برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

ندارد

منابع

Plant genes, genomes and genetics.

Authors: Grotewold E., chappell J. and celogg E.

2015 

طرح درس

رئوس مطالب این درس:

ساختار عملکرد و ژنوم هسته و پلاستیدها

همانندسازی دنا نوترکیبی و ترمیم

رونویسی و تنظیم رونویسی در هسته و پلاستیدها

پردازش رونوشت های هسته ای و پلاستیدی

پیرایش رونوشت های هسته ای و پلاستیدی

ترجمه و تنظیم آن در هسته و اندامکها

گردهمایی پروتئنها در اندامکها

تبادل اطلاعات بین هسته و اندامکها

تراژن کردن اندامکها

 

هدف از طرح درس

هدف از ارایه این درس آشنایی دانشجویان دکتری با پیشرفتهای اخیر در زمینه زیست شناسی مولکولی و ژنتیک مولکولی گیاهی می باشد.

تعداد واحد ۲
روش تدریس

بصورت پاورپوینت و آنالیز مقاله

نحوه ارزیابی

آزمون میان ترم و پایان ترم

زمان بندی و نحوه ارائه درس

17 جلسه 90 دقیقه ای با احتساب جلسه آزمون پایان ترمی 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه 8-10 آزمایشگاه زیست سلولی و مولکولی - - -
پیش نیاز درس

ساختار و عملکرد غشاهای سلولی

منابع

زیست شناسی سلولی و مولکولی- دکتر احمد مجد

زیست شناسی سلولی و مولکولی- لودیش (فارسی یا لاتین)

طرح درس

مباحث یا سرفصلها:

- مروری بر اجزاء خارج سلولی پروکاریوتها و یوکاریوتها

- مروری بر اجزاء و ساختارهای سلولهای پروکاریوتی (یوباکترها و آرکئی باکترها،) عملکردهای آنها، شباهتها و تفاوتهای آنها با اجزاء مشابه در یوکاریوتها- مروری بر اجزاء و ساختارهای سلولهای یوکاریوتی- تکامل اندامکها در یوکاریوتها و نحوه جداسازی آنها

- شبکه آندوپلاسمی زبر و صاف (منشاء، ساختار، روشهای شناسایی، اهمیت، عملکردها و سازوکارهای مرتبط)، آشنایی با مسیر ترشحی سنتز پروتئینها، ضروریات و سازوکارهای لازم جهت تفکیک و انتقال پروتئینهای سنتز شده در مسیر ترشحی به جایگاه اختصاصی خود در سلول، توپولوژی و نحوه قرارگیری پروتئینهای غشایی در غشاء شبکه آندوپلاسمی

- تغییرات ضمن و پس از ترجمه در شبکه آندوپلاسمی (گلیکوزیلاسیون، تاخوردگی صحیح پروتئینها و ...)

- دستگاه گلژی: منشاء، ساختار، روشهای شناسایی، اهمیت، عملکردها و سازوکارهای مرتبط

- لیزوزوم: منشاء، ساختار، روشهای شناسایی، عملکردها و سازوکارهای مرتبط

- انواع وزیکولهای انتقالی درون سلولی، نقش و اهمیت آنها و عوامل موثر در اختصاصیت نقل و انتقالات وزیکولی

- میکروبادیها (پراکسیزوم، گلی اکسیزوم): منشاء، ساختار آنها در سلولهای جانوری و گیاهی 

- پلاستیدها (منشاء انواع، روشهای شناسایی، اهمیت و عملکردها،) کلروپلاست (منشاء، ساختار، روشهای شناسایی، عملکردها و سازوکارهای مرتبط،) سازوکارهای انتقال پروتئینهای کلروپلاستی از سیتوزول به کلروپلاست و قرارگیری آنها در بخشهای اختصاصی آن، ژنوم کلروپلاست

13- هسته، هستک و اجسام هسته ای

14- ریبوزوم: منشاء، ساختارها، روشهای شناسایی، اهمیت و عملکردها

15- اسکلت سلولی: اجزاء تشکیل دهنده ریزلوله ها، ریز رشته ها و رشته های حدواسط

هدف از طرح درس

هدف از ارائه این درس آشنایی دانشجویان کارشناسی زیستشناسی سلولی و مولکولی با مباحث مختلف مربوط به زیست شناسی اندامکها و ساختار، عملکرد و ارتباطات بین آنها است
 

تعداد واحد ۳
روش تدریس

بصورت پاورپوینت و استفاده از وایت برد

نحوه ارزیابی

پرسشهای کلاسی- آزمون میان ترم و آزمون پایان ترم

زمان بندی و نحوه ارائه درس

24 جلسه 90 دقیقه ای

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یک شنبه 8-10 و چهارشنبه* 10-12 کلاس 315 - - -
پیش نیاز درس

بیوشیمی ساختار

منابع

زیست شناسی سلولی و مولکولی دکتر احمد مجد

زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش 0فارسی یا لاتین)

طرح درس

مباحث یا سرفصلها:

1- اساس شیمیائی حیات، تکامل حیات، پیدایش اولین مولکولهای زیستی، زیست شناسی سلولی (مفاهیم، تاریخچه، کاربردها)

2- روشهای مورد استفاده در مطالعه سلولها، انواع سلولها، سازماندهی موجودات پرسلولی، تکامل اندامکهای سلولی

3- غشاهای زیستی و عملکرد آنها،انواع پروتئینهای انتقالی در غشاهای زیستی

 

-4اا امکهای غشاءدار شبکههای دا نپلاسمگ ب ن صاف، دس گاه الژی، لیزن نم، پ اک یزنم، اا ن نم، ناکوئل، ن تکول های اا قالگ:) منشاء، رنشهای شناساتگ، ساخ ار ن عملک دها در سلولهای ایاهگ ن جااوری ن سا نکارهای م تبط با اتن اا امکها.

 

-5ف دتن های اازنسی و ن اا نسی و مفاهیم، ااواع، اهمیت ن سا نکارهای م تبط،) اقش لیزن نم در ف دتن های اا نسی و، فااوسی و ن اتوفاژی)

 

-6می وکن ری منشاء، رنشهای شناساتگ، ساخ ار ن عملک د ن سا نکارهای م تبط، ن ارتباط د با سات اا امکها بخصوص پ اک یزنم ن کل نپلاست در ایاها،) سا نکارهای اا قال پ نتئینها ا سی و نل به می وکن ری، ژاوم می وکن رتاتگ

 

-7پلاس ی ها منشاء، ااواع، رنشهای شناساتگ، اهمیت ن عملک دها،) کل نپلاست منشاء، ساخ ار، ن عملک دها ن سا نکارهای م تبط ن ارتباط د با سات اا امکها بخصوص پ اک یزنم ن می وکن ری در ایاها،) سا نکارهای اا قال پ نتئینها ا سی و نل به کل نپلاست، ژاوم کل نپلاس گ

 

-8ه ه ن ه ک منشاء، رنشهای شناساتگ، ساخ ارها ن عملک دها،) سا نکار تبادل پ نتئینها ن RNAsبین سی و نل ن ه ه

 

-9تق یم سلولگ در توکارتوتها: تق یم می و ن میو ن اهمیت داها، چ خه سلولگ، م احل د، دشناتگ با تنظیم چ خه سلولگ، تفانتهای می و، میو ن سی وکینز در سلولهای جااوری ن ایاهگ

 

هدف از طرح درس

هدف از ارائه این درس آشنائی دانشجویان کارشناسی زیست شناسی با مباحث مختلف زیست شناسی سلولی است

تعداد واحد ۳
روش تدریس

بصورت پاورپوینت و استفاده از وایت برد

نحوه ارزیابی

پرسش کلاسی- آزمون میان ترم و آزمون پیاین ترم

زمان بندی و نحوه ارائه درس

24 جلسه 90 دقیقه ای و 1 جلسه آزمون پایان ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 8-10 و چهارشنبه* 10-12 کلاس 315 - - -
پیش نیاز درس

ژنتیک پایه و ژنتیک مولکولی

منابع

زیست شناسی سلولی مولکولی دکتر مجد

زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش (فارسی یا لاتین)

طرح درس

مباحث یا سرفصلها:

1- معرفی RNAها و ساختار آنها در پروکاریوتها و یوکاریوتها و آنزیمهای درگیر در رونویسی

2- مراحل رونوشت برداری از دنا

3- تغییرات ضمن رونویسی و پس از آن

4- انواع فاکتورهای رونویسی

5- مراحل پروتئین سازی

6- انزیمهای درگیر در پروتئین سازی

7- اپی ژنتیک و تنظیم بیان ژنها

8- مروری بر پروتئین سازی اندامکی

 

 

 

 

هدف از طرح درس

هدف از ارائه این درس، آشنائی دانشجویان کارشناسی زیست شناسی با مفاهیم پایه زیست شناسی مولکولی می باشد.

تعداد واحد ۲
روش تدریس

بصورت پاور پوینت و استفاده از وایت برد

نحوه ارزیابی

پرسش کلاسی- آزمون میان ترم و آزمون پایان ترم

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه 90 دقیقه ای و جلسه آزمون پایان ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 8-10 کلاس 434 - - -
پیش نیاز درس

ژنتیک پایه و پنتیک مولکولی

منابع

زیست شناسی سلولی و مولکولی دکتر مجد

زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش (فارسی یا لاتین)

طرح درس

مباحث یا سرفصلها:

1- مقدمه ای بر بیان ژنها در پروکاریوتها

2- آشنایی با عوامل و فاکتورهای لازم جهت رونویسی در پروکاریوتها (ساختار ژن (نواحی ساختاری و تنظیمی،) عناصر پروموتری و ساختار آنها، RNAپلیمراز پروکاریوتی و ساختار و عملکرد زیرواحدهای تشکیل دهنده آن

3- مراحل رونویسی (آغاز ، طویلسازی و پایان) و سازوکارهای مولکولی آنها، آنتی بیوتیکهای موثر بر رونویسی

4- تغییرات پس از رونویسی در مولکولهای RNA تغییرات شیمیایی، برش و پردازش انواع مختلف RNAها

5- تنظیم بیان ژنها در سطح رونویسی: آشنایی با انواع مختلف فاکتورهای سیگما و نقش آنها در تنظیم بیان ژنها

6- ساختار و انواع اپرونها، عناصر تنظیمی در ( DNA اپراتور و پروموتر) و پروتئینهای تنظیم کننده (القاءکننده ها، کمک القاءکننده ها، مهارکننده ها) و سازوکارهای مولکولی تنظیم بیان اپرونهای لاکتوز، تریپتوفان و آرابینوز به عنوان مدل

8- آشنایی با فاکتورهای لازم برای انجام ترجمه (ساختار mRNAو عناصر تنظیمی مهم در آن، کدونهای ترجمه و مفهوم آنها tRNAها، آنزیمهای آمینواسیل -tRNAسینتاز، آمینواسیدها، فاکتورهای ترجمه و ریبوزوم،) فرآیندها و وقایع ترجمه (آغاز، طویلسازی و پایان)

9- تغییرات پس از ترجمه

 

 

هدف از طرح درس

هدف اصلی این درس آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی زیست شناسی سلولی و مولکولی با مفاهیم بنیادی زیست شناسی مولکولی در پروکاریوتها میباشد

تعداد واحد ۲
روش تدریس

فایل پاورپوینت و استفاده از وایت برد

نحوه ارزیابی

پرسش کلاسی- آزمون میان ترم و آزمون پایان ترمی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه 90 دقیقه ای در طول ترم و یک جلسه آزمون پایان ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 10-12 کلاس 315 - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

Molecular biology of the gene (watson et al., 2014)

 

طرح درس

سرفصل یا رءوس مطالب:

1- توالی های تکراری در ژنوم پروکاریوتها و یوکاریوتها

2- انواع ترانسپوزونها

3- همانند سازی ژنوم ویروسها

4- رتروویروسها و همانند سازی و چرخه تکثیر آنها

 

هدف از طرح درس

هدف از ارائه این درس اشنایی دانشجویان با اساس مولکولی فرایندهای سلولی است.

تعداد واحد ۲
روش تدریس

پاورپوینت و استفاده از وایت بورد

نحوه ارزیابی

آزمون میان ترم و پایان ترم و ارائه سمینار کلاسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

8 جلسه 90 دقیقه ای (درس بصورت مشترک با آقای دکتر رازقی ارائه می شود)

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 10-12 کلاس 224 - - -