برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

ندارد

منابع
  • مطالعات برنامه درسی با رویکرد تاریخی ، داود طهماسب زاده شیخلار، انتشارات دانشگاه تبریز ، 1403
  • برنامه ریزی درسی چیست؟ کورش فتحی واجارگاه، انتشارات، 1393
  • برنامه ریزی درسی آموزش عالی (مقدمه ای بر مفاهیم، دیدگاه ها و الگوها) فتحی واجارگاه، موسی پور و یادگارزاده، مهربان نشر، 93
  • برنامه درسی آموزش عالی: ریشه ها و روندهای تحول تالیف لیزا و لاکوتا و همکاران، ترجمه یادگارزاده، انتشارات نور علم
  • برنامه ریزی درسی راهبردی در آموزش عالی، محبوبه عارفی، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی، 1384
  • درآمدی بر برنامه‌ریزی درسی دانشگاهی، رضا نوروززاده، کورش فتحی واجارگاه، انتشارات موسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی، 1387
  • برنامه‌ریزی درسی و تدوین طرح درس در آموزش عالی: راهنمای عملی تدوین...، رابرت.ام. دیاموند ترجمه کورش فتحی واجارگاه،
  • رویکردهای نظری و عملی تدوین برنامه‌های درسی در آموزش عالی،  احمدرضا نصر اصفهانی و همکاران، انتشارات سمت، 1389
  • Fung, dilly (2017) A connected curriculum for higher education, university college London press.
  • Mayhew, b. Lois (1978) patchwork  in higher education. ASCD. (association for supervision and curriculum development)
  • Bender, CJ Gerda; Daniels, Priscilla; Lazarus, Josef; Naude, Luzelle; Sattar, Kalawathie (2006). Service-Learning in the Curriculum: A Resource for Higher Education Institutions. Published by: The Council on Higher Education
  • Margolis, Eric (2001) the hidden curriculum in higher education. Published by Rutledge
  • Betts, Mick and Smith, Robin (2005) developing the credit -based modular curriculum in higher education (challenge, choice and change). Falmer press.
طرح درس

هدف : 1- بسط دانش و فهم ادبیات نوین حوزه مطالعات برنامه درسی و بطور ویژه در آموزش عالی   2- کمک به دانشجویان در کسب بینش عمیق تر از قلمرو برنامه درسی و کمک به مهیا ساختن آنان برای ورود به این عرصه در ابعاد نظری و عملی  3- کمک به تربیت کادر متخصص آشنا به مفاهیم، مقوله ها و مباحث حوزه برنامه درسی

هدف از طرح درس

سرفصل های درس:  1- باز تعریف مفهوم برنامه درسی: برداشت ها و پنداشت ها      2. فضای مفهوم شناختی برنامه درسی    3. مفهوم برنامه ریزی درسی در آموزش عالی 4.  انواع برنامه ریزی درسی در آموزش عالی    

تعداد واحد ۲
روش تدریس

روش های متعدد تدریس

نحوه ارزیابی

ارزشیابی فرایندی دانشجویان در طول ترم

زمان بندی و نحوه ارائه درس

دروس مذکوری طی 16 جلسه و به صورت  پیوسته مطابق برنامه زملنبدی اجرا می شود

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
- - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع
  • فتحی آذر، اسکندر . روش ها و فنون تدریس، انتشارات دانشگاه تبریز، 1395
  • صفوی،امان الله. کلیات روش ها و فنون تدریس، انتشارات معاصر، چاپ . سیزدهم، 1386
  • عبدالعلیان، معصومه. روشهای تدریس و یادگیری در آموزش پرستاری و . مامایی، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی بابل، چاپ اول، بابل، 1382
  • شعبانی، حسن. مهارتهای آموزش(روشها و فنون تدریس)، انتشارات سمت، . چاپ اول، تهران، 1382
  • حجازی، شیرین. طراحی آموزشی در تدریس، نشر بشری، چاپ اول،
  • ویلبرت جی مک کیچی و ماریلا سوینیکی، روش های تدریس پیشرفته، ترجمه دکتر محمدرضا کرامتی و حسن محجوب، انتشارات نشر یسطرون
  • آقازاده، محرم؛ روش های نوین تدریس، انتشارات آییژ
  • سالی براون، کارولین ارلام، فیل ریس، راهنمای تدریس موثر ترجمه دکتر کورش فتجی واجارگاه، انتشارات آییژ
  • Gary D fenstermarcher and jonas soltis, approaches to teaching, teacher collage press, 2004
  • Diana Laurillard, Rethinking University Teaching, published in the Taylor & Francis e-Library, 2002.
  • Raymond P. Perry, John C. Smart; THE SCHOLARSHIP  OF TEACHING AND LEARNING IN HIGHER EDUCATION: AN EVIDENCE-BASED PERSPECTIVE, 2007 Springer
  • Bob Moon, Ann Shelton Mayes and Steven Hutchinson; Teaching, Learning and the Curriculum in Secondary Schools; RoutledgeFalmer, 2002
  • John Biggs and Catherine Tang; Teaching for Quality Learning at University; mc graw hil, 2007
  • Prue Huddleston and Lorna Unwin; Teaching and Learning in Further Education: Diversity and Change, published in the Taylor & Francis e-Library, 2002.
طرح درس

سرفصل های درس:  ضرورت و اهمیت روش ها و فنون تدریس   2.  مفهوم آموزش و مفاهیم مرتبط   3.  الگوهای جدید تدریس   4. نمایش فیلم و مستند از مدارس کشورهای دیگر پیرامون روش ها و فنون تدریس

هدف از طرح درس

هدف :  آشنا نمودن دانشجویان با معنا و مفهوم آموزش، یادگیری و تدریس؛ بحث و بررسی روی برخی روش ها و فنون پیشرفته تدریس

تعداد واحد ۲
روش تدریس

استفاده از روش های متعدد تدریس

نحوه ارزیابی

ارزشیابی فرایندی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسات به صور پیوست طی 16 جلسه بر گزار می گردد.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهاشنبه 10-12 دانشکده علوم تربیتی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع
  • ارزشیابی آموزشی، اباصلت خراسانی و حامد حسینی ضرابی. مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
  • ارزیابی اثربخشی آموزش های سازمانی : راهنمای عملیاتی. اباصلت خراسانی و هومن دوستی. مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
  • ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزشی، تالیف کورش فتحی واجارگاه و طلعت دیبا واجاری، انتشارات آییژ
  • ارزشیابی آموزشی، تالیف عباس بازرگان، انتشارات سمت
  • ارزشیابی، تالیف علی اکبر سیف، انتشارات رز
  • ارزشیابی آموزشی، ریچارد ولف، ترجمه علیرضا کیامنش، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی
  • تحلیل هزینه فایده نوشته مارین وودهال ترجمه دکتر کورش فتحی واجارگاه
  • Evaluation in education, (1979) BRUCE H. CHOPPIN, T. NEVILLE POSTLETHWAITE. Pergamon Press
  • Evaluation in schools: Getting started on training and implementation (1992) Glyn Rogers and Linda Badham.published by Routledge.
  • Self-evaluation in the Global Classroom (2003) John MacBeath and Hidenori Sugimine. published by Routledge falmer.
طرح درس

سرفصل های درس:

 1- تعریف مفهوم ارزشیابی از ابعاد مختلف    2.  جایگاه ارزشیابی در دوره های آموزش و بهسازی   3.  اصول ارزشیابی از دوره های آموزش و بهسازی  4. الگوهای ارزشیابی از دوره های آموزشی  

هدف از طرح درس

هدف :

1- آشنا کردن دانشجویان با روش های مختلف ارزشیابی دوره های آموزش و بهسازی منابع انسانی در سازمان ها  2- کمک به دانشجویان در کسب بینش عمیق تر نسبت به مفهوم ارزشیابی و جایگاه آن در برنامه های آموزشی سازمان ها 

تعداد واحد ۲
روش تدریس

استفاده از روش هاس متعدد تدریس

نحوه ارزیابی

ارزشیابی فرایندی و تراکمی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

برنامه طی 16 جلسه به صورت پیوسته هر هفته تشکیل می شود

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 12-10 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - - -
پیش نیاز درس

روش ها و فنون تدریس

مبانی و اصئل برنامه ریزی درسی و آموزشی

منابع
  • ارزشیابی آموزشی، تالیف عباس بازرگان، انتشارات سمت
  • ارزشیابی آموزشی، اباصلت خراسانی و حامد حسینی ضرابی. مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
  • ارزیابی اثربخشی آموزش های سازمانی : راهنمای عملیاتی. اباصلت خراسانی و هومن دوستی. مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
  • ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزشی، تالیف کورش فتحی واجارگاه و طلعت دیبا واجاری، انتشارات آییژ
  • ارزشیابی، تالیف علی اکبر سیف، انتشارات رز
  • ارزشیابی آموزشی، ریچارد ولف، ترجمه علیرضا کیامنش، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی
  • تحلیل هزینه فایده نوشته مارین وودهال ترجمه دکتر کورش فتحی واجارگاه
  • The educational imagination on the design and evaluation of school programs (1985) New York. Macmillan.
  • Evaluation in education, (1979) BRUCE H. CHOPPIN, T. NEVILLE POSTLETHWAITE. Pergamon Press
  • Evaluation in schools: Getting started on training and implementation (1992) Glyn Rogers and Linda Badham.published by Routledge.
  • Self-evaluation in the Global Classroom (2003) John MacBeath and Hidenori Sugimine. published by Routledge falmer.
طرح درس

سرفصل های درس:

 1- تعریف مفهوم ارزشیابی از ابعاد مختلف و تفاوت آن با مفاهیم مرتبط  2.  مفاهیم اساسی در ارزشیابی آموزشی   3.  موضوع و فرایند ارزشیابی آموزشی 4. الگوهای ارزشیابی آموزشی  

هدف از طرح درس

هدف :

1- آشنا کردن دانشجویان با معنا و مفهوم ارزشیابی، روش ها و اصول آن و مفاهیم مرتبط  2- کمک به دانشجویان در کسب بینش عمیق تر نسبت به مفهوم ارزشیابی، فرایند آن، الگوهای آن  و جایگاه آن در برنامه درسی نظام آموزشی

تعداد واحد ۲
روش تدریس

استفاده از روش های متعدد تدریس

نحوه ارزیابی

ارزشیابی تراکمی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مطالب طی 16 جلسه به طور پیوسته تدریس می شود

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 12-10 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع
  • آموزش هنر به کودکان دبستانی و پیش دبستانی، یعقوب مشفقی فر، انتشارات رندان قلم
  • آموزش هنر با رویکرد حل مساله، فاطمه فلسفی و هائیده ارسطو، انتشارت جوانه رشد
  • آموزش عمومی هنر: چیستی، چرایی و چگونگی، محمود مهرمحمدی، انتشارات مدرسه
  • آموزش هنر در دوره ابتدائی ، محمد ذوالقدری، انتشارات صفیر سیمرغ
  • آموزش هنر ، آیت الله محمدپور ، انتشارت نشر موسسه فرهنگی منادی تربیت
  • آموزش نقاشی در مدارس ابتدائی، آیت الله محمدپور و مهوش سهیلی، انتشارت نشر موسسه فرهنگی منادی تربیت
  • آموزش هنر، محمد مهدی هراتی و محمدعلی کشاورز، نشر کتاب های درسی ایران
  • تعلیم هنر برای معلم، محمدمهدی هراتی، چاپ و نشر ایران
  • نقش هنر در آموزش و پرورش و بهداشت روانی کودکان، محمدعلی میرزابیگی، انتشارات مدرسه
  • The arts and creation of mind, Elliot Eisner , yale university press
  • The national art education association, why art education?
طرح درس

سرفصل های درس:

  1. ضرورت و اهمیت آموزش هنر به کودکان    2.  هنر و تعلیم و تربیت    3. خلاقیت و هنر   5. مراحل، چگونگی، زمان و اصول آموزش هنر به کودکان   6. نقاشی کودکان : ضرورت و اهمیت، مراحل و تکنیک ها
هدف از طرح درس

هدف :

آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم بنیادی و مهارت های آموزش هنر به کودکان و چگونگی بکارگیری آنان در آموزش هنر به کودکان پیش دبستان

تعداد واحد ۲
روش تدریس

استفاده از روش های متعدد تدریس

نحوه ارزیابی

ارزشیابی فرایندی و تکاملی و بررسی تکلیف

زمان بندی و نحوه ارائه درس

برنامه به صورت نظری و عملی طی جلسات متعدد پیش می رود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 10-8 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - - -
پیش نیاز درس

اصول و مبانی برنامه ریزی درسی

منابع
  • مبانی و اصول برنامه ریز درسی، محمدحسین یارمحمدیان، انتشارات یادواره کتاب
  • اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی، دکتر کورش فتحی واجارگاه، انتشارات بال اندیشه
  • ارزشیابی آموزشی، دکتر عباس بازرگان، انتشارات سمت
  • ارزشیابی آموزشی، ریجارد ولف ترجمه علیرضا کیامنش، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی

  • Fullan, M. (1991). The new meaning of educational change, teacher collage press, Columbia University, New York.
  • Evans ,Norman, Curriculum Change in Secondary Schools, 1957–2004
  • Levin, Benjamin (2001) reforming education (from origins to outcomes), Rutledge falmer press
  • Datnow,  Amanda; Hubbard, Lea; Mehan, Hugh (2002) extanding educational reform, Rutledge falmer press
  • Calin, marsh; George willis, (2007) curriculum : alternative approaches ongoing issues
  • Cheng, Yin Cheong, (1994), Effectiveness of Curriculum Change in School: An Organizational Perspective, International Journal of Educational Management, Vol. 8 No. 3, 1994, pp. 26-34
  • Sahlberg, P. (2007) Curriculum change as learning: in search of better implementation. Journal of Educational Change,
  • Zais, r. (1976): curriculum: principles and foundations. Crowel Company.
  • Fullan , Michael G.; Why Teachers Must Become Change Agents; Educational Leadership Volume 50 Number 6 March 1993
  • Sobhi Tawil;  (2001) Curriculum change and social inclusion:
طرح درس

سرفصل های درس:  1.  معنا و مفهوم تغییر، اجرا و ارزشیابی برنامه درسی   2.  رویکردها و الگوهای تغییر برنامه درسی  3.   رویکردها و الگوهای اجرای برنامه درسی    4. رویکردها و الگوهای ارزشیابی برنامه درسی

هدف از طرح درس

هدف : 1- کمک به دانشجویان در کسب بینش عمیق تر از قلمرو برنامه درسی بویژه تغییر، اجرا و ارزشیابی و کمک به مهیا ساختن آنان برای ورود به این عرصه در ابعاد نظری و عملی 3- کمک به تربیت کادر متخصص آشنا به مفاهیم، مقوله ها و مباحث حوزه برنامه درسی

تعداد واحد ۳
روش تدریس

استفاده از روش های متعدد تدریس

نحوه ارزیابی

ارزشیابی فرایندی و تراکمی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

طی 22 جلسه برگزار می شود

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه 10-12 و 14-16 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - - -