برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان تحلیل های فضایی و فرایند های آب و هواشناسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در مباحث کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • حل تمارین و تکالیف کلاسی (10%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون میان ترم (35%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (35%)
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه اسلاید 
  • پرسش و پاسخ

است.

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم:  GIS و اهمیت آن در آب و هواشناسی

هفته سوم: مروری بر مباحث اولیه GIS

هفته چهارم: مروری بر مباحث اولیه GIS

هفته پنجم: مبانی GIS

هفته ششم: مبانی GIS

هفته هفتم: مبانی GIS

هفته هشتم: تحلیل های فضایی کاربردی GIS در آب و هواشناسی

هفته نهم: تحلیل های فضایی کاربردی GIS در آب و هواشناسی

هفته دهم: تحلیل های فضایی کاربردی GIS در آب و هواشناسی

هفته یازدهم: تبدیل داده های برداری نقطه ای ایستگاه ها نظیر دما، بارش و ... به لایه های رستری

هفته دوازدهم: تبدیل داده های برداری نقطه ای ایستگاه ها نظیر دما، بارش و ... به لایه های رستری

هفته سیزدهم: تبدیل داده های برداری خطی اقلیمی (هم دما، هم بارش و ...) به لایه های رستری

هفته چهاردهم: تبدیل داده های برداری خطی اقلیمی (هم دما، هم بارش و ...) به لایه های رستری

هفته پانزدهم:انجام تحلیل های فضایی آب و هواشناسی بر روی داده های برداری (تیسن)

هفته شانزدهم:  انجام تحلیل های فضایی  آب و هواشناسی بر روی داده های رستری (شناسایی مناطق اقلیمی)

هفته هفدهم: انجام تحلیل های فضایی آب و هواشناسی بر روی داده های رستری (شناسایی مناطق اقلیمی)

عنوان تحلیل الگوهای فشار و جریان های هوا
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در مباحث کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • حل تمارین و تکالیف کلاسی (10%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون میان ترم (35%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (35%)
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • اجرای نمونه کدهای ساده 
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم: مبانی آب و هواشناسی

هفته سوم: مبانی آب و هواشناسی و آب و هواشناسی ایران

هفته چهارم: آب و هواشناسی ایران و مناطق آب و هوایی

هفته پنجم: دریافت داده های سینوپتیک سطح زمین

هفته ششم: دریافت داده های سینوپتیک جو بالا

هفته هفتم: مراکز فشار حاره ای

هفته هشتم: مراکز فشار حاره ای - دوره گرم

هفته نهم: مراکز فشار در مناطق  برون حاره ای

هفته دهم: مراکز فشار در اقیانوس اطلس

هفته یازدهم: سیستم های موسمی جنوب شرق ایران

هفته دوازدهم: سیستم های موسمی اقیانوس هند

هفته سیزدهم: مراکز پر فشار قطبی

هفته چهاردهم: مراکز پر فشار جنب قطبی

هفته پانزدهم:  ال نینو - لالینو

هفته شانزدهم:  ال نینو در ایران

هفته هفدهم: ال نینو در بارش های شمال غرب ایران

عنوان تحلیل همدیدی آب و هوای ایران
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در مباحث کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • حل تمارین و تکالیف کلاسی (10%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون میان ترم (35%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (35%)
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • اجرای نمونه کدهای ساده 
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم: اصول و مبانی آب و هواشناسی

هفته سوم: مبانی آب و هواشناسی دینامیک

هفته چهارم:  آب و هواشناسی ایران

هفته پنجم:  مناطق آب و هوایی ایران

هفته ششم:  داده های سینوپتیک 

هفته هفتم: انواع داده های سینوپتیک سطح زمین و سطوح اتمسفر - 600hp

هفته هشتم: انواع داده های سینوپتیک جو بالا

هفته نهم: انواع داده های سینوپتیک جو بالا - Geo-Spatial

هفته دهم: نقشه های سینوپتیک از سایت های ملی

هفته یازدهم: نقشه های سینوپتیک از سایت های ملی

هفته دوازدهم: نقشه های سینوپتیک از EumetSat

هفته سیزدهم: نقشه های سینوپتیک از ECMWF

هفته چهاردهم: آب و هوای موسمی جنوب شرق ایران

هفته پانزدهم: نفوذ پرفشار قطبی در شمال ایران

هفته شانزدهم:  تاثیر مراکز فشار اقیانوس اطلس در غرب ایران

هفته هفدهم: پر فشار آزور در ایران مرکزی

عنوان مدلسازی متوسط مقیاس آب و هوا
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در مباحث کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • حل تمارین و تکالیف کلاسی (10%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون میان ترم (35%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (35%)
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • اجرای نمونه کدهای ساده 
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم: اصول و مبانی آب و هوای مزو کلیما

هفته سوم: اصول و مبانی میکرو کلیما

هفته چهارم:  آب و هوا - معماری

هفته پنجم:  آب و هوا - شهرها

هفته ششم:  آب و هوا - سکونتگاه های روستایی

هفته هفتم: دریافت داده های متوسط مقیاس از سایت IRIMO

هفته هشتم: دریافت داده های متوسط مقیاس از سایت ECMWF

هفته نهم: دریافت داده های متوسط مقیاس از سایت ECMWF

هفته دهم: آنالیز داده های EUMETSAT

هفته یازدهم: آنالیز داده های EUMETSAT

هفته دوازدهم: Metop-FG

هفته سیزدهم: Metop-SG

هفته چهاردهم: تمرین عملی

هفته پانزدهم: تمرین عملی

هفته شانزدهم: ارائه پروژه های عملی دانشجویان

هفته هفدهم: ارائه پروژه های عملی دانشجویان

عنوان تحلیل فضایی داده های آب و هواشناسی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

مبانی GIS در دوره کارشناسی

نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در مباحث کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • حل تمارین و تکالیف کلاسی (10%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون میان ترم (35%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (35%)
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه اسلاید 
  • پرسش و پاسخ

است.

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم: مروری بر مباحث اولیه GIS

هفته سوم: مروری بر مباحث اولیه GIS

هفته چهارم: مبانی GIS

هفته پنجم: مبانی GIS

هفته ششم: مبانی GIS

هفته هفتم: تحلیل های فضایی

هفته هشتم: تحلیل های فضایی

هفته نهم: تحلیل های فضایی

هفته دهم: تبدیل داده های برداری نقطه ای اقلیمی به لایه های رستری

هفته یازدهم: تبدیل داده های برداری نقطه ای اقلیمی به لایه های رستری

هفته دوازدهم: تبدیل داده های برداری خطی اقلیمی به لایه های رستری

هفته سیزدهم: تبدیل داده های برداری خطی اقلیمی به لایه های رستری

هفته چهاردهم: انجام تحلیل های فضایی آب و هواشناسی بر روی داده های برداری

هفته پانزدهم:انجام تحلیل های فضایی آب و هواشناسی بر روی داده های برداری

هفته شانزدهم:  انجام تحلیل های فضایی  آب و هواشناسی بر روی داده های رستری

هفته هفدهم: انجام تحلیل های فضایی آب و هواشناسی بر روی داده های رستری

عنوان روش های آب و هواشناسی ماهواره ای
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در مباحث کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • حل تمارین و تکالیف کلاسی (10%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون میان ترم (35%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (35%)
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • اجرای نمونه کدهای ساده 
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم: اهمیت سنجش از دور

هفته سوم: مروری بر مباحث اولیه سنجش از دور

هفته چهارم: مبانی سنجش از دور (طیف الکترو مغناطیس)

هفته پنجم: مبانی سنجش از دور (مادون قرمز)

هفته ششم: مبانی سنجش از دور (رادار)

هفته هفتم: ماهواره های آب و هواشناسی

هفته هشتم: ماهواره های آب و هواشناسی

هفته نهم: GPM TRMM 

هفته دهم: GRACE

هفته یازدهم: دریافت داده های آب و هواشناسی از سایت Eumetcast

هفته دوازدهم: دریافت داده های آب و هواشناسی از سایت Eumetcast

هفته سیزدهم: تحلیل و آنالیز داده های آب و هواشناسی از سایت Eumetcast

هفته چهاردهم: تحلیل و آنالیز داده های آب و هواشناسی از سایت Eumetcast

هفته پانزدهم: آشکار سازی آتش سوزی از تصاویر ماهواره ای

هفته شانزدهم:  آشنایی با Google Earth Engine

هفته هفدهم: آشنایی با Google Earth Engine

عنوان آب و هواشناسی ماهواره ای پیشرفته
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در مباحث کلاسی (10%)
  • حل تمارین و تکالیف کلاسی (10%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون میان ترم (35%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (40%)
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • اجرای نمونه کدهای ساده 
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم: آشنایی با Google Earth Engine

هفته سوم: آشنایی با Google Earth Engine

هفته چهارم: آموزش نحوه دسترسی به داده های آب و هواشناسی در  Google Earth Engine

هفته پنجم: آموزش نحوه دسترسی به داده های آب و هواشناسی در  Google Earth Engine

هفته ششم:  تحلیل داده های آب و هواشناسی در  Google Earth Engine

هفته هفتم: تحلیل داده های آب و هواشناسی در  Google Earth Engine

هفته هشتم: آموزش انجام مطالعات سری زمانی داده های  آب و هواشناسی در  Google Earth Engine

هفته نهم: آموزش انجام مطالعات سری زمانی داده های  آب و هواشناسی در  Google Earth Engine

هفته دهم: آموزش انجام مطالعات سری زمانی داده های  آب و هواشناسی در  Google Earth Engine

هفته یازدهم: داده های  Eumetcast  

هفته دوازدهم: داده های Real time Eumetcast

هفته سیزدهم: داده های Near real time Eumetcast

هفته چهاردهم: داده های Near real time Eumetcast

هفته پانزدهم: ارائه کار عملی انجام شده توسط دانشجویان با  Google Earth Engine

هفته شانزدهم:  ارائه کار عملی انجام شده توسط دانشجویان با  Google Earth Engine

هفته هفدهم: ارائه کار عملی انجام شده توسط دانشجویان با  Google Earth Engine

عنوان روش های آب و هواشناسی سینوپتیک
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در مباحث کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • حل تمارین و تکالیف کلاسی (10%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون میان ترم (35%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (35%)
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • اجرای نمونه کدهای ساده 
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم: مبانی آب و هواشناسی

هفته سوم: مبانی آب و هواشناسی

هفته چهارم: مبانی آب و هواشناسی و آب و هواشناسی ایران

هفته پنجم:  آب و هواشناسی ایران و مناطق آب و هوایی

هفته ششم:  دریافت داده های سینوپتیک سطح زمین

هفته هفتم: دریافت داده های سینوپتیک سطح زمین

هفته هشتم: دریافت داده های سینوپتیک جو بالا

هفته نهم: دریافت داده های سینوپتیک جو بالا

هفته دهم: دریافت نقشه های سینوپتیک از سایت های ملی

هفته یازدهم: دریافت نقشه های سینوپتیک از سایت های ملی

هفته دوازدهم: دریافت نقشه های سینوپتیک از سایت های بین المللی

هفته سیزدهم: دریافت نقشه های سینوپتیک از سایت های بین المللی

هفته چهاردهم: قرائت و خواندن نقشه های سینوپتیک و دینامیک جو

هفته پانزدهم: قرائت و خواندن نقشه های سینوپتیک و دینامیک جو

هفته شانزدهم:  پیش بینی داده های آب و هواشناسی با استفاده از نقشه های سینوپتیک

هفته هفدهم: پیش بینی داده های آب و هواشناسی با استفاده از نقشه های سینوپتیک

عنوان اقلیم شناسی ماهواره ای
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  • فعالیت­ و مشارکت در مباحث کلاسی (10%)
  • حضور منظم در کلاس (5%)
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد و سایر دانشجویان (5%)
  • آزمون میان ترم (35%)
  • آزمون پایان ترم به صورت تشریحی (45%)
روش تدریس

به منظور فراهم آوردن فضای پویای آموزشی و جلب مشارکت فعال دانشجویان، از روش آموزش ترکیبی  استفاده می شود که شامل:

  •  سخنرانی
  • ارائه فیلم های آموزشی ، اسلاید و ...
  • اجرای نمونه کدهای ساده 
  • پرسش و پاسخ
  • بحث گروهی

است.

طرح درس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور- تخته وایت برد- قلم نوری

هفته اول: معارفه – تشریح اهداف درس -  تشریح نحوه ارزشیابی و قواین حاکم بر کلاس- بررسی سطح علمی کلاس- نیازسنجی دانشجویان- معرفی واحد درسی، بیان مقدمه و ترسیم کلیاتی از مباحثی که قرار است در طول ترم در این واحد درسی به دانشجویان ارائه شود.

هفته دوم: اقلیم شناسی و اهمیت آن

هفته سوم: اقلیم شناسی و اهمیت آن

هفته چهارم: مروری بر مبانی سنجش از دور

هفته پنجم: مبانی فیزیک سنجش از دور

هفته ششم: اهمیت سنجش از دور مرئی در اقلیم شناسی

هفته هفتم: اهمیت سنجش از دور مادون قرمز در اقلیم شناسی

هفته هشتم: اهمیت سنجش از دور رادار در اقلیم شناسی

هفته نهم:  معرفی ماهواره های آب و هواشناسی

هفته دهم: معرفی ماهواره های آب و هواشناسی

هفته یازدهم: بررسی زمان گذر ماهواره های مختلف

هفته دوازدهم: کاربرد داده های سنجش از دور در شناسایی تغییرات اقلیمی

هفته سیزدهم: کاربرد داده های سنجش از دور در شناسایی تغییرات اقلیمی

هفته چهاردهم: کاربرد داده های سنجش از دور در چرخه هیدرولوژیکی

هفته پانزدهم: کاربرد داده های سنجش از دور در شناسایی گرمایش جهانی

هفته شانزدهم: کاربرد داده های سنجش از دور در شناسایی کانون های گرد و غبار

هفته هفدهم: معرفی Google Earth Engine