اثر زلزلههای نزدیک گسل و دور از گسل بر روی پلهای بتنی یکپارچه بیهدار
چکیده:
پلهای بیهدار بیشتر در طراحی بزرگراهها و معابر شهری استفاده میشوند. زمانی که امکان عبور مسیر جاده به صورت مستقیم از روی موانع نباشد، استفاده از هندسه بیه دار اجتناب ناپذیر است. زاویه بیه باعث ایجاد پیچش در پایه پلها میشود که در هنگام مدلسازی و طرح لرزهای، این موضوع باید مد نظر قرار گیرد. پل یکپارچه نوعی از پل است که در آن عرشه به صورت یکپارچه و صلب به کولههای انتهائی متصل میشود. در پل یکپارچه هیچ درز انبساطی در داخل عرشه در نظر گرفته نمیشود. بار زلزله نقش تعیینکنندهتری در بین بارهای وارد شده به پل یکپارچه دارد. بررسیهایی که تاکنون بر روی عملکرد پلهای بیهدار و یکپارچه در اثر بارهای زلزله انجام شده، مجزا از هم میباشد. در این تحقیق رفتار پلهای یکپارچه بیهدار (به صورت همزمان) تحت اثر بارهای زلزلههای نزدیک و دور از گسل بررسی شده است. به این منظور مدلسازی و تحلیل دینامیکی پل موردی با زوایای بیه 0، 10، 20 و 30 درجه در نرمافزار Csi Bridge انجام شد.
نتایج به دست آمده نشان داد که در تمامی زوایا (0، 10، 20، 30)، بین تمامی زلزلههای نزدیک گسل، زلزله طبس بیشترین مقدار متوسط دوران طولی عرشه و بین تمامی زلزلههای دور از گسل، با تفاوت بسیار اندکی زلزله لندرز بیشترین مقدار متوسط دوران طولی عرشه را دارد. در حالت کلی با مقایسه متوسط دوران طولی عرشه پل برای زلزلههای نزدیک و دور از گسل، زلزلههای نزدیک گسل متوسط دوران طولی بیشتری نسبت به زلزلههای دور از گسل به عرشه پل وارد میکنند.