برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | رویانزایی و رویان شناسی در گیاهان |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
زمان برگزاری | سه شنبه 10-12 |
مکان برگزاری | گروه علوم گیاهی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | آزمون تشریحی |
روش تدریس | استفاده از پاورپوینت، فایل الکترونیک منابع، کتاب |
منابع | 1.Batygina T.B. 2002. Embryology of Flowering Plants: Terminology and Concepts, Vol. 1: Generative Organs of Flower. 2.Batygina T.B. 2005. Embryology of Flowering Plants: Terminology and Concepts, Vol. 2: The Seed. 3. Batygina T.B. 2009. Embryology of Flowering Plants Terminology and Concepts Volume 3: Reproductive Systems. 4.Bewley JD, Bradford KJ, Hilhorst HWM, Nonogaki H. 2013. Seeds: Physiology of Development, Germination and Dormancy, 3rd Edition, Springer Science & Business Media, LLC. 5.Evert R.F., and Eichhorn, S.E. 2013. Raven Biology of Plants, 8th ed. W.H. Freeman & Co. 6.Franklin-Tong V.E. 2008. Self-Incompatibility in plants: Evolution, diversity, and mechanisms, Springer-Verlag Berlin Heidelberg 7. Glover B. J. 2007. Understanding Flowers and Flowering: An integrated approach, Oxford University Press. 8.Jones R., Ougham H, Thomas H and Waaland S. 2013. The molecular life of plants, John Wiley & Sons, Ltd. 9.Lersten NR. 2004. Flowering plant embryology with emphasis on economic species, Blackwell Publishing. 10.Ostergaard L. 2010. Fruit Development and Seed Dispersal (Annual plant reviews volume 38), Blackwell Publishing Ltd. 11.Jones R., Ougham H, Thomas H and Waaland S. 2013. The molecular life of plants, John Wiley & Sons, Ltd.
|
طرح درس | جلسه اول: ساختار و عملکرد اندامهای گل فاکتورهای ژنتیکی و هورمونی کنترل کننده آنها جلسه چهارم: لقاح مضاعف تاریخچه ی کشف پدیده باروی (لقاح) مضاعف بررسی نمایش ساختاری هسته های جنسی نمونه های مدل برای مطالعه ی گرده افشانی و لقاح مرحله پیش زامی (پروگامی لقاح مضاعف مجرای انتقال دهنده راهنما در مادگی تشکیل و رشد لوله ی گرده واحد زایای نر پروگامی، بنو (شالازوگامی) جلسه پنجم: انواع تیپهای لقاح مضاعف و چرخه سلولی فرضیه میتوزی هم زامی سین گامی لقاح سه تایی انتقال سیتوپلاسمی طی لقاح سازوکارهایهای لقاح سیتوشیمی لقاح نیم زامی همی گامی گرده افشانی و لقاح در گندمیان جلسه ششم: اندوسپرم و پریسپرم انواع نمو اندوسپرم تمایز سلولی در فرابر و اندوسپرم دانه های در حال تمو ذرت تکامل فرگشت رویان زایی در جلسه هفتم: گیاهان دانه دار و خاستگاه نموی و تاریخچه ی اولیه آندوسپرم پریسپرم جلسه هشتم: رویان رویان زایی مراحل نموی رویان و ساختار آن تخم پیش رویان سوسپانسور آویز یا بنداله) نشان ویژگی های فراساختاری و عمکرد آویز روپوست (ایپدرم ،رویان هیپوفیز اپی فیز، ریشه چه محور روی لیه لیه و تنوع در نمو دستگاه لبه ای اصول رده بندی بوم شناختی (اکولوژیکی) ،رویان رویانهای کاهش یافته و تمایز نیافته احتمال رده بندی گیاهان گلدار مطابق حضور کلروفیل در رویان خاستگاه رویان تکلیه ای یک عقیده (مفهوم) جدید جلسه نهم: انواع رویان زایی اصول رده بندی انواع رویان جلسه دهم: جنبه های فراساختاری و بافت شناختی رویان زایی جنبه های فیزیولوژیکی بیوشیمیایی و ژنتیکی رویان زایی خودکاری رویان قطبیت و رویان زایی انالیز ژنتیکی و مولکولی رویان زایی جلسه یازدهم: شبه رویان زایی چند ریختی پلی مورفیسم رویانهای جنسی و بدنی (سوماتیک) به عنوان ظهور یا نشانه ی مشابهت نموی آنها تحت شرایط طبیعی و در کشت بافت ۱۲جلسه: - لقاح و بنیان گذاری میوه علامتهای هورمونی و خاموشی RNA silencing) RNA) طی بنیان گذاری میوه مدل های رایج بنیان گذاری میوه کنترل رسیدگی میوه بکرمیوگی پارتنوکارپی در گیاهان پراکندگی دانه ناجوری ژنتیکی دانه ها تکثیر دانه موفقیتهای تولید مثلی دانه باروری بالقوه دانه چند روبانی جلسه۱۳ : دانه و پوشش آن جلسه:۱۴ خفتگی و رویش دانه ریخت شناسی و فیزیولوژی رویش دانه لیه (اسکوتلوم) و نقش آن در رویش تنظیم هورمونی رشد و نمو دانه رست |
هدف از طرح درس | هدف اصلی این درس آشنائی دانشجویان دکتری با مراحل رویانزانی در گروههای مختلف گیاهان و سازوکارهای |
عنوان | سازو کارهای سلولی و مولکولی تکوین |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | چهارشنبه10-12 |
مکان برگزاری | دانشکده علوم طبیعی-224 |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | آزمون تشریحی |
روش تدریس | پاورپوینت و فایل الکترونیکی |
منابع | 1- Gilbert, S. F. (2013) Developmental biology, 10th edition, Sinauer Associates, Sunderlaud, MA.
|
طرح درس | جلسه 1: اساس تکوین تکثیر نمایز ریخت زانی، رشد، الگو سازی جلسه 2: نقش قطبیت در تمایز سلولی، نقش ژنهای HOX در تکوین جلسه3: الگوسازی چنین تعیین محورهای جنینی دروز و فیلا جلسه 4: الگوسازی جنین در فوکوس جلسه 5: سازوکارهای تعیین سرنوشت سلولی (الف) نقش فاکتورهای مادری تعیین سرنوشت دروز و فیلا جلسه6: نقش برهمکنش بین سلولی جلسه 7: سازو کارهای سلولی و مولکولی ریخت زایی |
هدف از طرح درس | هدف این درس آشنایی دانشجویان با مراحل اصلی تکوین جنینی با تکیه بر سازوکارهای (مکانیسمهای سلولی و مولکولی کنترل کننده آن است |
عنوان | یاخته شناسی و بافت شناسی پیشرفته |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دوشنبه 14-16 |
مکان برگزاری | دانشکده علوم طبیعی 446 |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | آزمون تشریحی |
روش تدریس | استفاده از منبع- پاورپوینت |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | این درس به صورت مشترک با استاد دیگر می باشد و فقط زمانبندی بخش بافت شناسی آورده شده است. |
منابع | 1. Evert, R.F. and Eichhorn, S.E. (2013) Raven Biology of Plants. Eight edition.W.H. Freeman and Company Publishers.
|
طرح درس | جلسه اول: مراحل تمایز یابی یاخته ای مراحل برگشت تمایز جلسه دوم: مریستم ها جلسه سوم: سیستم پوششی سلولهای زمینه روپوست ساختار دقیق پوستک یاخته های نگهبان روزنه و تغییرات آنها، پریدرم : انواع یاخته های چوب پنبه ای فراساختار چوب پنبه پوشش خارجی در گیاهان دولپه و تک لیه،عدسک و انواع آن جلسه چهارم: سیستم زمینهای پارانشیم : انواع و تغییرات تمایزی در ارتباط با عملکرد کلانشیم ،انواع تغییرات یاخته ای تمایزی با تاکید بر دیواره اسکلرانشیم ،انواع تغییرات یاخته ای تمایزی با تاکید بر دیواره جلسه پنجم: سیستم آوندی آوند آبکش سلولهای تشکیل دهنده آوند اولیه مراحل تمایز یابی یاخته ای تغییرات پروتوپلاسم پروتئین و فراساختار تغییرات دیواره ای دیواره عرضی سنتز و فراساختار کالوز دیواره های جانبی فراساختار رابطه عناصر آوندی و سلولهای همراه و تمایز یابی فراساختار مریستمهای انتهایی فراساختار مریستمهای پسین تغییرات جلسه ششم: سیستم آوندی آوند چوبی سلولهای تشکیل دهنده آوند اولیه مراحل تمایز یابی یاخته ای تغییرات پروتوپلاسم مرگ برنامه ریزی شده سلولی در عناصر آوندی تغییرات دیواره ای دیواره عرضی و تشکیل صفحه حفره دار دیواره های جانبی و هیدرولیز ناقص جلسه هفتم: آوند چوبی پسین (چوب) سلولهای تشکیل دهنده سیستمهای محوری و شعاعی ، تنوع در ساختار چوب مقایسه فراساختار آوندهای فعال و غیر فعال در انواع گیاهان آوندی تغییرات تکاملی در سیستمهای بافتی با تاکید بر تغییرات تیارزایشی در آوندهای چوب و آبکش جلسه هشتم: ساختارهای ترشحی داخلی و خارجی ویژگیهای یاخته ای در ارتباط با عملکرد |
هدف از طرح درس | آشنایی با بافتهای گیاهی با تاکید بر بافتهای مرکب |
عنوان | سیتوهیستوتکنیک گیاهی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه 8-10 |
مکان برگزاری | دانشکده علوم طبیعی_ آزمایشگاه سیتوشیمی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | آزمون عملی و تئوری |
روش تدریس | فایل پاورپوینت- برگزاری کارگاه عملی در آزمایشگاه |
منابع |
|
طرح درس | جلسه اول: مروری بر انواع میکروسکوپهای نوری و اساس نور دهی زمینه روشن زمینه تاریک فاز کنتر است پولاریزان جلسه دوم: چگونگی نمونه برداری و تثبیت یافتهای گیاهی جلسه سوم:- تهیه لامهای میکروسکوپی دائمی جلسه چهارم: تثبیت شیمیایی انواع تثبیت کننده ها سازوکار عمل آنها طرز آماده سازی و شرایط خاص استفاده هر کدام جلسه پنجم: آبگیری انواع محلول ها و چگونگی استفاده جلسه ششم: نفوذ پذیری و قالب گیری پارافین و چگونگی استفاده پلی اتیلن گلیکول و روش کار مواد پلاستیکی و روش کار جلسه هفتم: برش گیری : میکروتوم ،چرخشی اولترا میکروتوم میکروتوم انجمادی (کرابوستات) جلسه هشتم: رنگ آمیزی شناسایی انواع رنگها و سازوکار عمل آنها جلسه نهم: روشهای ویژه شفاف سازی نمونه ها تجزیه ( Maceration ) نمونههای چوبی وغیر چوبی، تهیه نمونه
|
هدف از طرح درس | هدف این درس آشنائی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد با روشهای مختلف آماده سازی نمونه ها جهت مطالعه با انواع میکروسکوپ است. دانشجویان در این درس به روشهای نمونه برداری گیاهان تثبیت بافتهای گیاهی انواع برش گیری های بافتی انواع روشهای رنگ آمیزی و استفاده از انواع میکروسکوپها جهت مطالعه بافتهای گیاهی تسلط خواهند یافت. |
عنوان | زیست شناسی تکوینی گیاهی پیشرفته |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
زمان برگزاری | چهارشنبه 14-16 |
مکان برگزاری | کلاس224 علوم طبیعی |
تعداد واحد | ۲ |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | این درس به صورت دو استاده ارائه می شود. زمانبدی ذکر شده مربوط به نیمی از مباحث می باشد. |
منابع | Bassett L. 2007. Regulation of Gene Expression in Plants: The Role of Transcript Structure and Processing. Springer Science & Business 2.Beck C.B. 2010. An introduction to plant structure and development. Plant anatomy for the Twenty-first Century, Cambridge University Press.
|
طرح درس | جلسه اول: سازوکارهای سلولی و مولکولی در مراحل تکوینی گیاهان جلسه دوم:مبانی سلولی و مولکولی تمایز جلسه سوم: سازمان دهی مریستمهای انتهایی در ساقه و ریشه تنظیم بیان ژنهای دخیل در تکوین چگونگی دریافت و اعمال عوامل خارجی در رشد و نمو اثر القا کننده ها بر بیان و تغییر زنهای هدایت کننده پدیده های نموی اثر هورمونها بر کنترل بیان ژن سازوکارهای ژنتیکی و علامت دهی تمایز و رشد و نمو جلسه چهارم: تمایز و تعیین سرنوشت سلول ها:تمایز سلولی و عوامل موثر بر آن فرایند سلولهای بنیادی در ساقه ریشه و برگ سازوکار تمایز در سلولهای کالوس ، تمایز در سیستم آوندی آوند چوب و آبکش جلسه پنجم: نقش بست والدی (Parental imprinting) و نمو دانه بیان مادری و پدری ژنهای دخیل در نمو دانه، عوامل موثر در تنظیم بیان این ژنها انواع خواب دانه، رویش دانه متابولیسم نوکلئیک اسید سنتز DNA سنتز RNA و ،پروتئین mRNAهای با عمر طولانی متابولیسم پروتئین جلسه هفتم: ژنهای دخیل در فعالیت آنها نقش کروماتین در حفظ سلول بنیادی ژنها و عوامل تنظیم کننده SAM و RAM خواب جوانه و تنظیم شروع رشد آن تنظیم رشد ساقه، ریشه و برگ و ژن های دخیل در نمو آنها |
هدف از طرح درس | هدف این درس آشنائی دانشجویان دوره دکتری با ویژگیهای اختصاصی و مراحل تکوین گیاه و همچنین سازوکارهایهای کنترل کننده این مراحل با تاکید بر مبانی مولکولی در گیاهان است. |
عنوان | تکوین گیاهی مولکولی |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
زمان برگزاری | چهارشنبه 8-10 |
مکان برگزاری | کلاس224 علوم طبیعی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | تشریحی و سمینار |
روش تدریس | پاورپوینت- منبع الکترونیکی- سمینار کلاسی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | درس به صورت دو استاده بوده و نیمی از درس به صورت طرح درس ارائه شده تدریس می شود. |
منابع | 1. Leyser, O., Day, S. (2003) Mechanisms in Plant Development. Blackwell Publishing, USA. 2. Fosket, D.E. (1994) Plant growth and development: a molecular approach. Acedemic Press. 3.Howell, S.H. (2000) Molecular Genetics of Plant Development. Cambridge University Press. 4.Murphy, T.M., Thompson, W.F. (1988) Molecular plant development. Prentice Hall
|
طرح درس | جلسه 1: مقدمه مبانی سلولی و مولکولی تکوین در گیاهان جلسه۲: سرنوشت سلولی و اطلاعات موقعیتی تکوین رویان جلسه3 : قطبیت و نقش آن در الگوبندی و تمایز اندام ها جلسه 4:» مریستم ها بنیانگذاری حفظ تعداد لایه ها سلولهای بنیادی جلسه 5: تشکیل الگوی سلولی تکوین روزنه ها و الگوبندی جلسه 6:ساز و کارهای مولکولی تنظیم اپی ژنتیکی پدیده های تکوینی در گیاهان جلسه 7: سمینار |
هدف از طرح درس | هدف این درس آشنائی دانشجویان دوره دکتری با جنبه های مولکولی و ژنتیکی تکوین در گیاهان است. |
عنوان | تشریح مقایسه ای گیاهان آوندی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | چهارشنبه 10-12 |
مکان برگزاری | آزمایشگاه تشریح |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | تئوری و عملی |
روش تدریس | عملی- فایل پاورپوینت- منبع الکترونیکی |
منابع | 1. Evert, R.F. and Eichhorn, S.E. (2013) Raven Biology of Plants. Eight edition.W.H. Freeman and Company Publishers.
|
طرح درس | جلسه اول: مقدمه مروری بر چگونگی تشکیل اندامها و بافتها در گیاهان آوندی با تأکید بر تفکیک سه سیستم یافتی جلسه دوم: سیستم پوششی (اپیدرم روزنه ها ،پوستک کرکها و سلولهای روپوستی (اپیدرمی در سیر تکامل گیاهان جلسه سوم: سیستم زمینه ای کورتکس تخصصی شدن تدریجی بافت های استحکامی جلسه چهارم: سیستم آوندی پروتواستل و انواع آن سیفونواستل و انواع آن جلسه پنجم: ریشه : مقایسه انواع ریشه ها از سرخس تا گیاه گلدار تغییرات بوم شناختی ریشه جلسه ششم: ساقه مقایسه انواع ساقه ها از نهانزادان آوندی تا گیاهان گلدار ساقه های علفی و انواع چوبی جلسه هفتم: آنالیز مقایسه ای چوب از بازدانگان تا گیاهان گلدار جلسه هشتم: برگ میکروفیل و مگافیل : ساختار داخلی و تطابق بوم شناختی برگ جلسه نهم: اندام های گل ساختار درونی از ابتدایی تا پیشرفته جلسه دهم: دانه و میوه ساختار در ارتباط با پراکندگی جلسه یازده: مطالعه بافت در زیر میکروسکوپ جلسه دوازدهم: مطالعه استل در زیر میکروسکوپ جلسه سیزدهم: مطالعه اندامهای رویشی در زیر میکروسکوپ جلسه چهاردهم: مطالعه اندامهای زایشی در زیر میکروسکوپ |
هدف از طرح درس | هدف این درس آشنائی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد با ساختار درونی گیاهان آوندی و مطالعه رابطه بین ساختار تشریحی و تکامل گیاهان آوندی است. دانشجویان با گذراندن این درس دید مقایسه ای مناسبی از تکامل گیاهان در سطح بافتی سلولی پیدا خواهند کرد و در عین حال تطابق ساختار گیاه با شرایط محیطی را نیز درک خواهند کرد. |