطلاعات پروژه

سرفصل 8: ظرفیت سازی انسانی

سرفصل 9:پایداری، سودمندی و اثربخشی 

سرفصل 10: انتخاب شاخص های مناسب پایداری 

سرفصل 11: یکپارچگی ارزیابی پروژه

سرفصل12: عقلالنیت و مدیریت رفتار

سرفصل 13: روش های کمی و کیفی ارزشیابی اثرات

سرفصل 14: ارزشیابی ساختار و رفتار

سرفصل15: رهیافت جامع نگر پروژه های روستایی

هدف از طرح درس

شناخت ماهیت و فرآیند ارزشیابی پروژه های توسعه کشاورزی

تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی، اسلاید، بحث کلاسی، تحلیل پروژه های اجرا شده

نحوه ارزیابی

میان ترم و پایان ترم و تهیه پروژه

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بر اساس تقویم دانشگاه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 10-8 دانشکده کشاورزی - - -
تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی، اسلاید، بحث کلاسی، تحلیل پروژه های اجرا شده

نحوه ارزیابی

میان ترم و پایان ترم و تهیه پروژه

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بر اساس تقویم دانشگاه

 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 16-14 دانشکده کشاورزی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

احمدی، ح و بیدا خانی، پسا توسعه گرایی و بازنمایی های انتقادی از گفتمان توسعه. مطالعات توسعه اجتماعی ایران

تیمتی، بزلی و لوئیزد کرد. رشد فقرزدا. ترجمه عباس شاکری. نشر نی

طرح درس

سرفصل 1: کلیات و مفاهیم

سرفصل 2: توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی

سرفصل3: نظریه توسعه اقتصادی

سرفصل 4: رهیافتهای اصلی توسعه

سرفصل 5: دیدگاه های انتقادی نسبقت به توسعه

سرفصل 6: مدرنیزاسیون در برای وابستگی 

سرفصل 7: بحران های عملی توسعه

سرفصل 8: توسعه و پسا توسعه 

سرفصل 9:فقرزدایی 

سرفصل 10: محیط زیست و نظریه توسعه 

سرفصل 11: توسعه از دیدگاه اسلام و مکاتب فکری

سرفصل12: نقش سرمایه در وجوه توسعه

سرفصل 13: حاکمیت دولت و حکمرانی

سرفصل 14: تحلیل مشکلات توسعه

سرفصل15: ترسیم چارت علت و معلولی عدم توسعه

هدف از طرح درس

آشنا ساختن دانشجویان با مفهوم توسعه، رویکردهای انتقادی، بازنگری در آن و فراگرد مدیریت نیروها، منابع، نهادهای سازمانی موجود با تاکید بر توسعه اجتماع محور

تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی و جلسه بحث و تحلیل مصادیق مدیریتی

نحوه ارزیابی

میان ترم و پایان ترم، تکلیف کلاسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بر اساس تقویم دانشگاه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 10-8 دانشکده کشاورزی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

بارون. آر آ. سرمایه اجتماعی. زبان اصلی

میدگلی. جی. توسعه اجتماعی. چشم انداز توسعه رفاه اجتماعی . زبان اصلی

طرح درس

سرفصل 1: تعریف الگوهای توسعه

سرفصل 2: توسعه اجتماعی و ابعاد آن

سرفصل3: مولفه های توسعه انسانی

سرفصل 4: شاخص های توسعه اجتماعی

سرفصل 5: نظریه های توسعه اجتماعی

سرفصل 6: پویایی اجتماعی 

سرفصل 7: سرمایه و انواع آن

سرفصل 8: مولفه های سرمایه اجتماعی 

سرفصل 9: قلمرو شناختی سرمایه اجتماعی 

سرفصل 10: شکل دهی سرمایه اجتماعی 

سرفصل 11: عوامل پیشبرنده و بازدارنده سرمایه اجتماعی

سرفصل12: رهبری و مدیریت سرمایه اجتماعی

سرفصل 13: مدیریت تضاد

سرفصل 14: نقش هوش اجتماعی در سرمایه اجتماعی

سرفصل15: راه کارهای استفاده از سرمایه اجتماعی در مناطق روستایی ایران

هدف از طرح درس

 

بررسی دیدگاه های انتقادی به نگاه اقتصادی صرف به توسعه و کسب نگرش مناسب نسبت به ابعاد توسعه اجتماعی و نحوه توسعه سرمایه اجتماعی در راستای توسعه روستایی

تعداد واحد ۲
روش تدریس

سخنرانی و تکلیف کلاسی

نحوه ارزیابی

میان ترم و پایان ترم و پرسش و پاسخ

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بر اساس تقویم دانشگاه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 16-14 دانشکده کشاورزی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

بارکر. ای . وی. علم و فناوری کشاورزی ارگانیک. ترجمه حسین کاظمی. جهاد دانشگاهی فردوسی مشهد

طرح درس

سرفصل 1: ماهیت تغییر

سرفصل 2: تغییر فناروی در توسعه کشاورزی

سرفصل3: مدیریت منابع طبیعی

سرفصل 4: سیاستهای و راه کارهای تحول

سرفصل 5: نظام و فرآیند تغییر فناوری

سرفصل 6: چالش های تغییر فناوری 

سرفصل 7: تاثیر تغییر فناوری در مدیریت

سرفصل 8: تحقیقات انتشار نوآوری 

سرفصل 9: فرآیند و مدل های تصمیم گیری تغییر  

سرفصل 10: نقش مامور تغییر 

سرفصل 11: پیامدهای تغییر فناوری

سرفصل12: عوامل تعیین کننده تغییر فناروی

سرفصل 13: مطلاحظات اجتماعی اقتصادی تغییر

سرفصل 14: تحلیل تجارب داخلی تغییر فناروی

سرفصل15: تجاری بین المللی تغییر فناوری

هدف از طرح درس

کسب توانمندی تحلیل پیش شرایط ایجا تغییر و پیامدهای تغییر فناوری در توسعه کشاورزی و مدیریت منابع طبیعی

تعداد واحد ۱
روش تدریس

سخنرانی و اسلاید کلاسی و تکلیف

نحوه ارزیابی

پایان ترم و پرسش و پاسخ

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بر اساس تقویم دانشگاه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 9-8 دانشکده کشاورزی - - -