برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | بیوفیزیک مولکولی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده علوم طبیعی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی |
-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس | -طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
طرح درس | جلسه 1: مقدمه و تعریف بیوفیزیک مولکولی جلسه 2: انواع ماکرومولکولها، شباهت و تفاوت آنها با مولکولهای کوچک جلسه 3: خصوصیات فیزیکوشیمیایی ماکرومولکولها جلسه 4: حلالیت ماکرومولکولها جلسه 5:پیوندهای شیمیایی در ماکرومولکولها جلسه 6:انواع پیوندهای فیزیکی در ماکرومولکولها 1 جلسه 7: انواع پیوندهای فیزیکی در ماکرومولکولها 2 جلسه 8: انواع پیوندهای فیزیکی در ماکرومولکولها 3 جلسه 9: برهم کنش های هیدروفوبیک جلسه 10: فولدینگ پروتئین ها جلسه 11: نقش برهم کنش های هیدروفوبیک در فولدینگ پروتئین ها جلسه 12: ساختار دوم پروتئین ها جلسه 13: نقشه راماچاندران جلسه 14: ساختار سوم و چهارم پروتئین ها جلسه 15: روش های فیزیکی تعیین ساختار 1 جلسه 16: روش های فیزیکی تعیین ساختار2 |
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | بیوفیزیک غشا |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده علوم |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس |
-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
طرح درس | جلسه 1: مقدمه و تعریف بیوفیزیک غشا جلسه 2: ساختار ویژه آب جلسه 3: برهم کنش های هیدروفوبیک حاصل از ساختار ویژه آب 1 جلسه 4: برهم کنش های هیدروفوبیک حاصل از ساختار ویژه آب 2 جلسه 5: نقش برهم کنش های هیدروفوبیک حاصل از ساختار ویژه آب در شکل گیری سوپرامولکولها از جمله غشای سلولی جلسه 6: انواع مولکولهای آمفی پاتیک سنتتیک و طبیعی جلسه 7: مدل های مختلف غشا های زیستی جلسه 8: میسل ها بعنوان مدلهای ساده غشای سلولی جلسه 9: انواع و خصوصیات میسل ها از جمله CMC جلسه 10: تک لایه های حاصل از مولکولهای آمفی پاتیک در سطح آب و هوا جلسه 11: خصوصیات تک لایه های در سطح آب و هوا جلسه 12: خصوصیات دو لایه های در محیط آبی جلسه 13: پلی مورفیسم و فازهای لیپیدی جلسه 14: ساختمان و دینامیک غشای سلولی جلسه 15: نقش حامل ها و کانال های غشای سلول در انتخاب گری اختصاصی بودن غشای سلولی جلسه 16: روش های بیوفیزیکی مطالعه غشاهای سلولی |
هدف از طرح درس |
-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | بیوشیمی فیزیک |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده علوم |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی |
-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس |
-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
طرح درس | جلسه 1: مقدمه و تعریف بیوماکرومولکولها جلسه 2: مقدمه ای بر شناخت نیروهای درون مولکولی و بین مولکولی در بیوماکرومولکولها جلسه 3: پایداری پروتئین ها شامل سینتیکی و ترمودینامیکی جلسه 4: مهندسی پروتئین و روشهای افزایش پایداری جلسه 5: دناتوراسیون پروتئین ها و اهمیت آن جلسه 6: انواع روش های دناتوراسیون در مطالعه پایداری پروتئین ها جلسه 7: تعریف لیگاند و اهمیت لیگاند بایندیگ جلسه 8: انواع تئوری های مربوط به لیگاند بایندیگ جلسه 9: پیوند شدن لیگاند در یک جایگاه جلسه 10: پیوند شدن لیگاند در یک دسته جایگاه یکسان و مستقل جلسه 11: پیوند شدن لیگاند در چند دسته جایگاه یکسان و وابسته جلسه 12: ثابت اتصال ماکروسکوپی و میکروسکوپی، فاکتور احتمال در چند جایگاه پیوندی جلسه 13: ایزوترم های پیوندی برای انواع دستجات جایگاههای اتصال جلسه 14: جایگاههای تعاونی-کوپرایتیو، هموتروپیک، هتروتروپیک و اهمیت بیولوژیکی آن جلسه 15: معادله و نمودار کلودز، اسکاچارد و هیل جلسه 16: کاربرد منحنی هیل و اسکاچارد در عملکرد اکسیژن به هموگلوبین |
هدف از طرح درس |
-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | بیوفیزیک سلولی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده علوم طبیعی گروه علوم گیاهی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی |
-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس |
-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
طرح درس | جلسه 1: نگرش بیوفیزیک در مورد حیات جلسه 2: حوزه ها و ابزارهای بیوفیزیک برای مطالعه فرایندهای بیولوژیکی ترمودینامیک حیات، حیات در محیط های نامنظم جلسه 3: نور و حیات سلول بعنوان واحد عملکردی و ساختاری حیات جلسه 4: فیزیک سلول الگوهای زیستی مربوط به نظم در فضا و زمان جلسه 5: سازماندهی شبکه های زیستی نقش آب، فیزیک و ریاضیات آب در سازماندهی زیستی جلسه 6: ترمودینامیک غیر تعادلی و تعادلی در حیات پتانسیل شیمیایی جلسه 7: وابستگی پتانسیل شیمیایی به غلظت و فشار جلسه 8: پتانسیل استراحت در غشای سلولی جلسه 9: پتانسیل نرنست در غشای سلولی جلسه 10: منشا پتانسیل نرنست در غشای سلولی جلسه 11: پتانسیل دونان در غشای سلولی جلسه 12: معادله Hodgkin-Huxley جلسه 13: نفوذ و معادله نفوذ جلسه 14: قانون اول فیک و انتقال مواد در غشای سلول جلسه 15: قانون دوم فیک و انتقال مواد در غشای سلول جلسه 16: ضریب توزیع و ضریب نفوذ و ارتباط این دو پارامتر در انتقال مواد ازغشا |
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | مباحثی در بیوفیزیک |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده علوم طبیعی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی |
-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس |
-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
طرح درس | جلسه 1: فلسفه علم در زیست شناسی، مباحث فیزیکی در تعریف علم زیست شناسی جلسه 2: رداکشنیسم (Reductionism) متدهای مقایسه ای Experimentation (Empiricism) جلسه 3: هولیسم تئوری مکانیستی جلسه 4: سیستم بیولوژی جلسه 5: انواع امیکس جلسه 6: موجود زنده و اهمیت مورفولوژی در بقاء جلسه 7: نظریه های مختلف در باره موروفولوژی موجود زنده رزونانس شکلی جلسه 8: بیوفیزیک و ارتباط آن با علوم نانو جلسه 9: مقدمه ای بر نانوبیوفیزیک جلسه 10: بیوفیزیک و نانوبیوتکنولوژی نانوداروها و اهمیت آنها جلسه 11: نانوبستر های بیوفیزیکی برای تثبیت بیوماکرومولکولهای و داروها جلسه 12: نانوحامل ها لودینگ و بارگذاری داروها در سطح نانوحامل ها جلسه 13: هوشمند سازی رهایش دارو از نانوحامل های دارویی جلسه 14: هدفمند کردن دارو جلسه 15: پزشکی بازساختی و اهمیت مطالعات بیوفیزیکی جلسه 16: مهندسی بافت در سطح بسترهای سه بعدی
|
هدف از طرح درس |
-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | آنالیز توالی پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده ریاضی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس | -طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
طرح درس | جلسه 1: مقدمه ای بر توالی اسیدهای نوکلئیک جلسه 2: مقدمه ای بر توالی پروتئین ها جلسه 3: بانک های اطلاعاتی مربوط به سکانس اسیدهای نوکلئیک جلسه 4: چگونگی استخراج سکانس های ژنی، اهمیت CDS جلسه 5: فرمت های FASTA و GenBank سکانس های ژنی جلسه 6: بانک های اطلاعاتی مربوط به سکانس و عملکرد پروتئین، بانک پروتئینی Uniprot جلسه 7: انطباق دوتوالی با استفاده از ماتریکس های نقطه ای مزیت و معایب ماتریکس های نقطه ای جلسه 8: الگوریتم های امتیاز دهی در انطباق دوتوالی و Alignment سکانس های پروتئینی و ژنی
جلسه 9: Global alignment جلسه 10: Local alignment جلسه 11: جستجوی توالی BLAST بر مبنای Local alignment جلسه 12: الگوریتم های امتیاز دهی در انطباق چند رشته توالی جلسه 13: تعریف فیلوژنتیک و اهمیت مطالعه آن جلسه 14: استفاده از روش های انطباق چند رشته توالی برای ترسیم درخت های فیلوژنتیک جلسه 15: ابزارها و تکنیک های ترسیم درخت فیلوژنتیک جلسه 16: آنالیز درخت های فیلوژنتیک |
هدف از طرح درس |
-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | سمینار |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده علوم |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -حضور فعال در کلاس - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع سمینار درسی |
روش تدریس |
-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار درخصوص مطالب مرتبط و بروز با موضوع درس و ارائه سمینار توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | در چند جلسه اول طرح موضوع انجام می شود و سپس بصورت ژورنال کلاب ادامه می یابد در نهایت طرح موضوع برای ارائه دانشجویان مطرح می شود. |
طرح درس | جلسه 1: مقدمه و مباحث سمینار جلسه 2: مروری بر موضوعات و چالشهای بروز در زمینه بیوفیزیک برای انتخاب موضوع سمینار 1 جلسه 3: مروری بر موضوعات و چالشهای بروز در زمینه بیوفیزیک برای انتخاب موضوع سمینار 2 جلسه 4: مباحثه و جهت دهی در مورد موضوعات مربوطه جلسه 5: بحث و بررسی تعیین موضوع سمینار برای ارائه دانشجویان1 جلسه 6: بحث و بررسی تعیین موضوع سمینار برای ارائه دانشجویان2 جلسه 7: راهنمایی و رفع اشکال موضوع سمینار جلسه 8: ادامه راهنمایی و رفع اشکال موضوع سمینار جلسه 9: ارائه سمینار و بحث تخصصی جلسه 10: ارائه سمینار و بحث تخصصی جلسه 11: ارائه سمینار و بحث تخصصی جلسه 12: ارائه سمینار و بحث تخصصی جلسه 13: ارائه سمینار و بحث تخصصی جلسه 14: ارائه سمینار و بحث تخصصی جلسه 15: جمع بندی اولیه در مورد ارائه سمینار ها جلسه 16: جمع بندی نهایی در مورد ارائه سمینار ها و ارزشیابی |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با موضوعات بروز در زمینه بیوفیزیک و آشنایی با نحوه ارائه مطالب علمی |
عنوان | طراحی محاسباتی دارو |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده علوم طبیعی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی |
-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس |
-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
منابع |
|
طرح درس | جلسه 1: تعریف دارو، تعریف لیگاند جلسه 2: تاریخچه و چگونگی کشف داروها جلسه 3: Drug-likeness Properties: Solubility, Bioavailability, Drug Stability جلسه 4: Drug-likeness Properties: Lipinski and other druggability rules جلسه 5: مراحل کشف یک داروی جدید جلسه 6: مراحل توسعه یک داروی جدید جلسه 7: چالش های کشف یک داروی جدید جلسه 8: فرایند طراحی داروی، ADMET جلسه 9: طراحی دارو بر اساس لیگاند جلسه 10: طراحی دارو بر اساس رسپتور جلسه 11: ابزارها و تکنیک های محاسباتی در طراحی دارو جلسه 12: داکینگ مولکولی جلسه 13: غربالگری مجازی جلسه 14: طراحی دارو بر اساس قطعات مولکولی جلسه 15: رابطه کمی ساختار با عملکرد در طراحی دارو
جلسه 16: فازهای آزمایشگاهی و پیش بالینی در کشف داروی جدید |
هدف از طرح درس |
-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | بیوانفورماتیک ساختاری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده علوم طبیعی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی |
-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس |
-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
منابع |
|
طرح درس | جلسه 1: تعریف متن علمی، چگونگی جستجو و شناسایی متن علمی، چگونگی استفاده از Boolen اپراتورها در تحقیق، بانک های اطلاعاتی مربوطه جلسه 2: تعریف بیوانفورماتیک تعریف زیست شناسی محاسباتی مقدمه بر سیر تحول تاریخی بیوانفورماتیک جلسه 3: معرفی NCBI بانک های مربوط به ژن چگونگی استخراج سکانس های ژنی جلسه 4: اهمیت CDS و ترجمه آن به پروتئین انواع فرمت های سکانس های ژنی جلسه 5: بانک های مربوط به اطلاعات سکانس و عملکرد پروتئین جستجوی توالی BLAST جلسه 6: بانک پروتئینی Uniprot و PIR جلسه 7: همردیفی و Alignment سکانس های پروتئینی و ژنی جلسه 8: ماتریکس های نقطه ای در همردیفی جلسه 9: ماتریکس های امتیاز دهی در همردیفی دوگانه و چند گانه جلسه 10: انواع بانک های اطلاعاتی مربوط به ساختار سه بعدی پروتئین جلسه 11: انواع فرمت های مربوط به ذخیره اطلاعات ساختاری جلسه 12: انواع نرم افزار های مشاهده گر برای مشاهده ساختار سه بعدی مولکولها و دستکاری جلسه 13: روش های تعیین ساختار ماکرومولکولها جلسه 14: روش های پیشگویی ساختار پروتئین ها
جلسه 15: همولوژی مدلینگ Fold Recognition Ab initio میدان نیرو جلسه 16: بهینه سازی انرژی در تعیین ساختار |
هدف از طرح درس | تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | مدل سازی و پیشگویی ساختار ماکرومولکولها |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده ریاضی |
تعداد واحد | ۳ |
نحوه ارزیابی | -آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس |
-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
منابع |
|
طرح درس | جلسه 1: مروری بر ساختار مولکولهای کوچک و ماکرومولکولها جلسه 2: چالش های موجود در مقایسه ساختار سه بعدی مولکولهای کوچک با ماکرومولکولها جلسه 3: اهمیت کانفورماسیون در ماکرومولکولها جلسه 4: ساختار اول ماکرومولکولهای پروتئینی جلسه 5: ساختار دوم ماکرومولکولهای پروتئینی جلسه 6: ساختار سوم ماکرومولکولهای پروتئینی جلسه 7: نمایش ساختار ماکرومولکولهای پروتئینی جلسه 8: چگونگی شکل گیری و فولدینگ پروتئین ها، فولینگ معکوس جلسه 9: انطباق ساختار پروتئین ها با توالی جلسه 10: انواع بانک های اطلاعاتی مربوط به ساختار سه بعدی پروتئین جلسه 11: طبقه بندی انواع فولد های پروتئینی و الگوهای فولدینگ جلسه 12: ترمودینامیک فولدینگ، شناسایی و تشخیص حالت فولد جلسه 13: روش های تعیین ساختار ماکرومولکولها جلسه 14: روش های پیشگویی ساختار دوم و سوم پروتئین ها جلسه 15: همولوژی مدلینگ بر مبنای آنالیزتوالی های بیولوژیک Ab initio میدان نیرو و بهینه سازی انرژی در تعیین ساختار جلسه 16: داکینگ مولکولی |
هدف از طرح درس |
-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه
|
عنوان | بیوفیزیک سلولی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده علوم طبیعی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی |
-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس | -طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
منابع | 1. Morton H. Friedman, Principles and Models of Biological Transport, Springer, 2008 2. Hopp W., Biophysics, 1983 3. Rob Phillips, Jané Kondev, Julie Theriot, Hernan Garcia, Physical Biology of the Cell, 2nd Edition, 2013, Garland Science, Taylor & Francis Group, LLC 4. Philip Nelson, Biological Physics: Energy, Information, Life; W. H. Freeman; First Edition (July 18, 2003) |
طرح درس | جلسه 1: نگرش بیوفیزیک در مورد حیات جلسه 2: حوزه ها و ابزارهای بیوفیزیک برای مطالعه فرایندهای بیولوژیکی ترمودینامیک حیات، حیات در محیط های نامنظم جلسه 3: نور و حیات سلول بعنوان واحد عملکردی و ساختاری حیات جلسه 4: فیزیک سلول الگوهای زیستی مربوط به نظم در فضا و زمان جلسه 5: سازماندهی شبکه های زیستی نقش آب، فیزیک و ریاضیات آب در سازماندهی زیستی جلسه 6: ترمودینامیک غیر تعادلی و تعادلی در حیات پتانسیل شیمیایی جلسه 7: وابستگی پتانسیل شیمیایی به غلظت و فشار جلسه 8: پتانسیل استراحت در غشای سلولی جلسه 9: پتانسیل نرنست در غشای سلولی جلسه 10: منشا پتانسیل نرنست در غشای سلولی جلسه 11: پتانسیل دونان در غشای سلولی جلسه 12: معادله Hodgkin-Huxley جلسه 13: نفوذ و معادله نفوذ جلسه 14: قانون اول فیک و انتقال مواد در غشای سلول جلسه 15: قانون دوم فیک و انتقال مواد در غشای سلول جلسه 16: ضریب توزیع و ضریب نفوذ و ارتباط این دو پارامتر در انتقال مواد ازغشا |
هدف از طرح درس |
-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |