برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | موضوعات خاص در هیدرولوژی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | ساختمان تحصیلات تکمیلی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارائه کلاسی دانشجویان و آزمون پایان ترم |
طرح درس | جلسه1- هیدرولوژی مناطق خشک جلسه2- هیدرولوژی جنگل جلسه 3- هیدرولوژی زمین های زراعی جلسه 4- هیدرولوژی و بیلان آبی جلسه5- هیدرولوژی اتمسفری جلسه 6- پدیده بارش ها جلسه 7- سمینار مناطق خشک توسط دانشجویان جلسه 8- سمینار مناطق خشک توسط دانشجویان جلسه 9- سمینار هیدرولوژی جنگل توسط دانشجویان جلسه 10- سمینار هیدرولوژی جنگل توسط دانشجویان جلسه 11- سمینار هیدرولوژی زمین های زراعی توسط دانشجویان جلسه 12- سمینار هیدرولوژی زمین های زراعی توسط دانشجویان جلسه 13- سمینار هیدرولوژی و بیلان آبی توسط دانشجویان جلسه 14- سمینار هیدرولوژی و بیلان آبی توسط دانشجویان جلسه 15- سمینار هیدرولوژی اتمسفری و پدیده بارش ها توسط دانشجویان جلسه 16- سمینار هیدرولوژی اتمسفری و پدیده بارش ها توسط دانشجویان |
عنوان | تغییر اقلیم |
---|---|
مقطع تحصیلی | دکترای تخصصی |
مکان برگزاری | گروه علوم و مهندسی آب |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | آزمون |
طرح درس | جلسه 1- مروری بر روند تغییرات متغیرهای اقلیمی و وقایع حدی در گذشته 2- مبانی تغییر اقلیم جهانی انرژی و مقایسه آن با تغییر پذیری اقلیم 3- شواهد تغییر اقلیم در گذشته جلسه 4- عوامل موثر بر تغییر اقلیم و نحوه مدل سازی آن ها جلسه 5- مدل های گردش عمومی جو و کاربرد آن در مطالعات تغییر اقلیم جلسه 6- ریز مقیاس نمایی خروجی های مدل های گردش عمومی جو جلسه7- تحلیل روند متغیرهای اقلیمی و نحوه تشخیص و توصیف تغییرات اقلیمی جلسه8- اثرات تغییر اقلیم و راهکارهای سازگاری با آن جلسه 9- اقدامات کشاورزی برای سازگاری با تغییر اقلیم جلسه 10- مروری بر تعاملات بین المللی و پروتوکل های جهانی در مقابله با تغییر اقلیم جلسه 11- آشنایی با سازمان ها و نهادهای بین المللی در ارتباط با تغییر اقلیم جلسه 12- عدم قطعیت در مطالعات تغییر اقلیم جلسه 13- آشنایی با نحوه استخراج و ریز مقیاس نمایی خروجی های مدل های گردش عمومی جو و بکارگیری آنها در مطالعات تغییر اقلیم جلسه 14- مدلسازی اثرات تغییر اقلیم بر سیستم های آبی و کشاورزی |
عنوان | هوا و اقلیم شناسی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۳ |
طرح درس | جلسه 1- مقدمه و کلیات جلسه 2- اهمیت هواشناسی در علوم کشاورزی و منابع طبیعی جلسه 3- پردازش داده های هواشناسی در محاسبات نیاز آبی(دما، تابش و ...) جلسه 3- روشهای محاسبه تبخیر تعرق و بیلان آبی،( معادلات پنمن، تورک، بلانی کریدل، هارگریوز- سامانی) جلسه 4- رطوبت جوی و محاسبات مربوطه در نیمرخ جو و سطح زمین جلسه 5- محاسبات خیسی برگ و شبنم جلسه 6- مفاهیم پایه در هواشناسی جنگل جلسه 6- مفهوم درجه - روز رشد و نیاز حرارتی گیاهان جلسه 7- روشهای محافظت گیاه در مقابل سرمازدگی جلسه 8- مبانی طبقه بندی های خاص اقلیمی کشاورزی جلسه 9- هواشناسی کشاورزی محصولات خاص با تاکید بر اقلیم ایران جلسه 10- آشنایی با مراجع داده ها و اطلاعات خاص هواشناسی کشاورزی جلسه 11- کاربرد گزارشات و پیش بینی های هواشناسی در مدیریت تولیدات کشاورزی جلسه 12- پیامدهای گرمایش جهانی بر کشاورزی جلسه 13- آشنایی با نرم افزارهای تخصصی جلسه 14- انجام چند پروژه مرتبط در زمینه محاسبه نیاز آبی گیاه جلسه 15- طبقه بندی اقلیمی کشاورزی، نحوه تهیه پروژه های تیپ مطالعات هواشناسی جلسه 16- آشنایی با ابزارهای خاص اندازه گیری های هواشناسی کشاورزی(نظیر دماسنج مادون قرمز، دماسنج های مدرن خاک، تابش سنج ها) |
عنوان | تحلیل سیستم های منابع آب |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | ساختمان تحصیلات تکمیلی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
طرح درس | جلسه 1- معرفی مفاهیم درس، تفکر سیستمیک جلسه 2- یادگیری و موانع آن جلسه 3- دنیای مجازی و تقویت یادگیری جلسه 4- کاربردهای دینامیک سیستم ها جلسه 5- دیدگاه سیستمیک، ساختمان سیستم، تعاریف، متغیرهای حالت و جریان جلسه 6- روابط علت و معلولی، پسخورانها جلسه 7- حلقه های علت و معلولی جلسه 8- نمودارهای جریان جلسه 9- فرآیند مدلسازی، متغیرهای مرجع جلسه 10- اعتبارسنجی مدلها جلسه 11- تاخیرها، در جریان مواد و اطلاعات، بازی نوشابه جلسه 12- ساختارها و رفتارها در سیستم های دینامیک( ساختارهای پایه: رشد نمایی، هدف جو، نوسانی) جلسه 13- ساختارها و رفتارها در سیستم های دینامیک (ساختارهای ترکیبی: s شکل، Overshoot، افت، تعادلی، تصادفی ساختارهای تیپ(Archetypes) جلسه 14- جریانهای وابسته به هم(Coflows) جلسه 15- زنجیره ی عمر(َAging Chain) جلسه 16- مدل سازی تصمیم گیری، فرمول بندی روابط غیرخطی، آشنایی با نرم افزارهای تخصصی و کار با آن، تعریف پروژه متناسب با موضوعات مدیریت منابع آب و محیط زیست و انجام مرحله به مرحله ی آن هم زمان با پیشرفت مطالب نظری درس |
هدف از طرح درس | آشنایی با تفکر سیستمیک، مفاهیم دینامیک سیستم ها، تجزیه و تحلیل سیستم های منابع آب و محیط زیست و مدل سازی |