احتضار وجود و بازنمایی زبانی آن در آثار نمایشی اوژن یونسکو

Authorsمهدی افخمی نیا ، الله شکر اسداللهی تجرق، ساناز ساعی دیباور
Journalپژوهش ادبیات معاصر جهان
Presented byدانشگاه تبریز
Page number۱۸
Serial number۲۶
Volume number۲
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۰/۱۱/۰۱
Journal GradeISI
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of

Abstract

 اوژن یونسکو در آثار نمایشی خود، با هدف نمایش خلاءهای هستی انسان و احتضار وجود آدمی، زبانی را برمی‌گزیند تا بتواند این حجم از شکست را هم در قالب گفتار و هم در بطن زندگی آدمی به‌روی صحنه بیاورد. در حقیقت، یونسکو از زاویۀ دیگری به‌زبان می‌نگرد و با ناکافی و ناتوان جلوه‌دادن زبان، زمینۀ فرسایش آن را در ذهن خواننده فراهم می‌آورد و توازن موجود بین زبان و اندیشه را متزلزل می‌کند. وی با بنمایه کردن خلاء و گسیخته نشان‌دادن کلام و هستی انسان، شخصیت‌هایش را در جهانی فاقد معنا رها می‌کند، آنگونه که هیچ جایگاه و گریزگاهی برایشان متصور نمی‌شود. با در نظر داشتن این رویکرد در نمایشنامه‌های یونسکو، در این پژوهش می‌کوشیم به‌مطالعۀ احتضار وجود انسان در این دنیای پرهیاهو، از ورای اضمحلال زبان بپردازیم. بدین منظور از انگاره‌‌های ارنو ریکنر در رابطه با تئاتر نو و پاره‌ای از نمایشنامه‌های یونسکو بهره خواهیم گرفت.

Paper URL

tags: اوژن یونسکو؛ ارنو ریکنر؛ تاتر نو؛ انحطاط زبان؛ خلا هستی؛ احتضار وجود