برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | کسب و استخراج دانش |
---|---|
مقطع تحصیلی | دکترای تخصصی |
زمان برگزاری | شنبه ها 10-12 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی کلاس 317 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | آزمون پایان ترم- پروژه کلاسی |
روش تدریس | سخنرانی- مشارکت کلاسی و کار گروهی-پرسش و پاسخ -ارائه کنفرانسهای کلاسی |
منابع | مقالات فارسی و لانین کتاب هوش مصنوعی به زبان ساده
|
طرح درس |
جلسه اول: ماهیت دانش نهان و دانش عیان در انسانها و فرآیندها جلسه دوم: فرآیندهای دانشگرا و رسوب دانش جلسه سوم: تکنیکهای کشف دانش جلسه چهارم: تکنیکهای اخذ دانش جلسه پنجم: استخراج خودکار دانش جلسه ششم: ارتباط دهی دانشگران جلسه هفتم: مکانیزمهای استخراج دانش جلسه هشتم: شبکه های دانش جلسه نهم: کاریرد هوش مصنوعی در کسب و استخراج دانش جلسه دهم: تاریخچه و ضرورت استفاده ازشبکه عصبی هوش مصنوعی جلسه یازدهم: معرفی انواع شبکه های عصبی هوش مصنوعی جلسه دوازدهم: معایب شبکه های عصبی هوش مصنوعی جلسه سیزدهم: یادگیری ماشین جلسه چهاردهم: سیستم مدیریت محتوا CMS جلسه پانزدهم: کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش جلسه شانزدهم: جمع بندی مباحث مربوط به ابزارها و تکنیکهای کسب و استخراج دانش |
هدف از طرح درس | هدف درس: شناخت رویکردها و تکنیکهای اخذ و استخراج دانش نهان و عیان
|
عنوان | مواد و خدمات کتابخانه برای کودکان و نوجوانان |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه ها 14-16 یکشنبه ها 16-18 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی - کلاس 315 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | آزمون پایان ترم- پروژه کلاسی |
روش تدریس | سخنرانی- مشارکت کلاسی و کار گروهی-پرسش و پاسخ -ارائه کنفرانسهای کلاسی |
منابع | منابع: قزلایاغ، ثریا (۱۳۸۳). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن. تهران: سمت |
طرح درس | جلسه اول: ویژگیهای جسمی و روانی کودکان و نوجوانان جلسه دوم: کودک و خواندن، تعاریف و نظریه ها جلسه سوم: ادبیات کودکان و نوجوانان، تعاریف و نظریه ها، تنوع موضوعی جلسه چهارم: ضوابط کلی انتخاب برای کودکان و نوجوانان جلسه پنجم: روند رشد ادبیات کودکان در جهان جلسه ششم: روند رشد ادبیات کودکان در ایران جلسه هفتم: ا نواع ادبیات کودکان، ادبیات شفاهی قلمرو جادوی کهن جلسه هشتم: انواع ادبیات کودکان: داستانهای شگفت انگیز و نو • جلسه نهم: انواع ادبیات کودکان: داستانهای واقع گرا• جلسه دهم: انواع ادبیات کودکان: شعر جلسه یازدهم: انواع ادبیات کودکان: آثار مستند (کتابهای علمی و دانش اجتماعی
جلسه دوازدهم انواع ادبیات کودکان: کتابهای مستند، کتابهای فلسفی، جلسه سیزدهم: کتاب تصویری،کتابهای مصور،وضعیت تصویر در کتابها جلسه چهاردهم: ادبیات کودکان و سایر رسانه های ارتباط جمعی جلسه پانزدهم: فعالیتهایی جهت اشاعه کتاب و خواندن جلسه شانزدهم: فانتزی |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با انواع ژانر های ادبیات کودکان ، آشنایی با نیازهای کودکان و نوجوانان به منابع خواندنی در سنین مختلف ، یادگیری انتخاب کتاب برای کودکان ، یادگیری روشهای ارزیابی مواد خواندنی ویژه کودکان و ... |
عنوان | نظام های سنجش علم، فناوری و نوآوری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه ها 10-12 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی - کلاس 313 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
منابع | مصطفوی، اسماعیل، خاکی صدیق، علی. درآمدی بر نظام های رتبه بندی دانشگاه ها. یزد: دانشگاه یزد، ۱۳۹۹. نوروزی چاکلی، عبدالرضا؛ حسن زاده، محمد؛ نورمحمدی، حمزه علی )۱۳۸۸(. سنجش علم، فناوری ونوآوری )مفاهیم وشاخص های بین المللی(. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور |
فایل پیوست اول | طرح درس نظامهای سنجش علم.pdf |
طرح درس | جلسه اول : علم، فناوری و نوآوری جلسه دوم: سنجش علم، فناوری و نوآوری جلسه سوم: نظامهای سنجش علم، فناوری و نوآوری جلسه چهارم: دستورالعمل های سنجش علم، فناوری و نوآوری جلسه پنجم: دستورالعمل خانواده فراسکاتی جلسه ششم: موسسات آموزش عالی طراز جهانی جلسه هفتم: رتبه بندی موسسات آموزش عالی طراز جهانی جلسه هشتم: اصول رتبه بندی موسسات آموزش عالی جلسه نهم: چالش های رتبه بندی موسسات آموزش عالی جلسه دهم : انواع نظام های رتبه بندی موسسات آموزش عالی جلسه یازدهم: : راهکارهای ارتقاء جایگاه علمی موسسات آموزش عالی جلسه دوازدهم: آینده نظام های رتبه بندی موسسات آموزش عالی جلسه سیزدهم: معرفی نظام های رتبه بندی شاخص های پژوهشی جلسه چهاردهم: تطبیق نظام های رتبه بندی موسسات آموزش عالی جلسه پانزدهم: معرفی نظام های رتبه بندی شاخص های بین المللی جلسه شانزدهم: جمع بندی مباحث مربوط به نظامهای سنجش علم، فناوری و نوآوری منابع: |
هدف از طرح درس | هدف درس نظامهای سنجش علم، فناوری و نوآوری: آشنایی دانشجویان با مفاهیم وشاخص ها و نظامهای سنجش وارزیابی علم، فناوری ونوآوری وکسب مهارتهای علمی الزم در خصوص به کارگیری این شاخصها به منظور سنجش، ارزیابی و رتبه بندی کشورها، سازمانها، نشریات و سایرعوامل مؤثر در علم، فناوری ونوآوری از جمله اهداف این درس می باشد |
عنوان | نظام های اطلاعات مدیریت |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دو شنبه ها 14-16 |
تعداد واحد | ۲ |
منابع |
Laudon, Kenneth C., Laudon Jane P., Management Information Systems: Managing the Digital Firm, Sixteenth Edition۲۰۲۰, Prentice Hall سیستم اطلاعات مدیریت کنت لاودن، جین پرایس لاودن، رامین مولاناپور (مترجم)، فرزاد حبیبی پور رودسری (مترجم) مهران کرمی (مترجم) Davis, G. B. , and Olson, M.H. Management Information system: Conceptual, foundations, structure, and development. New York: Mc Graw-Hil
|
فایل پیوست اول | سرفصلهای درس نظام اطلاعات مدیریت.pdf |
طرح درس | جلسه اول : مفاهیم اولیه تعریف سیستم تعریف داده و اطالعات دانش و بصیرت و اهمیت آن برای مدیران و کسب و کار جلسه دوم: تعریف سیستم ، انواع و طبقه بندی سیستم ها ، تعریف سیستم اطالعاتی ، تحلیل سیستم ها و تحلیلگر سیستم ها سیستم های قدیمی و معیارهای ارزیابی و سنجش سیستم ها جلسه سوم: زیر سیستم و نگرش سیستمی تحلیل گر سیستم ضرورت مزایا اثرات و ساختار سیستم اطالعات مدیریت جلسه چهارم: انواع و خصوصیات و سطوح داده وکالن داده ها ، حکمرانی داده جلسه پنجم: تکنیک های جمع آوری اطالعات و تعریف نیازمندی های سیستم جلسه ششم: معرفی انواع سیستمهای اطالعاتی (MIS,ESS ,KMS ,DSS ,TPS( جلسه هفتم: مدیریت دانش )دانش صریح و دانش ضمنی( جلسه هشتم: تعریف مدیریت و رهبری و سبک و خصوصیات آن جلسه نهم: نظریه های مطرح در مدیریت، سطوح مختلف در مدیریت سازمان، قوانین حاکم میان مدیران جلسه دهم: مدیریت کالسیک و مدیریت نئو کالسیک): مزایا و معایب( ، مکتب روابط انسانی جلسه یازدهم: فرایند تصمیم گیری و مدل های آن، انواع تصمیمات، تعارض جلسه دوازدهم: سنجش عملکرد سازمان جلسه سیزدهم: مدیریت سازمان هوشمند و چابک ) اجزا و طبقه بندی و منابع سازمانی( جلسه چهاردهم: بهره وری و اثربخشی در سازمان جلسه پانزدهم: سیستم های کاربردی سازمانی و انواع و مقایسه آنها جلسه شانزدهم: سیستم های پردازش تحلیلی برخط، ارزیابی و سنجش عملکرد سازمان |
عنوان | صنعت چاپ و نشر |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ها 14-16 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی0کلاس 313 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | سخنرانی- مشارکت کلاسی و کار گروهی-پرسش و پاسخ -ارائه کنفرانسهای کلاسی |
روش تدریس | سخنرانی- مشارکت کلاسی و کار گروهی-پرسش و پاسخ -ارائه کنفرانسهای کلاسی |
منابع |
آذرنگ - عبدالحسین. آشنایی با چاپ و نشر. تهران سازمان سمت - جزوه ها و متون مربوط به صنعت چاپ |
طرح درس | جلسه اول: تعریف چاپ - تاریخچه چاپ - تاریخچه خط - تاریخ قبل از اختراع خط جلسه دوم: چاپ در عصر کشاورزی - چاپ در عصر قدیم - چاپ در عصر قبل از اختراع ماشین چاپ - ارتباطاات اولیه قبل از اختراع خط و بعد از اختراع خط جلسه سوم: خط و مراحل پیدایش آن- انواع خط جلسه چهارم: نسخه های خطی و ارزش و اعتبار آنها و چاپ قبل از گوتنبرگ جلسه پنجم: ارکان چاپ و نشر : نویسندگان - ناشران - چاپ خانه ها توزیع کنندگان و فروشندگان جلسه ششم: انواع ناشران - ساختار موسسات انتشاراتی - ناشران مهم کشور جلسه هفتم: مراحل و روند های لازم برای انتشار یک کتاب جلسه هشتم: اختراع ماشین چاپ - تحول انتشار بعد از اختراع ماشین چاپ - پیش گامان کار چاپ - ماشین های اولیه چاپ جلسه نهم: انواع حروف چینی : سربی و سنتی و حروف چینی جدید - انواع ماشین های چاپ جلسه دهم: شیوه های مختلف چاپ - برجسته - گود - مسطح - فیلم و زینک و ..... جلسه یازدهم: استفاده کامپیوتر در چاپ - انواع چاپ های دیجیتال و لیزری و سایر چاپ های جدید جلسه دوازدهم: بازدید از یک یا دو چاپخانه جلسه سیزدهم: نشر الکترونیک و مزایا جلسه چهاردهم: صنایع مرتبط با چاپ: صنعت کاغذ و صنعت جوهر و مرکب جلسه پانزدهم: صحافی و صفحه آرایی و انواع صحافی و مراحل صحافی جلسه شانزدهم: جمع بندی مباحث |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با شیوه ها و مفاهیم چاپ و نشر ، انواع ناشران و انواع چاپ و ... |
عنوان | مبانی آرشیو |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه ها 8-10 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی - کلاس 315 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | امتحان پایان ترم- پروژه کلاسی |
روش تدریس | سخنرانی- مشارکت کلاسی و کار گروهی- پرسش و پاسخ- اراثه کنفرانسهای کلاسی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
|
منابع |
دیانی، محمد حسین..۱۳۸۱. مقدمه ای بر آرشیو. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد. فدایی عراقی، غلامرضا.۱۳۹۰. مقدمه ای بر شناخت اسناد ارشیوی. تهران: سمت منابع اطلاعاتی برخط و بروز
|
فایل پیوست اول | مبانی آرشیو.pdf |
طرح درس | جلسه اول: معرفی درس و اهداف آن، منابع درسی، تعیین تکالیف درسی و شیوه ارزیابی ( جلسه دوم: تعریف سند از جنبه های گوناگون: تفاوت ان با مدرک و. جلسه سوم: رابطه بین سند و اوراق اداری جلسه چهارم: تفاوت مدیریت اسناد و مدیریت آرشیو جلسه پنجم: تعاریف مختلف آرشیو- مفاهیم- سیر تحول.. جلسه ششم: مروری بر مفاهیم آرشیو، کتابخانه و موزه- تفاوت ارشیو و کتابخانه و موزه و چایگاه هر یک جلسه هفتم: شیوه های شناسایی و گردآوری اسناد آرشیوی جلسه هشتم:ا رزشیابی اسناد آرشیوی جلسه نهم: حفظ و نگهداری اسناد آرشیوی و مخازن آرشیوی جلسه دهم: مرورو معرفی برخی از اسناد آرشیوی در موزه ها و مراکز اسناد جلسه یازدهم: تنظیم و توصیف و فهرست نویسی منابع آرشیوی جلسه دوازدهم: ادامه تنظیم و توصیف و فهرست نویسی منابع آرشیوی جلسه سیزدهم: مرور و معرفی برخی از اسناد آرشیوی در موزه ها و مراکز اسنادی جلسه چهاردهم: بازدید از یکی از مراکز ارشیوی تبریز جلسه پانزدهم: مرورو معرفی برخی از اسناد آرشیوی در موزه ها و مراکز اسنادی جلسه شانزدهم: جمع بندی مطالب و ارائه گزارش از فعالیت ها و تکالیف محوله |
عنوان | مدیریت مجموعه سازی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ها 16- 18 شنبه ها 10-12 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- کلاس 313 |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | امتحان پایان ترم- پروژه کلاسی |
روش تدریس | سخنرانی- مشارکت و بحث کلاسی- پرسش و پاسخ- ارائه کنفرانس کلاسی |
منابع | محسنی، حمید. (۱۳۹۰). مجموعه سازی و خدمات تحویل مدرک. تهران: کتابدار. سینایی، علی. (۱۳۸۲). مجموعه سازی در کتابخانه ها. تهران: سمت لی، استوارت د. (۱۳۸۳). مجموعه سازی منابع الکترونیکی (راهنمای عملی). ترجمه محمد زره ساز و علیرضا اسفندیاری مقدن. مشهد: کتابخانه رایانه ا |
فایل پیوست اول | مدیریت مجموعه سازی.pdf |
طرح درس | جلسه اول: کلیات درباره نشر و ناشران در ایران و جهان، وضعیت توزیع و فروش کتاب در ایران؛ نمایشگاههای ایران و جهان جلسه دوم: بنیادها و مبانی مجموعه سازی: بیانیه با خط مشی مجموعه سازی؛ محورها، چارچوبها، و اجزای تدوین خط مشی مجموعه سازی؛ ارزشمندی سند خط مشی مجموعه سازی در حفظ انسجام و هدفمندی مجموعه؛ اصول کلی مجموعه سازی جلسه سوم: شناخت و ارزشیابی انواع منابع کتابخانه ای در اشکال چاپی و الکترونیکی؛ معیار های ارزشیابی؛ کتابهای الکترونیکی و مسائل مرتبط با آن ها جلسه چهارم: ادامه شناخت و ارزشیابی انواع منابع کتابخانه ای در اشکال چاپی و الکترونیکی؛ معیار های ارزشیابی؛ کتابهای الکترونیکی و مسائل مرتبط با آن ها جلسه پنجم: آشنایی با وب سایت ها و درگاه های دسترسی آزاد به منابع؛ تاثیر اینترنت و وب بر مجموعه سازی جلسه ششم: آشنایی با انواع ابزار های گزینش کتاب و سایر منابع اطلاعاتی (چاپی، الکترونیکی، وبی) جلسه هفتم: شیوه های تهیه مواد کتابخانه ای فارسی و خارجی در داخل ایران (خرید، اهدا و مبادله)؛ قانون واسپاری کتاب ) جلسه هشتم: شناسایی، ارزیابی و کار با کارگزاران داخلی و خارجی، آشنایی با کنسرسیوم تامین منابع علمی جلسه نهم: کارهای پیش از سفارش، مراحل مختلف سفارش و نگهداری سوابق سفارش و پیگیری- مراحل پس از دریافت جلسه دهم: انواع رویکردهای مجموعه سازی (متمرکز، نیمه متمرکز، غیر متمرکز)؛ تحلیل نقات قوت و ضعف هر رویکرد؛ مجموعه سازی تعاونی و اشتراک در منابع جلسه یازدهم: بودجه و مسائل مالی در ارتباط با مجموعه سازی؛ تحلیل هزینه- سودمندی منابع جلسه دوازدهم: بودجه و مسائل مالی در ارتباط با مجموعه سازی؛ تحلیل هزینه- سودمندی جلسه سیزدهم: وجین منابع: شیوه ها و رویکرد های وجین؛ ملاحظات ویژه در وجین منابع جلسه چهاردهم: ادامه وجین منابع: شیوه ها و رویکرد های وجین؛ ملاحظات ویژه در وجین جلسه پانزدهم: حق مولف و مسائل مرتبط با آن؛ سانسور و مسائل مرتبط با آن جلسه شانزدهم: مروری بر مطالب ارائه شده در مدت زمان تدریس و جمع بندی |
هدف از طرح درس | کسب دانش و مهارت در مبانی و مسائل مرتبط با مجموعه منابع اطلاعاتی کتابخانه ها از طریق شناخت انواع منابع اطلاعاتی، آگاهی از روش ها و معیار های گزینش و فراهم آوری انواع منابع اطلاعاتی، چگونگی کار با ناشران و کارگزاران و حفظ انسجام و پویایی مجموعه منابع |
عنوان | مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان نوسواد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ها 10-12 شنبه ها 8-10 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی - کلاس 315 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | آزمون پایان ترم- پروژه کلاسی |
روش تدریس | سخنرانی- مشارکت کلاسی و کار گروهی-پرسش و پاسخ -ارائه کنفرانسهای کلاسی
|
منابع | منابع: نیک کار، ملیحه ، فرزین ، فرزانه (1380). مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان نوسواد. ویراستار علمی : حمید دلیلی ، ناشر : دانشگاه پیام نور منابع اطلاعاتی آنلاین و وبسایتهای روزآمد، مقالات علمی روزآمد |
فایل پیوست اول | یزرگسالان نوسواد.pdf |
طرح درس | جلسه اول: تعاریف و مفاهیم سوادآموزی جلسه دوم: هدف از آموزش بزرگسالان جلسه سوم: ویژگیهای آموزش بزرگسالان جلسه چهارم: ماهیت آموزش بزرگسالان جلسه پنجم: برنامهریزی برای آموزش بزرگسالان جلسه ششم: آموزش بزرگسالان و تفاوتهای آن با آموزش خردسالان جلسه هفتم: برخی مسائل آموزش بزرگسالان و نحوة آموزش بزرگسالان جلسه هشتم: همکاری بینالمللی در زمینة آموزش بزرگسالان جلسه نهم: شناخت جامعه نوسواد جلسه دهم: نقش کتابخانه ها در فعالیتهای سوادآموزی جلسه یازدهم: خواندنی های نوسوادان و مراکز تولید و نشر آنها جلسه دوازدهم: شیوه های ساده تولید مواد خواندنی برای بزرگسالان نوسواد جلسه سیزدهم: شیوه های جذب بزرگسالان نوسواد به کتابخانه جلسه چهاردهم: گذری بر روند سوادآموزی در ایران جلسه پانزدهم: گذری بر روند سوادآموزی درجهان جلسه شانزدهم: جمع بندی مباحث درسی |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مفاهیم، اهداف و برنامه های سواد آموزی یزرگسالان نوسواد، شناخت نیازهای جامعه نوسوادان، آموزش شیوه های تولید مواد خواندنی برای بزرگسالان نوسواد،آموزش نحوه ارزیابی منابع اطلاعاتی بزرگسالان نوسواد، بررسی نقش کتابخانه ها در آموزش بزرگسالان نوسواد و ... |
عنوان | سیستم اطلاعات مدیریت(مقدماتی) |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه ها 16-14 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی - کلاس 315 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | آزمون پایان ترم- پروژه کلاسی |
روش تدریس | سخنرانی- مشارکت کلاسی و کار گروهی-پرسش و پاسخ -ارائه کنفرانسهای کلاسی |
منابع |
Management Information Systems : Reymon Mcleod 2002 سیستم های اطلاعات مدیریت، تالیف دکتر علی رضاییان ، انتشارات سمت نظریه سیستم ها : چرچمن ، ترجمه : رشید اصلانی / مرکز آموزش مدیریت دولتی )
|
فایل پیوست اول | طرح درس سیستمهای اطلاعات مدیریت-مقدماتی.pdf |
طرح درس | جلسه اول: تعاریف پایه و اولیه جلسه دوم: سیستم و مفاهیم آن جلسه سوم: نقش MIS در سازمان جلسه چهارم: چرخه حیات سیستم جلسه پنجم: نقش تصمیم گیری در مدیریت سازمان جلسه ششم: انواع سیستم های اطلاعاتی مدیریت جلسه هفتم: Knowledge Management یا مدیریت دانش جلسه هشتم: انواع سطوح مدیریت جلسه نهم: انواع سبکهای مدیریت جلسه دهم: E-Commerce یا تجارت الکترونیک جلسه یازدهم: Cloud Computing یا رایانش ابری جلسه دوازدهم: بهره وری و اثربخشی در سازمان جلسه سیزدهم: BI یا هوش تجاری جلسه چهاردهم: اینترنت اشیا جلسه پانزدهم: سازمانهای هوشمند جلسه شانزدهم: جمع بندی مباحث مربوط به سیستمهای اطلاعات مدیریت |
هدف از طرح درس | هدف درس : اشنایی دانشجویان با مفاهیم ، انواع و کاربرد انواع سیسنمهای اطلاعاتی در سازمانها/ اشنایی دانشجویان با انواع سبکهای مدیریت و ویژگیهای سازمانهای هوشمند
|
عنوان | مدیریت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه ها 10-12 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی - کلاس 315 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | آزمون پایان ترم- پروژه کلاسی |
روش تدریس | سخنرانی- مشارکت کلاسی و کار گروهی-پرسش و پاسخ -ارائه کنفرانسهای کلاسی |
منابع |
مدیریت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. رابرت دی استوارت، باربارا بی موران. ترجمۀ دکتر زهیر حیاتی و فاطمه جمشید قهفرخی. کتابدار، 1390.
|
فایل پیوست اول | طرح درس مدیریت کتابخانه_ها و (3).doc |
طرح درس | جلسه اول : تبیین مفاهیم مدیریت و سازمان جلسه دوم: ویژگی های حرفه و ملزومات حرفه ای شدن مدیریت جلسه سوم: وظایف مدیریت: برنامه ریزی، سازماندهی ، هدایت، کنترل جلسه چهارم: وظایف مدیریت: هماهنگی ، ارتباطات جلسه پنجم: مدیریت نیروی انسانی جلسه ششم: مکتب مدیریت کالسیک و نئوکالسیک جلسه هفتم: مکاتب نوین مدیریت جلسه هشتم: بهره وری و اثربخشی در سازمان جلسه نهم: مدیریت مشارکتی جلسه دهم: نظریه نیازهای انسانی جلسه یازدهم: نظریه x و y جلسه دوازدهم: : نظریه نقشهای مدیربنی جلسه سیزدهم: نظریه عوامل بهداشت روانی و انگیزاننده ها جلسه چهاردهم: نظریه تقویت اصالح رفتار جلسه پانزدهم: نظریه انتظار و نظریه برابری جلسه شانزدهم: جمع بندی مباحث مدیریت در کتابخانه ها |
هدف از طرح درس | هدف : آشنایی دانشجویان با مفاهیم و تعاریف مدیریت و رهبری کتابخانه ها و مراکز اطالعرسانی و ایجاد مهارتهای الزم برای مدیریت و سرپرستی کتابخانه ها و مراکز اطالعرسانی |
عنوان | اطلاعات و دانش برای توسعه |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ها 14-16 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی - کلاس 315 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | آزمون پایان ترم- پروژه کلاسی |
روش تدریس | سخنرانی- مشارکت کلاسی و کار گروهی-پرسش و پاسخ -ارائه کنفرانسهای کلاسی |
منابع | داورپناه، محمدرضا؛ آرمیده، معصومه (1391) . اطلاعات و جامعه . ویرایش دوم. تهران: چاپار و دبیزش. زاهدی، شمس السادات (1393). توسعه پایدار. تهران: سمت. قلیچ لی، بهروز (1393). مدیریت دانش: فرآیند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کار ها. تهران : سمت. . مقالات مرتبط روزآمد |
فایل پیوست اول | سرفصلهای درس اطلاعات و دانش برای توسعه.pdf |
طرح درس |
جلسه اول: آشنا کردن دانشجویان با اهداف درس، سرفصل ها، شیوه ارزشیابی و منابع جلسه دوم: داده، اطلاعات و دانش جلسه سوم: جامعه اطلاعاتی جلسه چهارم: غنا و فقر اطلاعاتی جلسه پنجم: زیر ساخت فناوری اطلاعات در کشورهای در حال توسعه جلسه ششم: جوامع دانشی اقتصاد مبتنی بر دانش ، اقتصاد دانش بنیان جلسه هفتم: مدیریت دانش جلسه هشتم: توسعه و انواع آن جلسه نهم: توسعه پایدار جلسه دهم : توسعه نقش اطلاعات و دانش در هر یک از ابعاد توسعه جلسه یازدهم: جریان آزاد اطلاعات جلسه دوازدهم: نقش کتابخانه ها در توسعه جلسه سیزدهم: توسعه انسانی و شاخصهای آن جلسه چهاردهم: نقش فناوری اطلاعات در توسعه جلسه پانزدهم: توسعه فرهنگی پایدار جلسه شانزدهم: جمع بندی مطالب و پرسش و پاسخ |
هدف از طرح درس | اهداف درس: کسب دانش در زمینه نقش و جایگاه نظری و عملی اطلاعات و دانش در توسعه همه جانبه و پایدار کشور |
عنوان | اموزش سواد اطلاعاتی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه ها 8-10 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی - کلاس 315 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | آزمون پایان ترم- پروژه کلاسی |
روش تدریس | سخنرانی- مشارکت کلاسی و کار گروهی-پرسش و پاسخ -ارائه کنفرانسهای کلاسی |
منابع | منابع: آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روشها و برنامه ها، مهری پریرخ، تهران: نشرکتابدار ، 1394 مبانی و روش های آموزش سواد اطلاعاتی، زهره میرحسینی و احمد شعبانی. تهران: سمت، .1393 |
فایل پیوست اول | سرفصلهای درس آموزش سواد اطلاعاتی.pdf |
طرح درس | جلسه اول: مبانی سواد اطلاعاتی جلسه دوم: تاریخچه و تعریف سواد اطلاعاتی جلسه سوم: نقش سواد اطلاعاتی در اجتماع و آموزش جلسه چهارم: نقش کتابخانه ها در توسعه سواد اطلاعاتی جلسه پنجم: استانداردهای سواد اطلاعاتی ۰ جلسه ششم: سواد اطلاعاتی در ایران جلسه هفتم: کاربرد سواد اطلاعاتی جلسه هشتم: مهارتها و رفتار اطلاعی یابی جلسه نهم: شیوه های ارزیابی منابع اطلاعاتی جلسه دهم: سازمان ها و مراکز بین المللی سواد اطلاعاتی جلسه یازدهم: برنامه ریزی برای آموزش سواد اطلاعاتی جلسه دوازدهم: سواد اطلاعاتی و فناوری اطلاعات جلسه سیزدهم: ضرورت آموزش سواد اطلاعاتی به کتابداران جلسه چهاردهم: معرفی برخی از سایتهای مهم در مورد سواد اطلاعاتی جلسه پانزدهم: سواد اطلاعاتی در اینترنت جلسه شانزدهم: جمع بندی مباحث مربوط به آموزش سواد اطلاعاتی |
هدف از طرح درس | هدف از ارائه درس آموزش سواد اطلاعاتی، آشنایی دانشجویان با مفهوم و استانداردهای سواد اطلاعاتی و ارزش و اهمیت آن در جستجوی اطلاعات می باشد. |
عنوان | مبانی علم اطلاعات و دانش شناسی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دوشنبه ها 10-12 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | آزمون پایان ترم- پروژه کلاسی |
روش تدریس | سخنرانی- مشارکت کلاسی و کار گروهی-پرسش و پاسخ -ارائه کنفرانسهای کلاسی |