برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان ریاضیات گسسته
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه 16-14(هفته زوج) و چهارشنبه 12-10
مکان برگزاری دانشکده برق و کامپیوتر
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

علاقه-توجه-تمرکز-تمرین

نحوه ارزیابی

حل تمرین: 4 نمره

میان ترم: 6

پایان ترم: 10

روش تدریس

1- ده دقیقه اول جلسه: مرور مطالب جلسه قبل با پرسش از دانشجویان و رفع اشکالات آنها

2- مقدمه چینی برای ادامه درس (پنج دقیقه)

3- ارائه مطالب جدید با ارائه مثال های متنوع (60 دقیقه)

4- حل مسئله با مشارکت دانشجویان(15 دقیقه)

زمان بندی و نحوه ارائه درس

هفته‌های اول و دوم و سوم: منطق ریاضی(منطق گزاره‌ای، منطق مرتبه او، جبربول، اصل استقرای ریاضی، تعاریف استقرایی، ساختار استقرایی)

هفته چهارم و پنجم: شمارش(اصول شمارش، اصل شمول و طرد، توابع مولد)

هفته ششم و هفتم و هشتم: رابطه‌ها (رابطه‌ هم‌ارزی و انواع مثال از جمله حساب پیمانه‌ای در اعداد صحیح،  رابطه ترتیبی جزئی، نمودار هاسه و ماتریس‌های متناظر 0-1)

هفته نهم تا دوازدهم: رابطه‌های بازگشتی(روش‌های حل معادلات بازگشتی خطی همگن و ناهمگن و مسائل مرتبط با آنها)

هفته سزدهم تا پانزدهم: گراف(گراف‌های سودار و بی‌سو و تعاریف مربوطه، مدارهای اویلری و قضایای مربوطه، دورهای همیلتونی، گراف‌های مسطح، رنگ‌آمیزی گراف‌ها و درختها)

هفته شانزدهم: تمرین و رفع اشکال

منابع

1- ریاضیات گسسته و ترکیبیاتی، گریمالدی

2-نخستین درس در ریاضیات گسسته، ایان اندرسون

3- Discrete Mathematics and Its Applications< Kenneth H. Rosen.

4- Discrete Mathematics, James A. Hein, Jones and Bartlett Publishers, 2003.

فایل پیوست اول نخستین-درس-در-ریاضیات-گسسته-ایان-اندرسن-مرتضی-اسماعیلی.pdf
فایل پیوست دوم rosen_.pdf
فایل پیوست سوم Anderson I. A First Course in Discrete Mathematics(Springer, 2001)(T)(200s)_CsDi_.rar
طرح درس

سرفصل مطالب:

1-منطق ریاضی(منطق گزاره‌ای، منطق مرتبه او، جبربول)

2- استقرای ریاضی(اصل استقرای ریاضی، تعاریف استقرایی، ساختار استقرایی)

3-شمارش(اصول شمارش، اصل شمول و طرد، توابع مولد)

4-ساختار اعداد صحیح(بخش‌پذیری، حساب پیمانه‌ای و ...)

5-رابطه‌ها (رابطه‌های هم‌ارزی و ترتیبی جزئی، نمودار هاسه و ماتریس‌های متناظر 0-1)

6-رابطه‌های بازگشتی(روش‌های حل معادلات بازگشتی خطی همگن و ناهمگن و مسائل مرتبط با آنها)

7-گراف(گراف‌های سودار و بی‌سو و تعاریف مربوطه، مدارهای اویلری و قضایای مربوطه، دورهای همیلتونی، گراف‌های مسطح، رنگآمیزی گراف‌ها و درختها)

هدف از طرح درس

1) آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم منطق ریاضی، نظریه مجموعه ها، نظریه گراف، اصول شمارش و ترکیبیات و تعاریف بازگشتی

2) ایجاد مهارت استدلال و تقویت توانایی حل مسائل سایر دروس علوم و مهندسی کامپیوتر 

عنوان ریاضی عمومی ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه و یکشنبه 18-16
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی (دانشکده ریاضی کلاس 107)
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

ریاضی عمومی1

نحوه ارزیابی

حل تمرین: 4 نمره

میان ترم: 6

پایان ترم: 10

روش تدریس

1-مرور مطالب جلسه قبل و  رفع اشکال دانشجویان

2- ارائه مطالب جدید با ارائه مثال های متنوع 

3- حل مسئله با مشارکت دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

هفته اول: بردارها و معادلات خط و صفحه در صفحه و  فضای اقلیدسی شامل

مروری بر بردارها و اعمال روی آنها، ضرب داخلی و خارجی، معادله خط و صفحه در فضا،

هفته دوم و سوم: توابع برداری و حساب دیفرانسیل و انتگرال آن، بردارهای سرعت و شتاب و یکه های مماس و قائم B,N,T، مفهوم انحناء و تاب و فرمولهای آنها 

هفته چهارم: توابع  چندمتغیره و حد و پیوستگی آنها

هفته پنجم و ششم: مشتقات جزئی، قائده زنجیری برای مشتق جزئی، قضیه فوبینی، مشتق ضمنی و مشتق مقید، دیفرانسایل کامل، گرادیان و مشتق جهتی، صفحه مماس و خط قائم بر سطح

هفته هفتم و هشتم: کاربردهای مشتقات جزئی شامل اکسترمم های موضعی و مقید و روش ضرایب لاگرانژ.

-انتگرالهای دوگانه و سه‌گانه و کاربرد آنها در مساائل مهندسی و فیزیکی،

هفته نهم و دهم: انتگرالهای دوگانه شامل تعریف انتگرال دوگانه و محاسبه مساحت و حجم، خواص انتگرال دوگانه، قضیه فوبینی و مثال از جابجایی کران های انتگرال، مفهوم و شرایط تعویض متغیر در انتگرال دوگانه،

هفته یازدهم و دوازدهم: تعریف انتگرالهای سه گانه، خواص و روش های محاسبه آن، محاسبه حجم ناحیه‌ها با انتگرال سه‌گانه، تغییر متغیر در انتگرال سه‌گانه، دستگاههای مختصات استوانهای و کروی و انتگرالگیری در این مختصات، گشتاور و مرکز جرم

هفته سیزدهم و چهاردهم: میدان‌های برداری، انتگرال خطی، انتگرای روی سطح، کار و گردش و شار.

هفته پازدهم: قضایای گرین و دیورژانس.

هفته شانزدهم: تمرین و رفع اشکالات باقیمانده.

 

منابع
  1. حساب دیفرانسیل و انتگرال نوشته جورج توماس و راس فینی
  2. حساب دیفرانسیل و انتگرال نوشته جیمز استوارت
  3. Calculus, A Complete Course, Robert A. Adams
طرح درس

سرفصل مطالب:

 

هدف از طرح درس

آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم و مطالب حساب دیفرانسیل و انتگرال و کاربرد آنها در مسائل فیزیکی و مهندسی

عنوان مبانی علوم ریاضی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه و سه‌شنبه 16-14
مکان برگزاری دانشکده ریاضی
تعداد واحد ۴
پیش نیاز درس

مبانی ریاضی مقدماتی

نحوه ارزیابی

حل تمرین: 4 نمره

میان‌ترم: 6 نمره

پایان‌ترم: 10 نمره

روش تدریس

مسئله محور

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- پنج دقیقه اول جلسه: مرور مطالب جلسه قبل با پرسش از دانشجویان

2- مقدمه چینی برای ادامه درس (پنج دقیقه)

3- ارائه مطالب جدید با ارائه مثال های متنوع (60 دقیقه)

4- حل مسئله با مشارکت دانشجویان(20 دقیقه)

منابع

1- نظریه مجموعه‌ها و کاربردهای آن، لین و لین، ترجمه عمید رسولیان، مرکز نشر دانشگاهی

2- مبانی ریاضیات، استیوارت، ترجمه محمدمهدی ابراهیمی، مرکز نشر دانشگاهی

طرح درس

سرفصل مطالب:

تعمیم اجتماع و اشتراک، زوج مرتب، حاصل ضرب دکارتی مجموعه‌ها، تعمیم حاصل ضرب مجموعه‌ها؛ رابطه و تابع، رابطه هم‌ارزی، افراز یک مجموعه، تابع، تصاویر مستقیم و تصاویر معکوس یک مجموعه، توابع یک به یک و پوشا، ترکیب توابع، تابع معکوس، تحدید و توسیع توابع؛
هم عددی، مجموعه‌های متناهی، مجموعه‌های نامتناهی، مجموعه‌های شمارا و خواص آنها، مجموعه‌های ناشمارا، اعداد اصای و حسااب اعداد اصلی؛ اصل انتخاب و لم زورن

هدف از طرح درس

دانشجویان پس از گذراندن این درس مهارتهای بیشتری در درست نوشتن و درست خواندن متن‌های ریاضی، درست اثبات کردن متن‌های اثباتی، تفکر منطقی را بدست آورده و با مفاهیم بنیادی ریاضیات آشنا شده و برای گذراندن بیشتر درسهای ریاضی که این درس پیشنیاز آنهاست آماده می‌شوند.

عنوان مبانی منطق و نظریه مجموعه‌ها
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه16-14(فرد)چهرشنبه 10-8
مکان برگزاری دانشکده ریاضی، ساختمان 11
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

مبانی علوم ریاضی

نحوه ارزیابی

حل تمرین(4 نمره)

میان‌ترم(6 نمره)

پایان‌ترم(10 نمره)

روش تدریس

1- ده دقیقه اول جلسه: مرور مطالب جلسه قبل با پرسش از دانشجویان و رفع اشکال

2- مقدمه چینی برای ادامه درس (پنج دقیقه)

3- ارائه مطالب جدید با ارائه مثال های متنوع (65 دقیقه)

4- حل مسئله با مشارکت دانشجویان(10 دقیقه)

منابع

.Logic for computer scientiests, Uwe Schoning, Springer, 2008 -

Discrete Mathematics, James A. Hein, Jones and Bartlett Publishers, 2003 - 

فایل پیوست اول Logic for Computer Scientists-Uwe Schoning (2008).pdf
طرح درس

1) منطق گزاره‌ای شامل ...

2) منطق مرتبه اول شامل ...

هدف از طرح درس

1) آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم و روش‌های استنتاج در منطق ریاضی،آشنایی با نظریه مجموعه های مقدماتی، 

2) ایجاد مهارت استدلال و تقویت توانایی حل مسائل سایر دروس علوم  کامپیوتر 

عنوان ریاضی عمومی ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری داشکده فنی
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

ندارد

روش تدریس

مسئله محور تعاملی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

1- پنج دقیقه اول جلسه: مرور مطالب جلسه قبل با پرسش از دانشجویان

2- مقدمه چینی برای ادامه درس (پنج دقیقه)

3- ارائه مطالب جدید با ارائه مثال های متنوع (60 دقیقه)

4- حل مسئله با مشارکت دانشجویان(20 دقیقه)

منابع

  1. حساب دیفرانسیل و انتگرال نوشته جورج توماس و راس فینی
  2. حساب دیفرانسیل و انتگرال نوشته جیمز استوارت
  3. Calculus, A Complete Course, Robert A. Adams
فایل پیوست اول طرح درس ریاضی 1 سه واحدی.pdf
طرح درس

سرفصل

هفته

مختصات دکارتی و قطبی، معرفی اعداد مختلط و عملیات پایه در فضای اعداد مختلط

اول و دوم

نمایش قطبی اعداد مختلط، مفهوم تابع، جبر توابع

سوم

حد و قضایای مربوطه، پیوستگی

چهارم و پنجم

مشتق و دستور های مشتق گیری، تابع معکوس و مشتق آن

پنجم

مشتق توابع پایه، قضیه رل، قضیه مقدارمیانگین،

ششم

کاربردهای  فیزیکی و هندسی مشتق

هفتم

منحنی ها در مختصات قطبی، کاربرد مشتق در تقریب ریشه معادلات

هشتم

تعریف انتگرال توابع پیوسته و قطعه ای پیوسته، قضایای اساسی حساب دیفرانسیل و انتگرال

نهم و دهم

معرفی توابع اولیه و روش های تحلیلی محاسبه انتگرال

یازدهم

معرفی کاربردهای هندسی و فیزیکی انتگرال مانند محاسبه طول منحنی، مساحت، حجم، گشتاور، مرکز ثقل و...

دوازدهم و سیزدهم

لگاریتم، تابع نمایی و مشتق آنها

چهاردهم

معرفی مفاهیم دنباله و سری و بیان قضایای مربوطه، آموزش روش محاسبه سری

پانزدهم

معرفی بسط های تیلور و مک لورن، بیان بسط تیلور توابع  پرکاربرد

شانزدهم

عنوان مبانی ترکیب
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری ساختمان 11 کلاس A
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

مبانی ریاضی

نحوه ارزیابی

20% حل تمرین

30% میان‌ترم

50% پایان‌ترم

روش تدریس

تعاملی(پرسش و پاسخ طلبی، ارائه مثال، و حل مسئله)

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مرور مطالب قبلی با پرسش و پاسخ طلبی (10 دقیقه)

ارائه مطالب جدید با ارائه مثال (60 دقیقه)

حل تمرین با مشارکت دانشجویان(20 دقیقه)

منابع

1- ریاضیات گسسته و ترکیبیاتی، گریمالدی

2-نخستین درس در ریاضیات گسسته، ایان اندرسون

3- Discrete Mathematics and Its Applications< Kenneth H. Rosen.

فایل پیوست سوم rosen_.pdf
طرح درس

مقدمه: مطالب مقدماتی مانند مجموعه ها، توابع، الگوریتم و منطق گزاره ها و جبر بول


شمارش: مفاهیم اصلی ، اصل لانه کبوتری، تبدیل ها و ترکیب ها، اصل شمول و عدم شمول، روابط بازگشتی، توابع مولد.
روابط و انواع آنها: روابط و نمایش آنها، روابط هم ارزی و افرازها، روابط ترتیب جزئی و ترتیب کامل، بستار یک رابطه
ماتری س ها: ماتری س ها از دیدگاه ترکیبیاتی، برخی خواص مهم ماتری س های صفر و یک
گرا ف ها و مد ل های مبتنی بر آنها: معرفی مفهوم گراف با تأکید بر کاربردهای آن در مدل سازی، آشنایی با مفاهیم اصلی نظریه گراف نظیر دور، مسیر، درجه، دنباله درج ه یی، انواع اصلی گراف نظیر گرا ف های کامل، درخت ها، گراف های دوبخشی، گرا ف های اویلری وهامیلتونی و گراف های جهت دار و تورنمنت ها، تطابق های کامل و ماکسیمم (طرح الگوریتم و کاربردها)، رنگ آمیزی گراف ها و چندجمله ای رنگی، مربع های لاتین،

طر ح ها و هندسه های متناهی: آشنایی با تعریف و مفاهیم اصلی با تأکید بر ارتباط این مفاهیم (با ارائه مثال)  با مفاهیم قبلی طرح شده در این درس، نظیر گرا ف ها .
 

هدف از طرح درس

آشنایی با مفاهیم اساسی ترکیبیات مانند : شمارش ، توابع مولد، روابط و انواع آنها، ماتریسها از دیدگاه ترکیبیاتی،گرافها و رنگبندی