برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان کاربرد رواندرمانی فردی
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری چهارشنبه ساعت 10-12
مکان برگزاری دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، چهارشنبه، کلاس 207، ساعت 10 تا 12
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس
  • آسیب شناسی روانی با تکیه بر فرهنگ
  • مبانی روانشناسی بالینی: دانشجو باید با مفاهیم پایه روانشناسی بالینی آشنا باشد.
  • مبانی روان درمانی: دانش و درک اولیه از نظریه‌های روان‌درمانی، مانند روانکاوی، شناختی-رفتاری و سیستم‌های خانواده‌درمانی.
  • ارزیابی‌های روان‌شناختی: توانایی انجام ارزیابی‌های روانی و تشخیصی اولیه برای تدوین برنامه درمانی.
نحوه ارزیابی
  • ارزیابی مستمر (40%): شامل مشارکت در کلاس، بحث‌های گروهی، ارائه کارهای عملی.
  • پروژه عملی (30%): تهیه یک گزارش روان‌درمانی موردی که شامل ارزیابی، تشخیص و برنامه درمانی باشد.
  • امتحان پایانی (30%): شامل سوالات تشریحی در مورد نظریه‌ها و روش‌های کاربردی روان‌درمانی.
روش تدریس
  • سخنرانی‌ها و کلاس‌های تعاملی: شامل ارائه مفاهیم نظری و بحث‌های گروهی.
  • مطالعات موردی: بررسی پرونده‌های واقعی و تحلیل آن‌ها.
  • تمرینات عملی: انجام جلسات مشاوره تمرینی در گروه‌های کوچک.
  • ارائه فیلم و ویدئو: از جلسات روان‌درمانی ضبط‌شده برای تحلیل و نقد.
زمان بندی و نحوه ارائه درس
  • این درس در طول یک ترم ارائه می‌شود و هر هفته 1 جلسه 2 ساعته برگزار خواهد شد.
  • جلسات به صورت ترکیبی از تدریس نظری، تمرین عملی و کارگاه‌های گروهی برگزار می‌شود.
  • هفته‌های پایانی به ارائه پروژه‌ها و تحلیل موردی اختصاص دارد.
منابع
  • • کتاب‌های اصلی:
  • Corey, G. (2021). Theory and practice of counseling and psychotherapy (11th ed.). Cengage Learning.
  • این کتاب یکی از منابع اصلی برای آموزش تئوری و عملی رواندرمانی است. در این کتاب، نظریه‌های مختلف رواندرمانی و تکنیک‌های عملی مربوطه به‌صورت مفصل بررسی شده‌اند.
  • Beck, J. S. (2020). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond (3rd ed.). Guilford Press.
  • این کتاب به‌طور گسترده برای یادگیری اصول درمان شناختی-رفتاری (CBT) استفاده می‌شود و یکی از بهترین منابع برای دانشجویان و درمانگران بالینی است.
  • Frederickson, J. (2013). Co-Creating Change: Effective Dynamic Therapy Techniques. Seven Leaves Press.
  • این کتاب به تکنیک‌های درمانی پویا (رواندرمانی پویشی) می‌پردازد و برای درمان‌های کوتاه‌مدت پویا بسیار مفید است.
  • Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. Guilford Press
  • این کتاب درباره درمان طرح‌واره (Schema Therapy) است که به بررسی طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تکنیک‌های درمانی مرتبط می‌پردازد.
  • Wampold, B. E., & Imel, Z. E. (2015). The great psychotherapy debate: The evidence for what makes psychotherapy work (2nd ed.). Routledge.
  • این کتاب به مرور شواهد علمی در مورد اثربخشی رواندرمانی پرداخته و به بحث در مورد اینکه چه عواملی در کارایی رواندرمانی مؤثرند می‌پردازد.
  •  American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.). APA.
  • راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5-TR) که به‌عنوان یک منبع اساسی برای تشخیص اختلالات روانی در رواندرمانی و روانشناسی بالینی استفاده می‌شود.
  • . Norcross, J. C., & Wampold, B. E. (2019). Psychotherapy relationships that work: Evidence-based therapist contributions (3rd ed.). Oxford University Press.
  • این کتاب به بررسی رابطه درمانگر و بیمار و تأثیر آن بر موفقیت رواندرمانی می‌پردازد و یکی از منابع مهم در زمینه رابطه درمانی است.
  • . Baldwin, S. A., & Imel, Z. E. (2013). Therapist effects: Findings and methods. In M. J. Lambert (Ed.), Bergin and Garfield's Handbook of Psychotherapy and Behavior Change (6th ed., pp. 258-297). Wiley.
  • یکی از بخش‌های مهم از کتاب مرجع کلاسیک "راهنمای روان‌درمانی و تغییر رفتار" که به تأثیرات درمانگر بر نتیجه درمان می‌پردازد.
  • McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.
  • این کتاب یکی از منابع مهم برای یادگیری تشخیص روان‌تحلیلی است که به بررسی ساختارهای شخصیتی و روندهای بالینی می‌پردازد.
  • Leahy, R. L., Holland, S. J., & McGinn, L. K. (2012). Treatment plans and interventions for depression and anxiety disorders (2nd ed.). Guilford Press.
  • این کتاب برنامه‌های درمانی و مداخلات خاص برای درمان اختلالات اضطراب و افسردگی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • این منابع به دانشجو دید کاملی از انواع رویکردها و تکنیک‌های رواندرمانی فردی در سطح پیشرفته ارائه می‌دهند.
  • مقالات علمی:
  • مقالات به‌روز از مجلات معتبر مانند Journal of Clinical Psychology و Psychotherapy Research.
فایل پیوست اول Diagnostic Interview.pdf
فایل پیوست دوم Cognitive Behavioral Case Formulation.pdf
فایل پیوست سوم Cognitive Restructuring.pdf
طرح درس
  • هفته 1-2: آشنایی با اصول و مبانی روان‌درمانی فردی
  • هفته 3-4: تحلیل رویکردهای مختلف روان‌درمانی (روانکاوی، شناختی-رفتاری، انسان‌گرایانه).
  • هفته 5-6: بررسی مهارت‌های ارتباطی و ساختار جلسات درمانی.
  • هفته 7-8: ارزیابی و تشخیص در روان‌درمانی.
  • هفته 9-10: بررسی مداخلات درمانی در درمان اختلالات افسردگی و اضطراب.
  • هفته 11-12: استفاده از روش‌های نوین مانند ذهن‌آگاهی در روان‌درمانی.
  • هفته 13-14: تحلیل موردی و جلسات تمرینی.
  • هفته 15-16: ارائه و ارزیابی پروژه‌های عملی.
هدف از طرح درس
  • توسعه مهارت‌های عملی: تقویت توانایی‌های دانشجویان در انجام روان‌درمانی فردی بر اساس تئوری‌ها و روش‌های معتبر علمی.
  • فهم عمیق‌تری از روان‌درمانی: درک انواع رویکردهای روان‌درمانی و توانایی به‌کارگیری آن‌ها در شرایط مختلف.
  • افزایش توانایی تحلیل موردی: یادگیری چگونگی تدوین برنامه درمانی و انجام مداخلات موثر.
توضیحات
  • این درس بر کاربرد عملی و کار بالینی تاکید دارد. دانشجویان تشویق می‌شوند تا پرونده‌های واقعی بیماران را در کنار اساتید و هم‌کلاسی‌ها تحلیل کنند و از دانش تئوریک خود در محیط‌های بالینی بهره بگیرند.
عنوان گروه درمانی و خانواده درمانی
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری چهارشنبه ساعت 8-10
مکان برگزاری دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، کلاس 202، چهارشنبه، ساعت 8 تا 10
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس
  • آسیب شناسی روانی با تکیه بر فرهنگ
  • درمانهای شناختی رفتاری
  • نظریه های روان درمانی
نحوه ارزیابی
  • ارزیابی مستمر (40%): مشارکت فعال در بحث‌ها و کارگاه‌های گروهی، شامل تحلیل موارد و ارائه تجربیات.
  • پروژه عملی (30%): ارائه یک مورد از گروه‌درمانی یا خانواده‌درمانی شامل تحلیل روانشناختی گروه یا خانواده و تدوین برنامه درمانی.
  • امتحان پایانی (30%): سوالات نظری درباره رویکردها و تکنیک‌های گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی.
روش تدریس
  • سخنرانی و بحث‌های کلاسی: معرفی نظریه‌ها و مدل‌های مختلف گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی. ‌
  • کارگاه‌های عملی: اجرای جلسات گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی به صورت تمرینی و تحلیل آن‌ها.
  • مطالعات موردی: بررسی و تحلیل گروه‌ها و خانواده‌های واقعی.
  • مشاهده جلسات درمانی: مشاهده و نقد جلسات ضبط‌شده درمان گروهی و خانوادگی.
زمان بندی و نحوه ارائه درس
  • این درس به صورت 16 هفته‌ای ارائه می‌شود، با 1 جلسه 2 ساعته در هر هفته.
  • جلسات شامل ترکیبی از تئوری، مشاهده، تمرینات عملی، و کارگاه‌های گروهی است.
  • در هفته‌های پایانی، دانشجویان پروژه‌های عملی خود را ارائه و مورد تحلیل قرار خواهند داد.
منابع
  • کتاب‌های اصلی:
  • Yalom, I.D., & Leszcz, M. (2020). The Theory and Practice of Group Psychotherapy. Basic Books
  • Minuchin, S., Nichols, M. P., & Lee, W. (2006). Structural Family Therapy. Routledge
  • Bowen, M. (1985). Family Therapy in Clinical Practice. Jason Aronson, Inc
  • مقالات علمی:
  • مقالات از مجلات معتبر مانند Journal of Marital and Family Therapy و Group Dynamics: Theory, Research, and Practice
فایل پیوست اول 1.pdf
فایل پیوست دوم 2.pdf
فایل پیوست سوم 3.pdf
طرح درس
  • هفته 1-2: مقدمه‌ای بر گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی؛ مقایسه با روان‌درمانی فردی.
  • هفته 3-4: نظریه‌های گروه‌درمانی (نظریه‌های یالوم، تحلیل‌گروهی و غیره).
  • هفته 5-6: مراحل مختلف گروه‌درمانی و نقش‌های گروهی.
  • هفته 7-8: تحلیل پویایی‌های گروهی و تعاملات در گروه‌های درمانی.
  • هفته 9-10: رویکردهای خانواده‌درمانی (سیستمی، ساختاری، استراتژیک).
  • هفته 11-12: تکنیک‌های مداخله در خانواده‌درمانی و مدیریت تعارضات خانوادگی.
  • هفته 13-14: تمرینات عملی و بررسی موارد گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی.
  • هفته 15-16: ارائه پروژه‌های عملی و تحلیل موردی.
هدف از طرح درس
  • ‌ توسعه مهارت‌های گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی: توانایی اجرای جلسات گروهی و خانوادگی به‌طور حرفه‌ای.
  • درک پویایی‌های گروهی و خانوادگی: تحلیل عمیق تعاملات و نقش‌ها در گروه‌ها و خانواده‌ها. افزایش توانایی در تدوین برنامه‌های درمانی: ایجاد برنامه‌های درمانی برای مداخله در گروه‌ها و خانواده‌ها بر اساس مسائل مختلف.
توضیحات
  • این درس به‌طور ویژه بر کاربرد عملی تکنیک‌های گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی تاکید دارد.
  • دانشجویان نه‌تنها با نظریه‌های مرتبط آشنا می‌شوند، بلکه توانایی تحلیل و اجرای جلسات درمانی را در محیط‌های گروهی و خانوادگی کسب خواهند کرد.
عنوان آسیب شناسی روانی تحولی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری دوشنبه ساعت 8-10
مکان برگزاری دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، کلاس 207، دوشنبه، ساعت 8 تا 10
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس
  • روانشناسی تحولی: آشنایی با اصول و مراحل تحول انسان از کودکی تا بزرگسالی. ‌
  • آسیب‌شناسی روانی: دانش پایه‌ای در مورد اختلالات روانی و نحوه تشخیص آن‌ها.
  • روش‌های ارزیابی روانشناختی: توانایی درک ابزارها و روش‌های ارزیابی و تشخیص اختلالات روانی.
نحوه ارزیابی
  • ارزیابی مستمر (40%): مشارکت فعال در کلاس‌ها، بحث‌های گروهی و ارائه‌های کلاسی.
  • پروژه تحقیقاتی (30%): تهیه یک مقاله یا تحقیق در مورد یک اختلال روانی با توجه به عوامل تحولی آن (نقش سن، جنسیت، محیط و غیره).
  • امتحان پایانی (30%): سوالات تشریحی و تحلیلی در مورد نظریات و مدل‌های آسیب‌شناسی روانی از دیدگاه تحولی.
روش تدریس
  • سخنرانی‌ها: ارائه مفاهیم نظری و توضیح مراحل رشد روانی و تحولی.
  • مطالعات موردی: تحلیل و بررسی پرونده‌های بالینی از دیدگاه تحولی.
  • کارگاه‌های گروهی: اجرای تمرینات گروهی برای تحلیل آسیب‌شناسی روانی از دیدگاه تحولی.
  • مشاهده و تحلیل: استفاده از فیلم‌ها و گزارش‌های موردی برای بررسی تحولات در اختلالات روانی در دوره‌های مختلف زندگی.
زمان بندی و نحوه ارائه درس
  • این درس در طول یک ترم ارائه می‌شود و هر هفته 1 جلسه 2 ساعته برگزار خواهد شد.
  • جلسات به صورت ترکیبی از تئوری، بحث، و کار عملی برگزار می‌شود.
  • در هفته‌های پایانی، دانشجویان پروژه‌های خود را ارائه و تحلیل خواهند کرد.
منابع

کتاب‌های اصلی:

  • بارلو، دیوید؛ دوراند، مایکل؛ و هافمن، استفان. (1403) روانشناسی نابهنجاری، رویکرد یکپارچه. مترجمان: رضا عبدی و همکاران. تهران: انتشارات ابن سینا.
  • Mash, E. J., & Wolfe, D. A. (2019). Abnormal Child Psychology. Cengage Learning.
  • Cicchetti, D., & Cohen, D. J. (Eds.). (2006). Developmental Psychopathology. John Wiley & Sons.
  • Rutter, M. (2010). Child and Adolescent Psychiatry. John Wiley & Sons.
  • مقالات علمی:
  • مقالات از مجلات معتبر مانند Development and Psychopathology و Journal of Abnormal Psychology 

 

فایل پیوست اول 1. Psychopathology.pdf
فایل پیوست دوم 3. Neurodevelomental Diorders.pdf
فایل پیوست سوم 4. Schizophrenia.pdf
طرح درس
  • هفته 1-2: مقدمه‌ای بر آسیب‌شناسی روانی تحولی و مفاهیم اساسی.
  • هفته 3-4: بررسی مراحل رشد و تحول روانی در دوران کودکی و نوجوانی.
  • هفته 5-6: آسیب‌شناسی روانی در کودکان و نوجوانان (اختلالات عصبی-تحولی، اختلالات اضطرابی، اختلالات افسردگی).
  • هفته 7-8: آسیب‌شناسی روانی در دوران جوانی و بزرگسالی (اسکیزوفرنیا و اختلالات طیف روانپریشی، اختلالات وابسته به علایم بدنی، اختلالات شخصیت).
  • هفته 9-10: بررسی تغییرات روانی در میانسالی و کهنسالی (زوال عقل، افسردگی).
  • هفته 11-12: عوامل محیطی و اجتماعی در تحولات روانی (نقش خانواده، مدرسه، فرهنگ).
  • هفته 13-14: بررسی موردی از آسیب‌شناسی روانی تحولی.
  • هفته 15-16: ارائه پروژه‌های تحقیقاتی و تحلیل موارد موردی.
هدف از طرح درس
  • درک تحولات روانی: شناخت چگونگی تأثیر مراحل مختلف زندگی بر شکل‌گیری و تحول اختلالات روانی.
  • تحلیل آسیب‌های روانی از دیدگاه تحولی: بررسی چگونگی تغییر و تحولات اختلالات روانی در طول عمر.
  • تقویت توانایی تحقیق و تحلیل: تشویق به پژوهش و تحلیل علمی در زمینه آسیب‌شناسی روانی تحولی.
توضیحات
  • این درس به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا با مفاهیم و اصول آسیب‌شناسی روانی در طول مراحل مختلف رشد آشنا شوند.
  • تمرکز اصلی بر تحلیل عوامل تحولی است که ممکن است به اختلالات روانی در دوره‌های مختلف زندگی منجر شود.
  • دانشجویان تشویق می‌شوند تا از دیدگاه‌های مختلف به بررسی مسائل بالینی بپردازند و پژوهش‌های تحولی را انجام دهند.
عنوان فلسفه علم روانشناسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه ساعت 10-12
مکان برگزاری دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، کلاس 304، ساعت 10 تا 12
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس
  • مبانی روانشناسی: آشنایی با اصول و مفاهیم اولیه روانشناسی.
  • مبانی فلسفه: درک اولیه از مفاهیم و نظریه‌های فلسفی و منطقی.
  • روش تحقیق در روانشناسی: دانش مقدماتی درباره روش‌های تحقیق علمی در روانشناسی.
  • معرفت شناسی
نحوه ارزیابی
  • ارزیابی مستمر (40%): مشارکت فعال در بحث‌های کلاسی، ارائه مقالات و تحلیل مفاهیم فلسفی مرتبط با روانشناسی.
  • مقاله کلاسی (30%): نگارش یک مقاله تحلیلی در زمینه فلسفه علم و ارتباط آن با روانشناسی.
  • امتحان پایانی (30%): شامل سوالات نظری و تحلیلی در مورد مباحث اصلی فلسفه علم و کاربرد آن‌ها در روانشناسی.
روش تدریس
  • سخنرانی‌ها و بحث‌های کلاسی: تدریس نظریه‌های فلسفی و مفاهیم اصلی در فلسفه علم و ارتباط آن‌ها با روانشناسی.
  • مطالعات متنی: تحلیل و مطالعه متون فلسفی مرتبط با علم و روانشناسی.
  • کارگاه‌های بحث: بررسی و بحث پیرامون مباحث فلسفی در قالب گروه‌های کوچک.
  • ارائه‌های دانشجویی: ارائه مقالات و نظریه‌ها توسط دانشجویان و تحلیل آن‌ها توسط کلاس.
زمان بندی و نحوه ارائه درس
  • این درس در طول یک ترم ارائه می‌شود و هر هفته 2 جلسه 1.5 ساعته برگزار خواهد شد.
  • جلسات شامل سخنرانی‌ها، بحث‌های گروهی و کارگاه‌های تحلیل متون فلسفی خواهد بود.
  • هفته‌های پایانی به ارائه پروژه‌های تحقیقاتی و مقالات دانشجویان اختصاص خواهد داشت.
منابع
  • کتاب‌های اصلی:
  • Popper, K. (2002). The Logic of Scientific Discovery. Routledge.
  • Kuhn, T. S. (1996). The Structure of Scientific Revolutions. University of Chicago Press.
  • Lakatos, I., & Musgrave, A. (1970). Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge University Press. • مقالات علمی:
  • مقالات از مجلات معتبر مانند Philosophy of Science و History of the Human Sciences. 6) 
  • فلسفه علم روانشناسی ماریو بونژ، خسرو باقری، آذربایجانی
فایل پیوست اول جلسه (1) فلسفه علم روانشناسی.pdf
فایل پیوست دوم جلسه (2) فلسفه علم روانشناسی.pdf
فایل پیوست سوم جلسه (4) فلسفه علم روانشناسی.pdf
طرح درس
  • هفته 1-2: مقدمه‌ای بر فلسفه علم و تاریخچه آن.
  • هفته 3-4: روش شناسی ارسطویی: اسانشیالیزم (ذات گرایی/ماهیت گرایی)؛ پوزیتویسم (تحصل گروی/اثبات گرایی)، اگوست کنت، استوارت میل
  • هفته 5-6: پوزیتویسم منطقی/استقراء گرایی (حلقه وین)، شلیگ، کارنپ، فایگل، ایر؛ عقل گرایی انتقادی/ابطال گرایی، کارل ریموند پوپر
  • هفته 7-8: برنامه های پژوهشی/ابطال گرایی پیچیده، ایمره لاکاتوش؛ تاریخ و جامعه شناسی علم و ساختار انقلابهای علمی/تاریخگرایی، تامس کوهن
  • هفته 9-10: ضد روش/آنارشیسم روش شناختی، پل فایرابند؛ مکتب جامعه شناسی ادینبورا؛
  • هفته 11-12: دیدگاههای نظری فلسفه علم روانشناسی:
  • هفته 13-14: روانکاوی؛ رفتار گرایی فلسفی/رادیکال/راست کیشانه، گیلبرت رایل، ویتگنشتاین، کواین، اسکینر؛ رفتارگرایی روش شناختی، واتسون؛ اپریشنالیزم (عملیات گرایی) در روانشناسی
  • هفته 15-16: شناخت گرایی: دیدگاه فرضیه ای-استنتاجی؛ نوروبیولوژی/نوروساینس/نوروسایکولوژی؛ نظریه محاسباتی ذهن؛ نظریه مدولاریتی کمینه فودوری؛ نظریه مدولاریتی بیشینه/روانشناسی فرگشتی؛ علم شناخت تنانه/تنانگی شناخت/بافتارگرایی ساختاری و کارکردی
هدف از طرح درس
  • درک اصول فلسفی علم: آشنایی با مبانی فلسفی و نظریه‌های اصلی در فلسفه علم و بررسی کاربرد آن‌ها در روانشناسی.
  • تحلیل انتقادی علم روانشناسی: توانایی نقد و تحلیل علمی روانشناسی از دیدگاه‌های فلسفی.
  • تقویت مهارت‌های تفکر فلسفی: افزایش توانایی دانشجویان در تفکر فلسفی و منطقی درباره مفاهیم روانشناسی.
توضیحات
  • این درس به دانشجویان امکان می‌دهد تا از منظر فلسفی به علم روانشناسی نگاه کنند و به بررسی و نقد علمی آن بپردازند. تمرکز بر شناخت و تحلیل روش‌شناسی‌های علمی و فلسفی است که به درک عمیق‌تر روانشناسی کمک می‌کند. دانشجویان در این درس با مفاهیمی چون ابطال‌پذیری، نظریه انقلاب‌های علمی و چالش‌های فلسفی پیش‌روی علم آشنا می‌شوند و آن‌ها را در بستر روانشناسی تحلیل خواهند کرد.
عنوان آسیب شناسی روانی با تأکید بر فرهنگ
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
زمان برگزاری شنبه ساعت 8-10
مکان برگزاری دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، کلاس 317، شنبه، ساعت 8 تا 10
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس
  • روانشناسی پایه
  • انگیزش و هیجان
  • روانشناسی شخصیت
  • روانشناسی شناختی
نحوه ارزیابی
  • ارزیابی مستمر (40%): شامل مشارکت فعال در کلاس‌ها، بحث‌های گروهی و تحلیل موارد بالینی با توجه به عوامل فرهنگی.
  • پروژه عملی (30%): ارائه یک مطالعه موردی از اختلالات روانی که به طور خاص بر تأثیرات فرهنگی تأکید دارد.
  • امتحان پایانی (30%): شامل سوالات تشریحی و تحلیلی درباره رویکردهای فرهنگی در آسیب‌شناسی روانی.
روش تدریس
  • سخنرانی‌ها و بحث‌های تعاملی: معرفی مفاهیم کلیدی و مدل‌های آسیب‌شناسی روانی در بافت فرهنگی.
  • مطالعات موردی: بررسی و تحلیل موارد واقعی که عوامل فرهنگی در آسیب‌شناسی روانی آنها نقش دارد.
  • کارگاه‌های عملی: تمرینات گروهی برای تحلیل و بررسی اثرات فرهنگی بر اختلالات روانی.
  • مشاهده و تحلیل: استفاده از گزارش‌ها و فیلم‌های موردی برای بررسی تأثیر فرهنگ بر تشخیص و درمان اختلالات روانی.
زمان بندی و نحوه ارائه درس
  • این درس به صورت 16 هفته‌ای ارائه می‌شود، هر هفته 1 جلسه 2 ساعته.
  • جلسات شامل ترکیبی از تدریس نظری، بحث‌های گروهی، و تحلیل موارد بالینی است.
  • در هفته‌های پایانی، دانشجویان پروژه‌های عملی خود را ارائه می‌دهند و مورد بحث و نقد قرار می‌گیرند.
منابع
  • کتاب‌های اصلی:
  • بارلو، دیوید؛ دوراند، مایکل؛ و هافمن، استفان. (1403) روانشناسی نابهنجاری، رویکرد یکپارچه. مترجمان: رضا عبدی و همکاران. تهران: انتشارات ابن سینا.
  • Sue, D. W., & Sue, D. (2016). Counseling the Culturally Diverse: Theory and Practice. Wiley.
  • Alarcón, R. D. (2009). Cultural Psychiatry. Karger. o Tseng, W. S. (2001). Handbook of Cultural Psychiatry. Academic Press.
  • مقالات علمی:
  • مقالات از مجلات معتبر مانند Transcultural Psychiatry و Culture, Medicine and Psychiatry.
فایل پیوست اول 3. Psychopathology, Integrative approach.pdf
فایل پیوست دوم 6. Psychopathology, Anxiety Disorders.pdf
فایل پیوست سوم 12. Personality Disorders.pdf
طرح درس
  • هفته 1-2: مقدمه‌ای بر آسیب‌شناسی روانی با تأکید بر نقش فرهنگ و تاریخچه این رویکرد.
  • هفته 3-4: تأثیر فرهنگ بر تشخیص اختلالات روانی؛ تفاوت‌های فرهنگی در معیارهای تشخیصی.
  • هفته 5-6: نقش عوامل فرهنگی در شکل‌گیری و بروز اختلالات اضطرابی و افسردگی.
  • هفته 7-8: بررسی تفاوت‌های فرهنگی در اختلالات شخصیتی و سایکوتیک.
  • هفته 9-10: تأثیر فرهنگ بر درمان و مداخلات روان‌درمانی؛ انتخاب رویکردهای فرهنگی مناسب.
  • هفته 11-12: آسیب‌شناسی روانی در جوامع مهاجر و اقلیت‌ها؛ چالش‌ها و موانع.
  • هفته 13-14: تحلیل و بررسی فرهنگ‌های بومی و نقش آن‌ها در بروز اختلالات روانی.
  • هفته 15-16: ارائه پروژه‌های عملی و بررسی موارد بالینی از دیدگاه فرهنگی.
هدف از طرح درس
  • درک تأثیرات فرهنگ بر اختلالات روانی: آشنایی با چگونگی تأثیر عوامل فرهنگی بر بروز، تشخیص و درمان اختلالات روانی.
  • تحلیل رویکردهای فرهنگی: بررسی نحوه تعامل فرهنگ‌های مختلف با مسائل روانی و توسعه رویکردهای مناسب برای گروه‌های مختلف فرهنگی.
  • تقویت مهارت‌های بالینی: افزایش توانایی دانشجویان در تشخیص و درمان اختلالات روانی با در نظر گرفتن تفاوت‌های فرهنگی.
توضیحات
  • این درس به دانشجویان کمک می‌کند تا دیدگاه‌های خود را در مورد آسیب‌شناسی روانی از منظر فرهنگ‌های مختلف گسترش دهند و مهارت‌های خود را در تشخیص و درمان اختلالات روانی در جوامع چندفرهنگی تقویت کنند. تمرکز اصلی بر تحلیل تفاوت‌های فرهنگی و تأثیر آن بر فرایندهای بالینی و درمانی است.