برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | ژئودینامیک |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سهشنبه ساعت 16-14 و دوشنبه ساعت 16-14 فرد |
مکان برگزاری | ساختمان 6، روز سه شنبه، کلاس 314، ساعت 14-16 |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | آنالیز تنسوری تغییرشکل |
نحوه ارزیابی | ارزیابی مستمر 10% آزمون میان ترم 20% پروژه 20% آزمون پایان ترم 50% |
منابع |
|
طرح درس | 1- مروری بر مفاهیم مکانیک محیطهای پیوسته، تئوری تغییر شکل و تنش (6 ساعت)
2- معادلات رفتاری (12 ساعت)
3- پدیدههای زلزله و آتشفشان (18 ساعت)
پدیده جزرومد و مدل های جزر ومدی (6 ساعت)
نقش مشاهدات ژئودزی در مطالعه پدیده های ژئودینامیکی (6 ساعت)
|
هدف از طرح درس | ژئودینامیک یکی از مباحث گسترده و حائز اهمیت در علوم زمین است که به مطالعه تغییرات زمانی و دینامیک زمین در مقیاسهای جهانی و منطقهای می پردازد. زمینههای مختلف این علم شامل مطالعه ی زلزله، آتشفشان، جزرومد اقیانوسها و زمین صلب، انتقال حرارت و تکتونیک صفحهای است. امروزه به واسطه در اختیار داشتن مشاهدات ژئودزی و گراویتی، مطالعه و مدلسازی پدیدههای فوق و درک مکانیزم آنها شده و ژئودزی نقش بسزایی در توسعه و شناخت این پدیدهها ایفا نموده است. مدل سازی نظری پدیده های ژئودتیکی به کمک قوانین مکانیک محیط های پیوسته صورت می پذیرد که تغییر شکلهای حاصل از آن از حل یک مسئلهی مقدار مرزی حاصل میگردند. در نهایت مشاهدات ژئودزی به عنوان اطلاعات کمکی در کنار معادلات فوق می توانند در غالب یک مسئله معکوس به منظور تعیین پارامترهای مختلف زمین مورد استفاده قرار می گیرند. |
عنوان | مبانی نقشه برداری مسیر و زیرزمینی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 12-10 و دوشنبه ساعت 16-14 زوج |
تعداد واحد | ۲ |
طرح درس |
|
هدف از طرح درس | در پایان این درس، دانشجویان باید بتوانند:
|
عنوان | عملیات نقشه برداری مسیر و زیرزمینی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 10-8 و 12-10، سه شنبه ساعت 10-8 و سه شنبه ساعت 10-12 |
تعداد واحد | ۱ |
طرح درس | مواد و وسایل مورد نیاز:
روش تدریس:
مراحل تدریس:1. مقدمه (15 دقیقه)
2. مراحل اجرایی نقشهبرداری مسیر (30 دقیقه)
3. اجرای عملیات (45 دقیقه)
4. تحلیل دادهها و ترسیم نقشه (20 دقیقه)
5. جمعبندی و پرسشوپاسخ (10 دقیقه)
|
هدف از طرح درس |
|
عنوان | نقشه برداری ساختمانی و ثبتی و عملیات |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه 14-16 |
مکان برگزاری | ساختمان 6 - کلاس 104 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | نقشه برداری ژئودتیک |
منابع | قانون طرح جامع کاداستر مجموعه قوانین ثبتی مجموعه بخشنامه های ثبتی دستورالعمل های اجرای کاداستر |
طرح درس | این درس در 32 ساعت نظری در 16 جلسه و 32 ساعت عملی و جمعا در 64 ساعت تدریس می شود. 1- آشنایی با قوانین و مقررات ثبت - حقوق ثبت و املاک 2- نقشه برداری ثبتی نوین و سنتی - قوانین اجرای ثبت از سال 1310 3- تعاریف - عرصه - اعیان - تحدید حدود - تجمیع - افراز 4- اصلاحیه سند- اضافه مساحت - کنترل عرصه 5- تفکیک اپارتمانها و جدا کردن مشاعات از اختصاصات 6- نحوه تهیه نقشه ثبتی در سیستم یکپارچه کاداستر - فرایند - تعرفه 7- آشنایی با نقشه های ساختمانی 8- نقشه خوانی ساختمانی 9- برداشت و ترسیم عرصه و اعیان و مشاعات در مقیاس 500 10- ایجاد شبکه - کنترل سازه - انتقال ارتفاع و مختصات 11- سیستم محتصات جهانی utm 12-نحوه تنظیم گزارش روزانه - عکس و فیلم - متن 13- نحوه کنترل آکس - شاقول و ترازبندی 14- عملیات مقدمات تهیه نقشه ثبتی - اجرای مقرات ثبتی 15- تهیه نقشه ازبیلت از یک ساختمان 16- نحوه تنظیم گزارش |
هدف از طرح درس | هدف از این درس آشنایی با نحوه اجرای نقشهبرداری ثبتی و قوانین مرتبط با آن در زمینه ثبت اسناد و املاک، آشنایی با شرح خدمات مهندسان نقشه بردار در ساختمان سازی شامل آشنایی با نقشههای ساختمانی و نقشهخوانی ساختمانی، ایجاد ایستگاههای کنترل نقشه برداری، انتقال و انطباق نقشه اجرایی با سیستم مختصات ایجاد شده و کنترل حرکت دیواره گودها، تراز کف گودها و هندسه ساختمانها و تراز طبقات در تمام مراحل اجرایی، مستندسازی و تهیه گزارش تحلیلی از روند اجرای ساختمان |
عنوان | کارگاه ژئودزی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 10-8 و شنبه 14-16 |
مکان برگزاری | ساختمان 6 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | نقشهبرداری مسیر و زیر زمینی |
نحوه ارزیابی | تمرین های عملی کلاسی پروژه های نرم افزاری برداشت میدانی |
روش تدریس | تدریس بر اساس کتب تخصصی کار با نرم افزارهای تخصصی برنامه نویسی با پایتون برای حل پروژه های عملی |
طرح درس | هفته اول- مروری بر مفاهیم پایه ژئودزی و ژئودزی محاسباتی هفته دوم- تعین دقیق قبله با روشهای مختلف هفته سوم -آزیموت رابینز هفته چهارم- کدنویسی انواع شعاع های انحنا در پایتون هفته پنجم- مدلسازی هندسی حرکات زمین با مشاهدات ژئودزی هفته ششم- جاذبه بوگه هفته هفتم - روشهای RTK- PPK و NRTK و پیاده سازی عملی و مقایسه دقت هفته هشتم - ترازیابی دقیق هفته نهم - سامانه شمیم- سمت و هدی هفته دهم - بانک ملی اطلاعات ژئودزی هفته یازدهم - روش های تعیین ژئوئید هفته دوازدهم - مدلسازی خطر فرونشست در ژئودزی هفته سیزدهم - روشهای تعیین و سنجش نقاط کنترل (بنچ مارک) در ژئودزی هفته چهاردهم - گسل ها و ژئودزی هفته پانزدهم - پس پردازش در سایت شمیم و نحوه اتصال به نقطه دانشکده هفته شانزدهم - تحویل گزارش کار و ارزیابی نهایی |
عنوان | هیدروگرافی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 16-14 |
مکان برگزاری | ساختمان 6 - کلاس 311 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ژئودزی ماهواره ای و عملیات |
منابع | هیدروگرافی برای مهندسان نقشه بردار مؤلف بهمن تاج فیروز، از انتشارات سازمان نقشه برداری کشور چاپ اول ۱۳۸۶ نقشه برداری دریایی، ترجمه و تألیف بهمن تاج فیروز انتشارات دانشکده فنی دانشگاه تهران سال ۱۳۷۵ هیدروگرافی ترجمه حسین رضانیا ناشر مؤلف - سال ۱۳۹۰ مبانی هیدروگرافی محمد حسین مشیری از انتشارات سازمان نقشه برداری کشور چاپ اول ۱۳۸۸ دستور العملهای همسان نقشه برداری جلد هفتم آبنکاری دفتر نظارت و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی - سال ۱۳۸۷ 1- A Manual of Methods and Procedures for the Regional Waterway Management System, Robert A. Swett, David A. Fann, University of Florida, 2001 2- Airborne single point and differential GPS navigation for hy drographic bathymetry, G Lachapelle, J. Lethaby, M Casey The Hydrographic Journal, 1984. 3-Coastal Tide, SHOM, 2014. 4-Engineering and Design. Hydrographic Surveying, USACE 2011. 5 FIG Guide on the Development of a Vertical Reference Surface for Hydrography. FIKI, 1994. 6-IHO Standards for Hydrographic Surveys. No.44, 5th edition, February 2008. 7-Hydrography, CD De Jong. G Lachapelle, S Skone, IA Elema-2002-ecentrale.nl. 8- Hydrography: More THAN Nautical Charts. NOAA's Office of Coast Survey, 2014. Hydrography for the Surveyor and Engineer, Ingham, Alan E. (1974). 10-Hydrographic Surveying Manual, USACE EM 1110-2-1003, 2013. 11-Hydrographic Dictionary. IIIO (1994). 12-Hydrographic Surveys in Ports and Harbours, Guidelines for the Planning, Execution and Management of, International Federation of Surveyors, November 2010. 13- Manual on Hydrography – IHO Publication M-13, May 2005. 14- Standards for Hydrographic Surveys Canadian Hydrographic Service Fisheries and Oceans Canada June 2013, Edition 2. |
طرح درس | جلسه 1: مقدمهای بر هیدروگرافی
جلسه 2: مبانی هیدرولوژی مرتبط با هیدروگرافی
جلسه 3: سیستمهای مختصات و نقشهبرداری در هیدروگرافی
جلسه 4: اندازهگیری عمق و بستر آبها
جلسه 5: جریانهای آبی و اندازهگیری سرعت جریان
جلسه 6: مدلسازی هیدروگرافی
جلسه 7: هیدروگرافی در محیطهای ساحلی و دریایی
جلسه 8: فناوریهای نوین در هیدروگرافی
جلسه 9: تحلیل دادههای هیدروگرافی
جلسه 10: کاربرد هیدروگرافی در مدیریت منابع آب
جلسه 11: هیدروگرافی و محیط زیست
جلسه 12: پروژههای عملی هیدروگرافی
جلسه 13: مرور کلی و رفع اشکال
جلسه 14: امتحان پایانی
|
هدف از طرح درس |
|
توضیحات | هدف از این درس آشنایی دانشجویان با رشته هیدروگرافی، نیاز کشور به هیدروگرافی، شناخت انواع هیدروگرافی و به ویژه هیدروگرافی به منظور تهیه چارتهای ناوبری دریایی، آشنائی با سازمان جهانی هیدروگرافی و کمیسیونهای منطقه ای، دستور العملها و استانداردهای لازم الاجراء، آشنایی با عمق یاب الکترونیکی و سایر تجهیزات مورد استفاده در هیدروگرافی، مفاهیم پایه ای اندازه گیری عمق در دریا، مفاهیم تعیین موقعیت دینامیک در دریا (سطحی و زیر سطحی)، شناخت نوسانات آب دریا به ویژه جزر و مد و نحوه اندازه گیری آنها، شناخت سطوح مبنای قائم در هیدروگرافی، مدیریت و برنامه ریزی در هیدروگرافی آشنایی با محصولات هیدروگرافی |
عنوان | میکروژئودزی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سهشنبه ساعت 16-14 |
مکان برگزاری | ساختمان 6 - کلاس 311 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | نقشه برداری ژئودتیک و عملیات - ژئودزی هندسی |
منابع |
|
طرح درس | بخش اول: مقدمه شبکههای ژئودزی و کاربردهای آن و شبکههای میکروژئودزی جایگاه و اهداف آن، مراحل اجرای شبکههای ژئودزی شامل:طراحی، پیادهسازی و انجام مشاهدات و محاسبات (1 ساعت) بخش دوم: مبانی نظری سرشکنی مشاهدات و معیارهای کیفیت در شبکههای ژئودزی سرشکنی مشاهدات به روش کمترین مربعات (2 ساعت) روش سرشکنی مشاهدات بر مبنای قیود داخلی (2 ساعت) معیارهای کیفیت در شبکههای ژئودزی (2 ساعت) معیارهای کیفیت در شبکههای میکروژئودزی (3 ساعت) بخش سوم: مرحله طراحی شبکه های ژئودزی روشهای طراحی (3 ساعت) مراتب طراحی (2 ساعت) روش طراحی آنالیز اولیه (2 ساعت) طراحی شبکههای میکروژئودزی و ملاحظات خاص در آنها (3 ساعت) بخش چهارم: مرحله پیادهسازی نقاط و انجام مشاهدات پیادهسازی و ساختمان نقاط کنترل انجام مشاهدات و ضرورتها و ملاحظات آن (2 ساعت) پردازش اولیه مشاهدات قبل از مرحله محاسبات ویژگیهای خاص مرحله پیاده سازی و انجام مشاهدات در شبکههای میکروژئودزی (2 ساعت) بخش پنجم: مرحله محاسبات و تحلیل نتایج پردازش مشاهدات سرشکن شده و روشهای کشف مشاهدات اشتباه بعد از سرشکنی (2 ساعت) بردار جابجایی نقاط و چگونگی تعیین آن در شبکههای میکروژئودزی (2 ساعت) روش های تشخیص بردارهای جابجایی معنی دار (2 ساعت) آنالیز استرین بر پایه بردارهای جابجایی نقاط (2 ساعت) |
هدف از طرح درس | هدف از این درس آشنایی دانشجویان با مفاهیم نظری و عملی مراحل سهگانه اجرای یک شبکه ژئودزی شامل: مرحله طراحی، مرحله پیادهسازی نقاط و انجام مشاهدات و مرحله محاسبات و تحلیل نتایج هدف و محور اصلی این درس می باشد در کنار معرفی این مراحل به صورت کلی برای شبکههای ژئودزی به طور خاص موضوع شبکههای میکروژئودزی با هدف آشکارسازی بردارهای جابجایی و تحلیل تغییر شکل مد نظر گرفته و این ویژگیهای خاص مورد بررسی قرار می گیرند. |
عنوان | نقشه برداری ژئودتیک و عملیات |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 18-16 |
مکان برگزاری | ساختمان 6 - کلاس 311 |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | تئوری برآورد |
منابع |
|
طرح درس | بخش اول: مقدمه (2 ساعت) نقشه برداری ژئودتیک، تعریف و ویژگیهای آن و کاربردهای آن در مقایسه با نقشه برداری زمینی معمولی نقش و اهمیت منابع و انواع خطاهای مشاهداتی در دستیابی به مشاهدات دقیق زمینی ژئودزی بخش دوم: انتشار امواج الکترومغناطیسی در جو زمین (6 ساعت) ساختار امواج الکترومغناطیسی و طیف آن لایههای جو و انتشار امواج الکترومغناطیس در آنها ضریب شکست محیط برای امواج الکترومغناطیسی ضریب شکست مسیر موج (اثر هندسی جو بر روی امواج الکترومغناطیس) بخش سوم: مشاهده زاویه و منابع خطای آن (8 ساعت) معرفی ساختار و طبقه بندی دستگاههای زاویه یاب منابع خطای داخلی در زاویه یاب منابع خارجی در زاویه یاب روشهای اندازه گیری زوایای افقی و قائم سرشکنی ایستگاهی مشاهدات بخش چهارم: مشاهده طول با EDM و منابع خطای آن (8 ساعت) معرفی ساختار و طبقه بندی دستگاه های طولیاب EDM منابع خطای داخلی در دستگاه های طولیاب EDM منابع خطای خارجی در دستگاه های طولیاب EDM (خطای انکسار، تصحیحات اول و دوم شرعت در مشاهده طول EDM) بخش پنجم: مشاهده اختلاف ارتفاع و منابع خطای آن (8 ساعت) انواع روشهای اندازه گیری اختلاف ارتفاع تراز یابی مثلثاتی و منابع خطای آن ترازیابی مستقیم و منابع خطای آن ساختار طبقه بندی دستگاه های ترازیاب منابع خطای داخلی در دستگاههای ترازیاب منابع خطای خارجی در دستگاههای ترازیاب بخش عملی: (32 ساعت) ارائه چندین پروژه عملیاتی و محاسباتی که در اجرای آنها دانشجویان با روشها و راه کارهای عملیاتی انجام مشاهداتی دقیق و محاسبات لازم برای حذف اکثر خطاها بر روی مشاهدات آشنا شوند. |
هدف از طرح درس | درس نقشه برداری ژئودتیک با هدف دستیابی به موقعیت دقیق کنترل نقشه برداری بر روی سطح زمین به انجام می رسد. لازمه دستیابی به بالاترین درجه دقت ممکن برای موقعیت نقاط کنترل، بکارگیری تجهیزات نقشه برداری پیشرفته، روشهای مشاهداتی و مشاهدات دقیق می باشد. در این درس منابع خطا بر روی مشاهدات زمینی ژئودزی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای حذف و یا کاهش اثر این منابع بر روی این نوع مشاهدات ژئودزی معرفی می گردند. |
عنوان | آمار و احتمالات مهندسی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 12-10 و دوشنبه ساعت 16-14زوج |
مکان برگزاری | ساختمان 6- کلاس 104 |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | ریاضی عمومی 2 |
منابع | 1. هاشمی پرست سید مقتدی آمار و احتمال در مهندسی و علم انتشارات دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، 1396 2.Walpole, R.E. Myers, R.H, Probability and Statistics for Engineers and Seientists ed MacMillan 1978 3.Papoulis, A., Probability, Random Variables and Stochastic Processes, 3th ed. McGraw Hill, 1991 4.Devore, Jay L., Probability and Statistics for Engineering and the Sciences, 8th ed. Cengage Learning, 2015 |
طرح درس | بخش اول: مقدمهای برای آمار (4 ساعت) تعریف علم آمار مفاهیم اساسی شاخصهای گرایش مرکزی شاخصهای پراکندگی جدول توزیع فراوانی نمودارها جولگی و برجستگی جامعه آماری دوبعدی کار با نرم افزارهای مرتبط آماری در این زمینه مانند (SPSS, MATLAB) بخش دوم: اندازهگیری پراکندگی، گشتاورها، چولگی و کشیدگی (4 ساعت) دامنه، فاصله دسته، مراکز دسته میانگین قدرمطلق انحرافات واریانس انحراف معیار متغیرهای استاندارد ضریب تغییر یا تعیین انحراف چارگی گشتاورها کار با نرم افزارهای مرتبط آماری در این زمینه مانند (SPSS, MATLAB) بخش سوم: برازش خط و منحنی بر دادهها (4 ساعت) دستگاه معادلات خطی روش کمترین مربعات برازاندن منحنی برازاندن خط مستقیم برازاندن سهمی درجه 2 برازاندن سهمی درجهn برازاندن منحنی نمایی و دیگر منحنیها کار با نرم افزارهای مرتبط آماری در این زمینه مانند (SPSS, MATLAB) بخش چهارم: توزیعهای دوبعدی و ضریب همبستگی (4 ساعت) مقدمه توزیع دو بعدی گشتاورهای دوبعدی کووریانس(وریانس مشترک) نمودارهای پراکندگی ضریب همبستگی ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن ضریب تعیین معادله خط رگرسیون خطای استاندارد برآورد محاسبه زاویه بین دو خط رگرسیون ضرایب همبستگی دادههای گروه بندی شده کار با نرم افزارهای مرتبط آماری در این زمینه مانند (SPSS, MATLAB) بخش پنجم: احتمال و فضای نمونه (4 ساعت) فضای نمونه فضای نمونه و پیشامد تابع احتمال احتمالات در فضاهای نمونه گسسته قوانین و قضایای احتمال بخش ششم: فضای نمونه با عناصر متعدد (6 ساعت) اصل اساسی شمارش (تعاریف و شمارش) جایگشتها ترکیب ترتیب قضایا و روابط مهم بخش هفتم: احتمالات شرطی و نابستگی (3 ساعت) احتمال شرطی نابستگی یا مستقل بودن قضیه فرمول بیز (قانون اول) قضیه بیز (قانون دوم) آزمایش برنولی روابط مهم بخش هشتم: تابع چگالی احتمال، تابع توزیع و امید ریاضی (4 ساعت) متغیر تصادفی تابع توزیع تجمعی امید ریاضی متغییر تصادفی جدا گشتاورهای فاکتوریل توابع مولد گشتاورهای فاکتوریل کومولانها تابع مشخص کار با نرم افزارهای مرتبط آماری در این زمینه مانند (SPSS, MATLAB) بخش نهم: توزیعهای گسسته و پیوسته مهم (6 ساعت) توابع احتمال خاص گسسته یکنواخت برنولی دوجملهای دوجملهای منفی هندسی فوق هندسی پواسون سری لگاریتمی سری لگاریتمی مارکف کار با نرم افزارهای مرتبط آماری در این زمینه مانند (SPSS, MATLAB) توابع چگالی احتمال خاص پیوسته یکنواخت پیوسته نرمال نرمال استاندارد نمایی گاما کی دو بتا استیودنت فیشر کار با نرم افزارهای مرتبط آماری در این زمینه مانند(SPSS, MATLAB) بخش دهم: مقدمه ای بر تئوری برآورد (6 ساعت) برآوردگر توزیع مشترک توابع خطی از متغیرهای تصادفی مستقل توزیع میانگین قضیه حد مرکزی تقریب نرمال برای توزیع دوجمله ای توزیع واریانس نمونه توزیع t توزیع نسبت واریانس دو نمونه فصل یازدهم: آزمون های فرض (6 ساعت) مفاهیم اولیه مراحل انجام آزمون فرض انواع آزمونهای فرض آماری روی پارامترهای جامعه آزمون برازش- آزمون کیدو ساده آزمون استقلال مقدار p طرز محاسبه احتمال خطای نوع دوم بدون داشتن ناحیه بحرانی طرز محاسبه احتمال خطای نوع اول و دوم با داشتن ناحیه بحرانی تعیین اندازه نمونه در آزمون فرض کار با نرم افزارهای مرتبط آماری در این زمینه مانند (SPSS, MATLAB) |
هدف از طرح درس | ارائه مباحث لازم آمار و احتمالات در مهندسی نقشه برداری |
عنوان | ژئودزی هندسی ماهواره ای |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سهشنبه ساعت 12-10 و دوشنبه ساعت 16-14 فرد |
مکان برگزاری | ساختمان 6 - کلاس 314 |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | ژئودزی ماهواره ای دوره کارشناسی |
نحوه ارزیابی | ارزیابی مستمر 10% آزمون میان ترم 20% پروژه 20% آزمون پایان ترم 50% |
روش تدریس | تدریس به صورت سخنرانی و پرسش و پاسخ |
طرح درس | تاریخچه پیشرفت در ژئودزی ماهوارهای (2 ساعت)
تعیین مدار کپلری ماهواره (12 ساعت)
معادلات مشاهدات یا مدلهای ریاضی تعیین موقعیت در ژئودزی ماهواره ای (1 ساعت)
منابع خطای مؤثر بر مشاهدات در ژئودزی ماهوارهای (8 ساعت)
ترکیب های تفاضلی مشاهدات (12 ساعت)
روشهای سرشکنی و فیلترینگ (6 ساعت)
تشخیص جهش فاز و حل ابهام فاز (4 ساعت)
کاربردهای ژئودزی هندسی ماهوارهای (3 ساعت)
|
هدف از طرح درس | هدف این درس معرفی روشهای هندسی در ژئودزی ماهوارهای است. برخلاف روشهای جاذبی، هدف اصلی در این دسته از روشهای ماهوارهای، تعیین موقعیت است. د راین ارتباط طبیعتاً با سیستمهای مختصات مختلف مورد نیاز در روشهای هندسی ماهواره، چگونگی تعیین مدار ماهوارهها، توسعه مدلهای ریاضی مربوطه، شناخت منابع مختلف خطا و نحوه تعامل با آنها و نهایتاً روشهای پردازش یا سرشکنی خطاهای مشاهدات برای رسیدن به موقعیت مطلق یا نسبی نقاط ضروری است. از طرف دیگر با توسعه کاربردهایی جدید برای سامانههای تعیین موقعیت و ناوبری، آشنایی با روشهای مورد نیاز برای پردازش مشاهدات این سیستمها به منظور تحقق اهداف مورد توجه در هر یک از کاربردهای این سیستمها قابل ملاحظه است. |
عنوان | پروژه عملی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 8-12 |
مکان برگزاری | ساختمان 6 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | طبق نظر گروه آموزشی ارائه دهنده درس |
منابع | بر حسب موضوع پروژه توسط استاد درس تعیین میشود |
طرح درس | انجام یک پروژة تحقیقاتی مرتبط با مباحث جدید در علوم مهندسی نقشه برداری با نظر استاد درس و تصویب عنوان طرح پیشنهادی در شورای گروه مهندسی نقشه برداری ارائة گزارش و دفاع از نحوة انجام پروژه با حضور استاد درس
هدف اصلی از ارائه درس پروژه در رشتههای فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی به عنوان درس تخصصی، این است که دانشجو آنچه در دروس اصلی، تخصصی و اختیاری خود فراگرفته است را در سطحی بالاتر در یک قالب مشخص عرضه کند. در یک تقسیم بندی کلی می توان پروژه را به انواع زیر طبقه بندی نمود:
در پروژه های تحقیقی بنیادی همان طور که از نام آن بر می آید، یک مساله اساسی و بنیادی علمی مورد پژوهش قرار می گیرد. در این نوع تحقیق، محقق برای موشکافی در تجربیات خود و دیگران، کنجکاوی های علمی و یا و فرضیات علمی محض به دنبال اجرای تحقیق است و نه برای یافتن یک راه حل فوری برای یک مسئله خاص. نتایج تحقیقات بنیادی به طور کلی می تواند منجر به گسترش مرزهای علوم منجر شود. پروژه های تحقیقی توسعه ای و کاربردی، پژوهش هایی هستند که در مورد یک زمینه موجود فعالیت می کنند. این نوع تحقیق برروی یافتن راه حل مسائل فوری با ماهیت عملی متمرکز می شود. این پروژه ها با تحقیق در مورد یک مطلب خاص، جنبه های کاربردی و عملی آن را آشکار نموده و یا یک روش موجود را برای طراحی و تحلیل موضوع مورد مطالعه پیاده سازی می کنند. گاهی در این نمونه پروژه ها هدف، توسعه یک روش، مدل و یا طرح است که به نحوی که جنبه های تاریک و مبهم آن را آشکار کند، مزایا و معایب عملی آن را توضیح دهد و یا آن را به یک ابزار کاربردی تبدیل نماید. با گسترش علوم رایانه ای، پروژه های تحلیلی و شبیه سازی رواج زیادی یافته اند. در این پروژه ها از یک نرم افزار رایانه ای برای حل مساله استفاده می شود که این مساله می تواند طراحی و یا تحلیلی باشد. همچنین یک پروژه می تواند تحلیل مساله از طریق سخت افزار باشد که در قالب تست های کنترل شده در آزمایشگاه انجام می شود. در نهایت پروژه های ساخت پروژه هایی هستند که هدف از آن ساخت یک ابزار، مدل نمونه و یا دستگاه کامل است که بتواند گرهی از مشکلات موجود در زمینه آموزش و پژوهش دانشگاه را بگشاید. موضوعات تحقیق یک پروژه می تواند بسیار متنوع باشد و از همین رو، تعیین حیطه کارهای انجام شده در درس پروژه در درجه اول برعهده استاد راهنمای پروژه میباشد. چنانچه امکانات دانشگاه اجازه دهد گروه آموزشی میتواند به برگزاری جلسه ارائه پروژه برای دانشجویان کارشناسی بپردازد. |
هدف از طرح درس | هدف این درس انجام یک پروژه در ارتباط با مباحث تخصصی رشته مهندسی نقشه برداری است .انجام یک پروژة تحقیقاتی مرتبط با مباحث جدید در علوم مهندسی نقشه برداری با نظر استاد درس و تصویب عنوان طرح پیشنهادی در شورای گروه مهندسی نقشه برداری |