برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان روش ها و فنون نمایه سازی و چکیده نویسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ساختمان شماره 2 طبقه 3
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

  پرسش های کلاسی و آزمون های میان ترم و پایان ترم

- کارهای عملی  و ارزیابی  های آن

   حضور منظم و شرکت در بحث

روش تدریس

  سخنرانی شرکت در بحث مشترک کار عملی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

شنبه ساعت 10-12 

منابع

صنعت جو، اعظم. مقایسه کارآمدی اصطلاحنامه و هستی شناسی در بازنمون دانش. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی. 1390، 1(1).

فاگمن، پیتر. تحلیل موضوعی و نمایه‌سازی : مبانی نظری وتوصیه های عملی. ترجمه علی مزینانی.تهران: کتابخانه ملی، 1374

فلبر، هلموت.مبانی اصطلاح شناسی .ترجمه محسن عزیزی .تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، 1381.

کاظم پور، زهرا ؛ اشرفی ریزی، حسن. مقدمه ای بر نمایه سازی و چکیده نویسی. تهران: چاپار، 1388.

کلیولند، دونالد بی ؛ لیولند، آنا دی. درآمدی بر نمایه سازی و چکیده نویسی. ترجمه مهدی حسینی. تهران: چاپار، 1385.

لنکستر، اف دبلیو. نمایه سازی و چکیده نویسی: مبانی نظری و عملی. ترجمه عباس گیلوری. تهران: نشر چاپار، 1382.

محمدی، فخر السادات، سیروس علیدوستی. فرایند تدوین اصطلاحنامه. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، 1386.

نوروزی، علیرضا ؛ ولایتی، خالید. نمایه سازی موضوعی: نمایه سازی مفهومی. تهران: چاپار، 1389.

نوروزی، علیرضا. نمایه سازی کتاب. تهران: چاپار، 1380.

- Bonura, Larry S.The art of Indexing. Littleton, Colo: Libraries Unlimited, 1994.

- Booth, Pat F. Indexing: the Manual of good Practice. Munchen: K. G. Saur, 2001.

- Cleveland. Introduction to indexing and abstracting. 4th ed. 2013

- Lancaster, F. W. Indexing and Abstracting in Theory and Practice. Chicago: University of Illinois, latest edition.

- Nicholson, S. Indexing and Abstracting on the World Wide Web: an Examination of Six Web Databases, latest edition. (www.askscott.com/iapaper.html)

- Moens, Marie-Francine.Automatic Indexing and Abstracting of Document Texts. Kluwer, 2002.

طرح درس
1 معرفی درس، چارچب مطالب درس، نحوه ارزشیابی و ...
2 مفاهیم پایه نمایه سازی و چکیده نویسی
3 رویکردهای نمایه سازی و چکیده نویسی

 

4 انواع نمایه و چکیده
5 زبان های نمایه سازی و نظام های معنایی
6 استاندارهای نمایه سازی و چکیده نویسی
7 شیوه های علمی نمایه سازی و چکیده نویسی
8 نمایه سازی مقالات (تمرین عملی)- تدوین خط مشی نمایه سازی برای موسسه اطلاع رسانی (تمرین عملی)
9 جنبه های پژوهشی فرایند نمایه سازی و چکیده نویسی
10 اصول و شیوه های نمایه سازی و چکیده نویسی در نمایه های معتبر استنادی و تخصصی الکترونیکی
11 نمایه سازی کتاب (تمرین عملی)
12 شیوه ها و راهکارهای ایجاد و توسعه نظام های نمایه سازی و چکیده نویسی استنادی و تخصصی الکترونیکی
13 چکیده نویسی مقالات (تمرین عملی)
14 آینده نمایه سازی و چکیده نویسی با تاکید بر ایران
15 ارزیابی نمایه ها و چکیده ها (تمرین عملی)
16 جمع بندی مطالب و مباحث، پاسخگویی به پرسشها و رفع اشکال

 

هدف از طرح درس

اهمیت و نقش نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی در نظام‌های ذخیره و بازیابی اطلاعات را بیان کند.

نظریه‌ها و مفاهیم مرتبط با نمایه‌سازی و اصول آن‌ها را تعریف کند.

 

نمایه سازی کتاب و سایر مدارک را با استفاده از زبانهای مختلف نمایه سازی انجام دهد.

نظریه‌ها و مفاهیم مرتبط با چکیده‌نویسی، انواع چکیده‌ها و دستورالعمل‌های چکیده‌نویسی و استانداردهای آن‌ها را بیان کند.

فرآیند تحلیل موضوعی، عوامل مؤثر در نمایه‌سازی، زبان‌های نمایه‌سازی و نظام‌های آن‌ها را نشان دهد.

 

عنوان جامعه شناسی اوقات فراغت و مطالعه
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه 14-16
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ساختمان 2 طبقه 3
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی
فعالیتهای کلاسی و آموزشی ارزشیابی مستمر امتحان میانترم امتحان پایانترم

 

روش تدریس

سخنرانی 

مشارکت در بحث گروهی

 

زمان بندی و نحوه ارائه درس
شماره هفته آموزشی مبحث توضیحات
1. معرفی درس، اهداف رفتاری و تکالیف
2. مقدمه، تعاریف و مفاهیم اوقات فراغت
3. نقش جامعه و عوامل اجتماعی در شکلدهی اوقات فراغت

 

4 انواع شکلهای گذراندن اوقات فراغت
5 اوقات فراغت ایرانیان و عوامل مؤثر بر آن
6 نقش کار و شغل افراد در اوقات فراغت
7 فرهنگ مطالعه و عوامل مؤثر بر آن
8 سرانه مطالعه و نحوه محاسبه آن
9 جامعهشناسی مطالعه
10 عوامل موثر بر فرهنگ مطالعه در ایران 1
11 عوامل اجتماعی موثر بر فرهنگ مطالعه در ایران 2
12 نظریههای روانشناختی مرتبط با فرهنگ مطالعه
13 نقش محیطهای مجازی بر فرهنگ مطالعه
14 نقش کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی بر توسعه مطالعه
15 مرور و تحلیل نظریههای مرتبط با اوقات فراغت و مطالعه
16 جمع بندی مطالب و رفع اشکال

 

منابع
قاضی مرادی، حسن ( .)1991کار و فراغت ایرانیان. تهران: آمه.
شریفیان، مسعود و همکاران ( .)1911چگونگی پرداختن به فعالیتهای فراغت بین نوجوانان و جوانان. تهران: دبیرخانه شورای عالی
جوانان.
تورکیلدسن، جرج ( .)1932اوقات فراغت. ترجمه عباس اردکانیان. تهران: نوربخش
ابراهیمی، قربانعلی؛ رازقی، نادر؛ مسلمی، رقیه ( )1990اوقات فراغت و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن. جامعه شناسی کاربردی، ،44 ،22
.39-11
سفیری، خدیجه؛ مدیری، فاطمه ( .)1990فراتحلیل مطالعات عوامل اثرگذار بر اوقات فراغت. مطالعات جامعهشناختی، -141 93 ،13
.111
بهزادی، حسن؛ محمودی توپکانلو، حسن ( .)1991بررسی نقش یادگیری مشاهدهای بر وضعیت مطالعه دانشآموزان. کتابدرای و
اطلاعرسانی، .14-21 ،3

 

هدف از طرح درس
آشنا ساختن دانشجویان با عوامل اجتماعی مؤثر بر اوقات فراغت و فرهنگ مطالعه

 

عنوان مقدمه ای بر علم اطلاعات و دانش شناسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ساختمان 2 طبقه 3
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

امتحان پایان­ترم

امتحان میان­ترم

ارزشیابی مستمر(کوئیز)

فعالیت­های کلاسی و آموزشی

روش تدریس

سخنرانی 

مشارکت در بحث ها 

 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

شنبه ساعت 8-10

منابع

فتاحی، رحمت الله, رجبعلی بیگلو، رضا، و آخشیک، سمیه سادات (1393). گذری و نظری بر گذشته، حال، و آینده کتابداری و اطلاع رسانی در ایران. شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی، علوم و فناوری

ابرامی، هوشنگ (1386). شناختی از دانش شناسی. به کوشش رحمت الله فتاحی . تهران: نشر کتابدار.

مزینانی، علی (1379). کتابخانه و کتابداری. تهران: انتشارات سمت

طرح درس

مبحث

شماره هفته آموزشی

معرفی درس و منابع

1

سیر تحول واژه کتابداری در گذر زمان (از کتابداری تا دانش شناسی)

2

آشنایی با تاریخچه خط و زبان

3

انواع منابع اطلاعاتی  در گذر زمان

4

مروری  گذرا بر تاریخچه کتابخانه ها در جهان

5

مروری گذرا بر تاریخچه کتابخانه ها در ایران (قبل و بعد از اسلام و دوران معاصر)

6

کتابخانه ها نهادهای اجتماعی

جامعه اطلاعاتی و چرخه اطلاعاتی

7

نقش کتابخانه ها در آموزش و پژوهش

سیر تحول دوره های آموزشی رشته در ایران و جهان

8

توجه به ارکان چهارگانه کتابداری (1): مجموعه سازی

9

توجه به ارکان چهارگانه کتابداری (2): سازماندهی (فهرست نویسی)

10

توجه به ارکان چهارگانه کتابداری (3): سازماندهی (رده بندی)

11

توجه به ارکان چهارگانه کتابداری (4): خدمات مرجع

12

توجه به ارکان چهارگانه کتابداری (5): مدیریت کتابخانه ها

13

تحولات فناوری در کتابخانه ها

14

آشنایی با وب سایت ها، وبلاگها، و رسانه های خبری تخصصی در رشته

15

مرور و رفع اشکال

16

هدف از طرح درس

آشنایی با تاریخچه، مفاهیم پایه و  گستره کلی و محتوایی علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابداری و اطلاع رسانی) و کسب دانش درباره فلسفه و کارکردهای  این علم

عنوان روش تحقیق مقدماتی در علم اطلاعات و دانش شناسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 8-10
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ساختمان 2 طبقه 3
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

پرسش و پاسخ

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

حضور و غیاب

روش تدریس

سخنرانی 

مشارکت در بحث کلاسی 

 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مبحث

شماره هفته آموزشی

مفاهیم و مولفه های پژوهش

1

مراحل انجام یک کار پژوهشی

2

روشهای نمونه  گیری

3

چگونه یک ابزار پژوهشی بسازیم

4

تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش

5

آشنایی با رویکردهای کمیّ، کیفی و ترکیبی

6

روشهای پژوهش متداول در رویکرد کمّی:

7

روشهای متداول در رویکرد کمّی:

8

روشهای متداول در رویکرد کیفی:

9

روشهای متداول در رویکرد کیفی:

10

محدوده و محدودیت های پژوهش

11

اخلاق در پژوهش، سبک های استنادی

12

آشنایی با قسمت های مختلف یک مقاله پژوهشی و نحوه نگارش آن

13

آشنایی با قسمت های مختلف یک پایان نامه و نحوه نگارش آن

14

مرور مطالب و جمع بندی

15

رفع اشکال

16

منابع

منصوریان، یزدان (1393). روش تحقیق در علم اطلاعات و دانش شناسی. تهران: انتشارات سمت.

دیانی، محمدحسین (1386). روش های تحقیق در کتابداری. ویرایش دوم. مشهد: کتابخانه رایانه ای.

پاول، رونالد آر. (1390). روش های اساسی پژوهش برای کتابداران. ترجمه نجلا حریری. تهران: آثار نفیس.

کومار، کریشان (1374). روش های پژوهش در کتابداری و اطلاع رسانی. ترجمه فاطمه رهادوست با همکاری فریبرز خسروی. تهران: انتشارات کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با اصول و روش های مقدماتی تحقیق در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و عناصر مطرح در انجام تحقیقات متعارف

عنوان روشهای بازنمایی اطلاعات
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 14-16
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ساختمان 2 طبقه 3
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

امتحان پایان ترم امتحان میان ترم آزمون/کوییز تکالیف پروژه ارزشیابی شفاهی
 

روش تدریس

سخنرانی _مبتنی بر پروژه _پرسش و پاسخ _بحث یادگیری مشارکتی

 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

هفته مبحث
۱تعریفها، نظریه ها و مفاهیم بازنمایی در زبانشناسی: تبیین دیدگاه نشانه- شناسی در بازیابی اطلاعات
۲تعریفها، نظریه ها و مفاهیم بازنمایی: بازنمایی دانش در هوش مصنوعی
۳
تحول در منابع اطلاعاتی و محیط اطلاعات: آشنایی با گستره منابع، فرمتها، و ساختار منابع چاپی و دیجیتالی )کتابشناسی ها، فهرستهای کتابخانه ای، نمایه ها، ابزارهای سابقه یاب، دفترثبت، فهرست
راهنما، پایگاه های اطلاعاتی، بنگاههای کتابشناختی، (...
۴منبع اطلاعاتی به منزله موجودیت؛ الگوهای شیء گرا و رابطه موجودیت در شناخت و بازنمایی
۵تحلیل ساختار منابع )منابع ساخت یافته و غیر ساخت یافته:( مارک و استانداردهای فراداده ای در بازنمون اطلاعات
۶آشنایی با زبانهای نشانه گذاری: HTML, XML, SGML, OWL
۷زبانهای بازنمایی: کنترل شده، نیمه کنترل شده، طبیعی
۸اصول نمایه سازی و چکیده نویسی: معرفی و کاربرد روشها و ابزارهای مختلف در این قلمرو؛ خلاصه نویسی و چکیده نویسی مدارک
۹امتحان میانترم
۱۰تحلیل موضوعی: تحلیل متن، وزن دهی در بازنمایی اطلاعات
Authority files, Glossaries, Dictionaries, Gazetteers انواع نظامهای بازنمایی: لیستهای واژگانی شامل۱۱
۱۲انواع نظامهای بازنمایی: سرعنوانهای موضوعی، طرحهای رده بندی، تاکسونومی، ...
۱۳استانداردهای بازنمایی؛ کنترل مستند موضوعی و مستند نامها
۱۴اصطلاحنامه ها، شبکه های معنایی و هستی شناسی ها؛ چگونگی استفاده از آنها در بازنمایی به قصد بازیابی و نمایش اطلاعات؛ از بازیابی اطلاعات تا بازیابی معنا
۱۵نمایه سازی خودکار؛ استخراج و پردازش متن؛ مروری بر نمایه سازی وب در محیط های کاوش
۱۶شیوه های نمایه سازی مقادیر در فیلدها در نرم افزارهای کتابخانه ای و پایگاه های اطلاعاتی؛ شیوه ها و معیارهای ارزیابی نظامهای نمایه سازی و چکیده نویسی
 

منابع

افتخار، زهره ) .(۱۳۹۸بازنمایی اطلاعات. تهران: انتشارات والتین
مرادی، خدیجه؛ غائبی، امیر؛ کربلائی آقا کامران، خدیجه ) .(۱۳۹۸بررسی دیدگاه های مطرح در بازیابی اطلاعات و تبیین دیدگاه نوین:دیدگاه نشانه شناسی، تعامل انسان و اطلاعات، .۵۶-۴۸ :(۲)۶
.Lancaster, F.W. (۲۰۰۳). Indexing and Abstracting in Theory and Practice. Chicago: University of Illinois
نوروزی یعقوب. بافت و معنا در بازیابی اطلاعات: با تاکید بر زبان مادری. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. ۱
 

هدف از طرح درس

کسب دانش در زمینه اصول، شیوه ها، استانداردها و نظامهای گوناگون بازنمایی اطلاعات و کسب مهارت در روشهای نمایه سازی در محیط های نرم افزاری