برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | اندیشه های سیاسی در ایران باستان |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه 14-16 |
مکان برگزاری | کلاس 14 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | 20 نمره از مباحث استاد و منابع معرفی شده |
روش تدریس | تحلیلی و نظری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | یک ساعت و نیم مباحث استاد یک ربع تا نیم ساعت پرسش و پاسخ و نقد |
منابع | 1-مبانی اندیشه سیاسی در خرد مزدایی، تایف محمد رضایی راد، انتشارات طرح نو، 1378 - 2- فره ایزدی در آیین پادشاهی ایران باستان، ابوالعال سودآور، نشر میرک، هیوستون ، آمریکا، ،2005 انتشارات تامپسون-شور 3- زرتشت، مزدیسنا و حکومت، جالل الدین آشتیانی، تهران شرکت سهامی انتشار، 1366 -4 تاریخ فکر از سومر تا یونان و روم، فریدون آدمیت،تهران، روشنگران 1375 -5 آرمانشهر در اندیشه ایرانی، حجت اهلل اصیل، نشر نی، 1381 -6 انسان و کیهان در ایران باستان، فیلیپ ژینو ترجمه لیندا گودرزی، نشر ماهی، 1395 -7 شناخت اساطیر ایران، جان هیلنز، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، نشر چشمه 1375 -8 دین های ایران باستان، مهری باقری، نشر قطره 1385 -9 اساطیر ایرانی، البرت جوزف کارنوی، ترجمه احمد طباطبایی، انتشارات علمی و فرهنگی، 1383 -10 پزوهشی در اساطیر ایران، مهرداد بهار، نشر توس 1362 – 11 ادیان آسیایی، مهرداد بهار، نشر چشمه، 1380 -12 دین مهر در جهان باستان: مجموعه گزارشهای کنگره مهر شناسی، ترجمه مرتضی ثاقب فر، نشر توس، -13 فرهنگ اساطیر مصر، ژ. ویو، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور، نشر فکر روز و نشر قطره 1385 و 1389 –14 فرهنگ اساطیر آشور و بابل، ف. ژیران ترجمه ابولقاسم اسماعیل پور، نشر فکر روز 1375 -15 اساطیر روم و سلت، ف ژیران و آ. و. پیر، ترجمه محمد شکری فومشی، نشر قطره1389 -16 اندیشه سیاسی در ایران باستان، شجاع احدوند و روح اهلل اسالمی، انتشارات سمت، 1396 |
فایل پیوست اول | طرح درس اندیشه سیاسی در ایران باستان.docx |
طرح درس | طرح درس اندیشه سیاسی در ایران باستان
جلسه اول: 1 بررسی آرائ و اندیشه های سیاسی به مثابه یک رشته پژوهشی مدرن -2 ناسیونالیزم ایرانی و روایت اندیشه سیاسی ایرانی -3 تاثیرات غرب در روایت اندیشه سیاسی ایرانی
جلسه دوم: مفهوم ایران و تعاریف آن: 1-ایران به مثابه سرزمین یا قسمتی از جغرافیای جهان که محل استقرار، سلطه و زوال اقوام مختلفی بوده است که هر کدام به نام خود حکومتی در آن شکل دادند -2 ایران به مثابه محل استقرار و سلطه قوم یا اقوام آریایی یا سرزمین حکومت آریاییان -3 ایران به مثابه نام یک ملت-دولت مدرن حدود و ثغور جغرافیایی ایران : -1 تعریف جفرافیایی -2 تعریف تاریخی-فرهنگی -3 تعریف بر مبنای ملت-دولت سرزمینی مدرن
جلسه سوم: دوره بندی تاریخی ایران در دوران باستان : -1پیش از ورود آریاییان با محویت تمدن ایلام: میراث تمدنهای بین النهرینی شامل سومری ، آکدی، اشوری و بابلی و ایلامی از حدود هزاره پنجم سال پیش از میلاد تا هزاره اول پیش از میلاد در قالب دولت- شهرهای اروک، نینوا، بابل، شوش، انشان - اختلاف نظر در مورد منشا مهاجرت، نژادها و زبانهای تمدنهای بین النهرینی میراث شهر سوخته و تمدن جیرفت در شرق ایران
جلسه چهارم: 2-پس از ورود آریاییان استقرار گروههای اقوام کوچ نشین و مهاجر هندو-آریایی به تدریج از هزاره سوم تا هزاره اول پیش از میلاد -دولت ماد با تسلط مادها بر فلات ایران و تشکیل حکوت ماد از جانب دیاکو و جانشینانش همچون فرورتیش، هوخشتره و اشتوویگو به پایتختی هگمتانه و تحولات مربوط به شکست و پیروزی بر دولت آشور ، اتحاد با دولت بابل و فتح نینوا، فتح لیدیه و آسیای صغیر که از اواخر قرن هشتم پیش از میالد تا میانه قرن ششم پیش از میلاد -دولت، حکومت و اندیشه سیاسی در دولت ماد
جلسه پنجم: -دولت هخامنشی با ظهور کوروش هخامنشی فرمانروای انشان و شکست اشتوویگوی ماد از جانب وی در حدود سال 550 پیش از میالد و اتحاد ماد و هخامنشی و فتح سرزمینهای گسترده از آسیای صغیر تا آسیای میانه و قسمت هایی از هند و در نهایت بابل و بین النهرین و روایت مدارای دینی با مغلوبین بین النهرین و بویژه حمایت از یهودیان و بهره گیری از میراث بین النهرین و بابل در کشورداری، تدوین قوانین و دیوان سالاری، کسترش فتوحات تا مصر و تحکیم و توسعه دیوان سالاری سیاسی بصورت ساتراپی در دوره جانشینان کوروش از کمبوجیه تا داریوش- ظهور بزرگترین امپراتوری تاریخ -دولت، حکومت و اندیشه سیاسی دوره هخامنشی جلسه ششم: - دولت هلنی-سلوکی با شکست داریوش سوم از اسکندر مقدونی در سال 331 پیش از میالد و فتح پارسه پایتخت هخامنشی به دست اسکندر و آغاز دوران هلنی-سلوکی و گسترش فرهنگ هلنی- یونانی در ایران عصر سلوکی و اشکانی -دولت اشکانی که از جانب قوم پارت در نواحی شمال شرقی ایران به تدریج از میانه قرن سوم پیش از میلاد شروع می شود و در سالهای حدود 150 پیش از میلاد به دولت سلوکی در ایران پایان داده و دولت اشکانی مستقر می گردد. تاثیر پذیری اشکانیان از فرهنگ و زبان هلنی-یونانی و استفاده از زبانهای یونانی، آرامی، اکدی، پارتی و پارسی در قلمرو حکومت خود. ماهیت فدرالی یا ملوک الطوایفی حکومت اشکانی و روابط میان پادشاه و شاهان منطقه ای –محلی -دولت، حکومت و اندیشه سیاسی در عصر سلوکی و اشکانی
جلسه هفتم: -دولت ساسانی پارس با شکست اردوان پنجم اشکانی از جانب اردشیر بابکان در سال 224 پس از میلاد تا 622 پس از میلاد - تقابل با منش اشکانی از جانب ساسانیان با تاکید و تمرکز بر دین زردشتی و آموزه های مزدیسنایی به عنوان ایدئولوژی رسمی حکومت در مقابل ادیان رقیبی همچون مانویت و مزدکیت و تقویت دولت مرکزی در مقابل دولت های محلی دولت، حکومت و اندیشه سیاسی در عصر ساسانی
جلسه هشتم: مسائل اندیشه سیاسی در ایران باستان
جلسه نهم: چیستی اندیشه سیاسی اسطوره ای نسبت خرد اسطوره ای با عقل فلسفی و علمی قدرت و حقیقت در گفتمان اسطوره ای امر قدسی، قدرت و فرمانروایی در اندیشه سیاسی اسطوره ای درهم تنیدگی قلمروهای دین و دولت در اندیشه اسطوره ای
جلسه دهم: سرچشمه های اساطیری اندیشه سیاسی در ایران باستان
جلسه یازدهم: توصیف اسطوره ای از عناصر اندیشه ایران باستان
جلسه دوازدهم: ارکان اندیشه سیاسی اساطیری در ایران باستان 1-مفهوم خیر و شر و نبرد خدایان خیر و شر و پادشاهان خیر و شر(خودی-دیگری) 2- دین و دولت- روحانیون و پادشاه 3- اسطوره آفرینش و نسبت آن با خیر و شر و فرمانروایی
جلسه سیزدهم: 1- مفهوم اشه یا تعادل کیهانی و عدل الهی- ایزدی 2- خدای خیر و حکومت آرمانی 3- خدای شر و حکومت دشمن 4-مفهوم فره در نسبت میام خدا و پادشاه
جلسه چهاردهم: 1- فره و مساله مشروعیت یا فقدان مشروعیت فرمانروایی 2-فره در اسطوره جمشید و واقعیت حکمرانی 3- سیاست به مثابه رابطه شبان و رمه 4–پیوند متقابلا تکوین کننده و تعیین کننده دین و سیاست و نقش دین در تدوین ایدئولوژی سیاسی
جلسه پانزدهم: وحدت و کثرت خدایان و نسبت آن با رقابت بر سر کسب مشروعیت برتر وجه پسینی و محافظه کارانه فره ایزدی
جلسه شانزدهم: فره ایزدی و نسبت آن با یکپارچگی و گستره قلمرو جغرافیایی حکومت در عهد هخامنشی و ساسانی
جلسه هفدهم: اندیشه سیاسی اسطوره ای و ایران مدرن تاثیرات و پیامدهای اندیشه سیاسی اسطوره ای در نظر و عمل ایرانیان معاصر پدیدارشناسی جهان اگاهی اسطوره ای در زیست جهان ایرانی |
هدف از طرح درس | شناخت اندیشه های سیاسی ایران باستان |
توضیحات | ندارد |
عنوان | تبیین اندیشه های سیاسی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | شنبه 14-16 |
مکان برگزاری | کلاس 2 ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | 20 نمره از مباحث و منابع معرفی شده |
روش تدریس | تحلیلی و نظری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | یک ساعت و نیم ارائه استاد یک ربع تا نیم ساعت پرسش و پاسخ و نقد |
منابع | تاریخ عقاید سیاسی در غرب، جرج ساباین، ترجمه بهاالدین پاسارگاد خداوندان اندیشه سیاسی، مایکل ب. فاستر و و. ت. جونز، ترجمه علی رامین و جواد شیخ الاسلامی، انتشارات امیر کبیر تاریخ اندیشه سیاسی در غرب، عبدالرحمن عالم، انتشارات وزارت امور خارجه بنیادهای اندیشه سیاسی مدرن، کوئینتن اسکینر، ترجمه کاظم فیروزمند، انتشارات آگاه تاریخ فلسفه سیاسی( سه جلد)، جرج کلوسکو، ترجمه خشایار دیهیمی، نشر نی جدال قدیم و جدید، جوتد طباطبایی، نشر نگاه معاصر
|
فایل پیوست اول | تبیین اندیشه های سیاسی.docx |
طرح درس | طرح درس: تبیین اندیشه های سیاسی
جلسه اول: گونه های اندیشه های سیاسی(اسطوره ای، دینی، فلسفی) اندیشه سیاسی اسطوره ای مفاهیم و مقولات در اندیشه سیاسی اسطوره ای تجربه و تخیل در اندیشه سیاسی اسطوره ای ماهیت قدسی قدرت و حکومت در اندیشه سیاسی اسطوره ای کارکردهای اندیشه سیاسی اسطوره ای زمینه و زمانه اندیشه سیاسی اسطوره ای نسبت قدیم وجدید با اندیشه سیاسی اسطوره ای اندیشه سیاسی اسطوره ای و دوران جدید اندیشه اسطوره ای و مدرنیته (پیامدها و نتایج)
جلسه دوم: اندیشه سیاسی دینی گونه های اندیشه سیاسی دینی (الهیات سیاسی، کلام سیاسی ،فقه سیاسی) دین و قدرت دین و آزادی دین و مسئولیت بشر دولت دینی( ماهیت، مسائل و تحولات)
جلسه سوم: اندیشه سیاسی دینی در یهودیت( ماهیت، مسائل و تحولات تاریخی) اندیشه سیاسی دینی در مسیحیت( ماهیت، مسائل و تحولات تاریخی) اندیشه سیاسی دینی در اسلام( ماهیت، مسائل و تحولات تاریخی) تفاوت نسبت دین و دولت در اسلام
جلسه چهارم: اندیشه سیاسی فلسفی گذار از تفکر اسطوره ای به فلسفی در یونان قدیم مقولات محوری در فلسفه سیاسی یونان فضیلت سیاسی عدالت سیاسی کمال سیاسی فلسفه سیاسی در مقام سوال و در مقام جواب
جلسه پنجم: تقسیم بندی حکومت ها در فلسفه سیاسی یونان قدیم الگوهای حکومتداری ایده آلی یا خوب: مونارشی، اریستوکراسی، پولیتی الگوهای حکومتداری واقعیت مند یا بد: تیرانی، الیگارشی، دمکراسی دیدگاه افطلاطونی و ارسطویی در مورد انواع حکومت ها
جلسه ششم: پاسخ های افلاطونی به مساله عدالت عدالت به مثابه تناسب یا مساوات؟ امکانهای آزادی، برابری و نابرابری در فلسفه سیاسی افلاطون فضیلت و مدینه فاضله در اندیشه سیاسی افلاطون ایدئالیزم افلاطونی و مسائل آن
جلسه هفتم: متافیزیک افلاطونی انعکاس آن در هستی شناسی و معرفت شناسی ساسی امر متعالی در مقابل امر تجربی سیاست بر مبنای حقیقت متعلی در مقابل سیاست بر مبنای واقعیت تجربی اخلاق و حقوق در استدلال افلاطونی جلسه هشتم: ارسطو و تفکر متافیزیکی متافیزیک ارسطویی در مقابل متافیزیک افلاطونی نسبت ماده تجربی و صورت مثالی در نظریه طبیعت ارسطو ارسطو و سیاست تجربی تجربه گرایی ذات گرایانه دارسطویی
جلسه نهم: عرفان و سیاست عرفان هلنیستی و سیاست عرفان نو افلاطونی و سیاست عرفان یهودی-مسیحی و سیاست عرفان اسلامی و سیاست امکان یا امتناع در رابطه عرفان و سیاست
جلسه دهم: اندیشه سیاسی مسیحی و مساله دولت زمینه های تاثیرگذار در تکوین اندیشه سیاسی مسیحی تفاوتهای رویکرد مسیحی و اسلامی به دولت و حکومت جلسه یازدهم: فلسفه سیاسی اسلامی از فارابی تا ملاصدرا از سیاست مدنی تا سیاست متعالیه نسبت فلسفه سیاسی اسلامی با فلسفه سیاسی مسیحی فلسفه سیاسی اسکولاستیک نسبت و عقل و ایمان در فلسفه سیاسی اسکولاستیک
جلسه دوازدهم: زمینه های پیدایش رنسانس و تاثیرات آن در اندیشه سیاسی رنسانس و بازخوانی میراث رومی و یونانی رنسانس و نقد میراث رومی و یونانی نتایج سیاسی رنسانس از ایتالیا تا کل اروپا
جلسه سیزدهم: نهضت اصلاح دینی و زمینه های تکوین مفهوم دولت ملی تقویت مفهوم عرفی دولت و اولویت دولت بر کلیسا فردگرایی و حقوق شهروندی مجادله هرمنوتیک در مسیحیت و تقویت فردگرایی پرتستانیزم و سرمایه داری جلسه چهاردهم: طبیعت گرایی و گذار به دنیای جدید طبیعت گرایی و عقل ابزاری طبیعت گرایی و اندیشه سیاسی از ماکیاوللی تا هابز، لاک، هیوم ، جرمی بنتهام، جیمز میل و جان استوارت میل
جلسه پانزدهم: مدرنیته و تحول مفهوم عقلانیت سیاسی هگل و عقلانیت سیاسی کانت و عقلانیت سیاسی
جلسه شانزدهم: مارکسیزم و مساله سرمایه داری دیالکتیک و تضاد اقتصاد سیاسی و دولت سرمایه داری مارکسیزم از اصلاحات تا انقلاب
جلسه هفدهم: لیبرالیزم و گونه های نظریه سیاسی لیبرالی فاشیزم و گونه های آن |
هدف از طرح درس | شناخت و تحلیل اندیشه های سیاسی غرب |
توضیحات | ندارد |
عنوان | اندیشه سیاسی در غرب ب |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه 14-16 |
مکان برگزاری | کلاس 14 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | اندیشه سیاسی در غرب الف |
نحوه ارزیابی | 20 نمره از مباحث استاد و منابع معرفی شده |
روش تدریس | تحلیلی و نظری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | یک و ساعت و نیم مباحث استاد یک ربع تا نیم ساعت پرسش و پاسخ و نقد |
منابع | تاریخ عقاید سیاسی در غرب، جرج ساباین، ترجمه بهاالدین پاسارگاد خداوندان اندیشه سیاسی، مایکل ب. فاستر و و. ت. جونز، ترجمه علی رامین و جواد شیخ الاسلامی، انتشارات امیر کبیر تاریخ اندیشه سیاسی در غرب، عبدالرحمن عالم، انتشارات وزارت امور خارجه بنیادهای اندیشه سیاسی مدرن، کوئینتن اسکینر، ترجمه کاظم فیروزمند، انتشارات آگاه تاریخ فلسفه سیاسی( سه جلد)، جرج کلوسکو، ترجمه خشایار دیهیمی، نشر نی جدال قدیم و جدید، جواد طباطبایی، نشر نگاه معاصر |
طرح درس | طرح درس اندیشه سیاسی در غرب ب
جلسه اول: تحولات در جامعه اروپا در سپیده دم دوران جدید از تاثیرات جنگ های صلیبی تا فلسفه اسکولاستیک از قرن سیزدهم تا پانزدهم تحولات فکری سیاسی در ایتالیا رنسانس در قرنهای چهاردهم و پانزدهم
جلسه دوم: مجادلات مذهبی در اروپا از قرون پانزده تا هفده در اروپا نهضت اصلاح دینی در آلمان اقتدار دولت و کلیسا در اندیشه سیاسی لوتر ژاک کالون و پرتستانیزم فرانسوی
جلسه سوم: مجادلات مذهبی و ظهور دولت های ملی دولت ملی در اروپا سرچشمه ها و مبانی و ماهیت و کارکرد ظهور و رواج تحلیل طبیعت گرایانه از ماهیت بشر و مبانی و ماهیت حکومت
جلسه چهارم: اندیشه سیاسی ماکیاوللی زمینه و زمانه اندیشه سیاسی ماکیاولی قدرت به مثابه یالاترین ارزش اخلاقی جلسه پنجم: ماکیاوللی و مسائل حکومت پادشاهی استبدادی در شهریار ماکیاوللی و حکومت جمهوری در کتاب گفتارها ماکیاوللی و اصول حکومتداری در دنیای مدرن
جلسه ششم: اندیشه سیاسی تامس هابز تامس هابز و طبیعت گرایی در تحلیل مسائل انسانی و اجتماعی وضع طبیعی و قانون طبیعی
جلسه هفتم: هابز و مساله خودحکومتی و خودگردانی فردی در وضع طبیعی لویاتان و اقتدار دولت و حقوق شهروند هابز و اندیشه سیاسی لیبرالی
جلسه هشتم: اندیشه سیاسی جان لاک وضع طبیعی و قانون طبیعی در اندیشه سیاسی لاک
جلسه نهم: دولت تاسیسی دولت ابزاری و دولت عرفی اقتدار دولت و حقوق شهروندان لاک و لیبرالیزم
جلسه دهم: لیبرالیزم یوتیلیتاریان سودانگاری در اندیشه سیاسی لیبرالی جرمی بنتهام جیمز میل جان استوارت میل مسائل فلسفه اخلاق سودانگار و تعارضات لیبرالیزم یوتیلیتاریان
جلسه یازدهم اندیشه سیاسی ژان ژاک روسو زمینه و زمانه روسو شخصیت و اثار روسو اصل آزادی و برابری ذاتی انسان در اندیشه سیاسی روسو قرارداد اجتماعی و دولت دمکراتیک اراده عمومی و دمکراسی مفهوم اراده عمومی، ابهامات و تناقضات آن روسو و انقلاب فرانسه
جلسه دوازدهم: اندیشه سیاسی مونتسکیو نهضت روشنگری و اصحاب دایره المعارف علوم اجتماعی جدید و مونتسکیو جامعه شناسی سیاسی مونتسکیو و تحلیل انواع حکومت ها روح القوانین مدرنیته و عقب ماندگی آزادی و دمکراسی
جلسه سیزدهم: اندیشه سیاسی هگل عقل تاریخی اجتماعی و مدرنیته سیاسی مبانی ارسطویی اندیشه سیاسی هگل نقد طبیعت گرایی تجربی، فردگرایی، عقل ابزاری و تفکر تاسیسی-ابزاری در اندیشه هگل هگل، دولت و جامعه مدنی آزادی و قانون در اندیشه سیاسی نخبه گرایانه هگل حقوق فرد و اقتدار دولت آزادی مثبت یا فضیلت مندانه در مقابل ازادی منفی تاویل انقلابی از اندیشه سیاسی هگل تاویل محافظه کارانه از اندیشه سیاسی هگل هگل از مارکسیزم تا لیبرالیزم
جلسه چهاردهم: اندیشه سیاسی مارکس زمینه و زمانه اندیشه سیاسی مارکس نتایج اجتماعی سیاسی صنعتی شدن و سرمایه داری صنعتی مبانی اندیشه سیاسی مارکس مبانی علم اجتماعی مارکسیستی و کلیت گرایی دیالکتیک تاویل ها از فلسفه هگلی در اندیشه سیاسی فوئرباخ مارکس و انگلس اقتصاد سیاسی و بنیاد اقتصادی تحول اجتماعی سیاسی
جلسه پانزدهم: تاویل های مختلف از مارکسیزم ارتدکس، اکونومیست، دترمینیست، تجدید نظرطلب، انقلابی، فلسفی، فرهنگی و انتقادی مارکسیزم و سرمایه داری صنعتی پیشرفته در اروپای غربی و آمریکای شمال اندیشه سیاسی مارکسیستی و مارکسیزم در شوروی، چین، کوبا، کره شمالی جلسه شانزدهم: اندیشه سیاسی کانت و نئوکانتیزم اصول اندیشه سیاسی آزادی خواهانه کانت فلسفه اخلاق کانت و حقوق شهروندی فیلسوفان سیاسی نئوکانتی: لیبرالیزم آزای خواه در اندیشه سیاسی فردریش فون هایک و رابرت نوزیک لیبرالیزم مساوات گرا در اندیشه سیاسی جان راولز
جلسه هفدهم پست مدرنیزم و فلسفه سیاسی پست مدرنیزم و اخلاق فلسفه رهایی و پست مدرنیزم فلسفه آزادی و پست مدرنیزم پست مدرنیزم، دمکراسی یا فراسوی آن
|
هدف از طرح درس | شناخت و تحلیل اندیشه های سیاسی غرب |
توضیحات | ندارد |
عنوان | سمینار مسائل سیاسی و اقتصادی کشورهای جهان سوم |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | یک شنبه 14-16 و چهارشنبه 16-17 |
مکان برگزاری | کلاس 2 ارشد |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | 10 نمره امتحان از مباحث کلاسی استاد و منبع امتحانی مشترک 10 نمره کنفرانش کلاسی دانشجو |
روش تدریس | مساله شناسی و تحلیل موضوعی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 9 جلسه ارائه مباحث استاد 15 جلسه کنفرانس های کلاسی دانشجویان |
منابع |
|
فایل پیوست اول | جهان سوم.pdf |
طرح درس |
جلسه اول مفهوم توسعه و مجادلات پیرامون آن -فهم قدیم (کثرت و تنوع در توسعه) -فهم جدید (مدرنیته و توسعه) -نقدها بر مفهوم توسعه(غرب و غیر غرب) -انحطاط یا عقب ماندگی -رشد، توسعه، توسعه نامتوازن، توسعه پایدار
جلسه دوم شاخص های توسعه در دنیای معاصر( از اجماع تا اختلاف) -توسعه علمی(علوم ابزاری-علوم ماهوی) -توسعه تکنولوژیک(چیستی عقلانیت تکنولوژیک) -توسعه صنعتی(صنعتی شدن و پیامدهای آن)
جلسه سوم: -توسعه نظامی(دفاع، بازدارندگی، نفوذ و سلطه) -توسعه اقتصادی(ثروت ملی، تولید ناخالص داخلی، تولید ناخالص ملی)
جلسه چهارم: -توسعه انسانی و اجتماعی(سواد و توانمندی نیروی انسانی، خدمات اجتماعی) -توسعه فرهنگی( قدرت نرم) -توسعه سیاسی(ملت-دولت، بوروکراسی عقلانی یا حاکمیت قانون، دمکراسی)
جلسه پنجم: مدرنیته و مساله توسعه در نسبت میان غرب و غیر غرب -مدرنیته به مثابه مساله عام یا خاص( مدرنیته یا مدرنیته ها) -چیستی مدرنیته و عقلانیت مدرن -چیستی فرهنگ غربی و ویژگیهای خاص آن - درهم پیچیدگی ویژگیهای غرب و مدرنیته جلسه ششم: توسعه و مساله غرب و غیر غرب( جهان سوم، جنوب یا کشورهای توسعه نیافته)
-زمینه فکری –اعتقادی(مسیحیت و رنسانس، نهضت اصلاح دینی، نهضت روشنگری) -زمینه اقتصادی-اجتماعی( مرکانتیلیزم یا توسعه تجارت دریایی، دگرگونی ساخت اجتماعی-اقتصادی، دگرگونی در فئودالیزم و ظهور اقتصاد تجاری کشاورزی،انقلاب صنعتی) -زمینه محیطی-جغرافیایی(منابع کافی آب و زمین و تاثیرات اجتماعی،اقتصادی و سیاسی آن) -زمینه سیاسی(نسبت دولت و جامعه، دین و دولت، دولت و اقتصاد)
جلسه هفتم: پاول کندی و تبیین نظری زمینه های ظهور غرب و افول غیر غرب از قرن شانزده -چین در زمان امپراتوری مینگ -هند در زمان امپراتوری گورکانی -ایران عصر حکومت صفوی -ترکیه عثمانی -اروپای غربی
جلسه هشتم: نطریه های مدرن شدن اروپای غربی و ظهور ایدئولوژی های توسعه -نظریه لیبرالیستی مدرن شدن (نظریه یا ایدئولوژی نوسازی) -نظریه های مارکسیستی( نظریه یا ایدئولوژی وابستگی و نظام جهانی
جلسه نهم: نقد ایدئولوژیهای توسعه و ظهور نظریه های انتقادی -شرق شناسی -اروپامحوری -پساتوسعه -خاص گرایی در توسعه یافتگی
|
هدف از طرح درس | آشنایی و تحلیل مسائل و موضوعات مهم عقب ماندگی و راهکارهای توسعه یافتگی کشورهای عقب مانده یا جهان سومی |
عنوان | نظریه های جدید در علم سیاست |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دوشنبه 10-12 |
مکان برگزاری | کلاس 11 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | 20 نمره از مباحث استاد در کلاس و منابع معرفی شده |
روش تدریس | تحلیلی-نظری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 17 جلسه ارائه مباحث از جانب استاد |
منابع | , 1- Norman .p. Barry (1995)T An Introduction to Modern Political Theoryt , university of Backingham Press 2-Potter Rees (2024), contemporary political theort, palgrave, macmillan 3-Elin .M Hunt,(2022) The past, present and future state of political theories, springer, |
فایل پیوست اول | طرح درس نظریه های جدید در علم سیاست.docx |
طرح درس | طرح درس: نظریه های جدید در علم سیاست
جلسه اول: ماهیت نظریه علمی مفهوم و ماهیت علم سیاست در دوران قدیم و جدید نظریه سیاسی قدیم و جدید بویژه با نظر به نسبت اخلاق و سیاست مفهوم نظریه سیاسی به معنای عام و به معنای خاص نظریه سیاسی به معنای عام و خاص چیستی، چگونگی و چه بایستی قدرت و مناسبات قدرت در سطح معرفت درجه اول تحلیل نظریه های سیاسی به شیوه فلسفی یامتاتئوریک بر پایه مقولات معرفت درجه دوم هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی
جلسه دوم: بنیادها یا مفروضات فرانظری یا فلسفی مشترک در نظریه سیاسی قدیم الهیات سیاسی، فلسفه سیاسی یونانی، فلسفه سیاسی هلنی، فلسفه یا الهیات سیاسی مدرسه ای یا اسکوالستیک، فلسفه سیاسی اسالمی 1 -فرض هستی شناسی مبتنی بر وجود حقیقت یا عینیت مطلق متافیزیکی به صورت فرا زمانی و فرا مکانی و یا فراتاریخی-اجتماعی. سیاست به مثابه وجهی از حقیقت الهی، مثالی، ذاتی یا طبیعی در برداشت الهیاتی، عقلی یا شهودی -2فرض معرفت شناختی مبتنی بر وحی الهی در الهیات سیاسی (، شهود طبیعی یا ذاتی متعالی در فلسفه های هلنی و نوافلاطونی (و قوه عقل) در فلسفه سیاسی یونانی و میراث یونانی که بنا به فرض معرفت درست یا صادق از طریق آنها حاصل می شود. 3-فرض روش شناختی مبتنی بر استدالل قیاسی تحلیل بر پایه منطق صوری صرف با تاکید از حرکت از کل مطلق به ا جزاء یا مصادیق نسبی و متغیر هچنین تبیین بر پایه علل مادی، صوری و غایی که بویژه علت غایی در تبیین ماهیت امور حائز اهمیت اساسی است. از فلسفه سیاسی افلاطون و ارسطو تا فلسفه سیاسی هلنی، اسکوالستیک مسیحی و اسالمی مقوالت سیاسی همچون عدالت مطلق، انسان کامل، مدینه فاضله، قانون طبیعی)در مقابل وضعی( با فرض معرفت به کل و تحلیل اجزاء و مصادیق بر پایه آن استوار است
جلسه سوم: -4 فرض ارزش شناختی یا اخالقی مبتنی بر وحدت اساسی حقیقت و خیر یا هست و باید بر پایه فرض وحدت غایی هستی، طبیعت، انسان و اجتماع که بر پایه آن حقیقت وجهی ایده آلی دارد که از وضع موجود نامطلوب )سافل، دانی، سیال، متغیر و متکثر( تعالی یافته و نسبتی با وضع موجود یا امر واقع در حال تجربه و مشاهده بواسطه قوای حسی ندارد بلکه صرفا بواسطه وحی ، شهود متعالی یا عقل استعالیی قابل شناخت و دریافت است. -5 فرض غایت شناختی ناظر بر تحقق ضروری و از پیش مقدر شده غایت خیر و ایده الی هستی و غلبه خیر بر شر در آخر الزمان و غلبه کلی رحمت الهی بر شر و یا حقیقت مطلق عقلی-اخالقی بر خواست قدرت، غرایض، منافع و باور های کاذب و ایدئوژیک
جلسه چهارم: ظهور فلسفه سوژه و گذر از فلسفه قدیم سیاسی به فلسفه جدید ماکیاولی به مثابه نقطه عطف سیاسی دکارت و گسست فلسفی
جلسه پنجم: طبیعت گرایی جدید و طبیعت گرایی پدیداری-تجربه گرایی خام اولیه در فلسفه تامس هابز،جان لاک، دیدید هیوم ، جرمی بنتهام ،جمیز میل و جان استوارت لیبرالیزم کالسیک و یوتیلیتاریانیزم مباحث اصلی- اولویت دانش تجربی- عینیت طبیعی و تجربی- اصل مشاهده تجربی، قانون طبیعی به مثابه قانون جبری و علی جهانشمول، تطابق ذهن و عین – زبان و جهان، طرد مفاهیم فلسفی انتزاعی- طرد رویکرد هنجاری-اخالقی به انسان و اجتماع، تحلیل ارزشهای اخالقی بر مبنای حسی لذت و درد
جلسه ششم: پوزیتیویزم خام در حوزه جامعه شناسی جدید، جامعه شناسی سیاسی لیبرالی، فردگرایی روش شناختی، کارکردگرایی و کارکردگرایی ساختاری ، نظریه سیستم های میکانیکی و هوشمند، رفتارگرایی، انتخاب عقالیی، نظریه بازیه پوزیتیویزم منطقی- علم عینی و مشخصه های آن، اصل یکنواختی مشاهده، اصل تقدم مشاهده بر نظریه، معناداری، تحقیق پذیری، تطابق صدق و گزاره های زبانی، تفکیک واقعیت- ارزش و بی طرفی ارزشی، اصل تعمیم بر پایه الگوی قیاسی قانون شناختی، اصل یکنواختی نظم طبیعت، اصل رشد انباشتی علم دفاع پوزیتیویستی از لیبرالیزم در مقابل اسطوره و الهیات سیاسی، مارکسیزم، رمانتیسیزم، محافظه کاری و فاشیزم
جلسه هفتم: ابطال گرایی (عقل گرایی انتقادی در دیدگاه کارل پوپر و پیروانش) علم و نظریه های علمی بر پایه حدس ها و ابطالها شکل گرفته و پیشرفت می کند. نظریه بر مشاهده مقدم است، علم در دو مقام کشف)حدس ها( و داوری)تایید یا ابطال( ماهیت نظری دارد. ابطال و تایید نظریه ها همواره امکان پذیر است. رقابت نظریه ها در مقاومت در مقابل ابطال مالک علمی بودن است. نظریه ساختاری تحول علمی ویتکنشتاین و کهن) نظریه انقالبهای علمی
جلسه هشتم: جریان عقل گرایی جدید فلسفه سوژه و عقل گرایی پدیداری-انضمامی، حال، این جهانی - عقل گرایی طبیعت گرایانه و خام اولیه در فلسفه روشنگری از دکارت تا اصحاب دایره المعارف در قرن هجدهم- روسو، منتسکیو، ولتر، دیدرو، دالامبر دفاع از لیبرالیزم کالسیک و سوسیالیزم خام یا تخیلی
جلسه نهم: عقل گرایی ایده آلیستی - ایدئالیزم استعالیی در فلسفه کانت و پیروان نئوکانتی- پدیدار شناسی جهان و دانش بشری - فلسفه اخالق کانتی و دفاع از ارزشهای لیبرالی فلسفه اخلاق نئوکانتی و لیبرالیزم- لیبرالیزم مساوات گرا در فلسفه سیاسی جان راولز و لیبرالیزم فردگرایانه و آزادیخواهانه در فلسفه سیاسی کسانی چون فدریش فون هایک و رابرت نوزیک
جلسه دهم: ایدئالیزم مطلق هگلی- پدیدارشناسی روح یا ذهن کلی بشریت در تاریخ- فلسفه هگلی و سیاست )دولت به مثابه روح مطلق- تاویل انقالبی و محافظه کارانه از فلسفه سیاسی هگل -تاویل محافظه کارانه فلسفه هگلی از فاشیزم تا لیبرالیزم کمال گرا و جماعت گرا - تاویل انقالبی فلسفه هگلی در نزد هگلی های جوان یا چپ و پیوند آن با نظریه سیاسی مارکسیستی -تاویل فلسفی- ایده الیستی و انسانگرایانه از ماتریالیزم دیالکتیکی در اندیشه مارکس از طرف کسانی چون گئورگ لوکاچ، آنتونیو گرامشی و اصحاب مکتب فرانکفورت همچون هورکهایمر، آدورنو و هابرماس
جلسه یازدهم: پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیزم- ادموند هوسرل، ژان پل سارتر، سیمون دوبوار، سون کرکگار، رودولف بولتمان، پل تیلیش، هانا آرنت، هایدگر و گادامر- پدیدارشناسی استعالیی ادموند هوسرل )تحلیل آگاهی بنیادین - آگاهی از و نقد دوگانگی سوژه و ابژه و مقولات آن برای تحلیل جهان مطلق آگاهی یا خودآگاهی- شهود پیشامفهومی وجهان پیشانظری یا پیشا فلسفی یا همان جهان آگاهی بنیادین، آگاهی و قصدمندی یا حیث التفاتی آگاهی، زیست جهان و فرهنگ در مقابل جهان عینی، پدیدار و معنا، بین الاذهانیت، هرمنوتیک پدیدارشناسانه
جلسه دوازدهم: پدیدار شناسی و هرمنوتیک وجودی مارتین هایدگر و گئورگ گادامر -هایدگر و نقد متافیزیک - از الهیات و فلسفه قدیم تا فلسفه و علم جدید- دازاین و هستی و زمان، پرتاب شدگی و آنجا بودگی، دازاین و روشنی گاه هستی، بودن در جهان و بودن به سوی مرگ و مرگ آگاهی، بودن و فهم، اضطراب ، ترس آگاهی و اصالت - هایدگر و فاشیزم
جلسه سیزدهم: ساختارگرایی و پساساختارگراییگادامر و هرمنوتیک وجودی تا جامعه شناسی سیاسی یا اقتصا سیاسی مارکسیستی در اندیشه لویی آلتوسرساختارگرایی طبیعت گرایانه و ماتریالیستی از جامعه شناسی لیبرالی در اندیشه امیل دورکهایم - ساخت گرایی ذهنیت گرایانه و زبان شناختی از کلود لوی استروس تا فردینان دو سوسور و میشل فوکو و پیروان
جلسه چهاردهم: مشاله ساختار و کارگزار- دال و مدلدل- جبریت و آزادی- تبیین و پیش بینی علمی پساساختارگرایی در اندیشه ژاک دریدا و پیروان) مشاله ساختار و کارگزار- دال و مدلدل- جبریت و آزادی- تبیین و پیش بینی علمی
جلسه پانزدهم: تبارشناسی در اندیشه نیچه و فوکو- مفهوم قدیم و جدید تبارشناسی، تبارشناسی و قدرت، تبارشناسی و شانس یا تصادف، تبارشناسی حقیقت برساخته تاریخی-اجتماعی
جلسه شانزدهم تحلیل گفتمان) مفهوم گفتمان یا گفتار، صورتبندی گفتمانی، نظام حقیقت تقابی یا مبتنی بر تضاد، تقابل هایی دو دویی، دال و مدلول، دال مرکزی و دالهای هم ارز یا مترادف، منطق ترادف، منطق تفاوت، دالهای رقیب، مرکز و حاشیه
جلسه هفدهم: روشهای تحلیل گفتمان: 1- نظریه گفتمان الکالئو و موف 2- تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکالو
|
هدف از طرح درس | آشنایی و تحلیل مسائل و موضوعات محوری در نظریه های سیاسی جدید |
عنوان | روش پژوهش در علوم سیاسی ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یک شنبه 10-12 |
مکان برگزاری | کلاس 2 ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | روش پژوهش یک |
نحوه ارزیابی | 20 نمره از مباحث کلاس و منابع معرفی شده |
روش تدریس | تحلیلی و نظری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | یک ساعت و نیم مباحث استاد یک ربع تا نیم ساعت پرسش و پاسخ و نقد |
منابع | 1- روش تحقیق در علوم سیاسی و روابط بین الملل،محمود سریع القلم انتشارات قمس یا انتشارات دیگر 2-روش شناسی علوم سیاسی، سید صادق حقیقت، انتشارات دانشگاه مفید 3-رهیافت و روش در علوم سیاسی، عباس منوچهری ، انتشارات سمت 4-روش و پژوهش در علوم سیاسی، کاوس سید امامی، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) 4-روش و نظریه در علوم سیاسی، دیوید مارش و جری استوکر، ترجمه امیر محمد حاجی یوسفی، انتشارات پزوهشکده مطالعات راهبردی 5-روش های تحقیق در علوم سیاسی، تحلیل تجربی، یارول مانهایم و ریچارد ریچ، ترجمه لیلی سازگار، مرکز نشر دانشگاهی 7-تبیین در علوم اجتماعی، دانیل لیتل، ترجمه عبدالکریم سوش، نشر صراط 8-فلسفه امروزین علوم اجتماعی، برایان فی، ترجمه خشایار دیهیمی، نشر طرح نو 9- زبان و سیاست، فرد دالمایر، ترجمه عباس منوچهری، نشر نی 10- علم هرمنوتیک، ریچارد پالمر، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، نشر هرمس 11-درآمدی بر جامعه شناسی تاریخی، دنیس اسمیت، ترجمه هاشم آقاجری، نشر مروارید 12-مبانی جامعه شناسی معرفت، هیوبرت کلونباخ، ترجمه کرامت الله راسخ، نشر نی 13-فلسفه علوم اجتماعی قاره ای، ایون شرت، ترجمه هادی جلیلی، نشر نی 14-نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ماریان یورگنسن، لوئیز فیلیپس، ترجمه هادی جلیلی، نی 15-بینش های علم سیاست، جلد دوم در باب روش، کوئینتن اسکینر، ترجمه فریبرز محمدی،نشر جاوید.
|
فایل پیوست اول | طرح درس روش پژوهش.docx |
طرح درس | طرح درس: روش پژوهش در علوم سیاسی 2 جلسه اول: رویکردهای پژوهشی در علم سیاست و نظریه سیاسی رویکرد هنجاری-تجویزی نظریه سیاسی هنجاری- فلسفه سیاسی -اندیشه سیاسی رویکرد توصیفی-تحلیلی نظریه سیاسی توصیفی-تحلیلی- تبیینی-تفسیری-پدیدارشناسانه-تحلیل گفتار جلسه دوم: روش شناسی نظریه سیاسی هنجاری نظریه پردازی مستقیم(فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی قدیم و جدید) تحلیل نظریه های موجود نقد نظریه های موجود ارائه نظریه تحلیل قیاسی-منطقی فروض ارزش شناختی و هنجاری در رابطه با انسان، جامعه و سیاست جلسه سوم: روش شناسی نظریه سیاسی هنجاری تحلیل فرانظری نظریه های سیاسی هنجاری(فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی قدیم و جدید چیستی تحلیل فرانظری موضوعات تحلیل فرانظری تحلیل تطبیقی فرانظری تحلیل انتقادی فرانظری
جلسه چهارم: روش شناسی نظریه سیاسی هنجاری نقد نظریه های سیاسی (فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی قدیم و جدید) نقد درونی نظریه های سیاسی نقد از یک موضع هنجاری خاص تفسیر نظریه های سیاسی چیستی روش شناسی تفسیری یا هرمنوتیک سیر تحول روش هرمنوتیک قدیم، مدرن، پست مدرن جلسه پنجم: روش شناسی هرمنوتیک اصول و مولفه های روش شناسی هرمنوتیک قدیم (فهم انسانی و حقیقت متعالی) اصول و مولفه های هرمنوتیک مدرن یا هرمنوتیک روش شناختی(از ویلهلم دیلتای تا کوئینتن اسکینر) قصد مولف یا نظام ذهنی-معنایی مولف متن زمینه متن دور هرمنوتیک ابعاد تفسیر(زمینه تاریخی-اجتماعی متن، بعد گرامری متن،بعد روان شناختی متن) جلسه ششم: روش شناسی تفسیری هرنوتیک وجودی یا هرمنوتیک پست مدرن هرمنوتیک وجودی و مساله امکان فهم عینی هرمنوتیک وجودی و مساله تاریخمندی فهم هرمنوتیک وجودی و امتزاج افق ها نسبت هرمنوتیک وجودی و هرمنوتیک روش شناختی در پیش فرضهای روش شناختی تحقیق جلسه هفتم: روش پدیدارشناسانه و موضوعات پژوهش سیاسی آگاهی و تحلیل ماهیت و ساخت آگاهی پدیده و پدیدار جهان اگاهی پدیداری زیست جهان و بین الذهانیت پدیدارشناسی زیست جهان های سیاسی جلسه هشتم: روش شناسی تحلیل ساختاری در موضوعات سیاسی ساختارگرایی عینیت گرایانه در سیاست تجربه گرا و اثباتی (دال و جهان عینی) ساختارگرایی ذهنیت گرایانه و زبان شناختی (روابط درونی دالها) (دال، مدلول، روابط دالها، جبریت ساختاری) پساساختارگرایی سیالیت روابط دال و مدلول، برساختگی و تحول واقعیت امر سیاسی جلسه نهم: روش شناسی تحلیل گفتار یا تحلیل گفتمان نسبت تحلیل گفتمان با پدیدارشناسی، ساختارگرایی و پساساختارگرایی) روش های تحلیل گفتمان نظریه گفتمان ارنستو لاکلا و شانتال موف- تحلیل گفتمان انتقادی نرمن فرکلا) عناصر تحلیل گفتمان: دال مرکزی، دالهای شناور، داهای هم ارز، دالهای رقیب، بینا گفتمانیت، تفاوت، تخاصم و...) جلسه دهم: روش شناسی پژوهش های تجربی رویکرد علی- تبیینی امکان یا امتناع تبیین علی در موضوعات انسانی-اجتماعی ماهیت قانون قیاسی-قانون شناختی در تحلیل های اجتماعی-سیاسی جبریت و اختیار در عمل انسانی و اجتماعی علت و معلول در تبیین اجتماعی-سیاسی متغیر مستقل-متغیرهای میانی-متغیر وابسته جلسه یازدهم: روش شناسی پژوهش های تجربی رویکرد همبستگی- آماری مساله آمار در علوم اجتماعی و سیاسی آمار و امر واقع چیستی رابطه همبستگی اماری و تفاوت آن با رابطه علی پژوهش های میدانی-نمومنه سنجی -نظرسنجی مساله اعتبار پزوهش میدانی اعتبار ، روایی و پایایی جلسه دوازدهم روش شناسی پژوهش های تجربی رویکرد تحلیلی- تطبیقی چیستی روش شناسی تطبیقی در موضوعات اجتماعی و سیاسی روش تطبیقی بر پایه مقایسه چند مورد یا موضوع روش تطبیقی در مورد تحلیل یک موضوع کاربست های روش تطبیقی( جامعه شناسی سیاسی، اندیشه های سیاسی، حقوق عمومی) جلسه سیزدهم: روش شناسی پزوهش های تجربی رویکرد تحلیلی -نهادی تحلیل نظامهای حکومتی تحلیل ساختار دولت ارکان حاکمیت بوروکراسی حقوق اساسی و قانون اساسی جلسه چهاردهم: نسبت موضوعات پزوهش در علم سیاست با سایر شاخه های علوم اجتماعی نسبت با فلسفه نسبت با تاریخ نسبت با جامعه شناسی نسبت با روان شناسی نسبت با جغفرافیا نسبت با الهیات جلسه پانزدهم: فلسفه علوم اجتماعی و مسائل پژوهش در علوم سیاسی مساله عین و ذهن مساله امکان یا امتناع بی طرفی مساله هست-باید مساله جبریت و اختیار جلسه شانزدهم: فلسفه علوم اجتماعی و مسائل پژوهش در علوم سیاسی مساله فردگرایی-کل گرایی مساله ساختار-کارگزار مساله زمان و برساختگی مساله قدرت-حقیقت جلسه هفدهم: فلسفه علوم اجتماعی و مسائل پژوهش در علوم سیاسی نسبت نظریه و عمل در سیاست تحلیل گر سیاسی به مثابه واقعیت امر سیاسی
|
هدف از طرح درس | کسب شناخت نسبت به مسائل و موضوعات روش تحقیق در علوم سیاسی |
توضیحات | ندارد |