برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

ندارد

منابع

استفاده از منابع فارسی و انگلیسی به همراه تحقیقات انجام یافته شخصی چندین ساله که در جزوه درس آوره شده است

طرح درس

بخش نظری :

  1. تعریف میکرومورفولوژی و تاریخچه آن،آشنایی با تفکرات پیشقراولان این علم تفاوت ماهیت مطالعات میکرومورفولوژیکی با سایر روشهای مطالعه خاک.مختصری راجع به مراحل مختلف مطالعات میکرومورفولوژیکی(نمونه برداری- آماده سازی نمونه ها- تلقیح نمونه ها- برش و سایش نمونه ها- تهیه مقاطع نازک- تشریح مقاطع ونتیجه گیری وتفسیرکلّی).
  2. ویژگیهای مطالعه مقاطع نازک با میکروسکوپ(مطالعه عوارض سه بعدی بصورت دو بعدی و چگونگی تفسیر آن، اثر باندری ها، حداقل اندازه قابل رؤیت، جورشدگی ذرّات رس و...).
  3. فابریک خاک، مفهوم فابریک، اجزإفابریک، آرایش توزیع(Pattern Distribution)، آریش توجیه((Orientation Pattern،انواع توزیع و توجیه(Related, Reffered, Basic)،آرایش توزیع مواد درشت نسبت به مواد ریز(C/f  Related distribution pattern)، انواع آرایش توزیع C/f (مونیک،جفوریک،انولیک،کیتونیک،پورفیریک)، ویژگیهای تشریحی فابریک (اندازه، جورشدگی، فراوانی، رنگ، شکل، باندری و...) .
  4. میکرواستراکتچر- مقدّمه، تعریف خاکدانه(Ped)، فرق آن با کلوخه و تکه خاک             Pragment,Clods))، انواع خاکدانه های کروی،بلوکی،صفحه ای،منشوری- درجه تشکیل خاکدانه- فراوانی خاکدانه- اندازه خاکدانه- صافی و ناصافی سطح خاکدانه ها و جایگیری خاکدانه ها در کنار هم(Accomodation)، وبالاخره نحوه توزیع کلّی و نسبی آنها،حفرات، مقدمه، انواع حفرات از نظر شکل(حفرات تصادفی کانالی، وزیکول، پلین و...)- حفرات تصادفی ساده و مرکب- اندازه حفرات- فراوانی حفرات- صافی یا ناصافی دیواره آنها- آرایش توجیهی حفرات و نهایتاً انواع میکرواستراکچرها.
  5. اجزإ اصلی خاک(Basic Components)- اجزإ معدنی درشت از نظر ترکیب، اندازه، شکل، فراوانی و ویژگیهای درونی از نظر هوادیدگی وغیره بقایایی معدنی با منشأ بیولوژیکی(اوپال،کلسیت،دیاتومه ها ،رادیولاریا ها،صدف ها و...)- بقایای معدنی با منشإ دخل و تصرف های بشر(آجر،سفال و...)- اجزإ ریز(Fine Components) از نظر ماهیت، رنگ، شکل، ترکیب، درجه شفافیت، اندازه....- اجزإ آلی(Organic Components )، ماهیت، رنگ، اندازه، درجه تجزیه و تخریب و...
  6. گراندمس((Ground mass،تعریف، مرز بین ذرات درشت و ریزC/f،آرایش نسبی C/f،ذرات درشت و آرایش آن،ذرات ریز و آرایش آن، انواع ) b-fabrics تفکیک نشده،کریستالیتیک،خطی، منقوطه ای، نواری و کلی).
  7. پدوفیچرها((Pedofeatures  ، تعریف و تقسیم بندی آنها (ماتریکسی،تخلیه ای، تلقیحی، فابریکی، اینتروسیو) ، تقسیم بندی پدوفیچرها از نظرمحل تشکیل،        پوششها(Quasicoating,Hypocoating,Coating)، نودولها(Nodules)                                                        پرشدگی ها(Interfillings)،الحاقی ها(Intercalations ) و...پدوفیچرهای ساده و مرکب.
  8. تفسیرنتایج میکرومورفولوژیکی با توجّه به یافته های حاصله از مطالعات فابریک، اندازه و نسبت ذرات ریز و درشت، فابریک ذرات ریز، عوارض پدولوژیکی و غیره...و استفاده از یافته های جدید دراین رابطه.
هدف از طرح درس

آشنایی با اصول، واژگان و فنون تهیه مقاطع نازک و قطعات دست نخورده خاک و مطالعات میکروسکوپی و اولترامیکروسکوپی خاک

تعداد واحد ۲
روش تدریس

بصورت پاورپوینت و استفاده از اسلاید نمونه‌های طبیعی و نتایج حاصله از تحقیات شخصی

نحوه ارزیابی

از طریق امتحان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

با استفاده از پاورپوینت و اسلاید نمونه‌های طبیعی و نتایج حاصله از تحقیات شخصی تنظیم شده حداقل برای 16 جلسه در درس نظری

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دانشکده کشاورزی

توضیح اینکه کلیه مطالب درس نظری بصورت پاورپوینت و با استفاده از اسلاید نمونه‌های طبیعی و نتایج حاصله از تحقیات شخصی چندین ساله در 16 جلسه یا بیشتر ارائه می‌شود

- - -
پیش نیاز درس

زمین شناسی و خاکشناسی عمومی

منابع

از منابع فارسی و انگلیسی پیدایش و رده بندی خاک، نتایج تحقیقات شخصی و سایت های مختلف که در جزوه درس کلیه منابع آورده شده است.

طرح درس

هوادیگی سنگ‌ها و کانی‌ها، بررسی مدل‌های تشکیل خاک شامل عوامل خاکسازی ( اقلیم، موجودات زنده، پستی و بلندی، مواد مادری و زمان ) ومدل فرآیندهای خاکسازی ( افزایش، کاهش، جابجایی و تغییر شکل ) و سایر مدل‌ها،  بررسی علل و عوامل تغییرات خاک‌ها درهر یک از ردیف های اقلیمی، ارتفاعی، زیستی و فعالیت های انسان ، سنگ شناسی و زمانی، بررسی آثار ( مورفولوژیکی، فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ) هریک از عوامل و فرآیندهای خاکسازی در خاکرخ و استفاده از آن‌ها در تفسیر نتایج خاک برای اهداف کاربردی ( مدیریت و بهره برداری از اراضی، انتقال تکنولوژی، محدودیت‌ها و استعدادها ).

هدف از طرح درس

هدف از این درس شناخت خصوصیات تشکیل خاک‌های تشکیل شده در شرایط اقیمی، زمین شناسی و پستی و بلندی‌های مختلف با انواع پوشش‌های گیاهی، نوع فرآیندهای حاکم بر خاک در حال حاضر و گذشته و نحوه استفاده از این خصوصیات و فرآیندها در جهت مدیریت خاک می باشد.

تعداد واحد ۲
روش تدریس

بصورت پاورپوینت در طل ترم

نحوه ارزیابی

ارزیابی بصورت امتحان میان ترم و آخر ترم انجام می‌شود.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بصورت پاورپوینت همراه با نمونه‌های فیلدی و طبیعی(پروفیل‌های خاک نمونه) در 16 جلسه یا بیشتر

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 12-10 دانشکده کشاورزی

توضیح اینکه مطالب درس بصورت پاورپوینت همراه با اسلایدهای تهیه شده از نمونه پروفیل‌های شاهد در شانزده جلسه یا بیشتر تدریس می‌شود

- - -
پیش نیاز درس

زمین شناسی و خاکشناسی عمومی

منابع

کلید رده‌بندی آمریکایی و منابع فارسی و با استفاده از نتایج تحقیقات انجام یافته شخصی

طرح درس

نظری:

نحوه شناسایی واحدهای همگن برای انجام مطالعات، نحوه تعیین موقعیت مناسب برای مطالعه و نمونه برداری، تشریح مورفولوژیکی افق‌های ژنتیکی خاک، شناسایی افق‌ها، خصوصیات و مواد شناسایی خاک بر اساس خصوصیات کمی، نحوه تعیین رژیم‌های رطوبتی و حرارتی خاک، اصول سیستم رده- بندی جامع آمریکایی، کلید رده‌بندی خاک در سطح رده، کلید رده‌بندی درسطح زیررده، کلید رده‌بندی درسطح گروه بزرگ، کلید رده‌بندی خاک در سطح زیر گروه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عملی یا حل تمرین:

تشریح خصوصیات مورفولوژیکی تعدادی از مونولیت‌های خاک، رده بندی تعدادی پروفیل بر اساس نتایج مورفولوژیکی و آزمایشگاهی، انجام بازدیدهای صحرایی، مطالعه افق های مختلف خاک و رده بندی با سیستم رده‌بندی آمریکایی.

هدف از طرح درس

با استفاده از پاورپوینت و اسلایدهای نمونه‌های فیلدی و طبیعی و نیز استفاده از نتایج تحقیقات شخصی چندین ساله در بیش از 16 جلسه در درس نظری و از طریق نمونه برداری و انجام آزمایشات لازم و نیز بازدید میدانی در درس عملی و رده بندی خاک ها تا سطح خانواده

تعداد واحد ۲
روش تدریس

بصورت پاورپوینت و استفاده از اسلایدهای نمونه های فیلدی و طبیعی(پروفیل‌های شاهد)

نحوه ارزیابی

از طریق امتحان میان ترم و ترم آخر

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بصورت پاورپوینت و با استفاده از اسلایدهای نمونه های فیلدی و طبیعی(پروفیل‌های شاهد) در 16 جلسه یا بیشتر

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 12- 10 دانشکده کشاورزی

توضیح اینکه مطالب بصورت پاورپوینت و با استفاده از اسلایدهای نمونه های فیلدی و طبیعی(پروفیل‌های شاهد) در 16 جلسه یا بیشتر در درس نظری وبصورت نمونه برداری و انجام آزمایشات و بازدید از خاک‌ها در عملی ارائه می‌شود. 

- - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

استفاده از رده بندی آمریکایی و جهانی فائو با اضافه منابع فارسی و انگلیسی و نیز نتایج تحقیقات شخصی چندین ساله

طرح درس

نظری:

مطالعه فرآیندهای خاکسازی با توجه کامل به فرآیندهای فیزیکوشیمیایی در این گونه فرآیندها، مطالعه عوارض مورفولوژیکی ناشی ازفرآیندهای خاکسازی با تاکید ویژه بر عوارض متداول در خاک‌های مناطق خشک و نیمه خشک، اصول ورده‌بندی جامع آمریکایی خاک، چگونگی و علل انتخاب صفات مورفولوژیکی دراین سیستم رده‌بندی، اصول رده‌بندی جامع آمریکایی درگاتگوری‌های پائین ( زیرگروه، فامیل و سری )، اهمیت و موقعیت فاز( حالت ) دراین سیستم رده‌بندی، اصول رده‌بندی خاک با سیستم رده‌بندی جهانی(, 1988 FAO )، تعریف و مقایسه افق‌ها و ویژگی‌های مشخصه در سیستم‌ رده‌بندی  WRB با رده‌بندی آمریکایی( Soil Taxonomy )، رده‌بندی خاک‌ها بر اساس سیستم رده‌بندی جهانی      ( WRB ) و ذکر اهداف کلی این رده یندی و مقایسه آن با رده‌بندی جامع آمریکایی. 

عملی یا حل تمرین:

مطالعه صحرایی خاکرخ‌های خاک متداول در ایران ( اریدی سول‌ها، انتی سول‌ها، مالی سول‌ها‌، ورتی سول‌ها، آلفی سول‌ها و التی سول‌ها )، بحث و بررسی ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی و مورفولوژیکی چندین خاکرخ مطالعه شده که بیشترین شباهت‌ها را با خاک‌های متداول در ایران و ویژگی‌های مورفولوژیکی و ژنتیکی آن‌ها.

هدف از طرح درس

تکمیل اطلاعات دوره کارشناسی رده بندی خاک تا سطح فامیل و سری در رده‌بندی آمریکایی و آشنایی با سیستم رده‌بندی جهانی خاک ( WRB ) و نحوه تشکیل خاک در هریک از گروه‌های مرجع جهانی وتطبیق نتایج رده‌بندی آمریکایی با WRB وسایر سیستم‌ها

تعداد واحد ۳
روش تدریس

بصورت پاورپوینت و اسلایدهای نمونه‌های فیلدی و طبیعی و نیز استفاده از نتایج تحقیقات شخصی چندین ساله

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم و آخر ترم

زمان بندی و نحوه ارائه درس

با استفاده از پاورپوینت و اسلایدهای نمونه‌های فیلدی و طبیعی و نیز استفاده از نتایج تحقیقات شخصی چندین ساله در بیش از 16 جلسه در درس نظری و از طریق نمونه برداری و انجام آزمایشات لازم و نیز بازدید میدانی در درس عملی و رده بندی خاک ها تا سطح خانواده

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 10-12 و 18-14 دانشکده کشاورزی

کلیه مطالب  با استفاده از پاورپوینت و اسلایدهای نمونه‌های فیلدی و طبیعی و نیز استفاده از نتایج تحقیقات شخصی چندین ساله در بیش از 16 جلسه در درس نظری و از طریق نمونه برداری و انجام آزمایشات لازم و نیز بازدید میدانی در درس عملی و رده بندی خاک ها تا سطح خانواده ارائه می‌شود.

- - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

 منابع فارسی و انگلیسی و نتایج تحقیقات شخصی چندین ساله

طرح درس

نظری:

  مفهوم ژئومورفولوژی خاک چیست؟ و چه رابطه ای با منظر اراضی دارد؟ ساختار و چهارچوب               اصلی ژئومورفولوژی خاک و نحوه کاربرد آن در مطالعات خاکشناسی، عوامل و فرآیندهای دخیل در ژئومورفولوژی خاک در محیط های مختلف ( زمین ساختی، مورفوژنتیکی، منظر اراضی، پستی و بلندی، سنگ شناسی و رخساره، شکل اراضی) ، مدلهای رابطه خاک و اشکال زمین ( DEM، مشتقات DEM ، اقلیم، پوشش گیاهی، پستی و بلندی، مواد مادری، زمان) در رابطه با یکدیگر، بررسی خصوصیات خاکهای تشکیل شده بر سطوح ژئومورفیک ، سیستماتیک ژئوفرم ها و اعتبارسنجی سیستم در رابطه با سایر روشها.

     عملی یا حل تمرین:

تهیه نقشه واحدهای ژئومورفولوژی در مقیاس‌های مختلف منظر اراضی( Landscape )، پستی و بلندی  ( Relief )، سنگ شناسی( Lithology )  و شکل اراضی( Landforms ) و تعیین موقعیت نمونه برداری و تلفیق با اطلاعات خاکشناسی منطقه، انجام کنترل صحرایی و اصلاح نقشه‌های تهیه شده، تهیه راهنما( Legend ) برای نقشه ها بر اساس روش ژئوپدولوژی و ارائه گزارش لازم.

هدف از طرح درس

در پایان درس دانشجویان قادر خواهند شد از ژئومورفولوژی و منظر اراضی در بررسی

     تشکیل خاکها و تهیه نقشه خاکها استفاده نمایند.

تعداد واحد ۳
روش تدریس

بصورت پاورپوینت های تهیه شده از منابع فارسی و انگلیسی و نتایج تحقیقات شخصی چندین ساله

نحوه ارزیابی

از طریق امتحان و انجام پروژه

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بصورت پاورپوینت های تهیه شده از منابع فارسی و انگلیسی و نتایج تحقیقات شخصی چندین ساله حداقل در 16 جلسه برای نظری و انجام پروژه و تهیه نقشه ژئوپدولوژی برای مناطق مشخص در آزمایشگاه

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 12-10 و عملی دوشنبه 18-14* دانشکده کشاورزی

در نهایت با استفاده از مطالب نظری و عملی و نیز نتایج تحقیقات شخصی چندین ساله دانشجویان دکتری نقشه ژئوپدولوژی برای مناطق مشخص در آزمایشگاه را در طول ترم تهیه نموده و ارتباط خاک ها را با سطوح مختلف ژئومورفیک مورد بررسی قرار می‌دهند

- - -