برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان اصول و مبانی بازاریابی ورزشی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزیابی کلاسی در طول ترم  30 درصد
ارزیابی پایان ترم                 70 درصد

روش تدریس

تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کلاسی

منابع

1-روستا، احمد، ونوس، داور ، ابراهیمى، عبدالحمید (1403)  مدیریت بازاریابی، انتشارات سمت

2-پیتز و استوتلار (1396)مبانی بازاریابی ورزشی، ترجمه عظیم زاده ، انتشارات دانشگاه فردوسی

3- کشکر، سارا، قاسمی، حمید و تجاری، فرشاد ( 1394)مدیریت بازاریابی ورزشی، انتشارات علم و حرکت.


5. Smith, A. (2012). Introduction to sport marketing. Routledge.
6. Mullin, B. J., Hardy, S., & Sutton, W. (2014). Sport marketing 4th edition. Human Kinetics.

طرح درس
  1.  مقدمات، تعاریف و کلیات رفتار مصرف کننده
  2. مدل های رفتار مصرف کننده و خرید
  3. ادراک و انگیزش مصرف کننده ورزشی
  4. نقش یادگیری و حافظه در رفتار مصرف کنندگان ورزشی
  5. نقش نگرش در رفتار مصرف کننده و چگونگی تغییر نگرش مصرف کننده ورزشی
  6. نقش شخصیت و احساسات در مصرف کنندگان ورزشی
  7. تاثیرات گروه های مرجع، طبقه اجتماعی و درآمد در رفتار مصرفی
  8. نقش سبک زندگی، فرهنگ و خرده فرهنگ ها بر رفتار مصرف کنندگان ورزشی
  9. سبک های تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان ورزشی
  10. رفتار پس از خرید (رضایت، وفاداری، تبلیغات دهان به دهان، حضور مجدد و)... مصرف کنندگان ورزشی
هدف از طرح درس

 هدف کلی:
تحلیل رفتار مصرف کننده، چرایی و چگونگی خرید و مصرف محصولات و خدمات ورزشی
اهداف ویژه:

  1. آشنایی با چارچوب تحلیل رفتار مصرف کننده
  2. آشنایی با تاثیر عوامل فردی بر رفتار مصرف کننده
  3. آشنایی با تاثیر عوامل محیطی بر رفتار مصرف کننده
عنوان مدیریت راهبردی در بازاریابی و ارتباطات ورزشی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزیابی کلاسی در طول ترم  30 درصد
ارزیابی پایان ترم                 70 درصد

روش تدریس

تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کلاسی

منابع

1- توماس ال . ویلن, جی. دیوید هانگر، ترجمه: رضوانی، حمیدرضا, اعرابی، محمد(1397) مبانی مدیریت استراتژیک، نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی

2- میک، هلن و میک، ریچارد ( 1392)مدیریت استراتژیک بازاریابی؛ ترجمه سید محمد اعرابی و سعیده امیری، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوم

3-اوبرین، دنی و همکاران ( 1399)مدیریت استراتژیک در ورزش، ترجمه حسین اکبری یزدی و عرفان مرادی، انتشارات حتمی

4-آلسیم، کارل جان ( 1391)بازاریابی استراتژیک: نگرش کاربردی؛ ترجمه سیدمحمد اعرابی و محمد آزادی، دفتر پژوهش های
فرهنگی.

5. Shilbury, D., Westerbeek, H., Quick, S., Funk, D., & Karg, A. (2020). Strategic sport
marketing. Routledge.


 

طرح درس
  1. مفاهیم راهبرد و بازاریابی
  2. لزوم تغییرات راهبردی و الزامات اجرای آن
  3. قصد راهبردی و نحوه تدوین آن
  4. روش ها و ابزارهای تحلیل محیط بیرونی بازاریابی و ارتباطات
  5. روش ها و ابزارهای تحلیل محیط درونی بازاریابی و ارتباطات
  6. انواع ابزارهای ممیزی در بازاریابی و ارتباطات و کاربرد آنها در ورزش
  7. انواع راهبردهای بازاریابی و ارتباطات و موارد کاربرد آنها
  8. رویکردهای خلق مزیت راهبردی در ورزش
  9. ارزیابی راهبردی در بازاریابی و ارتباطات ورزشی
هدف از طرح درس

هدف کلی:

آشنایی با انواع راهبردهای بازاریابی و نحوه تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه های راهبردی بازاریابی و ارتباطات ورزشی

اهداف ویژه:

  1. آشنایی با مفاهیم مدیریت و برنامه ریزی راهبردی
  2. آشنایی با راهبردهای بازاریابی و ارتباطات
  3. آشنایی با مدل های تحلیل محیط در بازاریابی و ارتباطات
  4. روش های تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه های راهبردی بازاریابی و ارتباطات در ورزش
عنوان مدیریت نظارت و ارزیابی رویدادهای ورزشی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزیابی کلاسی در طول ترم  30 درصد
ارزیابی پایان ترم                 70 درصد

روش تدریس

تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کلاسی
 

منابع

1- بدری آذرین، یعقوب. (1398) نظارت و ارزشیابی در مدیریت ورزشی، انتشارات دانشگاه تبریز

2- همتی نژاد، مهرعلی، رمضانی نژاد، رحیم. ( 1387) نظارت و ارزیابی در تربیت بدنی و ورزش. چاپ اول، حتمی، تهران.
3- جلالی فراهانی، مجید، علی دوست قهفرخی، ابراهیم. ( 1390) مدیریت رویدادها و اردوهای ورزشی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران.

4- حمیدی، مهرزاد، اکبری یزدی، حسین، قربانی، محمدحسین، صفری، حمیدرضا. ( 1387) مدیریت برگزاری رویدادهای ورزشی، چاپ اول، بامداد کتاب.

5- حمیدی، مهرزاد. ( 1393) مدیریت و طرز اجرای مسابقات ورزشی، چاپ دوازدهم، بامداد کتاب.

6. Masterman, G., (2021). Strategic Sports Event Management, Routledge, 4th Edition.

طرح درس
  1. اصول و مفاهیم مدیریت نظارت و ارزیابی رویدادهای ورزشی
  2. مدل های نظارت و ارزیابی در رویدادهای ورزشی
  3. نظارت و ارزیابی قبل از برگزاری رویدادهای ورزشی
  4. گام اول: نظارت و ارزیابی بر برنامه ریزی رویدادهای ورزشی
  5. گام دوم: نظارت و ارزیابی بر سازماندهی رویدادهای ورزشی
  6. گام سوم: نظارت و ارزیابی بر هماهنگی رویدادهای ورزشی
  7. نظارت و ارزیابی حین برگزاری رویدادهای ورزشی
  8. آشنایی با چک لیست های مرتبط با نظارت و ارزیابی در رویدادهای ورزشی
  9. گام چهارم: نظارت و ارزیابی بر اجرای رویدادهای ورزشی
  10. نظارت و ارزیابی پس از برگزاری رویدادهای ورزشی
  11. نحوه تجزیه و تحلیل نتایج کمی و کیفی نظارت و ارزیابی رویدادهای ورزشی
  12. گام پنجم: نحوه تدوین گزارش نظارت و ارزیابی رویدادهای ورزشی
هدف از طرح درس

هدف کلی:
آشنایی دانشجویان با اصول و مفاهیم و نحوه نظارت و ارزیابی رویدادهای ورزشی
اهداف ویژه:

  1. آشنایی با با مفاهیم کلی نظارت و ارزیابی
  2. آشنایی با مدل های نوین نظارت و ارزیابی رویدادهای ورزشی
  3. نحوه نظارت و ارزیابی گام به گام رویدادهای ورزشی
  4. تکمیل فرم ها و چک لیست های مربوطه در رویدادهای ورزشی


 

عنوان مدیریت راهبردی در ورزش
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزیابی کلاسی در طول ترم  30 درصد
ارزیابی پایان ترم                 70 درصد

روش تدریس

تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کلاسی

منابع
  1. نی ابرین و همکاران ( 1399) مدیریت استراتژیک در ورزش، ترجمه مجید نامور، جواد فسنقری، اعظم خلیلپور، تهران. اننشارات مبانی.
  2. دیوید، فردآر (1395) مدیریت استراتژیک. ترجمه: علی پارسائیان و محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
  3. گای مسترمن( 1387) مدیریت راهبردی رویدادهای ورزشی با رویکرد بین المللی، ترجمه سید محمدحسین رضوی، محسن
  4. بلوریان، محمد رضا برومند، انتشارات شمال پایدار.
  5. اجل، دیویدال؛ آلن، ماریادل ماسترو؛ اسمیت، گینگر، سوانسون، جیسون آر. ( 1400) خط مشی گذاری در صنعت گردشگری:
  6. دیروز، امروز، فردا. ترجمه: حمید ضرغام، مرتضی بذرافشان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
  7. توماس ال . ویلن, جی. دیوید هانگر، ترجمه: رضوانی، حمیدرضا, اعرابی، محمد(1397) مبانی مدیریت استراتژیک، نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی
  8. . Masterman, Guy (2021). Strategic Sports Event Management, Routledge, 4th Edition.
طرح درس
  1. تاریخچه و سیر تحول مدیریت راهبردی
  2. مفاهیم بنیادی در حوزه مدیریت راهبردی
  3. انواع و سطوح برنامه در سازمانهای ورزشی
  4. فرآیند برنامه ریزی راهبردی در سازمانهای ورزشی
  5. چشم انداز و بیانیه مأموریت سازمان
  6. آشنایی با نظریه ها و مدلهای برنامه ریزی راهبردی در سازمانهای ورزشی
  7. تفکر راهبردی و تفکر سیستمی و انواع راهبردها و مکاتب برنامه ریزی راهبردی
  8. شیوه های تحلیل محیط درونی و بیرونی در ورزش
  9. نظریه ها و مدل های تدوین استراتژی در سازمانهای ورزشی
  10. روش ها و ابزار اولویت بندی راهبردها
  11. مدل های پیاده سازی و اجرای راهبردها در سازمان های ورزشی
  12. نظارت، ارزیابی و کنترل راهبردی
  13. نقد و بررسی راهبردهای تدوین شده در سازمان های ورزشی
هدف از طرح درس

هدف کلی:
آشنایی با مبانی و فرآیند برنامه ریزی استراتژیک در ورزش
اهداف ویژه:

  1. آشنایی با مبانی برنامه ریزی استراتژیک در ورزش
  2. آشنایی با مدلها و فرآیند برنامه ریزی استراتژیک در ورزش
  3. نقد و بررسی وضعیت برنامه ها و استراتژی های تدوین شده در سازمان و رویدادهای ورزشی کشور


 

عنوان مدیریت ورزش
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزیابی کلاسی در طول ترم  30 درصد
ارزیابی پایان ترم                 70 درصد

روش تدریس

تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کلاسی

منابع

سجادی، نصرالله (1390) مدیریت سازمان های ورزشی. سمت .چاپ پانزدهم، تهران
احسانی، محمد (1393) مدیریت در سازمان های ورزشی نشر حتمی، تهران
الوانی، مهدی (1392) مدیریت عمومی، چاپ چهل و نهم . نشر نی، تهران

طرح درس

1- مفاهیم مدیریت سازمان و انواع آن
2- ویژگی های سازمان های ورزشی موفق
3- برنامه ریزی در سازمان های ورزشی
4- فرایند کنترل، مدیریت بودجه و امور مالی در سازمان های ورزشی
5- مدیریت جلسات و شوراها در سازمان های ورزشی
6- مبانی تصمیم گیری و حل مسئله در سازمان های ورزشی
7- مبانی رفتار فردی و گروهی در سازمان های ورزشی
8- مدیریت منابع انسانی در سازمان های ورزشی
9- آشنایی با مدیریت در سازمان های ورزشی ملی و بین المللی

هدف از طرح درس

هدف کلی:

آشنایی دانشجویان با مبانی و اصول مدیریت و شناسایی مفاهیم عمومیو کلی مدیریت ورزش

اهداف ویژه:

1- اشنایی با مفاهیم سازمان و مدیریت
2- آشنایی با انواع سازمانهای ورزشی

عنوان جامعه شناسی ورزش
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

بینش های جامعه شناسی

نحوه ارزیابی

ارزیابی کلاسی در طول ترم  30 درصد
ارزیابی پایان ترم                 70 درصد

روش تدریس

تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کلاسی

منابع
  1. انور، الخولی (1383) ورزش و جامعه.ترجمه حمیدرضا شیخی. تهران: سمت و آستان قدس رضوی.
  2. بلانچارد، کندال (1387) مردم شناسی ورزش.ترجمه حمیدرضا قربانی و علیرضا حسن زاده. تهران: نشر افکار.
  3. دوفرانس، ژاک (1385) جامعه شناسی ورزش.ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران: ناشر توتیا.
  4. جیولیونوتی، ریچارد (1391)نظریه های جامعه شناسی انتقادی در ورزش.ترجمه افسانه توسلی، تهران: نشر علم.
  5. رحمتی، محمدمهدی (1390) جامعه شناسی خشونت ورزشی. تهران: نشر علمی و فرهنگی.
  6. اتمار ویس (1389) مبانی جامعه شناسی ورزش،ترجمه کرامت الله راسخ، نشر نی.
  7. محمدرضا مهرآئین (1395) جامعه شناسی ورزش (مکاتب و نظریه ها،) انتشارات جامعه شناسان.
  8. Coakley, Joy J. (2015). Sport in Society: Issues and Controversies. Pennsylvania: WCB/Mc Graw-Hill.
  9. Giulianotti, R. (Ed.). (2015). Routledge handbook of the sociology of sport.Routledge.
     
طرح درس
  1. تعریف ورزش؛ ورزش به عنوان پدیدهای اجتماعی
  2. تاریخچة ورزش: ورزش در گذر تاریخ
  3. جهت گیری های نظری در جامعه شناسی ورزش: دیدگاه کارکردی-ساختی، دیدگاه تضاد، دیدگاه کنش متقابل نمادی، دیدگاههای تفسیری،
  4. دیدگاههای نظری جدید (فمینیسم، جامعه شناسی پیکرهای و مطالعات فرهنگی)
  5. ورزش، اقتصاد، نابرابری و قشربندی اجتماعی
  6. ورزش و سیاست
  7. ورزش و جنسیت
  8. ورزش و دین
  9. ورزش، خانواده و آموزش و پرورش
  10. ورزش، مطبوعات و رسانه های همگانی
  11. بحث و بررسی در باره مسائل اجتماعی ورزش ایران
  12. روشهای پژوهش در جامعه شناسی ورزش
  13. جامعه شناسی روندهای آینده ورزش مدرن ( ورزش های ماجراجویانه و..رایانه ای...)
  14. ورزش و طبقات اجتماعی- نابرابری و قشربندی اجتماعی
  15. انحرافات اجتماعی و خشونت در ورزش
هدف از طرح درس

هدف کلی:
آشنایی با ورزش به عنوان پدیده  ای اجتماعی و فرهنگی

اهداف ویژه:

  • آشنایی با ضرورتها و الزامات ورزش در زندگی روزمره
  • مطالعه جنبه های اجتماعی و فرهنگی ورزش
  • آشنایی با رابطه ورزش با نهادهای اجتماعی
عنوان مدیریت پیشرفته در ورزش
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
مکان برگزاری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزیابی کلاسی در طول ترم  30 درصد
ارزیابی پایان ترم                 70 درصد

روش تدریس

تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کلاسی

منابع
  1. رحیم رمضانی نژاد، احمدی فاطمه، عاشقی بهنام، اسکندری پور مجتبی(1401) مدیریت پیشرفته در سازمان های ورزشی، ناشر طنین دانش
  2. حامی محمد، محمدحسن فهیمه(1402)  مدیریت پیشرفته در ورزش، انتشارات بامداد کتاب
  3. پارکز و همکاران مدیریت معاصر در ورزش ترجمه محمد احسانی(۱۳۸۳) تهران دانشگاه تربیت مدرس
  4. رمضانی نژاد رحیم، اندام رضا، بنار نوشی، میر کاظمی عذرا (۱۳۸۹) مدیریت پیشرفته در ورزش، دانشگاه گیلان
  5. جمشیدی مینا، میرابی وحیدرضا (۱۳۹۵)نقد و بررسی تئوری های پیشرفته مدیریت در جهان فرامدرن. نشر شهر آشوب 
  6. Parks,G. Quaterman, A (2015). Contemporary of port Management, Human Kinetics. 
طرح درس
  • شناخت ماهیت سازمان ها در ورزش 
  • نقد و بررسی تئوری های پیشرفته مدیریت در جهان فرا مدرن 
  • نظریه آشوب و نظریه پیچیدگی در سازمانهای ورزشی 
  • سازمانهای مردم نهاد (NGO) در ورزش 
  • سازمانهای مجازی در ورزش 
  • مدیریت تغییر در سازمان های ورزشی 
  • مدیریت دولتی و مدیریت خصوصی در ورزش 
  • مدیریت بحران و ریسک در سازمان های ورزشی 
هدف از طرح درس

هدف کلی:

افزایش دانش درباره نظریات و کسب توانایی نقد و بررسی مدیریت سازمانهای ورزشی 

اهداف ویژه:

  • آشنایی با پارادایم ها و نظریه های سازمان و نقد و بررسی آنها 
  • کسب توانایی نقد و بررسی مدیریت سازمان های ورزشی
  • توانایی استفاده از مدل ها و نظریات در تحلیل های پژوهشی 
عنوان مدیریت اداری مالی در ورزش
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
مکان برگزاری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزیابی کلاسی در طول ترم  30 درصد
ارزیابی پایان ترم                 70 درصد

زمان بندی و نحوه ارائه درس

تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کلاسی

منابع
  1. کاشف میر محمد (۱۳۸۸) مدیریت اداری و مالی در سازمان های ورزشی تهران. نشر ورزش
  2. احسانی، محمد (۱۳۹۴) مدیریت سازمانهای ورزشی. تهران نشر حتمی
  3. سعادت، اسفندیار (1402 ) مدیریت منابع انسانی، انتشارات سمت
  4. اسفندیار فرج وند (1402 ) اصول تهیه و تنظیم و کنترل بودجه. انتشارات سمت
  5. شیمون دولان . رندال شولر. (1398) مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی. ترجمه محمدعلی طوسی - محمد صائبی. انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی
  6. Wilson, Robert (2011). Managing Sport Finance. Routledge, Taylor and Francis Group
  7. Thomas H. Sawyer, M. Hypes, J. A. Hypes, T. L. Sawyer, D. L. Johnson (2015). Financing the Sport Enterprise. Publisher Sagamore Publishing, L.L.C.,
طرح درس
  • مفاهیم و ماهیت منابع انسانی در سازمان های ورزشی
  • فرایند اجتماعی کردن و تجزیه و تحلیل شغل در ورزش
  • ارزیابی عملکرد و فرایند آموزش در سازمان های ورزشی 
  • فرایند برنامه ریزی نیروی انسانی در سازمان های ورزشی 
  • نحوه تنظیم انواع قراردادها در سازمانهای ورزشی
  • ارتباط فرایند بودجه نویسی با فرایند مدیریت و حسابداری 
  • ارتباط بودجه و مسایل مالی با اقتصاد ورزش
  • گردش بودجه، طبقه بندی بودجه و روش های تنظیم بودجه 
هدف از طرح درس

هدف کلی

گسترش دانش درباره مبانی مدیریت مالی و اداری در ورزش 

اهداف ویژه 

  • آشنایی با مفاهیم و مبانی منابع انسانی در ورزش 
  • آشنایی با اصول و ابعاد مدیریت اداری مالی در ورزش 
  • توانایی تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف مدیریت منابع انسانی در ورزش