برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان ژئومورفولوژی کارست(با تاکید بر ایران)
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
مکان برگزاری آزمایشگاه ژئومورفولوژی دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

آزمون کتبی و ارائه پروژه کلاسی

روش تدریس

نظری و بازدیدهای میدانی

منابع

بهنیافر، ابوالفضل، قنبرزاده، هادی (1395)، ژئومورفولوژی کارست (فرآیندها و فرم­های کارستی فیکاسیون با رویکرد مدیریت کاربری قلمروهای کارستی)، نگاران سبز

نوجوان، محمدرضا، شاه زیدی، سمیه سادات، رامشت، محمدحسین (1396) ژئومورفولوژی کارست، انتشارات سمت

کریمی ، حسین ( 1387) هیدروژئولوژی کارست ،مفاهیم و روشها ، انتشارات ارم شیراز.

ولایتی ، سعدا.. ( 1387) هیدروژئولوژی سازندهای نرم و سخت . انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

ولایتی، سعدا..و غیور بلورفروشان (1398)، کارست ژئومورفولوژی، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

گولد شایدر، ن؛ درو، د (1397) روش تحقیق در هیدرولوژی کارست، ترجمه مهرنوش قدیمی و ابراهیم مقیمی و آرش ملکیان، دانشگاه تهران.

 شائوف، الف، کوستوف، ک(1398)، تکتونیک پویا و کارست، ترجمه  سیدساجدالدین موسوی، انتشارات دانشگاه شهیدچمران اهواز

Ford, D. & Williams, P. D.,(2007). Karst hydrology and geomorphology, Wiley.

Gilli, E (2022), Karstology. Karsts, caves and springs, Taylor & Francis.

Stevanović, Z., Gunn, J., Goldscheider, N., Ravbar, N (2024) Karst: Environment and Management of Aquifers, Groundwater Project, Guelph, Ontario, Canada.

Veress, M., (2010). Karst Environments: Karren Formation in High Mountains , Springer;

Waele, J.D., Guteirrez, F (2022), Karst Hydrogeology, Geomorphology and Caves, John Wiley & Sons Ltd.

طرح درس

جلسه اول: مفهوم و تعریف کارست، اهمیت و تاریخچه مطالعات کارست در جهان

جلسه دوم: فرایندها و تکامل محیط های کارستی، توزیع پدیده های کارستی در جهان

جلسه سوم  : معرفی سنگ های کارستی و غیرکارستی

جلسه چهارم: فرسایش، هوازدگی و انحلال در سنگهای کارستی

جلسه پنجم: انواع طبقه بندی کارست ( کارست­های حقیقی و کاذب، طبقه بندی براساس شرایط ژئومورفولوژیکی)

جلسه ششم: ادامه انواع طبقه بندی کارست (توپوگرافی، تکتونیکی و اقلیمی)

جلسه هفتم: عوامل موثر در کارستی شدن (لیتولوژی، تخلخل و اقلیم)

جلسه هشتم: تاثیر تکتونیک (تکتونوکارست) و هیدرولوژی در پدیده کارستی شدن

جلسه هفتم: لندفرم­ها و اشکال کارستی (دولین، آون، لاپیه، پولیه و اووالا) و نحوه شکل گیری آنها

جلسه هشتم: پیدایش غارها و غارهای آهکی

جلسه نهم:  چشمه های کارستی و دره های کارستی

جلسه دهم:  اهمیت ژئوتوریسم در مناطق کارستی و ارائه مدل های ارزیابی توانمندی های ژئوتوریستی این مناطق

جلسه یازدهم: آب های زیرزمینی و آبخوانها در محیط های کارستی

جلسه دوازدهم: مخاطرات ناشی از کارستی شدن و آلودگی محیط های کارستی

جلسه سیزدهم: روش ها و تکنیک های پژوهشی در نواحی کارستی

جلسه چهاردهم: توزیع محیط های کارستی در ایران و عوامل موثر در کارستی شدن

جلسه پانزدهم: چشم اندازها و ژئو فرم­های کارستی ایران

جلسه شانزدهم:  نقش پهنه های کارستی در مدیریت منابع آب زیرزمینی و ژئوتوریسم در ایران

هدف از طرح درس

ایجاد مهارت­های علمی و کاربردی در تشخیص فرایندهای کارستیک و مدیریت چشم­اندازهای کارستی

عنوان ژئومورفولوژی و میراث فرهنگی زمینی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

آزمون کتبی و پروژه کلاسی در مورد میراث فرهنگی و زمینی در یک منطقه

روش تدریس

نظری و بازدیدهای میدانی

منابع

بیگی پور مطلق، فریبا، مددی، عقیل، جباری، ایرج، 1397، بررسی نقش عوامل ژئومورفولوژی بر روی استقرار و انحطاط

سایت تاریخی گریران در دشت الشتر استان لرستان، جغرافیا و توسعه، شماره 53، 124-105.

توانگر، معصومه، فرقانی، علی، تنهایی، معصومه، 1402، ژئومیتولوژی، رویکردی نو در توسعه ژئومیتوتوریسم، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، سال بیستم، شماره 77، 89-69.

فتحی سوگلی تپه، شبنم، مرتضوی، مهدی، موسی پور نگاری، فریبا، 1401، نقش مخاطرات زیست محیطی در مکانیابی

محوطه­های دوره هخامنشی دشت سیستان در حوضه رودخانه هیرمند، علوم و مهندسی آبخیزداری ایران، شماره 57.

مقصودی، مهران، فاضلی نشلی، حسن ، عزیزی، قاسم ، گیلمور، گوین، اشمیت، آرمین، 1391، نقش مخروطه افکنه ها در توزیع سکونتگاه­های پیش از تاریخ از دیدگاه زمین­باستان­شناسی (مطالعه موردی: مخروط­افکنه ی جاجرود و حاجی  عرب)، پژوهش­های جغرافیای طبیعی، شماره 82، 22-1.

محمدخانی، کورش، نظیف، سمانه، 1400، بررسیهای توپوگرافی در محوطه­ی باستانی دهنو، پاسارگاد استان فارس،  پژوهه باستان­سنجی، 7(2): 71-57.

Rivera-Collazo, I., Ramos-Vélez, M., Rodríguez-Delgado,E., Cantú, K.(2021). The power of archaeology to address interpretation biases in modern geomorphology. Geomorphology, 389, 107843.

Gordon, J. E. (2018). Geoheritage, geotourism and the cultural landscape: enhancing the

visitor experience and promoting geoconservation. Geosciences, 8(4), [136]

https://doi.org/10.3390/geosciences8040136

Schmidt, A., Quigley, M., Fattahi, M., Azizi, G., Maghsoudi, M., Fazeli, N.H., 2011. Systems Holocene settlement shifts and palaeoenvironments on the Central Iranian Plateau: investigating linked System. The Holocene 21 (4), 583-595.

طرح درس

جلسه اول: تعاریف و مفاهیم ژئومورفولوژی فرهنگی، میراث، میراث فرهنگی و طبیعی و میراث زمین (Geoheritage)

جلسه دوم: مفهوم ژئومیتولوژی، باستان­ شناسی، باستان­ شناسی محیطی و زمین­ باستان­ شناسی

جلسه سوم: نقش مطالعات محیطی در تبیین شرایط محیطی محوطه های فرهنگی و باستانی­

جلسه چهارم: عوامل مؤثر محیطی و ژئومورفولوژیکی در مکان گزینی و جابجایی محوطه­ های فرهنگی و باستانی

جلسه پنجم: نقش ژئومورفولوژی در الگوی استقراری محوطه­ های فرهنگی و باستانی

جلسه ششم: نقش فرم­ها و فرایندهای بیرونی (نواحی کوهستانی، بیابانی، مخروط افکنه ها، مناطق کارستیک، دشت­های سیلابی و ساحلی) در ایجاد، تداوم و جابجایی محوطه­ های باستانی

جلسه هفتم: فرم­ها و فرایندهای درونی (تکتونیک، آتشفشان و...) و نقش آنها در ایجاد، تداوم و جابجایی محوطه­ های باستانی

جلسه هشتم: فرایندهای ژئومورفولوژیک و مخاطرات محوطه­ های باستانی و فرهنگی

جلسه نهم: چگونگی تعیین عرصه و حریم میراث طبیعی و زمینی و تعریف ضوابط مرتبط با آن

جلسه دهم: ارزیابی پیامدهای مثبت و منفی ژئوتوریسم بر میراث زمین

جلسه یازدهم: میراث زمین در شهرها و برنامه­ های عملی( Action Plans) در ارزیابی و مدیریت میراث زمین

جلسه دوازدهم: مخاطرات ژئومورفولوژیکی و آسیب پذیری و تخریب میراث زمین در شهرها

جلسه سیزدهم: تاثیر هوازدگی در تخریب محوطه ها و بناهای تاریخی- فرهنگی

جلسه چهاردهم: بازسازی شرایط محیطی محوطه ­های باستانی با استفاده از آنالیزهای ژئوشیمی یا آنالیز رسوبات رودخانه ای و غیره

جلسه پانزدهم:  معرفی مطالعات موردی از روابط متقابل ژئومورفولوژی و محوطه­ های پیش از تاریخ، تاریخی و فرهنگی میراث­ های زمینی، مدیریت میراث زمینی

جلسه شانزدهم: بازدید از یک محوطه باستان­ شناسی، فرهنگی و میراث زمینی و تحلیل میدانی مسائل ژئومورفولوژیکی منطقه

هدف از طرح درس

 آشنایی دانشجویان با وجوه مختلف روابط متقابل دانش ژئومورفولوژی و میراث فرهنگی و زمینی، کاربرد شاخص ­های ژئومورفولوژیک در تحلیل مسائل میراث فرهنگی و زمینی و کاربرد شاخص­ های ژئومورفولوژیک در شناخت محوطه­ های باستانی، تحلیل تأثیر شرایط محیطی زمان استقرار محوطه ­ها در شکل ­گیری، نابودی و جابجایی آنها، تنظیم و تحویل گزارش یک تحقیق علمی در زمینه ژئومورفولوژی و میراث زمینی

عنوان روشها و فنون تصمیم گیری در برنامه ریزی آمایش سرزمین
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

آزمون کتبی و ارائه یک پروژه کلاسی در ارتباط با کاربرد یکی از مدل های تصمیم گیری در موضوعات آمایش سرزمین

روش تدریس

نظری و عملی (کار با نرم افزاهای مورد نیاز)

منابع

ابراهیم زاده، عیسی، موسوی، میرنجف (1393)، روشها و تکنیک های آمایش سرزمین، انتشارات سمت

پورطاهری، مهدی (1400)، روش ها و فنون تصمیم گیری در جغرافیا، نشر قومس

پورطاهری، مهدی (1395)، کاربرد روشهای تصمیم گیری چند شاخصه در جغرافیا، انتشارات سمت

جوزی، سیدعلی، ایرانخواهی، مهدی، کاظمی مقدم، فاطمه، پوراصغر، فرزام (1394)، روشها و تکنیک های آمایش سرزمین و برنامه ریزی منطقه ای، علم کشاورزی ایران

زیاری، کرامت اله، ربانی، طاها، امین ساعد (1397)، آینده پژوهی، انتشارات دانشگاه تهران

فتاحی، احدالله، حاجی‌نژاد، علی، پایدار، ابوذر (1395)، کاربرد مدل‌ها و فنون تصمیم‌گیری در جغرافیا با تاکید بر  برنامه‌ریزی روستایی، شهری و گردشگری، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی

قنبری، ابوالفضل (1398) آینده پژوهی و آینده نگاری در برنامه ریزی شهری و منطقه ای، انتشارات دانشگاه تبریز

طرح درس

جلسه اول: تعاریف و مفاهیم تصمیم گیری در برنامه ریزی آمایش سرزمین، اصول تصمیم گیری در آمایش سرزمین، مراحل و فرآیندهای تصمیم گیری

جلسه دوم: الزامات کاربرد مدل­ها و تکنیک­های تصمیم گیری در برنامه ریزی آمایش سرزمین  

جلسه سوم: طبقه بندی انواع مدل­های تصمیم گیری چند معیاره، مدل های تصمیم گیری چند شاخصه، مدل های تصمیم گیری چند هدفه

جلسه چهارم: انواع مدل های جبرانی و غیرجبرانی در تصمیم گیری چند معیاره،

 جلسه پنجم: انواع مدل های وزن دهی مانند مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، تحلیل شبکه (ANP)، آنتروپی (Entropy)، مک بث (MacbethSWARA،Critic ، BWM

جلسه ششم: تکنیک ها و مدل های رتبه بندی و الویت بندی مانند ویکور (VIKOR)، الکتره (ELECTERE)، واسپاس (WASPAS)، پرومته (PROMETHEE)، آراس (ARAS)، کوپراس (COPRAS)، ساو (SAW) و غیره

جلسه هفتم: مدل های ترکیبی مانند ویکور فازی، دیمتل فازی و غیره

جلسه هشتم: مراحل و فرآیند اجرای مدل های تصمیم گیری چند معیاره در مطالعات برنامه ریزی آمایش سرزمین

جلسه نهم: انواع روش های بهنجارسازی (استانداردسازی) در مطالعات تصمیم گیری چند معیاره

جلسه دهم: انتخاب مسائل متناسب با موضوعات آمایش سرزمین و استفاده از مدل های تصمیم گیری چند معیاره

جلسه یازدهم: تنظیم پرسشنامه و اجرای یک مدل تصمیم گیری چند معیاره متناسب با موضوع (تمرین کلاسی)

جلسه دوازدهم: معرفی نرم افزارهای مدل های تصمیم گیری چند معیاره اکسپرت چویز (Expert choice) و سوپردسیژن (Super decition)

جلسه سیزدهم: اندازه گیری معیارها، تعیین شاخص های ارزیابی، جداسازی شاخص های کمی و کیفی، تعیین گزینه ها، تعیین روش امتیازدهی، ماتریس تصمیم گیری و غیره

جلسه چهاردهم: مفاهیم آینده پژوهی در مطالعات آمایش سرزمین،

جلسه پانزدهم: تشریح تکنیک دلفی و نحوه اجرای آن

جلسه شانزدهم: معرفی نرم افزارهای میک مک و سناریو ویزارد در مطالعات برنامه ریزی آمایش سرزمین

هدف از طرح درس

آشنایی با تکنیک­ها و مدل­های تصمیم گیری در برنامه ریزی آمایش سرزمین

عنوان پدافند غیرعامل
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

آزمون کتبی و ارائه پروژه کلاسی

روش تدریس

نظری (استفاده از پاورپوینت و فیلم)

منابع

اسکندری، حمید (1399)، دانستنی های پدافند غیرعامل، ناشر بوستان حمید

الیاسیان، ایمان (1399)، پدافند غیر عامل با رویکرد مدیریت بحران

پورمحمدی، محمدرضا، ملکی، کیومرث، 1395.پدافند غیر عامل : استراتژهای توسعه و امنیت منطقه شهری، نشر شهر

محمدی ده چشمه، 1392. ایمنی و پدافند غیر عامل شهری، انتشارات شهید چمران اهواز

علمداری، شهرام (1389) الگوها و دیدگاه ها در مدیریت بحران، ناشر بوستان حمید

نقی پور، عبداله، طاهری، قدرت اله (1398)، کتاب نقش پدافند غیرعامل در شبکه راه ها و حمل و نقل جاده ای، انتشارات دانشگاه جامع امام حسین

یحیی پور، محمدصادق، موغلی، مرضیه، صدیقی، ابوالفضل، حسینی امینی، حسن (1395)، آمایش و مکانیابی از منظر پدافند غیرعامل، ناشر فقه الصادق

طرح درس

جلسه اول: مفاهیم و تعاریف پدافند غیرعامل، پدافند عامل و غیره

جلسه دوم: سیر تاریخی پدافند غیرعامل

جلسه سوم: پدافند غیرعامل در جهان

جلسه چهارم: اهمیت پدافند غیرعامل

جلسه پنجم: اصول پدافند غیرعامل (مکانیابی، اختفا، استتار، پراکندگی، مقامات و استحکامات و غیره)

جلسه ششم: پدافند غیرعامل و مکانیابی، اهداف مکانیابی، عوامل موثر در مکانیابی، محدودیت های مکانیابی در مطالعات آمایش سرزمین

جلسه هفتم: مراکز تحت پوشش پدافند غیرعامل (مراکز و تاسیسات حیاتی، مراکز و تاسیسات حساس و تاسیسات مهم)

جلسه هشتم: مدیریت بحران و پدافند غیر عامل، اهداف پدافند غیرعامل در مدیریت بحران، ارتباط پدافند غیرعامل و مدیریت بحران

جلسه نهم: مخاطرات محیطی و بحران های شهری و اهمیت پدافند غیرعامل

جلسه دهم: پدافند غیرعامل و منابع آب

جلسه یازدهم: پدافند غیرعامل و محیط زیست

جلسه دوازدهم: پدافند غیرعامل و زیرساخت های ارتباطی و جاده ها

جلسه سیزدهم: بحران ها و تهدیدات زیستی و پدافند غیرعامل

جلسه چهاردهم: نقش پدافند غیرعامل در معماری و شهرسازی

جلسه پانزدهم: مخاطرات طبیعی، پدافند غیرعامل و آسیب پذیری و مقاوم سازی سکونتگاه ها

جلسه شانزدهم: پدافند غیرعامل و آمایش سرزمین مناطق مرزی، مولفه های تاثیر گذار آمایش منطقه مرزی

هدف از طرح درس

آشنایی با مفاهیم پدافند غیرعامل و کاربرد آن در برنامه ریزی آمایش سرزمین

عنوان زمین در فضا
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

آزمون کتبی (تستی- تشریحی)

روش تدریس

استفاده از پاورپوینت و فیلم های علمی مرتبط با موضوع درس

منابع

حجازی، اسدالله، گودرزی، مسعود (1396)، زمین در فضا، انتشارات آذر کلک

دالکی، احمد (1396)، زمین در فضا، انتشارات گیتاشناسی

صادقی، عباسقلی، نجفیان رضوی، محمود (1387)، زمین در فضا، انتشارات دانشگاه پیام نور

قنواتی، عزت الله (1396)، زمین در فضا، انتشارات سمت.

طرح درس

جلسه اول: تعاریف و مفاهیم جهان هستی، کائنات، فضا و غیره

جلسه دوم: تشریح تئوری بیگ بنگ در مورد پیدایش جهان هستی و نمایش فیلم

جلسه سوم: تعاریف و مفاهیم مربوط به کهکشان ها و طبقه بندی آنها با نمایش فیلم

جلسه چهارم: تعریف منظومه شمسی، سیر تاریخی مطالعات مربوط به منظومه شمسی با نمایش فیلم

جلسه پنجم: نظریه های موجود در مورد شکل گیری منظومه شمسی

جلسه ششم: خورشید در منظومه شمسی، ساختمان خورشید و پدیده های خورشیدی

جلسه هفتم:  آشنایی با سیارت منظومه شمسی و ویژگی های آنها با نمایش فیلم

جلسه هشتم: آشنایی با سیارکها، شهاب سنگها و دنباله دار، طرز تشکیل آنها با نمایش فیلم

جلسه نهم: کره زمین در منظومه شمسی، یکپارچگی کره زمین، ساختمان درونی زمین، تعاریف مغناطیس کره، هیدروسفر، لیتوسفر، آتمسفر و لایه ازن و غیره با نمایش فیلم

جلسه دهم: حرکات کره زمین، طرز بوجود آمدن فصول، انقلاب تابستانی و انقلاب زمستانی و اعتدالین با نمایش فیلم

جلسه یازدهم: کره ماه و تئوری موجود در مورد شکل گیری کره ماه، حرکات و اهله کره ماه با نمایش فیلم

جلسه دوازدهم: پدیده های خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی با تصاویر و نمای فیلم

جلسه سیزدهم: پدیده جزر و مد، طرز تشکیل این پدیده در روی کره زمین با نمایش فیلم

جلسه چهاردهم: مباحث مربوط به نور، طیف الکترومغناطیسی خورشید، آشنایی با تلسکوپ، رادیو تلسکوپ، تلسکوپ فضایی هابل و جیمزوب و ماهواره ها و...

جلسه پانزدهم: زمان، منطقه زمانی در کره زمین

جلسه شانزدهم: مختصات جغرافیایی زمین، مختصات در نجوم (کره سماوی، افق سماوی و غیره) و تعیین جهت یابی در کره زمین

هدف از طرح درس

اهداف: آشنایی با موقعیت کره زمین در فضا (منظومه شمسی، کهکشان راه شیری و غیره)، آشنایی با سطح کره زمین و غیره

عنوان تکنیک های میدانی و آزمایشگاهی در ژئومورفولوژی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری آزمایشگاه ژئومورفولوژی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

مبانی ژئومورفولوژی

روش تحقیق در جغرافیا

نحوه ارزیابی

عملی و نظری

روش تدریس

کار عملی در آزمایشگاه و بازدید و کار میدانی

منابع

یمانی، مجتبی (1399)، روش ­ها و تکنیک ­های پژوهش در ژئومورفولوژی، انتشارات دانشگاه تهران.

مقصودی، مهران (1399)، مقدمه­ ای بر روش­ها و فنون میدانی و آزمایشگاهی در ژئومورفولوژی، انتشارات دانشگاه تهران

جمال‌آبادی، جواد، زنگنه‌اسدی، محمد علی (1398)، تکنیک‌های میدانی و آزمایشگاهی در ژئومورفولوژی، انتشارات دانشگاه حکیم سبزواری

Slaymaker, O(1991). Field Experiments and Measurement Programs in Geomorphology, Routledge.

Wohl, E., (2013). Field and Laboratory Experiments in Fluvial Geomorphology, . In: John F. Shroder (ed.) Treatise on Geomorphology, Volume 9, pp. 679-693. San Diego: Academic Press.

طرح درس

جلسه اول: تعاریف و مفاهیم ژئومورفولوژی، روش­ها و تکنیک­های پژوهش در ژئومورفولوژی، چارچوب یک پژوهش علمی در ژئومورفولوژی، مراحل و فرآیند انجام یک پژوهش.

جلسه دوم: چگونگی مرزبندی محدوده موردمطالعه درروی نقشه و درروی زمین، روش­ شناسی در ژئومورفولوژی ( روش مورفومتریک، روش مورفوتکتونیک، روش پراکندگی لندفرمی و غیره).

جلسه سوم: تشریح و طبقه بندی انواع نمونه برداری زمین، نمونه ­برداری سطحی و عمقی، نمونه ­برداری خطی، شبکه ­ای و غیره، نمونه ­برداری از بسترهای رودخانه (نمونه ­برداری بارکف، روش نمونه ­برداری بار معلق و غیره)

جلسه چهارم: خصوصیات یک کار میدانی استاندارد، وسایل مورد نیاز برای یک کار میدانی و رعایت اصول ایمنی در صحرا، تهیه چک لیست، تشریح ابزار های انجام کار میدانی، معرفی ابزارهای نمونه ­برداری (انواع مغزه گیر دستی و ماشینی،  انواع اوگرها و نمونه بردار چنگکی و غیره )، معرفی ابزارهای نمونه ­برداری بارکف و بار معلق رودخانه ­ها.

جلسه پنجم: اندازه ­گیری ویژگی­ های سنگ و مقاومت آن بر روی زمین (معرفی چکش اشمیت )، اندازه ­گیری ویژگی­های خاک بر روی زمین و تهیه نیمرخ خاک، اندازه ­گیری ویژگی­ های رسوبات و تهیه یک نیمرخ رسوب و تجزیه وتحلیل شرایط رسوبگذاری

جلسه ششم: کار با انواع GPS و کاربرد GPS درروی زمین ( موقعیت، مسیر و غیره)، شیب سنجی و ابزارهای اندازه ­گیری شیب سطوح و دامنه­ ها، GPR و کاربرد آن در کارهای رسوب­ شناسی و ژئومورفولوژی

جلسه هفتم: مورفومتری لندفرم­ها درروی زمین و تکنیک­ های مورفومتری و ابزار های مورد نیاز

جلسه هشتم: ترسیم انواع نیمرخ های توپوگرافی و ترسیم مقاطع و برش های رسوبی درروی زمین و تحلیل و تفسیر رخساره رسوبی درروی زمین

جلسه نهم: خصوصیات یک آزمایشگاه استاندارد و آشنایی با محیط آزمایشگاه و رعایت اصول ایمنی در آزمایشگاه، نامگذاری رسوبات و بیان توزیع اندازه رسوبات به روش فولک

جلسه دهم: مورفومتری رسوبات درشت و اندازه ­گیری قطر گراول­ ها با استفاده از کولیس، اندازه ­گیری قطر سیلت و رس و رس با روش هیدرومتری ( روش چگالی سنجی یا پیکنومتری و روش پیپت)

جلسه یازدهم: دانه سنجی رسوبات برداشت شده در کارهای میدانی و کار با شیکر و الک ( غربالگری) در آزمایشگاه

جلسه دوازدهم: بررسی خصوصیات فیزیکی رسوبات( کج شدگی، کشیدگی، و کرویت) و زمینه کاربردی آنها

جلسه سیزدهم: روش­ های ژئوشیمی رسوبات و کاربرد هرکدام در پژوهش های ژئومورفولوژی ( کلسیمتری، EC TDS,PH, و غیره)

جلسه چهاردهم: روش­های سن سنجی و کاربرد هر یک (OSL، ترمولومینسانس حرارتی، کربن 14، آمونیوم- سرب، گاه­شناسی درختی و سایر روش­ها)، کانی­ شناسی رسوبات به روش  XRDو XRF و روش آنالیز عنصری به روش IC

جلسه پانزدهم: آزمایش ­های مقدماتی بر روی نمونه ­های خاک (حد خمیری، وزن مخصوص، تخلخل و نفوذپذیری، حد روانی و برش مستقیم خاک و زمینه­ های کاربردی هرکدام)

جلسه شانزدهم: کار بر روی زمین محیطهای ژئومورفولوژیک ( پایداری دامنه­ ها و حرکات دامنه ­ا­ی، فرونشست، روش­های نقش برداری، روانگرایی و اندازه ­گیری جریان­ها، رسوبگذاری، محیط­ های ماسه­ بادی و غیره)

توضیحات: پروژه دانشجو50 درصد آزمون پایان نیمسال را به خود اختصاص می­دهد. حداقل دو نمونه رسوبی را دانه سنجی و در نرم­افزار   Gradistateتحلیل می­کنند. مقاطع رسوبی ترسیم شده در کار میدانی را تفسیر می­کنند. یافته ­های حاصل از مورفوسکوپی، دانه سنجی، کلسیمتری و سایر کارهای آزمایشگاهی را در قالب یک پروژه عملی ارائه می­دهند.

هدف از طرح درس

آشنایی با روش­ها و تکنیک­های کار میدانی و نحوه جمع ­آوری داده­ های میدانی و نمونه­ برداری رسوبی درروی زمین و چگونگی انتقال آنها به محیط آزمایشگاه، آشنایی با محیط آزمایشگاه و انواع ابزارهای آزمایشگاهی، نحوه مورفومتری و کار بر روی نمونه ­های رسوبی برداشت شده از کارهای میدانی و تکنیک­های تحلیل آنها

عنوان روش تحقیق در آمایش سرزمین
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

نظری و عملی (ارائه پروپوزال کلاسی)

منابع

1-بهروز، فاطمه، 1391. فلسفه روش شناسی تحقیق علمی در جغرافیا، انتشارات دانشگاه تهران.

2-پایدار، اوبذر، ابراهیم زاده، عیسی (1400)، روش‌های برنامه‌ریزی منطقه‌ای و آمایش سرزمین، انتشار دانشگاه سیستان و 3-بلوچستان

4-حافظ نیا، محمدرضا، 1402. مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ 32 انتشارات سمت.
5-دلاور ، علی، 1403، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد.

6-سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه. 1402. روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ 48، انتشارات آگاه
7-سرور، رحیم، 1393، جغرافیای کاربردی و آمایش سرزمین، انتشارات سمت.
8-محمدی، حسین 1394. مقدمه ای بر روش های تحقیق علمی در جغرافیا، انتشارات دانشگاه تهران

Metternichet, G (2018) Land Use and Spatial Planning, Springer

Xinhao Wang., Rainer vom Hofe (2023) Research Methods in Urban and Regional Planning, Springer

طرح درس

جلسه اول : معرفی منابع و کتب در زمینه روش تحقیق در آمایش سرزمین، آشنایی با مفاهیم و تعاریف پژوهش علمی و فرآیند تحقیق علمی

جلسه دوم: انواع روش تحقیق از نظر ماهیت و روش

جلسه سوم: تببین موضوع تحقیق در آمایش سرزمین، معرفی مجلات داخلی و خارجی و انتخاب یک موضوع آمایش سرزمین برای تمرین کلاسی

جلسه چهارم: نحوه تبدیل موضوع تحقیق به بیان مساله و طرح اهداف در مطالعات آمایش سرزمین، آغاز پروپوزال نویسی تمرینی

جلسه پنجم: طرح سوال، تبیین فرضیه و انواع آن در آمایش سرزمین

جلسه ششم: بررسی منابع و سوابق موضوع مورد مطالعه و نحوه پیشینه نویسی

جلسه هفتم: تشریح انواع رفرنس نویسی در تحقیق علمی، شیوه استناددهی با تاکید بر روش APA

جلسه هشتم: آشنایی با اخلاق پژوهشی و معرفی انواع نرم افزارهای مشابهت یابی و...

جلسه نهم: مشخص کردن متغیرها و مقیاس سنجش آنها

جلسه دهم: معرفی ابزارها و مواد مورد نیاز در انجام پژوهش های آمایش سرزمین و تنظیم و تدوین پرسشنامه

جلسه یازدهم: تعریف جامعه آماری و نمونه در مطالعات آمایش سرزمین، تعیین اندازه و حجم نمونه با فرمول کوکران و غیره

جلسه دوازدهم:  تبیین نمونه گیری و انواع آن با تاکید بر مطالعات آمایش سرزمین

جلسه سیزدهم: انتخاب روش تحقیق یا مدل های تحقیق در مطالعات آمایش سرزمین

جلسه چهاردهم: تشریح انواع روش های گردآوری داده در مطالعات آمایش سرزمین

جلسه پانزدهم: بررسی فرآیند مقاله نویسی و پایاننامه نویسی

جلسه شانزدهم: تشریح انواع چکیده نویسی و تنظیم منابع پایانی مقاله و پایاننامه

هدف از طرح درس

آشنایی با اصول، مفاهیم، رویکردها و روش های تحقیق در آمایش سرزمین، فرآیند شناسی در تحقیق علمی آمایش سرزمین، درک بنیادی و بکارگیری انواع روش­های تحقیق علمی در مسائل آمایش سرزمین

عنوان منطق روش شناسی در علوم طبیعت گردی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری کارگاه ژئومورفولوژی در دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

نظری و عملی (ارائه پروپوزال کلاسی)

منابع

بهفروز، فاطمه، 1391. فلسفه روش شناسی تحقیق علمی در جغرافیا، انتشارات دانشگاه تهران.

حافظ نیا، محمدرضا، 1402. مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ 32 انتشارات سمت.

دلاور ، علی، 1403، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد.

سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه. 1402. روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ 48، انتشارات آگاه.

محمدی، حسین 1394. مقدمه ای بر روش های تحقیق علمی در جغرافیا، انتشارات دانشگاه تهران

Metternichet, G (2018) Land Use and Spatial Planning, Springer

Xinhao Wang., Rainer vom Hofe (2023) Research Methods in Urban and Regional Planning, Springer

طرح درس

جلسه اول (نظری) : معرفی منابع و کتب در زمینه روش تحقیق در طبیعت گردی، ارائه مفاهیم و تعاریف مربوط به روش تحقیق علمی و تشریح فرآیند و مراحل تحقیق علمی

جلسه اول (عملی): معرفی مجلات داخلی و خارجی و انتخاب یک موضوع طبیعت گردی برای تمرین کلاسی

جلسه دوم (نظری): انواع روش شناسی تحقیق علمی و طبقه بندی آنها از نظر ماهیت و روش در طبیعت گردی

جلسه دوم (عملی): آشنایی با چارچوب پروپوزال

جلسه سوم (نظری): تببین فرآیند موضوع و عنوان شناسی تحقیق در طبیعت گردی

جلسه سوم (عملی): انتخاب موضوع و عنوان یک تحقیق علمی در طبیعت گردی، آغاز پروپوزال نویسی تمرینی

جلسه چهارم (نظری): نحوه تبدیل موضوع تحقیق به بیان مساله و طرح اهداف در مطالعات طبیعت گردی، طرح سوال، تبیین فرضیه و انواع آن در طبیعت گردی

جلسه چهارم (عملی): تبیین بیان مساله، اهداف، سوالات و فرضیه های تحقیق در پروپوزال انتخابی

جلسه پنجم (نظری): بررسی منابع و سوابق (پیشینه پژوهش) موضوع مورد مطالعه و نحوه پیشینه نویسی

جلسه پنجم (عملی): تشریح انواع رفرنس نویسی در تحقیق علمی، شیوه استناددهی با تاکید بر روش APA

جلسه ششم (نظری): مشخص کردن متغیرها و مقیاس سنجش آنها، معرفی ابزارها و مواد مورد نیاز در انجام پژوهش­های طبیعت گردی

جلسه ششم (عملی): آشنایی با اخلاق پژوهشی، معرفی انواع نرم افزارهای مشابهت یابی

جلسه هفتم (نظری): تعریف جامعه آماری و نمونه در مطالعات طبیعت، تبیین نمونه گیری و انواع آن با تاکید بر طبیعت گردی

جلسه هفتم (عملی): تعیین حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و غیره

جلسه هشتم (نظری): انتخاب روش تحقیق یا مدل های تحقیق در مطالعات طبیعت گردی و تشریح انواع روش های گردآوری داده در مطالعات طبیعت گردی

 جلسه هشتم (عملی): تنظیم و تدوین پرسشنامه

جلسه نهم (عملی): اجرای روش های کتابخانه ای- اینترنتی و اسنادی در مطالعات طبیعت گردی

جلسه دهم (عملی): نحوه انجام مصاحبه با کارشناسان و خبرگان در طبیعت گردی

جلسه یازدهم (عملی): روش های پیمایشی، بازدیدهای میدانی و روش مشاهده در مطالعات طبیعت گردی

جلسه دوازدهم (عملی):  ارزیابی و کاربرد انواع مدل های روش تحقیق در مطالعات طبیعت گردی

جلسه سیزدهم (عملی): ارائه چارچوب مقاله داخلی، بررسی فرآیند مقاله نویسی برای نشریات گردشگری و طبیعت گردی

جلسه چهاردهم (عملی): بررسی چارچوب پایاننامه نویسی در طبیعت گردی

جلسه پانزدهم (عملی): تشریح انواع چکیده نویسی

جلسه شانزدهم (عملی): تنظیم منابع پایانی مقاله و پایاننامه

هدف از طرح درس

آشنایی با مفاهیم و تعاریف پژوهش علمی و فرآیند تحقیق علمی، درک بنیادی و بکارگیری انواع روش­های تحقیق علمی در مسائل علوم طبیعت گردی

عنوان روش شناسی آمایش سرزمین با رویکرد آینده پژوهی
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

آزمون کتبی و ارائه پروپوزال کلاسی و ارائه پروژه نرم افزاری

روش تدریس

نظری - عملی (استفاده از فیلم، کار با نرم افزارها و غیره)

منابع

پایدار، ابوذر، ابراهیم زاده، عیسی (1400)، روش‌های برنامه‌ریزی منطقه‌ای و آمایش سرزمین، انتشار دانشگاه سیستان و بلوچستان

زیاری، کرامت اله، ربانی، طاها، امین ساعد (1397)، آینده پژوهی، انتشارات دانشگاه تهران

قنبری، ابوالفضل (1398) آینده پژوهی و آینده نگاری در برنامه ریزی شهری و منطقه ای، انتشارات دانشگاه تبریز

وانگ، شین هائو، فوم‌هوفه، راینر آلفرد (1394)، روش های تحقیق در برنامه ریزی شهری و منطقه ای، ترجمه ژیلا سجادی، احمد احمد پور، آزاده عظیمی و امین فرجی ملائی، انتشارات دانش نگار

وانگ، ژین هائو، فوم هوفه، راینر آلفرد (1398)، روش های تحلیلی در برنامه ریزی شهری و منطقه ای، ترجمه مجتبی رفیعیان، ایوب شریفی، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس

Frank L. Schmidt., John E. Hunter (2014) Methods of Meta-Analysis, SAGE Publications, Inc

Li, Yanmei., Zhang Sumei (2022) Applied Research Methods in Urban and Regional, Springer

Metternichet, G (2018) Land Use and Spatial Planning, Springer

Xinhao Wang., Rainer vom Hofe (2023) Research Methods in Urban and Regional Planning, Springer

طرح درس

جلسه اول (نظری): معرفی منابع و کتب موجود در زمینه روش تحقیق در آمایش سرزمین و ارائه برخی مفاهیم و تعاریف الزامی

جلسه اول (عملی): آشنایی با مجلات داخلی و خارجی در مورد آمایش سرزمین و بررسی چارچوب مقالات پژوهشی داخلی و خارجی

جلسه دوم (نظری): ماهیت نظام تحقیق در آمایش سرزمین از جنبه میان و فرا رشته ای، بررسی الزامات فرآیند تحقیق علمی در آمایش سرزمین

جلسه دوم (عملی): تشریح، اجرا و تمرین فرآیند پروپوزال نویسی

جلسه سوم (نظری): تببین مراحل و فرآیند روش تحقیق در آمایش سرزمین

جلسه سوم (عملی): ادامه پرپوزال نویسی و نحوه تنظیم پرسشنامه در مطالعات آمایش سرزمین

جلسه چهارم (نظری): ارائه ابزارهای تحقیق در آمایش سرزمین، تبیین ارائه دکترین (نوآوری) در آمایش سرزمین، تشریح اخلاق علمی در فرآیند تحقیق

جلسه چهارم (عملی): تبیین نظام رفرنس یابی و رفرنس نویسی علمی و طبقه بندی آنها. شیوه رفرنس دهی APA

جلسه پنجم (نظری): بررسی رویکردهای آینده پژوهی در آمایش سرزمین

جلسه پنجم (عملی): آشنایی با روش های همانندجویی و مشابهت یابی مقالات

جلسه ششم (نظری): ارائه روش های آینده پژوهی مبتنی بر شناسایی و تحلیل روندها و پیشران های اثرگذار در توسعه مناطق

جلسه ششم (عملی): ارزیابی روش های تحلیل روند، تکنیک دلفی

جلسه هفتم (نظری): تحلیل و ارزیابی روش های آینده پژوهی و سناریونگاری (تحلیل اثرات متقاطع،

جلسه هفتم (عملی): بررسی تکنیک های MAXQDA، NVIVO

جلسه هشتم (نظری): تشریح روشها و شیوه های پیوندهای سناریوهای کیفی به تحلیل های فضایی

جلسه هشتم (عملی): نرم افزارهای آینده پژوهی میک مک و سناریو ویزارد

هدف از طرح درس

آشنایی با اصول، مفاهیم، رویکردها و روش های تحقیق در آمایش سرزمین، فرآیند شناسی در تحقیق آمایش سرزمین، آشنایی با روش های آینده پژوهی در آمایش سرزمین، تبیین ابزارها و مدل ها در آمایش سرزمین