برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان تجزیه و تحلیل و شناخت محیط ملی و بین الملل
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
مکان برگزاری دانشکده اقتصاد و مدیریت
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

آزمون کتبی حضوری

روش تدریس

حضوری

زمان بندی و نحوه ارائه درس

تاریخ

سرفصل مطالب مورد بحث

هفته اول

آشنایی با رئوس مطالب

هفته دوم  

آشنایی تحلیل رفتار رقبا: تکنیک چهرگوشه مایکل پورتر

هفته سوم

تکنیک Shadowing

هفته چهارم

تحلیل ساختار صنعت

هفته پنجم

تحلیل نیروهای جهت دهنده صنعت

هفته ششم

تجزیه و تحلیل ذینفعان: شناسایی انتظارات، اولویت بندی آن ها

هفته هفتم

تجزیه و تحلیل ذینفعان: مدل های پاسخگویی به ذینفعان

هفته هشتم

تجزیه و تحلیلPESTEL

هفته نهم

تجزیه و تحلیلPESTEL

هفته دهم

تجزیه و تحلیل ریسک کشوری

هفته یازدهم

تکنیک هشدار دهی

هفته دوازدهم

تحلیل آینده فناوری

هفته سیزدهم

تحلیل آینده فناوری

هفته چهاردهم

تجزیه و تحلیل مطالعه موردی

منابع

Fleisher, C. S., & Bensoussan, B. E. (2015). Business and competitive analysis: effective application of new and classic methods. FT press.

Freeman, R. E. (2010). Strategic management: A stakeholder approach. Cambridge university press.

Porter, M. E. (2011). Competitive advantage of nations: creating and sustaining superior performance. simon and schuster.

Porter, M. E. (2008). On competition. Harvard Business Press.

Porter, M. E. (2008). The five competitive forces that shape strategy. Harvard business review86(1), 78.

Porter, M. E. (2003). Michael E. Porter. Fifty Key Figures in Management, 272.

Porter, M. E. (2008). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. simon and schuster.

فایل پیوست اول طرح درس تجزیه و تحلیل و شناخت محیط ملی و بین المللی.pdf
طرح درس

مطابق فایل پیوست

هدف از طرح درس
  1. افزایش توان تحزیه و تحلیل و شناخت محیط ملی و بین المللی دانشجویان
  2. توسعه بینش دانشجویان در ارتباط با عناصر و مولفه های محیط اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و فناورانه

3- افزایش توان دانشجویان در ارائه سناریو های ممکن و محتمل

توضیحات

ندارد

عنوان مباحث پیشرفته در مدیریت استراتژیک
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
مکان برگزاری دانشکده اقتصاد و مدیریت
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

آزمون کتبی حضوری 

روش تدریس

حضوری

زمان بندی و نحوه ارائه درس

تاریخ

سرفصل مطالب مورد بحث

هفته اول

آشنایی با مفاهیم و الگوهای تحلیل استراتژی

هفته دوم  

آشنایی با تحلیل محیط عمومی

هفته سوم

تحلیل محیط اقتصادی-سیاسی-اجتماعی - فرهنگی- فناورانه-طبیعی

هفته چهارم

تحلیل محیط کسب و کار بین المللی

هفته پنجم

تجزیه و تحلیل محیط رقابتی

هفته ششم

تجزیه و تحلیل بازار و مشتریان-رقبا-تامین کنندگان- ذینفعان

هفته هفتم

هوش کسب و کار و پویایی رقابت

هفته هشتم

آینده نگاری و ترسیم چشم انداز آتی تحولات محیطی

هفته نهم

تجزیه و تحلیل محیط درونی

هفته دهم

مدل های ارزیابی و انتخاب استراتژی

هفته یازدهم

روند های نوظهور در تحلیل استراتژی

هفته دوازدهم

تفکر و تحول استراتژی

هفته سیزدهم

ارزش ها و پیش فرض های مدیریت استراتژیک با رویکرد اسلامی

هفته چهاردهم

رویکرد انتقادی به مدیریت استراتژیک متداول از دیدگاه اسلام

منابع

Amit, R., & Schoemaker, P. J. (1993). Strategic assets and organizational rent. Strategic management journal14(1), 33-46.

Bernroider, E. (2002). Factors in swot analysis applied to micro, small-to-medium, and large software enterprises:: an austrian study. European management journal20(5), 562-573.

Chen, M. J. (1996). Competitor analysis and interfirm rivalry: Toward a theoretical integration. Academy of management review21(1), 100-134.

Collis, D. J. (1991). A resource‐based analysis of global competition: the case of the bearings industry. Strategic management journal12(S1), 49-68.

Dranove, D., Peteraf, M., & Shanley, M. (1998). Do strategic groups exist? An economic framework for analysis. Strategic Management Journal19(11), 1029-1044.

Ford, J. D., & Slocum Jr, J. W. (1977). Size, technology, environment and the structure of organizations. Academy of Management Review2(4), 561-575.

Miller, D. (1992). Environmental fit versus internal fit. Organization science3(2), 159-178.

Porter, M. E. (2011). Competitive advantage of nations: creating and sustaining superior performance. simon and schuster.

Miller, D. (1987). Strategy making and structure: Analysis and implications for performance. Academy of management journal30(1), 7-32.

Miller, D., & Friesen, P. H. (1983). Strategy‐making and environment: the third link. Strategic management journal4(3), 221-235.

فایل پیوست اول طرح درس مباحث پیشرفته در مدیریت استراتژیک.pdf
طرح درس

مطابق فایل پیوست

هدف از طرح درس

افزایش توان تحزیه و تحلیل و شناخت محیط کسب و کار دانشجویان

توسعه بینش دانشجویان در ارتباط با تحلیل موقعیت و انتخاب استراتژی کسب و کار

تعمیق درک دانشجویان در خصوص عناصر اساسی محیط کسب و کار

توضیحات

ندارد