برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان آسیب شناسی روانی با تأکید بر فرهنگ
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری شنبه، ساعت 8-10
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - گروه روانشناسی - کلاس 321
تعداد واحد ۲
عنوان فلسفه علم روانشناسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه ساعت 10-12
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - گروه روانشناسی - کلاس 304
تعداد واحد ۲
عنوان کاربرد رواندرمانی فردی
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری چهارشنبه ساعت 10-12
مکان برگزاری دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، چهارشنبه، کلاس 207، ساعت 10 تا 12
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس
  • آسیب شناسی روانی با تکیه بر فرهنگ
  • مبانی روانشناسی بالینی: دانشجو باید با مفاهیم پایه روانشناسی بالینی آشنا باشد.
  • مبانی روان درمانی: دانش و درک اولیه از نظریه‌های روان‌درمانی، مانند روانکاوی، شناختی-رفتاری و سیستم‌های خانواده‌درمانی.
  • ارزیابی‌های روان‌شناختی: توانایی انجام ارزیابی‌های روانی و تشخیصی اولیه برای تدوین برنامه درمانی.
نحوه ارزیابی
  • ارزیابی مستمر (40%): شامل مشارکت در کلاس، بحث‌های گروهی، ارائه کارهای عملی.
  • پروژه عملی (30%): تهیه یک گزارش روان‌درمانی موردی که شامل ارزیابی، تشخیص و برنامه درمانی باشد.
  • امتحان پایانی (30%): شامل سوالات تشریحی در مورد نظریه‌ها و روش‌های کاربردی روان‌درمانی.
روش تدریس
  • سخنرانی‌ها و کلاس‌های تعاملی: شامل ارائه مفاهیم نظری و بحث‌های گروهی.
  • مطالعات موردی: بررسی پرونده‌های واقعی و تحلیل آن‌ها.
  • تمرینات عملی: انجام جلسات مشاوره تمرینی در گروه‌های کوچک.
  • ارائه فیلم و ویدئو: از جلسات روان‌درمانی ضبط‌شده برای تحلیل و نقد.
زمان بندی و نحوه ارائه درس
  • این درس در طول یک ترم ارائه می‌شود و هر هفته 1 جلسه 2 ساعته برگزار خواهد شد.
  • جلسات به صورت ترکیبی از تدریس نظری، تمرین عملی و کارگاه‌های گروهی برگزار می‌شود.
  • هفته‌های پایانی به ارائه پروژه‌ها و تحلیل موردی اختصاص دارد.
منابع
  • • کتاب‌های اصلی:
  • Corey, G. (2021). Theory and practice of counseling and psychotherapy (11th ed.). Cengage Learning.
  • این کتاب یکی از منابع اصلی برای آموزش تئوری و عملی رواندرمانی است. در این کتاب، نظریه‌های مختلف رواندرمانی و تکنیک‌های عملی مربوطه به‌صورت مفصل بررسی شده‌اند.
  • Beck, J. S. (2020). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond (3rd ed.). Guilford Press.
  • این کتاب به‌طور گسترده برای یادگیری اصول درمان شناختی-رفتاری (CBT) استفاده می‌شود و یکی از بهترین منابع برای دانشجویان و درمانگران بالینی است.
  • Frederickson, J. (2013). Co-Creating Change: Effective Dynamic Therapy Techniques. Seven Leaves Press.
  • این کتاب به تکنیک‌های درمانی پویا (رواندرمانی پویشی) می‌پردازد و برای درمان‌های کوتاه‌مدت پویا بسیار مفید است.
  • Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. Guilford Press
  • این کتاب درباره درمان طرح‌واره (Schema Therapy) است که به بررسی طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تکنیک‌های درمانی مرتبط می‌پردازد.
  • Wampold, B. E., & Imel, Z. E. (2015). The great psychotherapy debate: The evidence for what makes psychotherapy work (2nd ed.). Routledge.
  • این کتاب به مرور شواهد علمی در مورد اثربخشی رواندرمانی پرداخته و به بحث در مورد اینکه چه عواملی در کارایی رواندرمانی مؤثرند می‌پردازد.
  •  American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.). APA.
  • راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5-TR) که به‌عنوان یک منبع اساسی برای تشخیص اختلالات روانی در رواندرمانی و روانشناسی بالینی استفاده می‌شود.
  • . Norcross, J. C., & Wampold, B. E. (2019). Psychotherapy relationships that work: Evidence-based therapist contributions (3rd ed.). Oxford University Press.
  • این کتاب به بررسی رابطه درمانگر و بیمار و تأثیر آن بر موفقیت رواندرمانی می‌پردازد و یکی از منابع مهم در زمینه رابطه درمانی است.
  • . Baldwin, S. A., & Imel, Z. E. (2013). Therapist effects: Findings and methods. In M. J. Lambert (Ed.), Bergin and Garfield's Handbook of Psychotherapy and Behavior Change (6th ed., pp. 258-297). Wiley.
  • یکی از بخش‌های مهم از کتاب مرجع کلاسیک "راهنمای روان‌درمانی و تغییر رفتار" که به تأثیرات درمانگر بر نتیجه درمان می‌پردازد.
  • McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.
  • این کتاب یکی از منابع مهم برای یادگیری تشخیص روان‌تحلیلی است که به بررسی ساختارهای شخصیتی و روندهای بالینی می‌پردازد.
  • Leahy, R. L., Holland, S. J., & McGinn, L. K. (2012). Treatment plans and interventions for depression and anxiety disorders (2nd ed.). Guilford Press.
  • این کتاب برنامه‌های درمانی و مداخلات خاص برای درمان اختلالات اضطراب و افسردگی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • این منابع به دانشجو دید کاملی از انواع رویکردها و تکنیک‌های رواندرمانی فردی در سطح پیشرفته ارائه می‌دهند.
  • مقالات علمی:
  • مقالات به‌روز از مجلات معتبر مانند Journal of Clinical Psychology و Psychotherapy Research.
فایل پیوست اول Diagnostic Interview.pdf
فایل پیوست دوم Cognitive Behavioral Case Formulation.pdf
فایل پیوست سوم Cognitive Restructuring.pdf
طرح درس
  • هفته 1-2: آشنایی با اصول و مبانی روان‌درمانی فردی
  • هفته 3-4: تحلیل رویکردهای مختلف روان‌درمانی (روانکاوی، شناختی-رفتاری، انسان‌گرایانه).
  • هفته 5-6: بررسی مهارت‌های ارتباطی و ساختار جلسات درمانی.
  • هفته 7-8: ارزیابی و تشخیص در روان‌درمانی.
  • هفته 9-10: بررسی مداخلات درمانی در درمان اختلالات افسردگی و اضطراب.
  • هفته 11-12: استفاده از روش‌های نوین مانند ذهن‌آگاهی در روان‌درمانی.
  • هفته 13-14: تحلیل موردی و جلسات تمرینی.
  • هفته 15-16: ارائه و ارزیابی پروژه‌های عملی.
هدف از طرح درس
  • توسعه مهارت‌های عملی: تقویت توانایی‌های دانشجویان در انجام روان‌درمانی فردی بر اساس تئوری‌ها و روش‌های معتبر علمی.
  • فهم عمیق‌تری از روان‌درمانی: درک انواع رویکردهای روان‌درمانی و توانایی به‌کارگیری آن‌ها در شرایط مختلف.
  • افزایش توانایی تحلیل موردی: یادگیری چگونگی تدوین برنامه درمانی و انجام مداخلات موثر.
توضیحات
  • این درس بر کاربرد عملی و کار بالینی تاکید دارد. دانشجویان تشویق می‌شوند تا پرونده‌های واقعی بیماران را در کنار اساتید و هم‌کلاسی‌ها تحلیل کنند و از دانش تئوریک خود در محیط‌های بالینی بهره بگیرند.
عنوان گروه درمانی و خانواده درمانی
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری چهارشنبه ساعت 8-10
مکان برگزاری دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، کلاس 202، چهارشنبه، ساعت 8 تا 10
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس
  • آسیب شناسی روانی با تکیه بر فرهنگ
  • درمانهای شناختی رفتاری
  • نظریه های روان درمانی
نحوه ارزیابی
  • ارزیابی مستمر (40%): مشارکت فعال در بحث‌ها و کارگاه‌های گروهی، شامل تحلیل موارد و ارائه تجربیات.
  • پروژه عملی (30%): ارائه یک مورد از گروه‌درمانی یا خانواده‌درمانی شامل تحلیل روانشناختی گروه یا خانواده و تدوین برنامه درمانی.
  • امتحان پایانی (30%): سوالات نظری درباره رویکردها و تکنیک‌های گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی.
روش تدریس
  • سخنرانی و بحث‌های کلاسی: معرفی نظریه‌ها و مدل‌های مختلف گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی. ‌
  • کارگاه‌های عملی: اجرای جلسات گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی به صورت تمرینی و تحلیل آن‌ها.
  • مطالعات موردی: بررسی و تحلیل گروه‌ها و خانواده‌های واقعی.
  • مشاهده جلسات درمانی: مشاهده و نقد جلسات ضبط‌شده درمان گروهی و خانوادگی.
زمان بندی و نحوه ارائه درس
  • این درس به صورت 16 هفته‌ای ارائه می‌شود، با 1 جلسه 2 ساعته در هر هفته.
  • جلسات شامل ترکیبی از تئوری، مشاهده، تمرینات عملی، و کارگاه‌های گروهی است.
  • در هفته‌های پایانی، دانشجویان پروژه‌های عملی خود را ارائه و مورد تحلیل قرار خواهند داد.
منابع
  • کتاب‌های اصلی:
  • Yalom, I.D., & Leszcz, M. (2020). The Theory and Practice of Group Psychotherapy. Basic Books
  • Minuchin, S., Nichols, M. P., & Lee, W. (2006). Structural Family Therapy. Routledge
  • Bowen, M. (1985). Family Therapy in Clinical Practice. Jason Aronson, Inc
  • مقالات علمی:
  • مقالات از مجلات معتبر مانند Journal of Marital and Family Therapy و Group Dynamics: Theory, Research, and Practice
فایل پیوست اول 1.pdf
فایل پیوست دوم 2.pdf
فایل پیوست سوم 3.pdf
طرح درس
  • هفته 1-2: مقدمه‌ای بر گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی؛ مقایسه با روان‌درمانی فردی.
  • هفته 3-4: نظریه‌های گروه‌درمانی (نظریه‌های یالوم، تحلیل‌گروهی و غیره).
  • هفته 5-6: مراحل مختلف گروه‌درمانی و نقش‌های گروهی.
  • هفته 7-8: تحلیل پویایی‌های گروهی و تعاملات در گروه‌های درمانی.
  • هفته 9-10: رویکردهای خانواده‌درمانی (سیستمی، ساختاری، استراتژیک).
  • هفته 11-12: تکنیک‌های مداخله در خانواده‌درمانی و مدیریت تعارضات خانوادگی.
  • هفته 13-14: تمرینات عملی و بررسی موارد گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی.
  • هفته 15-16: ارائه پروژه‌های عملی و تحلیل موردی.
هدف از طرح درس
  • ‌ توسعه مهارت‌های گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی: توانایی اجرای جلسات گروهی و خانوادگی به‌طور حرفه‌ای.
  • درک پویایی‌های گروهی و خانوادگی: تحلیل عمیق تعاملات و نقش‌ها در گروه‌ها و خانواده‌ها. افزایش توانایی در تدوین برنامه‌های درمانی: ایجاد برنامه‌های درمانی برای مداخله در گروه‌ها و خانواده‌ها بر اساس مسائل مختلف.
توضیحات
  • این درس به‌طور ویژه بر کاربرد عملی تکنیک‌های گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی تاکید دارد.
  • دانشجویان نه‌تنها با نظریه‌های مرتبط آشنا می‌شوند، بلکه توانایی تحلیل و اجرای جلسات درمانی را در محیط‌های گروهی و خانوادگی کسب خواهند کرد.
عنوان آسیب شناسی روانی تحولی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری دوشنبه ساعت 8-10
مکان برگزاری دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، کلاس 207، دوشنبه، ساعت 8 تا 10
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس
  • روانشناسی تحولی: آشنایی با اصول و مراحل تحول انسان از کودکی تا بزرگسالی. ‌
  • آسیب‌شناسی روانی: دانش پایه‌ای در مورد اختلالات روانی و نحوه تشخیص آن‌ها.
  • روش‌های ارزیابی روانشناختی: توانایی درک ابزارها و روش‌های ارزیابی و تشخیص اختلالات روانی.
نحوه ارزیابی
  • ارزیابی مستمر (40%): مشارکت فعال در کلاس‌ها، بحث‌های گروهی و ارائه‌های کلاسی.
  • پروژه تحقیقاتی (30%): تهیه یک مقاله یا تحقیق در مورد یک اختلال روانی با توجه به عوامل تحولی آن (نقش سن، جنسیت، محیط و غیره).
  • امتحان پایانی (30%): سوالات تشریحی و تحلیلی در مورد نظریات و مدل‌های آسیب‌شناسی روانی از دیدگاه تحولی.
روش تدریس
  • سخنرانی‌ها: ارائه مفاهیم نظری و توضیح مراحل رشد روانی و تحولی.
  • مطالعات موردی: تحلیل و بررسی پرونده‌های بالینی از دیدگاه تحولی.
  • کارگاه‌های گروهی: اجرای تمرینات گروهی برای تحلیل آسیب‌شناسی روانی از دیدگاه تحولی.
  • مشاهده و تحلیل: استفاده از فیلم‌ها و گزارش‌های موردی برای بررسی تحولات در اختلالات روانی در دوره‌های مختلف زندگی.
زمان بندی و نحوه ارائه درس
  • این درس در طول یک ترم ارائه می‌شود و هر هفته 1 جلسه 2 ساعته برگزار خواهد شد.
  • جلسات به صورت ترکیبی از تئوری، بحث، و کار عملی برگزار می‌شود.
  • در هفته‌های پایانی، دانشجویان پروژه‌های خود را ارائه و تحلیل خواهند کرد.
منابع

کتاب‌های اصلی:

  • بارلو، دیوید؛ دوراند، مایکل؛ و هافمن، استفان. (1403) روانشناسی نابهنجاری، رویکرد یکپارچه. مترجمان: رضا عبدی و همکاران. تهران: انتشارات ابن سینا.
  • Mash, E. J., & Wolfe, D. A. (2019). Abnormal Child Psychology. Cengage Learning.
  • Cicchetti, D., & Cohen, D. J. (Eds.). (2006). Developmental Psychopathology. John Wiley & Sons.
  • Rutter, M. (2010). Child and Adolescent Psychiatry. John Wiley & Sons.
  • مقالات علمی:
  • مقالات از مجلات معتبر مانند Development and Psychopathology و Journal of Abnormal Psychology 

 

فایل پیوست اول 1. Psychopathology.pdf
فایل پیوست دوم 3. Neurodevelomental Diorders.pdf
فایل پیوست سوم 4. Schizophrenia.pdf
طرح درس
  • هفته 1-2: مقدمه‌ای بر آسیب‌شناسی روانی تحولی و مفاهیم اساسی.
  • هفته 3-4: بررسی مراحل رشد و تحول روانی در دوران کودکی و نوجوانی.
  • هفته 5-6: آسیب‌شناسی روانی در کودکان و نوجوانان (اختلالات عصبی-تحولی، اختلالات اضطرابی، اختلالات افسردگی).
  • هفته 7-8: آسیب‌شناسی روانی در دوران جوانی و بزرگسالی (اسکیزوفرنیا و اختلالات طیف روانپریشی، اختلالات وابسته به علایم بدنی، اختلالات شخصیت).
  • هفته 9-10: بررسی تغییرات روانی در میانسالی و کهنسالی (زوال عقل، افسردگی).
  • هفته 11-12: عوامل محیطی و اجتماعی در تحولات روانی (نقش خانواده، مدرسه، فرهنگ).
  • هفته 13-14: بررسی موردی از آسیب‌شناسی روانی تحولی.
  • هفته 15-16: ارائه پروژه‌های تحقیقاتی و تحلیل موارد موردی.
هدف از طرح درس
  • درک تحولات روانی: شناخت چگونگی تأثیر مراحل مختلف زندگی بر شکل‌گیری و تحول اختلالات روانی.
  • تحلیل آسیب‌های روانی از دیدگاه تحولی: بررسی چگونگی تغییر و تحولات اختلالات روانی در طول عمر.
  • تقویت توانایی تحقیق و تحلیل: تشویق به پژوهش و تحلیل علمی در زمینه آسیب‌شناسی روانی تحولی.
توضیحات
  • این درس به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا با مفاهیم و اصول آسیب‌شناسی روانی در طول مراحل مختلف رشد آشنا شوند.
  • تمرکز اصلی بر تحلیل عوامل تحولی است که ممکن است به اختلالات روانی در دوره‌های مختلف زندگی منجر شود.
  • دانشجویان تشویق می‌شوند تا از دیدگاه‌های مختلف به بررسی مسائل بالینی بپردازند و پژوهش‌های تحولی را انجام دهند.