برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

ندارد

منابع

Fleisher, C. S., & Bensoussan, B. E. (2015). Business and competitive analysis: effective application of new and classic methods. FT press.

Freeman, R. E. (2010). Strategic management: A stakeholder approach. Cambridge university press.

Porter, M. E. (2011). Competitive advantage of nations: creating and sustaining superior performance. simon and schuster.

Porter, M. E. (2008). On competition. Harvard Business Press.

Porter, M. E. (2008). The five competitive forces that shape strategy. Harvard business review86(1), 78.

Porter, M. E. (2003). Michael E. Porter. Fifty Key Figures in Management, 272.

Porter, M. E. (2008). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. simon and schuster.

طرح درس

مطابق فایل پیوست

هدف از طرح درس
  1. افزایش توان تحزیه و تحلیل و شناخت محیط ملی و بین المللی دانشجویان
  2. توسعه بینش دانشجویان در ارتباط با عناصر و مولفه های محیط اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و فناورانه

3- افزایش توان دانشجویان در ارائه سناریو های ممکن و محتمل

تعداد واحد ۲
روش تدریس

حضوری

نحوه ارزیابی

آزمون کتبی حضوری

زمان بندی و نحوه ارائه درس

تاریخ

سرفصل مطالب مورد بحث

هفته اول

آشنایی با رئوس مطالب

هفته دوم  

آشنایی تحلیل رفتار رقبا: تکنیک چهرگوشه مایکل پورتر

هفته سوم

تکنیک Shadowing

هفته چهارم

تحلیل ساختار صنعت

هفته پنجم

تحلیل نیروهای جهت دهنده صنعت

هفته ششم

تجزیه و تحلیل ذینفعان: شناسایی انتظارات، اولویت بندی آن ها

هفته هفتم

تجزیه و تحلیل ذینفعان: مدل های پاسخگویی به ذینفعان

هفته هشتم

تجزیه و تحلیلPESTEL

هفته نهم

تجزیه و تحلیلPESTEL

هفته دهم

تجزیه و تحلیل ریسک کشوری

هفته یازدهم

تکنیک هشدار دهی

هفته دوازدهم

تحلیل آینده فناوری

هفته سیزدهم

تحلیل آینده فناوری

هفته چهاردهم

تجزیه و تحلیل مطالعه موردی

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دانشکده اقتصاد و مدیریت

ندارد

- - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

Amit, R., & Schoemaker, P. J. (1993). Strategic assets and organizational rent. Strategic management journal14(1), 33-46.

Bernroider, E. (2002). Factors in swot analysis applied to micro, small-to-medium, and large software enterprises:: an austrian study. European management journal20(5), 562-573.

Chen, M. J. (1996). Competitor analysis and interfirm rivalry: Toward a theoretical integration. Academy of management review21(1), 100-134.

Collis, D. J. (1991). A resource‐based analysis of global competition: the case of the bearings industry. Strategic management journal12(S1), 49-68.

Dranove, D., Peteraf, M., & Shanley, M. (1998). Do strategic groups exist? An economic framework for analysis. Strategic Management Journal19(11), 1029-1044.

Ford, J. D., & Slocum Jr, J. W. (1977). Size, technology, environment and the structure of organizations. Academy of Management Review2(4), 561-575.

Miller, D. (1992). Environmental fit versus internal fit. Organization science3(2), 159-178.

Porter, M. E. (2011). Competitive advantage of nations: creating and sustaining superior performance. simon and schuster.

Miller, D. (1987). Strategy making and structure: Analysis and implications for performance. Academy of management journal30(1), 7-32.

Miller, D., & Friesen, P. H. (1983). Strategy‐making and environment: the third link. Strategic management journal4(3), 221-235.

طرح درس

مطابق فایل پیوست

هدف از طرح درس

افزایش توان تحزیه و تحلیل و شناخت محیط کسب و کار دانشجویان

توسعه بینش دانشجویان در ارتباط با تحلیل موقعیت و انتخاب استراتژی کسب و کار

تعمیق درک دانشجویان در خصوص عناصر اساسی محیط کسب و کار

تعداد واحد ۲
روش تدریس

حضوری

نحوه ارزیابی

آزمون کتبی حضوری 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

تاریخ

سرفصل مطالب مورد بحث

هفته اول

آشنایی با مفاهیم و الگوهای تحلیل استراتژی

هفته دوم  

آشنایی با تحلیل محیط عمومی

هفته سوم

تحلیل محیط اقتصادی-سیاسی-اجتماعی - فرهنگی- فناورانه-طبیعی

هفته چهارم

تحلیل محیط کسب و کار بین المللی

هفته پنجم

تجزیه و تحلیل محیط رقابتی

هفته ششم

تجزیه و تحلیل بازار و مشتریان-رقبا-تامین کنندگان- ذینفعان

هفته هفتم

هوش کسب و کار و پویایی رقابت

هفته هشتم

آینده نگاری و ترسیم چشم انداز آتی تحولات محیطی

هفته نهم

تجزیه و تحلیل محیط درونی

هفته دهم

مدل های ارزیابی و انتخاب استراتژی

هفته یازدهم

روند های نوظهور در تحلیل استراتژی

هفته دوازدهم

تفکر و تحول استراتژی

هفته سیزدهم

ارزش ها و پیش فرض های مدیریت استراتژیک با رویکرد اسلامی

هفته چهاردهم

رویکرد انتقادی به مدیریت استراتژیک متداول از دیدگاه اسلام

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دانشکده اقتصاد و مدیریت

ندارد

- - -