برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

ندارد

منابع

ابوالقاسمی، محسن، راهنمای زبان های باستانی ایران، تهران: انتشارات سمت، جلد اول 1375، جلد دوم 1376

تفضلی احمد، تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، تهران انتشارات سخن 1376

مولائی، چنگیز، مداخل «خرده اوستا»، گاثاها / گاهان»، «ویسپرد» در دانشنامۀ زبان و ادب فارسی، زیر نظر اسماعیل سعادت، انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی، جلد 3 تهران 1388، جلد 5 تهران 1385، جلد 6 تهران 1395).

مولایی، چنگیز، مداخل «وندیداد»، «یشتها»، ذیل دانشنامۀ زبان و ادب فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تهران 1397.

Bartholomae, Ch. (1904), Altiranishes Worterbuch, Strussburg

Hoffmann, K. (1987)< Avestan Language, in EIr. vol. 3.

Jakson, A.W.W. (1892), Avesta Grammar. Stutgart

Kellens, J. (1989), Avestique in Compendium Linguarum Iranicarum, Weisbaden

Reichelt, H. (1911), Avesta Reader, Strussburg

طرح درس

جلسۀ 1: آشنایی با خانوادۀ زبانهای ایرانی و ادوار تاریخی آنها.

جلسۀ 2: اهمیت و جایگاه زبان اوستایی در خانوادۀ زبانهای ایرانی

جلسۀ 3: معرفی آثار برجای مانده از زبان اوستایی و محتوای آنها

جلسۀ 4: آموزش خط اوستایی و شیوۀ حرف نویسی متون اوستایی

جلسۀ 5: قرائت بندهای 1-2 بهرام یشت همراه با بررسی ساختمان اسم و صفت در زبان اوستایی

جلسۀ 6: قرائت بندهای 3-5 بهرام یشت، همراه با بررسی صرف اسم و صفت در زبان اوستایی

جلسۀ 7: قرائت بندهای 6-7 بهرام یشت همراه با بررسی صرف ضمایر در زبان اوستایی

جلسۀ 8- قرائت بندهای 8-9 بهرام یشت، همراه با بررسی ساخت ماده های مضارع و ماضی در زبان اوستایی

جلسۀ 9- قرائت بندهای 10-11 بهرام یشت، همراه با برسی شناسه های اولیه و ثانویۀ افعال در زبان اوستایی.

جلسۀ 10: قرائت بندهای 12-13 بهرام یشت، همراه با برسی ماده های نقلی، آغازی، سببی، مجهول در زبان اوستایی

جلسۀ 11: قرائت بندهای 14-15 بهرام یشت همراه با بررسی صرف افعال در زبان اوستایی

جلسۀ 12: قرائت بندهای 16-17 بهرام یشت همراه با برسی اعداد، قیود، حروف اضافه در زبان اوستایی

جلسۀ 13: قرائت بندهای 18-21 بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات متن و ترجمۀ بندها.

جلسۀ 14: قرائت بندهای 22-27 بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات و ترجمۀ بندها

جلسۀ 15: قرائت بندهای 28-31 بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات و ترجمۀ بندها

جلسۀ 16: قرائت بندهای32-33 بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات و ترجمۀ بندها

 

 

 

هدف از طرح درس

آشنایی با خانوادۀ زبانهای ایرانی، معرفی زبان اوستایی و آثار بازماندۀ آن،آموزش خط اوستایی و شیوۀ حرف نویسی متون اوستایی، طرح مباحث دستوری زبان اوستایی و کسب مقدمات لازم برای قرائت و تجزیه و تحلیل متون اوستایی.

تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

1- فعالیت کلاسی

2- آزمون نهایی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه (4 جلسۀ نخست ارائۀ کلیاتی در بارۀ خانوادۀ زبانهای ایرانی، معرفی زبان اوستایی و آثار برجای مانده از آن، آموزش خط اوستایی و شیوه های حرف نویسی متون اوستایی، 12 جلسۀ بعدی تجزیه و تحلیل متن اوستایی بهرام یشت و طرح مباحث دستوری زبان اوستایی).

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه ساعت 10-12 دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، اتاق 115 - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

ابوالقاسمی، محسن، راهنمای زبان فارسی باستان، تهران: انتشارات سمت، جلد اول 1375، جلد دوم 1376.

تفضلی، احمد، تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، تهران: انتشارات سخن 1376.

مولایی، چنگیز، راهنمای زبان فارسی باستان، تهران: انتشارات اوای خاور 1398.

Kent, R.G. (1953), Old Persian Grammar, Texts, Lexicon, New Haven.

Schmitt, R. (1989), Altpersisch, in Compendium Lingurum Iranicarum, Wiesbaden.

Schmitt, R. (2000), Corpus Inscriptionum Iranicarum, 1/1 Texts II: The Old Persian Inscriptions of Naqsh-I Rustam and Persepolis, London.

طرح درس

جلسۀ 1: آشنایی با خانوادۀ زبانهای ایرانی و ادوار تاریخی آنها.

جلسۀ 2: اهمیت و جایگاه زبان اوستایی در خانودۀ زبانهای ایرانی

جلسۀ 3: معرفی آثار برجای مانده از زبان اوستایی و محتوای آنها

جلسۀ 4: آموزش خط اوستایی و شیوۀ حرف نویسی متون اوستایی

جلسۀ 5: قرائت بندهای 1-2 از بهرام یشت همراه با بررسی ساختمان اسم و صفت

جلسۀ 6: قرائت بندهای 3-5 از بهرام یشت، همراه با بررسی صرف اسم و صفت

جلسۀ 7: قرائت بندهای 6-7 از بهرام یشت همراه با بررسی صرف ضمایر در زبان اوستایی

جلسۀ 8- قرائت بندهای 8-9 از بهرام یشت، همراه با بررسی ساخت ماده های مضارع و ماضی

جلسۀ 9- قرائت بندهای 10-11 از بهرام یشت، همراه با برسی شناسه های اولیه و ثانویۀ افعال.

جلسۀ 10: قرائت بندهای 12-13 از بهرام یشت، همراه با برسی ماده های نقلی، آغازی، سببی، مجهول

جلسۀ 11: قرائت بندهای 14-15 از بهرام یشت همراه با بررسی صرف افعال

جلسۀ 12: قرائت بندهای 16-17 از بهرام یشت همراه با برسی اعداد، قیود، حروف اضافه

جلسۀ 13: قرائت بندهای 18-21 از بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات متن و ترجمۀ بندها.

جلسۀ 14: قرائت بندهای 22-27 از بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات و ترجمۀ بندها

جلسۀ 15: قرائه بندهای 28-31 از بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات و ترجمۀ بندها

جلسۀ 16: قرائت بندهای32-33 از بهرام یشت؛ شرح و توضیح لغات و ترجمۀ بندها

هدف از طرح درس

آشنایی با زبان فارسی باستان و آثار برجای مانده از آن، آموزش خط میخی فارسی باستان، شیوۀ حرف نویسی و واج نویسی کتیبه های فارسی باستان، طرح مباحث دستوری زبان فارسی باستان، کسب مقدمات لازم برای قرائت و تفسیر کتیبه های فارسی باستان

تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

1- فعالیت کلاسی

2- آزمون نهایی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه (4 جلسۀ نخست ارائۀ کلیاتی در بارۀ زبان فارسی باستان، معرفی آثار برجای مانده از آن، آموزش خط میخی فارسی باستان و شیوۀ حرف نویسی و واج نویسی کتیبه های فارسی باستان، 12 جلسۀ بعدی نحوۀ خواندن کتیبه ها، تجزیه و تحلیل متن هایی از کتیبه ها و طرح مباحث دستوری)

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه ساعت 10-12 دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، اتاق 115 - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

متون نظم و نثر فارسی

طرح درس

جلسۀ 1- نگاهی به تاریخچۀ زبان و ادبیات فارسی

جلسۀ 2- بررسی کلی ادوار تاریخی زبان فارسی

جلسۀ 3- آشنایی با سبک خراسانی

جلسۀ 4- شعر سبک خراسانی و ذکر برخی از ویژگی های مهم آن

جلسۀ 5- تعریف حماسه و آثار حماسی ادب فارسی

جلسۀ 5- قرائت و بررسی داستان سیاوش از شاهنامۀ فردوسی و ذکر نکاتی در بارۀ مسائل دستوری

جلسۀ 6- ادامۀ مباحث جلسۀ 5

جلسۀ 7- قرائت و بررسی قطعاتی از داستان رستم و سهراب همراه با ذکر نکات دستوری

جلسۀ 8- ادامۀ مباحث جلسۀ 7

جلسۀ 9- قرائت و برسی قطعاتی از داستان رستم و اسفندیار همراه با ذکر نکات دستوری

جلسۀ 10- ادامۀ مباحث جلسۀ 9.

جلسۀ 11- آشنایی با نثر سبک خراسانی

جلسۀ 12- قرائت قطعاتی از تاریخ بلعمی، سیاستنامه، قابوس نامه همراه با ذکر نکات دستوری

جلسۀ 13- قرائت قطعاتی از کلیله و دمنه همراه با ذکر نکات دستوری

جلسۀ 14- آشنایی با سبک عراقی

جلسۀ 15- قرائت غزلیاتی از سعدی و حافط

جلسۀ 16- آشنایی با سبک هندی و قرائت چند غزل از صائب تبریزی.

هدف از طرح درس

آشنایی با متون کهن فارسی و ارتباط آنها به لحاظ آوایی و لغوی و دستوری با زبانهای باستانی ایران

تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

1- ارزیابی کلاسی

2- آزمون نهایی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه ساعت 8-10 دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، اتاق 115 - - -
پیش نیاز درس

وندیداد

منابع

مولایی، چنگیز، آبان یشت، تهران: انتشارات آوای خاور 1398.

Bartholomae, Ch. (1904), Altiranisches Wörterbuch, Strussburg.

Jackson, A.W.W. (1892), Avesta Grammar, Stutgart

Reichelt, H. (1911), Avesta Reader, Strussburg.  

طرح درس

جلسۀ 1- معرفی یشتها و محتوای آنها

جلسۀ 2- یشتهای قدیم و یشتهای جدید، تاریخ تدوین یشتهای قدیم، قالب و وزن آنها

جلسۀ 3- قرائت بندهای 1-5 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ بندها

جلسۀ 4- قرائت بندهای 6-9 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 5- قرائت بندهای 10-15 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 6- قرائت بندهای 16-21 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 7- قرائت بندهای 22-27 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 8- قرائت بندهای 28-35 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 9- قرائت بندهای 36- 43 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 10، قرائت بندهای 44-47 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 11- قرائت بندهای 48-51 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 12- قرائت بندهای 52-5و5 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 13- قرائت بندهای 56-59 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 14- قرائت بندهای 60-63 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 15- قرائت بندهای 64-66 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن

جلسۀ 16- قرائت بندهای 67-70 آبان یشت، شرح لغات، توضیح نکات دستوری و ترجمۀ متن.

هدف از طرح درس

کسب مهارت لازم برای تجزیه و تحلیل متون اوستایی

تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

1- ارزیابی کلاسی

2- آزمون نهایی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه، ساعت 10-12 دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، اتاق 115 - - -