برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | ریاضیات گسسته |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه 16-14(هفته زوج) و چهارشنبه 12-10 |
مکان برگزاری | دانشکده برق و کامپیوتر |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | علاقه-توجه-تمرکز-تمرین |
نحوه ارزیابی | حل تمرین: 4 نمره میان ترم: 6 پایان ترم: 10 |
روش تدریس | 1- ده دقیقه اول جلسه: مرور مطالب جلسه قبل با پرسش از دانشجویان و رفع اشکالات آنها 2- مقدمه چینی برای ادامه درس (پنج دقیقه) 3- ارائه مطالب جدید با ارائه مثال های متنوع (60 دقیقه) 4- حل مسئله با مشارکت دانشجویان(15 دقیقه) |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | هفتههای اول و دوم و سوم: منطق ریاضی(منطق گزارهای، منطق مرتبه او، جبربول، اصل استقرای ریاضی، تعاریف استقرایی، ساختار استقرایی) هفته چهارم و پنجم: شمارش(اصول شمارش، اصل شمول و طرد، توابع مولد) هفته ششم و هفتم و هشتم: رابطهها (رابطه همارزی و انواع مثال از جمله حساب پیمانهای در اعداد صحیح، رابطه ترتیبی جزئی، نمودار هاسه و ماتریسهای متناظر 0-1) هفته نهم تا دوازدهم: رابطههای بازگشتی(روشهای حل معادلات بازگشتی خطی همگن و ناهمگن و مسائل مرتبط با آنها) هفته سزدهم تا پانزدهم: گراف(گرافهای سودار و بیسو و تعاریف مربوطه، مدارهای اویلری و قضایای مربوطه، دورهای همیلتونی، گرافهای مسطح، رنگآمیزی گرافها و درختها) هفته شانزدهم: تمرین و رفع اشکال |
منابع | 1- ریاضیات گسسته و ترکیبیاتی، گریمالدی 2-نخستین درس در ریاضیات گسسته، ایان اندرسون 3- Discrete Mathematics and Its Applications< Kenneth H. Rosen. 4- Discrete Mathematics, James A. Hein, Jones and Bartlett Publishers, 2003. |
فایل پیوست اول | نخستین-درس-در-ریاضیات-گسسته-ایان-اندرسن-مرتضی-اسماعیلی.pdf |
فایل پیوست دوم | rosen_.pdf |
فایل پیوست سوم | Anderson I. A First Course in Discrete Mathematics(Springer, 2001)(T)(200s)_CsDi_.rar |
طرح درس | سرفصل مطالب: 1-منطق ریاضی(منطق گزارهای، منطق مرتبه او، جبربول) 2- استقرای ریاضی(اصل استقرای ریاضی، تعاریف استقرایی، ساختار استقرایی) 3-شمارش(اصول شمارش، اصل شمول و طرد، توابع مولد) 4-ساختار اعداد صحیح(بخشپذیری، حساب پیمانهای و ...) 5-رابطهها (رابطههای همارزی و ترتیبی جزئی، نمودار هاسه و ماتریسهای متناظر 0-1) 6-رابطههای بازگشتی(روشهای حل معادلات بازگشتی خطی همگن و ناهمگن و مسائل مرتبط با آنها) 7-گراف(گرافهای سودار و بیسو و تعاریف مربوطه، مدارهای اویلری و قضایای مربوطه، دورهای همیلتونی، گرافهای مسطح، رنگآمیزی گرافها و درختها) |
هدف از طرح درس | 1) آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم منطق ریاضی، نظریه مجموعه ها، نظریه گراف، اصول شمارش و ترکیبیات و تعاریف بازگشتی 2) ایجاد مهارت استدلال و تقویت توانایی حل مسائل سایر دروس علوم و مهندسی کامپیوتر |
عنوان | ریاضی عمومی ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه و یکشنبه 18-16 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی (دانشکده ریاضی کلاس 107) |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | ریاضی عمومی1 |
نحوه ارزیابی | حل تمرین: 4 نمره میان ترم: 6 پایان ترم: 10 |
روش تدریس | 1-مرور مطالب جلسه قبل و رفع اشکال دانشجویان 2- ارائه مطالب جدید با ارائه مثال های متنوع 3- حل مسئله با مشارکت دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | هفته اول: بردارها و معادلات خط و صفحه در صفحه و فضای اقلیدسی شامل مروری بر بردارها و اعمال روی آنها، ضرب داخلی و خارجی، معادله خط و صفحه در فضا، هفته دوم و سوم: توابع برداری و حساب دیفرانسیل و انتگرال آن، بردارهای سرعت و شتاب و یکه های مماس و قائم B,N,T، مفهوم انحناء و تاب و فرمولهای آنها هفته چهارم: توابع چندمتغیره و حد و پیوستگی آنها هفته پنجم و ششم: مشتقات جزئی، قائده زنجیری برای مشتق جزئی، قضیه فوبینی، مشتق ضمنی و مشتق مقید، دیفرانسایل کامل، گرادیان و مشتق جهتی، صفحه مماس و خط قائم بر سطح هفته هفتم و هشتم: کاربردهای مشتقات جزئی شامل اکسترمم های موضعی و مقید و روش ضرایب لاگرانژ. -انتگرالهای دوگانه و سهگانه و کاربرد آنها در مساائل مهندسی و فیزیکی، هفته نهم و دهم: انتگرالهای دوگانه شامل تعریف انتگرال دوگانه و محاسبه مساحت و حجم، خواص انتگرال دوگانه، قضیه فوبینی و مثال از جابجایی کران های انتگرال، مفهوم و شرایط تعویض متغیر در انتگرال دوگانه، هفته یازدهم و دوازدهم: تعریف انتگرالهای سه گانه، خواص و روش های محاسبه آن، محاسبه حجم ناحیهها با انتگرال سهگانه، تغییر متغیر در انتگرال سهگانه، دستگاههای مختصات استوانهای و کروی و انتگرالگیری در این مختصات، گشتاور و مرکز جرم هفته سیزدهم و چهاردهم: میدانهای برداری، انتگرال خطی، انتگرای روی سطح، کار و گردش و شار. هفته پازدهم: قضایای گرین و دیورژانس. هفته شانزدهم: تمرین و رفع اشکالات باقیمانده.
|
منابع |
|
طرح درس | سرفصل مطالب:
|
هدف از طرح درس | آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم و مطالب حساب دیفرانسیل و انتگرال و کاربرد آنها در مسائل فیزیکی و مهندسی |
عنوان | مبانی علوم ریاضی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه و سهشنبه 16-14 |
مکان برگزاری | دانشکده ریاضی |
تعداد واحد | ۴ |
پیش نیاز درس | مبانی ریاضی مقدماتی |
نحوه ارزیابی | حل تمرین: 4 نمره میانترم: 6 نمره پایانترم: 10 نمره |
روش تدریس | مسئله محور |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - پنج دقیقه اول جلسه: مرور مطالب جلسه قبل با پرسش از دانشجویان 2- مقدمه چینی برای ادامه درس (پنج دقیقه) 3- ارائه مطالب جدید با ارائه مثال های متنوع (60 دقیقه) 4- حل مسئله با مشارکت دانشجویان(20 دقیقه) |
منابع | 1- نظریه مجموعهها و کاربردهای آن، لین و لین، ترجمه عمید رسولیان، مرکز نشر دانشگاهی 2- مبانی ریاضیات، استیوارت، ترجمه محمدمهدی ابراهیمی، مرکز نشر دانشگاهی |
طرح درس | سرفصل مطالب: تعمیم اجتماع و اشتراک، زوج مرتب، حاصل ضرب دکارتی مجموعهها، تعمیم حاصل ضرب مجموعهها؛ رابطه و تابع، رابطه همارزی، افراز یک مجموعه، تابع، تصاویر مستقیم و تصاویر معکوس یک مجموعه، توابع یک به یک و پوشا، ترکیب توابع، تابع معکوس، تحدید و توسیع توابع؛ |
هدف از طرح درس | دانشجویان پس از گذراندن این درس مهارتهای بیشتری در درست نوشتن و درست خواندن متنهای ریاضی، درست اثبات کردن متنهای اثباتی، تفکر منطقی را بدست آورده و با مفاهیم بنیادی ریاضیات آشنا شده و برای گذراندن بیشتر درسهای ریاضی که این درس پیشنیاز آنهاست آماده میشوند. |
عنوان | مبانی منطق و نظریه مجموعهها |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه16-14(فرد)چهرشنبه 10-8 |
مکان برگزاری | دانشکده ریاضی، ساختمان 11 |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | مبانی علوم ریاضی |
نحوه ارزیابی | حل تمرین(4 نمره) میانترم(6 نمره) پایانترم(10 نمره) |
روش تدریس | 1- ده دقیقه اول جلسه: مرور مطالب جلسه قبل با پرسش از دانشجویان و رفع اشکال 2- مقدمه چینی برای ادامه درس (پنج دقیقه) 3- ارائه مطالب جدید با ارائه مثال های متنوع (65 دقیقه) 4- حل مسئله با مشارکت دانشجویان(10 دقیقه) |
منابع | .Logic for computer scientiests, Uwe Schoning, Springer, 2008 - Discrete Mathematics, James A. Hein, Jones and Bartlett Publishers, 2003 - |
فایل پیوست اول | Logic for Computer Scientists-Uwe Schoning (2008).pdf |
طرح درس | 1) منطق گزارهای شامل ... 2) منطق مرتبه اول شامل ... |
هدف از طرح درس | 1) آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم و روشهای استنتاج در منطق ریاضی،آشنایی با نظریه مجموعه های مقدماتی، 2) ایجاد مهارت استدلال و تقویت توانایی حل مسائل سایر دروس علوم کامپیوتر |
عنوان | ریاضی عمومی ۱ | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||
مکان برگزاری | داشکده فنی | ||||||||||||||||||||||||||||||||
تعداد واحد | ۳ | ||||||||||||||||||||||||||||||||
پیش نیاز درس | ندارد | ||||||||||||||||||||||||||||||||
روش تدریس | مسئله محور تعاملی | ||||||||||||||||||||||||||||||||
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 1- پنج دقیقه اول جلسه: مرور مطالب جلسه قبل با پرسش از دانشجویان 2- مقدمه چینی برای ادامه درس (پنج دقیقه) 3- ارائه مطالب جدید با ارائه مثال های متنوع (60 دقیقه) 4- حل مسئله با مشارکت دانشجویان(20 دقیقه) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
فایل پیوست اول | طرح درس ریاضی 1 سه واحدی.pdf | ||||||||||||||||||||||||||||||||
طرح درس |
|
عنوان | مبانی ترکیب |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | ساختمان 11 کلاس A |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | مبانی ریاضی |
نحوه ارزیابی | 20% حل تمرین 30% میانترم 50% پایانترم |
روش تدریس | تعاملی(پرسش و پاسخ طلبی، ارائه مثال، و حل مسئله) |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | مرور مطالب قبلی با پرسش و پاسخ طلبی (10 دقیقه) ارائه مطالب جدید با ارائه مثال (60 دقیقه) حل تمرین با مشارکت دانشجویان(20 دقیقه) |
منابع | 1- ریاضیات گسسته و ترکیبیاتی، گریمالدی 2-نخستین درس در ریاضیات گسسته، ایان اندرسون 3- Discrete Mathematics and Its Applications< Kenneth H. Rosen. |
فایل پیوست سوم | rosen_.pdf |
طرح درس | مقدمه: مطالب مقدماتی مانند مجموعه ها، توابع، الگوریتم و منطق گزاره ها و جبر بول
طر ح ها و هندسه های متناهی: آشنایی با تعریف و مفاهیم اصلی با تأکید بر ارتباط این مفاهیم (با ارائه مثال) با مفاهیم قبلی طرح شده در این درس، نظیر گرا ف ها . |
هدف از طرح درس | آشنایی با مفاهیم اساسی ترکیبیات مانند : شمارش ، توابع مولد، روابط و انواع آنها، ماتریسها از دیدگاه ترکیبیاتی،گرافها و رنگبندی |