برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان مقدمات زبان اوستایی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه ساعت 10-12
مکان برگزاری دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، اتاق 115
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

1- فعالیت کلاسی

2- آزمون نهایی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه (4 جلسۀ نخست ارائۀ کلیاتی در بارۀ خانوادۀ زبانهای ایرانی، معرفی زبان اوستایی و آثار برجای مانده از آن، آموزش خط اوستایی و شیوه های حرف نویسی متون اوستایی، 12 جلسۀ بعدی تجزیه و تحلیل متن اوستایی بهرام یشت و طرح مباحث دستوری زبان اوستایی).

منابع

ابوالقاسمی، محسن، راهنمای زبان های باستانی ایران، تهران: انتشارات سمت، جلد اول 1375، جلد دوم 1376

تفضلی احمد، تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، تهران انتشارات سخن 1376

مولائی، چنگیز، مداخل «خرده اوستا»، گاثاها / گاهان»، «ویسپرد» در دانشنامۀ زبان و ادب فارسی، زیر نظر اسماعیل سعادت، انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی، جلد 3 تهران 1388، جلد 5 تهران 1385، جلد 6 تهران 1395).

مولایی، چنگیز، مداخل «وندیداد»، «یشتها»، ذیل دانشنامۀ زبان و ادب فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تهران 1397.

Bartholomae, Ch. (1904), Altiranishes Worterbuch, Strussburg

Hoffmann, K. (1987)< Avestan Language, in EIr. vol. 3.

Jakson, A.W.W. (1892), Avesta Grammar. Stutgart

Kellens, J. (1989), Avestique in Compendium Linguarum Iranicarum, Weisbaden

Reichelt, H. (1911), Avesta Reader, Strussburg

فایل پیوست اول مقدمات زبان اوستایی.docx
طرح درس

جلسۀ 1: آشنایی با خانوادۀ زبانهای ایرانی و ادوار تاریخی آنها.

جلسۀ 2: اهمیت و جایگاه زبان اوستایی در خانوادۀ زبانهای ایرانی

جلسۀ 3: معرفی آثار برجای مانده از زبان اوستایی و محتوای آنها

جلسۀ 4: آموزش خط اوستایی و شیوۀ حرف نویسی متون اوستایی

جلسۀ 5: قرائت بندهای 1-2 بهرام یشت همراه با بررسی ساختمان اسم و صفت در زبان اوستایی

جلسۀ 6: قرائت بندهای 3-5 بهرام یشت، همراه با بررسی صرف اسم و صفت در زبان اوستایی

جلسۀ 7: قرائت بندهای 6-7 بهرام یشت همراه با بررسی صرف ضمایر در زبان اوستایی

جلسۀ 8- قرائت بندهای 8-9 بهرام یشت، همراه با بررسی ساخت ماده های مضارع و ماضی در زبان اوستایی

جلسۀ 9- قرائت بندهای 10-11 بهرام یشت، همراه با برسی شناسه های اولیه و ثانویۀ افعال در زبان اوستایی.

جلسۀ 10: قرائت بندهای 12-13 بهرام یشت، همراه با برسی ماده های نقلی، آغازی، سببی، مجهول در زبان اوستایی

جلسۀ 11: قرائت بندهای 14-15 بهرام یشت همراه با بررسی صرف افعال در زبان اوستایی

جلسۀ 12: قرائت بندهای 16-17 بهرام یشت همراه با برسی اعداد، قیود، حروف اضافه در زبان اوستایی

جلسۀ 13: قرائت بندهای 18-21 بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات متن و ترجمۀ بندها.

جلسۀ 14: قرائت بندهای 22-27 بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات و ترجمۀ بندها

جلسۀ 15: قرائت بندهای 28-31 بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات و ترجمۀ بندها

جلسۀ 16: قرائت بندهای32-33 بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات و ترجمۀ بندها

 

 

 

هدف از طرح درس

آشنایی با خانوادۀ زبانهای ایرانی، معرفی زبان اوستایی و آثار بازماندۀ آن،آموزش خط اوستایی و شیوۀ حرف نویسی متون اوستایی، طرح مباحث دستوری زبان اوستایی و کسب مقدمات لازم برای قرائت و تجزیه و تحلیل متون اوستایی.

عنوان مقدمات زبان فارسی باستان
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری یکشنبه ساعت 10-12
مکان برگزاری دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، اتاق 115
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

1- فعالیت کلاسی

2- آزمون نهایی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه (4 جلسۀ نخست ارائۀ کلیاتی در بارۀ زبان فارسی باستان، معرفی آثار برجای مانده از آن، آموزش خط میخی فارسی باستان و شیوۀ حرف نویسی و واج نویسی کتیبه های فارسی باستان، 12 جلسۀ بعدی نحوۀ خواندن کتیبه ها، تجزیه و تحلیل متن هایی از کتیبه ها و طرح مباحث دستوری)

منابع

ابوالقاسمی، محسن، راهنمای زبان فارسی باستان، تهران: انتشارات سمت، جلد اول 1375، جلد دوم 1376.

تفضلی، احمد، تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، تهران: انتشارات سخن 1376.

مولایی، چنگیز، راهنمای زبان فارسی باستان، تهران: انتشارات اوای خاور 1398.

Kent, R.G. (1953), Old Persian Grammar, Texts, Lexicon, New Haven.

Schmitt, R. (1989), Altpersisch, in Compendium Lingurum Iranicarum, Wiesbaden.

Schmitt, R. (2000), Corpus Inscriptionum Iranicarum, 1/1 Texts II: The Old Persian Inscriptions of Naqsh-I Rustam and Persepolis, London.

فایل پیوست اول مقدمات زبان فارسی باستان.docx
طرح درس

جلسۀ 1: آشنایی با خانوادۀ زبانهای ایرانی و ادوار تاریخی آنها.

جلسۀ 2: اهمیت و جایگاه زبان اوستایی در خانودۀ زبانهای ایرانی

جلسۀ 3: معرفی آثار برجای مانده از زبان اوستایی و محتوای آنها

جلسۀ 4: آموزش خط اوستایی و شیوۀ حرف نویسی متون اوستایی

جلسۀ 5: قرائت بندهای 1-2 از بهرام یشت همراه با بررسی ساختمان اسم و صفت

جلسۀ 6: قرائت بندهای 3-5 از بهرام یشت، همراه با بررسی صرف اسم و صفت

جلسۀ 7: قرائت بندهای 6-7 از بهرام یشت همراه با بررسی صرف ضمایر در زبان اوستایی

جلسۀ 8- قرائت بندهای 8-9 از بهرام یشت، همراه با بررسی ساخت ماده های مضارع و ماضی

جلسۀ 9- قرائت بندهای 10-11 از بهرام یشت، همراه با برسی شناسه های اولیه و ثانویۀ افعال.

جلسۀ 10: قرائت بندهای 12-13 از بهرام یشت، همراه با برسی ماده های نقلی، آغازی، سببی، مجهول

جلسۀ 11: قرائت بندهای 14-15 از بهرام یشت همراه با بررسی صرف افعال

جلسۀ 12: قرائت بندهای 16-17 از بهرام یشت همراه با برسی اعداد، قیود، حروف اضافه

جلسۀ 13: قرائت بندهای 18-21 از بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات متن و ترجمۀ بندها.

جلسۀ 14: قرائت بندهای 22-27 از بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات و ترجمۀ بندها

جلسۀ 15: قرائه بندهای 28-31 از بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات و ترجمۀ بندها

جلسۀ 16: قرائت بندهای32-33 از بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات و ترجمۀ بندها

هدف از طرح درس

آشنایی با زبان فارسی باستان و آثار برجای مانده از آن، آموزش خط میخی فارسی باستان، شیوۀ حرف نویسی و واج نویسی کتیبه های فارسی باستان، طرح مباحث دستوری زبان فارسی باستان، کسب مقدمات لازم برای قرائت و تفسیر کتیبه های فارسی باستان

عنوان زبان و ادبیات فارسی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری چهارشنبه ساعت 8-10
مکان برگزاری دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، اتاق 115
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

1- ارزیابی کلاسی

2- آزمون نهایی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

منابع

متون نظم و نثر فارسی

طرح درس

جلسۀ 1- نگاهی به تاریخچۀ زبان و ادبیات فارسی

جلسۀ 2- بررسی کلی ادوار تاریخی زبان فارسی

جلسۀ 3- آشنایی با سبک خراسانی

جلسۀ 4- شعر سبک خراسانی و ذکر برخی از ویژگی های مهم آن

جلسۀ 5- تعریف حماسه و آثار حماسی ادب فارسی

جلسۀ 5- قرائت و بررسی داستان سیاوش از شاهنامۀ فردوسی و ذکر نکاتی در بارۀ مسائل دستوری

جلسۀ 6- ادامۀ مباحث جلسۀ 5

جلسۀ 7- قرائت و بررسی قطعاتی از داستان رستم و سهراب همراه با ذکر نکات دستوری

جلسۀ 8- ادامۀ مباحث جلسۀ 7

جلسۀ 9- قرائت و برسی قطعاتی از داستان رستم و اسفندیار همراه با ذکر نکات دستوری

جلسۀ 10- ادامۀ مباحث جلسۀ 9.

جلسۀ 11- آشنایی با نثر سبک خراسانی

جلسۀ 12- قرائت قطعاتی از تاریخ بلعمی، سیاستنامه، قابوس نامه همراه با ذکر نکات دستوری

جلسۀ 13- قرائت قطعاتی از کلیله و دمنه همراه با ذکر نکات دستوری

جلسۀ 14- آشنایی با سبک عراقی

جلسۀ 15- قرائت غزلیاتی از سعدی و حافط

جلسۀ 16- آشنایی با سبک هندی و قرائت چند غزل از صائب تبریزی.

هدف از طرح درس

آشنایی با متون کهن فارسی و ارتباط آنها به لحاظ آوایی و لغوی و دستوری با زبانهای باستانی ایران

عنوان یشتهای جدید
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری چهارشنبه، ساعت 10-12
مکان برگزاری دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، اتاق 115
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

وندیداد

نحوه ارزیابی

1- ارزیابی کلاسی

2- آزمون نهایی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

منابع

مولایی، چنگیز، آبان یشت، تهران: انتشارات آوای خاور 1398.

Bartholomae, Ch. (1904), Altiranisches Wörterbuch, Strussburg.

Jackson, A.W.W. (1892), Avesta Grammar, Stutgart

Reichelt, H. (1911), Avesta Reader, Strussburg.  

طرح درس

جلسۀ 1- معرفی یشتها و محتوای آنها

جلسۀ 2- یشتهای قدیم و یشتهای جدید، تاریخ تدوین یشتهای قدیم، قالب و وزن آنها

جلسۀ 3- قرائت بندهای 1-5 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ بندها

جلسۀ 4- قرائت بندهای 6-9 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 5- قرائت بندهای 10-15 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 6- قرائت بندهای 16-21 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 7- قرائت بندهای 22-27 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 8- قرائت بندهای 28-35 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 9- قرائت بندهای 36- 43 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 10، قرائت بندهای 44-47 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 11- قرائت بندهای 48-51 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 12- قرائت بندهای 52-5و5 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 13- قرائت بندهای 56-59 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 14- قرائت بندهای 60-63 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 15- قرائت بندهای 64-66 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 16- قرائت بندهای 67-70 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن.

هدف از طرح درس

کسب مهارت لازم برای تجزیه و تحلیل متون اوستایی