عنوان |
کاربرد رواندرمانی فردی |
مقطع تحصیلی |
دكتری تخصصی PhD |
زمان برگزاری |
چهارشنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری |
دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، چهارشنبه، کلاس 207، ساعت 10 تا 12 |
تعداد واحد |
۲ |
پیش نیاز درس |
- آسیب شناسی روانی با تکیه بر فرهنگ
- مبانی روانشناسی بالینی: دانشجو باید با مفاهیم پایه روانشناسی بالینی آشنا باشد.
- مبانی روان درمانی: دانش و درک اولیه از نظریههای رواندرمانی، مانند روانکاوی، شناختی-رفتاری و سیستمهای خانوادهدرمانی.
- ارزیابیهای روانشناختی: توانایی انجام ارزیابیهای روانی و تشخیصی اولیه برای تدوین برنامه درمانی.
|
نحوه ارزیابی |
- ارزیابی مستمر (40%): شامل مشارکت در کلاس، بحثهای گروهی، ارائه کارهای عملی.
- پروژه عملی (30%): تهیه یک گزارش رواندرمانی موردی که شامل ارزیابی، تشخیص و برنامه درمانی باشد.
- امتحان پایانی (30%): شامل سوالات تشریحی در مورد نظریهها و روشهای کاربردی رواندرمانی.
|
روش تدریس |
- سخنرانیها و کلاسهای تعاملی: شامل ارائه مفاهیم نظری و بحثهای گروهی.
- مطالعات موردی: بررسی پروندههای واقعی و تحلیل آنها.
- تمرینات عملی: انجام جلسات مشاوره تمرینی در گروههای کوچک.
- ارائه فیلم و ویدئو: از جلسات رواندرمانی ضبطشده برای تحلیل و نقد.
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
- این درس در طول یک ترم ارائه میشود و هر هفته 1 جلسه 2 ساعته برگزار خواهد شد.
- جلسات به صورت ترکیبی از تدریس نظری، تمرین عملی و کارگاههای گروهی برگزار میشود.
- هفتههای پایانی به ارائه پروژهها و تحلیل موردی اختصاص دارد.
|
منابع |
- • کتابهای اصلی:
- Corey, G. (2021). Theory and practice of counseling and psychotherapy (11th ed.). Cengage Learning.
- این کتاب یکی از منابع اصلی برای آموزش تئوری و عملی رواندرمانی است. در این کتاب، نظریههای مختلف رواندرمانی و تکنیکهای عملی مربوطه بهصورت مفصل بررسی شدهاند.
- Beck, J. S. (2020). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond (3rd ed.). Guilford Press.
- این کتاب بهطور گسترده برای یادگیری اصول درمان شناختی-رفتاری (CBT) استفاده میشود و یکی از بهترین منابع برای دانشجویان و درمانگران بالینی است.
- Frederickson, J. (2013). Co-Creating Change: Effective Dynamic Therapy Techniques. Seven Leaves Press.
- این کتاب به تکنیکهای درمانی پویا (رواندرمانی پویشی) میپردازد و برای درمانهای کوتاهمدت پویا بسیار مفید است.
- Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. Guilford Press
- این کتاب درباره درمان طرحواره (Schema Therapy) است که به بررسی طرحوارههای ناسازگار اولیه و تکنیکهای درمانی مرتبط میپردازد.
- Wampold, B. E., & Imel, Z. E. (2015). The great psychotherapy debate: The evidence for what makes psychotherapy work (2nd ed.). Routledge.
- این کتاب به مرور شواهد علمی در مورد اثربخشی رواندرمانی پرداخته و به بحث در مورد اینکه چه عواملی در کارایی رواندرمانی مؤثرند میپردازد.
- American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.). APA.
- راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5-TR) که بهعنوان یک منبع اساسی برای تشخیص اختلالات روانی در رواندرمانی و روانشناسی بالینی استفاده میشود.
- . Norcross, J. C., & Wampold, B. E. (2019). Psychotherapy relationships that work: Evidence-based therapist contributions (3rd ed.). Oxford University Press.
- این کتاب به بررسی رابطه درمانگر و بیمار و تأثیر آن بر موفقیت رواندرمانی میپردازد و یکی از منابع مهم در زمینه رابطه درمانی است.
- . Baldwin, S. A., & Imel, Z. E. (2013). Therapist effects: Findings and methods. In M. J. Lambert (Ed.), Bergin and Garfield's Handbook of Psychotherapy and Behavior Change (6th ed., pp. 258-297). Wiley.
- یکی از بخشهای مهم از کتاب مرجع کلاسیک "راهنمای رواندرمانی و تغییر رفتار" که به تأثیرات درمانگر بر نتیجه درمان میپردازد.
- McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.
- این کتاب یکی از منابع مهم برای یادگیری تشخیص روانتحلیلی است که به بررسی ساختارهای شخصیتی و روندهای بالینی میپردازد.
- Leahy, R. L., Holland, S. J., & McGinn, L. K. (2012). Treatment plans and interventions for depression and anxiety disorders (2nd ed.). Guilford Press.
- این کتاب برنامههای درمانی و مداخلات خاص برای درمان اختلالات اضطراب و افسردگی را مورد بررسی قرار میدهد.
- این منابع به دانشجو دید کاملی از انواع رویکردها و تکنیکهای رواندرمانی فردی در سطح پیشرفته ارائه میدهند.
- مقالات علمی:
- مقالات بهروز از مجلات معتبر مانند Journal of Clinical Psychology و Psychotherapy Research.
|
فایل پیوست اول |
Diagnostic Interview.pdf |
فایل پیوست دوم |
Cognitive Behavioral Case Formulation.pdf |
فایل پیوست سوم |
Cognitive Restructuring.pdf |
طرح درس |
- هفته 1-2: آشنایی با اصول و مبانی رواندرمانی فردی
- هفته 3-4: تحلیل رویکردهای مختلف رواندرمانی (روانکاوی، شناختی-رفتاری، انسانگرایانه).
- هفته 5-6: بررسی مهارتهای ارتباطی و ساختار جلسات درمانی.
- هفته 7-8: ارزیابی و تشخیص در رواندرمانی.
- هفته 9-10: بررسی مداخلات درمانی در درمان اختلالات افسردگی و اضطراب.
- هفته 11-12: استفاده از روشهای نوین مانند ذهنآگاهی در رواندرمانی.
- هفته 13-14: تحلیل موردی و جلسات تمرینی.
- هفته 15-16: ارائه و ارزیابی پروژههای عملی.
|
هدف از طرح درس |
- توسعه مهارتهای عملی: تقویت تواناییهای دانشجویان در انجام رواندرمانی فردی بر اساس تئوریها و روشهای معتبر علمی.
- فهم عمیقتری از رواندرمانی: درک انواع رویکردهای رواندرمانی و توانایی بهکارگیری آنها در شرایط مختلف.
- افزایش توانایی تحلیل موردی: یادگیری چگونگی تدوین برنامه درمانی و انجام مداخلات موثر.
|
توضیحات |
- این درس بر کاربرد عملی و کار بالینی تاکید دارد. دانشجویان تشویق میشوند تا پروندههای واقعی بیماران را در کنار اساتید و همکلاسیها تحلیل کنند و از دانش تئوریک خود در محیطهای بالینی بهره بگیرند.
|