برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان برنامه ریزی درسی در آموزش عالی
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزشیابی فرایندی دانشجویان در طول ترم

روش تدریس

روش های متعدد تدریس

زمان بندی و نحوه ارائه درس

دروس مذکوری طی 16 جلسه و به صورت  پیوسته مطابق برنامه زملنبدی اجرا می شود

منابع
  • مطالعات برنامه درسی با رویکرد تاریخی ، داود طهماسب زاده شیخلار، انتشارات دانشگاه تبریز ، 1403
  • برنامه ریزی درسی چیست؟ کورش فتحی واجارگاه، انتشارات، 1393
  • برنامه ریزی درسی آموزش عالی (مقدمه ای بر مفاهیم، دیدگاه ها و الگوها) فتحی واجارگاه، موسی پور و یادگارزاده، مهربان نشر، 93
  • برنامه درسی آموزش عالی: ریشه ها و روندهای تحول تالیف لیزا و لاکوتا و همکاران، ترجمه یادگارزاده، انتشارات نور علم
  • برنامه ریزی درسی راهبردی در آموزش عالی، محبوبه عارفی، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی، 1384
  • درآمدی بر برنامه‌ریزی درسی دانشگاهی، رضا نوروززاده، کورش فتحی واجارگاه، انتشارات موسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی، 1387
  • برنامه‌ریزی درسی و تدوین طرح درس در آموزش عالی: راهنمای عملی تدوین...، رابرت.ام. دیاموند ترجمه کورش فتحی واجارگاه،
  • رویکردهای نظری و عملی تدوین برنامه‌های درسی در آموزش عالی،  احمدرضا نصر اصفهانی و همکاران، انتشارات سمت، 1389
  • Fung, dilly (2017) A connected curriculum for higher education, university college London press.
  • Mayhew, b. Lois (1978) patchwork  in higher education. ASCD. (association for supervision and curriculum development)
  • Bender, CJ Gerda; Daniels, Priscilla; Lazarus, Josef; Naude, Luzelle; Sattar, Kalawathie (2006). Service-Learning in the Curriculum: A Resource for Higher Education Institutions. Published by: The Council on Higher Education
  • Margolis, Eric (2001) the hidden curriculum in higher education. Published by Rutledge
  • Betts, Mick and Smith, Robin (2005) developing the credit -based modular curriculum in higher education (challenge, choice and change). Falmer press.
فایل پیوست اول بسمه تعالی.docx
طرح درس

هدف : 1- بسط دانش و فهم ادبیات نوین حوزه مطالعات برنامه درسی و بطور ویژه در آموزش عالی   2- کمک به دانشجویان در کسب بینش عمیق تر از قلمرو برنامه درسی و کمک به مهیا ساختن آنان برای ورود به این عرصه در ابعاد نظری و عملی  3- کمک به تربیت کادر متخصص آشنا به مفاهیم، مقوله ها و مباحث حوزه برنامه درسی

هدف از طرح درس

سرفصل های درس:  1- باز تعریف مفهوم برنامه درسی: برداشت ها و پنداشت ها      2. فضای مفهوم شناختی برنامه درسی    3. مفهوم برنامه ریزی درسی در آموزش عالی 4.  انواع برنامه ریزی درسی در آموزش عالی    

عنوان روش ها و فنون تدریس و کاربرد فناوری های نوین در آن
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری چهاشنبه 10-12
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزشیابی فرایندی

روش تدریس

استفاده از روش های متعدد تدریس

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسات به صور پیوست طی 16 جلسه بر گزار می گردد.

منابع
  • فتحی آذر، اسکندر . روش ها و فنون تدریس، انتشارات دانشگاه تبریز، 1395
  • صفوی،امان الله. کلیات روش ها و فنون تدریس، انتشارات معاصر، چاپ . سیزدهم، 1386
  • عبدالعلیان، معصومه. روشهای تدریس و یادگیری در آموزش پرستاری و . مامایی، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی بابل، چاپ اول، بابل، 1382
  • شعبانی، حسن. مهارتهای آموزش(روشها و فنون تدریس)، انتشارات سمت، . چاپ اول، تهران، 1382
  • حجازی، شیرین. طراحی آموزشی در تدریس، نشر بشری، چاپ اول،
  • ویلبرت جی مک کیچی و ماریلا سوینیکی، روش های تدریس پیشرفته، ترجمه دکتر محمدرضا کرامتی و حسن محجوب، انتشارات نشر یسطرون
  • آقازاده، محرم؛ روش های نوین تدریس، انتشارات آییژ
  • سالی براون، کارولین ارلام، فیل ریس، راهنمای تدریس موثر ترجمه دکتر کورش فتجی واجارگاه، انتشارات آییژ
  • Gary D fenstermarcher and jonas soltis, approaches to teaching, teacher collage press, 2004
  • Diana Laurillard, Rethinking University Teaching, published in the Taylor & Francis e-Library, 2002.
  • Raymond P. Perry, John C. Smart; THE SCHOLARSHIP  OF TEACHING AND LEARNING IN HIGHER EDUCATION: AN EVIDENCE-BASED PERSPECTIVE, 2007 Springer
  • Bob Moon, Ann Shelton Mayes and Steven Hutchinson; Teaching, Learning and the Curriculum in Secondary Schools; RoutledgeFalmer, 2002
  • John Biggs and Catherine Tang; Teaching for Quality Learning at University; mc graw hil, 2007
  • Prue Huddleston and Lorna Unwin; Teaching and Learning in Further Education: Diversity and Change, published in the Taylor & Francis e-Library, 2002.
فایل پیوست اول بسمه تعالی.docx
طرح درس

سرفصل های درس:  ضرورت و اهمیت روش ها و فنون تدریس   2.  مفهوم آموزش و مفاهیم مرتبط   3.  الگوهای جدید تدریس   4. نمایش فیلم و مستند از مدارس کشورهای دیگر پیرامون روش ها و فنون تدریس

هدف از طرح درس

هدف :  آشنا نمودن دانشجویان با معنا و مفهوم آموزش، یادگیری و تدریس؛ بحث و بررسی روی برخی روش ها و فنون پیشرفته تدریس

عنوان ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزشی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 12-10
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزشیابی فرایندی و تراکمی

روش تدریس

استفاده از روش هاس متعدد تدریس

زمان بندی و نحوه ارائه درس

برنامه طی 16 جلسه به صورت پیوسته هر هفته تشکیل می شود

منابع
  • ارزشیابی آموزشی، اباصلت خراسانی و حامد حسینی ضرابی. مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
  • ارزیابی اثربخشی آموزش های سازمانی : راهنمای عملیاتی. اباصلت خراسانی و هومن دوستی. مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
  • ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزشی، تالیف کورش فتحی واجارگاه و طلعت دیبا واجاری، انتشارات آییژ
  • ارزشیابی آموزشی، تالیف عباس بازرگان، انتشارات سمت
  • ارزشیابی، تالیف علی اکبر سیف، انتشارات رز
  • ارزشیابی آموزشی، ریچارد ولف، ترجمه علیرضا کیامنش، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی
  • تحلیل هزینه فایده نوشته مارین وودهال ترجمه دکتر کورش فتحی واجارگاه
  • Evaluation in education, (1979) BRUCE H. CHOPPIN, T. NEVILLE POSTLETHWAITE. Pergamon Press
  • Evaluation in schools: Getting started on training and implementation (1992) Glyn Rogers and Linda Badham.published by Routledge.
  • Self-evaluation in the Global Classroom (2003) John MacBeath and Hidenori Sugimine. published by Routledge falmer.
فایل پیوست اول سیلابس.docx
طرح درس

سرفصل های درس:

 1- تعریف مفهوم ارزشیابی از ابعاد مختلف    2.  جایگاه ارزشیابی در دوره های آموزش و بهسازی   3.  اصول ارزشیابی از دوره های آموزش و بهسازی  4. الگوهای ارزشیابی از دوره های آموزشی  

هدف از طرح درس

هدف :

1- آشنا کردن دانشجویان با روش های مختلف ارزشیابی دوره های آموزش و بهسازی منابع انسانی در سازمان ها  2- کمک به دانشجویان در کسب بینش عمیق تر نسبت به مفهوم ارزشیابی و جایگاه آن در برنامه های آموزشی سازمان ها 

عنوان ارزشیابی آموزشی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه 12-10
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

روش ها و فنون تدریس

مبانی و اصئل برنامه ریزی درسی و آموزشی

نحوه ارزیابی

ارزشیابی تراکمی

روش تدریس

استفاده از روش های متعدد تدریس

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مطالب طی 16 جلسه به طور پیوسته تدریس می شود

منابع
  • ارزشیابی آموزشی، تالیف عباس بازرگان، انتشارات سمت
  • ارزشیابی آموزشی، اباصلت خراسانی و حامد حسینی ضرابی. مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
  • ارزیابی اثربخشی آموزش های سازمانی : راهنمای عملیاتی. اباصلت خراسانی و هومن دوستی. مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
  • ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزشی، تالیف کورش فتحی واجارگاه و طلعت دیبا واجاری، انتشارات آییژ
  • ارزشیابی، تالیف علی اکبر سیف، انتشارات رز
  • ارزشیابی آموزشی، ریچارد ولف، ترجمه علیرضا کیامنش، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی
  • تحلیل هزینه فایده نوشته مارین وودهال ترجمه دکتر کورش فتحی واجارگاه
  • The educational imagination on the design and evaluation of school programs (1985) New York. Macmillan.
  • Evaluation in education, (1979) BRUCE H. CHOPPIN, T. NEVILLE POSTLETHWAITE. Pergamon Press
  • Evaluation in schools: Getting started on training and implementation (1992) Glyn Rogers and Linda Badham.published by Routledge.
  • Self-evaluation in the Global Classroom (2003) John MacBeath and Hidenori Sugimine. published by Routledge falmer.
فایل پیوست اول سیلابس.docx
طرح درس

سرفصل های درس:

 1- تعریف مفهوم ارزشیابی از ابعاد مختلف و تفاوت آن با مفاهیم مرتبط  2.  مفاهیم اساسی در ارزشیابی آموزشی   3.  موضوع و فرایند ارزشیابی آموزشی 4. الگوهای ارزشیابی آموزشی  

هدف از طرح درس

هدف :

1- آشنا کردن دانشجویان با معنا و مفهوم ارزشیابی، روش ها و اصول آن و مفاهیم مرتبط  2- کمک به دانشجویان در کسب بینش عمیق تر نسبت به مفهوم ارزشیابی، فرایند آن، الگوهای آن  و جایگاه آن در برنامه درسی نظام آموزشی

عنوان آموزش هنر
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه 10-8
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزشیابی فرایندی و تکاملی و بررسی تکلیف

روش تدریس

استفاده از روش های متعدد تدریس

زمان بندی و نحوه ارائه درس

برنامه به صورت نظری و عملی طی جلسات متعدد پیش می رود.

منابع
  • آموزش هنر به کودکان دبستانی و پیش دبستانی، یعقوب مشفقی فر، انتشارات رندان قلم
  • آموزش هنر با رویکرد حل مساله، فاطمه فلسفی و هائیده ارسطو، انتشارت جوانه رشد
  • آموزش عمومی هنر: چیستی، چرایی و چگونگی، محمود مهرمحمدی، انتشارات مدرسه
  • آموزش هنر در دوره ابتدائی ، محمد ذوالقدری، انتشارات صفیر سیمرغ
  • آموزش هنر ، آیت الله محمدپور ، انتشارت نشر موسسه فرهنگی منادی تربیت
  • آموزش نقاشی در مدارس ابتدائی، آیت الله محمدپور و مهوش سهیلی، انتشارت نشر موسسه فرهنگی منادی تربیت
  • آموزش هنر، محمد مهدی هراتی و محمدعلی کشاورز، نشر کتاب های درسی ایران
  • تعلیم هنر برای معلم، محمدمهدی هراتی، چاپ و نشر ایران
  • نقش هنر در آموزش و پرورش و بهداشت روانی کودکان، محمدعلی میرزابیگی، انتشارات مدرسه
  • The arts and creation of mind, Elliot Eisner , yale university press
  • The national art education association, why art education?
فایل پیوست اول بسمه تعالی.docx
طرح درس

سرفصل های درس:

  1. ضرورت و اهمیت آموزش هنر به کودکان    2.  هنر و تعلیم و تربیت    3. خلاقیت و هنر   5. مراحل، چگونگی، زمان و اصول آموزش هنر به کودکان   6. نقاشی کودکان : ضرورت و اهمیت، مراحل و تکنیک ها
هدف از طرح درس

هدف :

آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم بنیادی و مهارت های آموزش هنر به کودکان و چگونگی بکارگیری آنان در آموزش هنر به کودکان پیش دبستان

عنوان اصول و روش های تغییر، اجرا و ارزشیابی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری چهارشنبه 10-12 و 14-16
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

اصول و مبانی برنامه ریزی درسی

نحوه ارزیابی

ارزشیابی فرایندی و تراکمی

روش تدریس

استفاده از روش های متعدد تدریس

زمان بندی و نحوه ارائه درس

طی 22 جلسه برگزار می شود

منابع
  • مبانی و اصول برنامه ریز درسی، محمدحسین یارمحمدیان، انتشارات یادواره کتاب
  • اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی، دکتر کورش فتحی واجارگاه، انتشارات بال اندیشه
  • ارزشیابی آموزشی، دکتر عباس بازرگان، انتشارات سمت
  • ارزشیابی آموزشی، ریجارد ولف ترجمه علیرضا کیامنش، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی

  • Fullan, M. (1991). The new meaning of educational change, teacher collage press, Columbia University, New York.
  • Evans ,Norman, Curriculum Change in Secondary Schools, 1957–2004
  • Levin, Benjamin (2001) reforming education (from origins to outcomes), Rutledge falmer press
  • Datnow,  Amanda; Hubbard, Lea; Mehan, Hugh (2002) extanding educational reform, Rutledge falmer press
  • Calin, marsh; George willis, (2007) curriculum : alternative approaches ongoing issues
  • Cheng, Yin Cheong, (1994), Effectiveness of Curriculum Change in School: An Organizational Perspective, International Journal of Educational Management, Vol. 8 No. 3, 1994, pp. 26-34
  • Sahlberg, P. (2007) Curriculum change as learning: in search of better implementation. Journal of Educational Change,
  • Zais, r. (1976): curriculum: principles and foundations. Crowel Company.
  • Fullan , Michael G.; Why Teachers Must Become Change Agents; Educational Leadership Volume 50 Number 6 March 1993
  • Sobhi Tawil;  (2001) Curriculum change and social inclusion:
فایل پیوست اول سیلابس.docx
طرح درس

سرفصل های درس:  1.  معنا و مفهوم تغییر، اجرا و ارزشیابی برنامه درسی   2.  رویکردها و الگوهای تغییر برنامه درسی  3.   رویکردها و الگوهای اجرای برنامه درسی    4. رویکردها و الگوهای ارزشیابی برنامه درسی

هدف از طرح درس

هدف : 1- کمک به دانشجویان در کسب بینش عمیق تر از قلمرو برنامه درسی بویژه تغییر، اجرا و ارزشیابی و کمک به مهیا ساختن آنان برای ورود به این عرصه در ابعاد نظری و عملی 3- کمک به تربیت کادر متخصص آشنا به مفاهیم، مقوله ها و مباحث حوزه برنامه درسی