برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | زیست فناوری دامی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه و چهارشنبه |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۱ |
نحوه ارزیابی |
|
روش تدریس |
متد آموزشی: سخنرانی، مباحثه Brain Storming ، سرچ و ارائه مداوم تکلیف کلاسی، پرشش و پاسخ، گزارش مرتب کار، بازدید علمی از آزمایشگاهها و مراکز مرتبط
|
منابع |
علی اصغر صادقی، پروین شورنگ، احمد زارع شحنه. 1387بیوتکنولوزی در علوم دامی. انتشارات اییژ L. Lins, B. Charloteaux, A. Thomas, R. Brasseur (auth.), R. Renaville, A. Burny (eds.).Biotechnology in Animal Husbandry.Springer Netherlands J S Sim, S Nakai, W Guenter.1999. Egg Nutrition and Biotechnology. CABI Yoshinori Mine. Egg Bioscience and Biotechnology. Wiley-Interscience |
فایل پیوست اول | طرح درس بیوتک.docx |
طرح درس |
جلسه اول جلسه دوم
جلسه چهارم جلسه پنجم جلسه ششم جلسه هفتم جلسه هشتم جلسه نهم جلسه دهم جلسه یازدهم
جلسه چهاردهم جلسه پانزدهم جلسه شانزدهم |
هدف از طرح درس | هدف کلی درس: آشنایی با مفاهیم اولیه و تعاریف بیوتکنولوژی، تاریخچه و افراد تاثیرگذار جهان و ایران، کاربردهای بیوتکنولوژی در علوم مختلف، کاربردهای بیوتکنولوژی در علوم کشاورزی، کاربردهای بیوتکنولوژی به طور خاص در دامپروری، آشنایی با جزئیات تکنیکهای آزمایشگاهی، دیدگاههای نوین، دستاوردهای عملی، ریسکهای موجود در موجودات تراریخت، نانوتکنولوژی و سیستم بیولوژی، دیدگاههای Omics، آینده علم بیوتکنولوژی. . ترویج و تعمیق بیوتکنولوژی کشاورزی در جامعه بشری که یکی از رشته های با تکنولوژی جدید و مدرن مییاشد و همچنین تعلیم و تربیت نیروی کارشناس متخصص مورد نیاز مراکز تولیدی، خدماتی و تحقیقاتی کشاورزی از اهداف عمده برگزاری این کلاس میباشد.
|
توضیحات |
|
عنوان | زیست فناوری دامی ارشد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | یکشنبه 8 الی 10 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی |
|
روش تدریس | سخنرانی، مباحثه Brain Storming ، سرچ و ارائه مداوم تکلیف کلاسی، پرشش و پاسخ، گزارش مرتب کار، بازدید علمی از آزمایشگاهها و مراکز مرتبط |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه اول
رفتار کروموزوم ها در طی تقسیم سلولی (سازماندهی و تفکیک کروموزوم ها در میتوز، سازماندهی و تفکیک کروموزوم ها در میوز)، بیوشمی هیستونها- ساختار هیستون جلسه سوم
جلسه ششم
جلسه نهم جلسه دهم جلسه یازدهم
جلسه سیزدهم جلسه چهاردهم جلسه پانزدهم جلسه شانزدهم |
هدف از طرح درس | هدف کلی درس: شناخت اجزای اصلی سلولهای یوکاریوتی و پروکاریوتی و مقایسه آنها · آشنایی با ساختار ماده ژنتیکی سلول و تفاوت سلولهای یوکاریوتی و پروکاریوتی از این نظر · آشنایی با نحوه همانندسازی DNA، رونویسی و تولید RNA، و بیان پروتئین ها · شناخت ساختار ژن و درک عملکرد و نحوه تنظیمات رونویسی و بیان ژن در یوکاریوتها و پروکاریوتها · آشنایی مقدماتی با روش های کاربردی در تکنولوژی DNA نوترکیب و مهندسی ژنتیک · شناخت انواع جهش های ژنتیکی و روش های ایجاد موتاسیون · آشنایی با انواع تنوع های ژنتیکی و بیماری های ناشی از آن · ایجاد نگرش در خصوص راهکارهای درمانی نوین مبتنی بر تفاوتهای ژنتیکی بیماران · آشنایی با اصول ژنتیکی منجر به بروز انواع مختلف سرطانها · آشنایی با سلولهای بنیادی و مفاهیم پایه مرتبط با آنها و نیز کاربردهای درمانی سلولها بنیادی
|
عنوان | پرورش بز( تئوری و عملی) |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه و چهارشنبه |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی و خلعت پوشان |
تعداد واحد | ۳ |
نحوه ارزیابی |
نحوه ارزیابی:
|
روش تدریس | متد آموزشی: سخنرانی، مباحثه Brain Storming ، سرچ و ارائه مداوم تکلیف کلاسی، پرشش و پاسخ، گزارش مرتب کار، بازدید علمی از آزمایشگاهها و مراکز مرتبط |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم جلسه چهارم جلسه پنجم جلسه ششم
بخش عملی پرورش بز- مجتمع تحقیقاتی خلعت پوشان جلسه دوم جلسه سوم جلسه چهارم جلسه پنجم جلسه ششم جلسه هفتم جلسه هشتم |
منابع | Osman Mahgoub, I. T. Kadim, E. C. Webb. 2011.Goat Meat Production and Quality. CAB publication. Mary C. Smith, David M. Sherman. 2009. Goat Medicine, 2nd Edition. Wiley-Blackwell publication. Diego E. Garrote, Gustavo J. Arede. 2012.Goats: Habitat, Breeding and Management. Nova Science Pub Inc. Cheryl K. Smith.2010. Raising Goats For Dummies. Practical guide.New Society Publishers Deborah Niemann. 2013. Raising Goats Naturally: The Complete Guide to Milk, Meat and More. New Society Publishers. Margaret Melling.1998. Sheep and Goat Practice 2, The In Practice Handbooks. New Society Publishers. Jerry Belanger.2010. Storey's Guide to Raising Dairy Goats, 4th Edition: Breeds, Care, Dairying, Marketing. Storey Publishing, LLC. مجید خالداری. 1382اصول پرورش گوسفند و بز. انتشارات دانشگاه تهران نجفقلی دبیری. 1381. پیشرفتهای تحقیقاتی در گوسفند و بز. انتشارات اهواز رضا اسدپور و همکاران-مامایی و بیماریهای تولیدمثل گوسفند و بز- دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز. مسعود هاشمی. فیزیولوزی تولید مثل و تلقیح مصنوعی- انتشارات فرهنگ جامع حسین دقیق کیا - دکتر غلامعلی مقدم. فیزیولوژی تولید مثل در حیوانات مزرعه ای- انتشارات دانشگاه تبریزشریفعسگری – بهرام- 1382 -بیماریهای گوسفند و بز- دانشگاه تهران جوادتوکلیان. نگرشیبرذخائرژنتیکیداموطیوربومیایران- موسسه تحقیقات علوم دامی کشور |
طرح درس | هدف کلی درس: آشنایی با مفاهیم اولیه طبقه بندی بز از نظر جانور شناسی، اهلی شدن و تاریخچه پرورش، اهمیت تولیدات بز، نژادهای بز در دنیا و ایران و پراکنش جغرافیایی، آشنایی با نژادهای تیپ گوشتی، کرکی، شیری، دو و چند منظوره، جایگاه و اصول ساخت تاسیسات ، تکنیکهای تولید مثل، تغذیه بز، اصلاح نژاد در بز، بهداشت و بیماریها در بز، |
هدف از طرح درس | آشنایی با مفاهیم اولیه طبقه بندی بز از نظر جانور شناسی، اهلی شدن و تاریخچه پرورش، اهمیت تولیدات بز، نژادهای بز در دنیا و ایران و پراکنش جغرافیایی، آشنایی با نژادهای تیپ گوشتی، کرکی، شیری، دو و چند منظوره، جایگاه و اصول ساخت تاسیسات ، تکنیکهای تولید مثل، تغذیه بز، اصلاح نژاد در بز، بهداشت و بیماریها در بز، |
عنوان | روش تحقیق |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | شنبه 4 الی 6 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی |
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه اول جلسه دوم
جلسه چهارم
جلسه ششم جلسه هفتم جلسه هشتم جلسه نهم جلسه دهم جلسه یازدهم جلسه دوازدهم جلسه سیزدهم جلسه چهاردهم جلسه پانزدهم جلسه شانزدهم |
منابع |
رفرنسهای تدریس: Catherine Dawson. 2007. A Practical Guide to Research Methods. CABI. |
فایل پیوست اول | طرح درس روش تحقیق.docx |
هدف از طرح درس | هدف کلی درس: آشنایی با روشهای تحقیق، طراحی یک تحقیق استاندارد، انواع متغیرها، مروری اجمالی بر اصول اخلاقی در تحقیق، تفاوت کنفرانس، سمینار، سمپوزیم، پروپزال نویسی، نحوه نگارش پایان نامه، نحوه تنظیم اسلایدها، توصیه های کاربردی در تهیه پاورپوینت، نحوه جستجو اطلاعات در پایگاههای اطلاعاتی و بررسی منابع در کتابخانه، اصول طراحی و تهیه مقالات علمی فارسی و انگلیسی، سرقت ادبی و ابزارهای شناسایی سرقت ادبی، نحوه سابمیت مقاله به مجلات، آشنایی با نرم افزارهای رفرنس نویسی و ذخیره و سازماندهی اطلاعات
|
عنوان | پایگاههای زیستی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | شنبه 8 الی 10 |
مکان برگزاری | دانشکده علوم کامپیوتر |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی |
|
روش تدریس | متد آموزشی: سخنرانی، مباحثه Brain Storming ، سرچ و ارائه مداوم تکلیف کلاسی، پرشش و پاسخ، گزارش مرتب کار، بازدید علمی از آزمایشگاهها و مراکز مرتبط
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | بررسی میانکنش و تعامل پروتئین هاجلسه اول:معرفی بهترین پایگاه های داده بررسی کننده میانکنش بین پروتئین هاروشهای شناسایی میانکنش پروتئینها صدها هزار تعامل را تعریف کردهاند. این تعاملات در پایگاه های تخصصی بیولوژیکی جمع شدهاند که امکان مطالعه بیشتر و مونتاژ پیش بینی ها را فراهم میکندپایگاه داده های اصلی بر اساس نتایج گسترده عملی به دست آمده است. سه نوع پایگاه داده برای بررسی میانکنش بین پروتئین ها وجود دارد. جلسه دوم: آشنایی با پایگاه های داده اولیه برای بررسی کننده میانکنش بین پروتئین ها
DIP Biomolecular Interaction Network Database (BIND) Biological General Repository for Interaction Datasets (BioGRID) Human Protein Reference Database (HPRD), جلسه سوم: IntAct Molecular Interaction Database Molecular Interactions Database (MINT) MIPS Protein Interaction Resource on Yeast (MIPS-MPact) MIPS Mammalian Protein–Protein Interaction Database (MIPS-MPPI) جلسه چهارم:آشنایی با پایگاه های داده متا برای بررسی کننده میانکنش بین پروتئین ها
Agile Protein Interactomes Dataserver (APID) The Microbial Protein Interaction Database (MPIDB) Protein Interaction Network Analysis (PINA) platform. (GPS-Prot) جلسه پنجم:
Human Protein–Protein Interaction Prediction Database (PIPs) Interlogous Interaction Database (I2D) Known and Predicted Protein–Protein Interactions (STRING) Unified Human Interactive (UniHI)
|
منابع | 1. Wilson and Walker’s Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biologyنویسنده: Andreas Hofmann 2. Bioinformatics For Dummiesنویسندگان: Jean-Michel Claverie, Cedric Notredame 3. Bioinformatics Data Skills: Reproducible and Robust Research with Open Source Toolsنویسنده: Vince Buffalo 4. Understanding Bioinformaticsنویسنده: Marketa Zvelebil, Jeremy Baum 5. Bioinformatics Algorithms: An Active Learning Approachنویسنده: Phillip Compeau, Pavel Pevzner 6. Bioinformatics: Methods and Applicationsنویسنده: S. C. Rastogi 7. BIOINFORMATICS ALGORITHMSنویسنده: Phillip Compeau 8. Introduction to Bioinformaticsنویسنده: Arthur Lesk 9. Bioinformatics: Principles and Applicationsنویسندگان: Dr. Zhumar Ghosh, Dr. Bibekanand Mallick 10. Bioinformatics and Functional Genomicsنویسنده: Jonathan Pevsner 11. Essential Bioinformaticsنویسنده: Jin Xiong 12. Mastering Python for Bioinformaticsنویسنده: Ken Youens-Clark 13. Algorithms in Structural Molecular Biologyنویسنده: Bruce R. Donald 14. Bioinformatics with Python Cookbookنویسنده: Tiago Antao 15. Algorithms in Bioinformatics: A Practical Introductionنویسنده: Wing-Kin Sung 16. Understanding Bioinformaticsنویسندگان: Marketa Zvelebil, Jeremy Baum 17. Bioinformatics and Functional Genomicsنویسنده: Christina Marshall 18. Bioinformaticsنویسندگان: Andreas D. Baxevanis, Gary D. Bader, David S. Wishart 19. Bioinformatics: A Practical Guide to Next Generation Sequencing Data Analysisنویسنده: Hamid D. Ismail 20. Bioinformatics: Sequences, Structures, Phylogenyنویسنده: Asheesh Shanker |
هدف از طرح درس | آموزش پایگاه های داده های زیستی1. آموزش پایگاه های داده NCBI2. آموزش پایگاه های داده ensemble و ucsc4. آموزش پایگاه های داده توالی ژنومی و پروتئینی 5. آموزش نحوه جستجو در داده توالی ژنومی و پروتئینی 6. آموزش نحوه تعیین خصوصیات یک ژن در پایگاه های داده 7. آموزش نحوه تعیین واریانت های بیانی (transcription variant) یک ژن 8. آموزش نحوه تعیین ایزوفرم ها پروتئینی یک ژن 9. آموزش نحوه تعیین جهش های (SNP) یک ژن 10. آموزش نحوه تعیین پروموتر یک ژن 11. آموزش پروژه ژنوم انسان در پایگاه های داده آموزش عملی بلاست blast1. آموزش روش های بلاست کردن 2. آموزش نحوه بلاست نمودن توالی ها در پایگاه ها داده (ncbi، ensemble، ucsc و …)3. آموزش نحوه بلاست توالی نوکلئوتیدی با پایگاه های داده نوکلئوتیدی (blastn nucleotide blast:) 4. آموزش نحوه بلاست توالی پروتئین با پایگاه های داده پروتیئن (blastp protein blast:) 5. آموزش کاربردهای روش های بلاست blastx tblastn tblastx آموزش تعیین عملکرد پروتئین ها و دومین های آن ها1. آموزش نحوه تعیین عملکرد یک پروتئین نا شناخته 2. آموزش وب سایت های بررسی ساختار و دومین های پروتئین ها 3. آموزش عملکرد پروتئین ها 4. آموزش نحوه برریسی میانکنش پروتئین ها با یکدیگر در شبکه های ژنی 5. آموزش نرم افزار cytoscape (جهت ترسیم شبکه های ژنی) 6. آموزش سایت DAVID جهت بررسی عملکرد پروتیئن ها 7. آموزش سایت KEGG جهت تعیین مسیرهای بیوشیمیایی پروتیئن ها در موجوداتآموزش فیلوژنتیک و رسم درخت فیلوژنتیکی1. بررسی انواع هم ردیفی (alignment) و انطباق دو یاچند توالی زیستی و امتیاز دهی به آن ها 2. Local alignment OR Global aligment؟ 3. آموزش نرم افزار editseq 4. آموزش نرم افزار megalign 5. بررسی روابط تکاملی و ترسیم درختچه فیلوژنتیکی براساس توالی DNA 6. بررسی روابط تکاملی و ترسیم درختچه فیلوژنتیکی براساس توالی پروتئین 7. آموزش نحوه بررسی اعتبار درختچه های فیلوزنتیکی 8. بررسی نحوه رسم درخچه های فیلوژنتیکی با نرم افزار mega 69. بررسی نحوه ترسیم درخچه های فیلوژنتیکی براساس مارکرهای SSR، ISSR و RAPD با نرم افزار Ntsys 10. بررسی ویژگی های فیلوژنتیکی جمعیت ها و افراد نمونه مانند شاخص های قرابت و تنوع براساس مارکرهای SSR ، ISSR و RAPD با نرم افزار popgene 11. نحوه انجام انالیزها PCA برای خوشه بندی افراد و جمعیت ها آموزش تخصصی طراحی پرایمر1. آموزش اصول طراحی پرایمر 2. آموزش نرم افزار oligo 73. آموزش طراحی پرایمر با نرم افزار آنلاین Primer34. بررسی کیفیت پرایمرهای طراحی شده 5. بررسی اختصاصی بودن پرایمرهای طراحی شده 6. طراحی پرایمر در تکنیک PCR-RFLP 7. طراحی پرایمر برای بررسی بیان ژن با Real time PCR 8. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای سنتز cDNA اختصاصی و cDNA عمومی برای ژن ها 9. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای تکثیر (و یا سنجش بیان ) فقط یک واریانت خاص از ژن نه همه واریانت ها 10. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای سنتز cDNA اختصاصی و cDNA عمومی برای میکروRNA ها 11. آموزش نحوه طراحی پرایمر لنگر (anchor) برای سنتز cDNA برای میکروRNA ها و ویژگی هایی که باید داشته باشد 12. آموزش نحوه طراحی پرایمر اختصاصی برای میکروRNA ها و چگونگی هماهنگی آن با پرایمر لنگر 13. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای سنتز cDNA اختصاصی برای کشف قسمت برای کشف قسمت 3/ ژن ها (mRNA) (3/ RACE) 14. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای سنتز cDNA اختصاصی برای کشف قسمت 5/ ژن ها (mRNA) (5/ RACE) 15. آموزش نحوه طراحی پرایمر جهت کشف ژن ها در گونه های نزدیک به هم 16. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای سنتز shRNA (سازه ای برای کاهش بیان ژن ها) 17. آموزش نحوه نحوه طراحی پرایمرهای هم پوشان برای حذف و یا اضافه نمودن قسمتی از ژن ها و یا SOEing pcr 18. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای جهش زایی در ژن ها 19. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای کلون نمودن ژن ها 20. طراحی پرایمر در تکنیک ARMS PCRو نحوه افزایش اختصاصیت پرایمرهای مورد استفاده در تکنیک ARMS PCR آموزش تکنینک کلونینگ1. آموزش نرم افزار seqbuilder جهت شبیه سازی فرایند سازی کلون سازی قطعات ژنومی 2. نحوه اصمینان حاصل کردن از طراحی پرایمرها با جایگاه های برشی مناسب و انتخاب جایگاه های برش مناسب 3. نحوه اطمینان حاصل کردن از کلون کردن ژن های فیوژن (مانند یک پروتئین به همراه GFP) در فریم مناسب (جلوگیری از frame shift در کلونینگ) بررسی بیان ژن ها 1. آموزش روش های بررسی بیان ژن ها Real time یا RT-PCR 2. آموزش نحوه تعیین حجم نمونه برای گروه های مورد بررسی (مانند گروه بیمار و شاهد،، گروه تیمار و کنترل) 3. آموزش نحوه بیان داده های حاصل 4. آموزش نحوه انجام آنالیزهای آماری بین گروه ها (t test, anova) 5. آموزش نجوه نحوه تعیین حساسیت و اختصاصیت یک بیومارکر برای افتراق بین دو گروه بوسیله ترسیم منحنی Roc ( مانند تعیین اعتبار بیان ژن برای تفکیک افراد سرطانی و نرمال از یکدیگر) 6. آموزش کاربرد رگرسیون در بررسی داده های بیانی بین دو گروه 7. آموزش چگونه با ترکیب چند مارکر یک مدل بیومارکری با حساسیت و اختصاصیت بالاتر به دست اوریم (مانند ترکیب بیان 5 ژن با یکدیگر در تفکیک افراد سالم و سرطانی از یکدیگر) آموزش آنالیز داده های Real Time1. آموزش کلی تکنیک Real time 2. اموزش طریقه ارائه داده های حاصل از real time و محاسبه سطح بیان و fold change برای داده های real time 3. بررسی آنالیزهای آماری و تعیین سطح معنی داری برای داده های حاصل از real time 4. بررسی میزان اعتبار داده های حاصل از real time 5. بررسی کارایی (efficiency) پرایمرها در واکنش real time نحوه بررسی ارتباط پلیمورفیسم ها (SNP) با یک فنوتیپ خاص مانند بیماری یا سرطان 1. معیار انتخاب SNP ها برای بررسی ارتباط آن ها با یک فنوتیپ چیست؟ 2. چگونه SNP ها در یک ژن خاص پیدا نماییم؟ 3. اگر یک ژن با بروز یک بیماری مرتبط است آیا میتوان تمام SNP های آن را در جمعیت مورد بررسی قرار داد؟ 4. SNPهای موجود در پروموتر یک ژن چگونه می تواند سبب بروز بیماری گردد و این SNP ها محل اتصال چه ترانسکریپشن فاکتورهایی می توانند باشند؟ 5. آیا SNP های موجود در ناحیه 3/ ژن ها از طریق تغییر محل اتصال میکروRNAها برروی mRNA می تواند سبب بروز بیماری گردد؟ 6. چگونه از مدل های dominant, recessive و co-dominant در آنالیز داده های خود استفاده نماییم؟ 7. نحوه محاسبه OR (odd ratio) و CI (confidential interval) برای هر یک از مدل های فوق به چه صورت می باشد؟ 8. بررسی هاپلوتایپ برای چند SNP به چه صورت می باشد؟ 9. آموزش محاسبه حجم نمونه در مطاعات موردی شاهدی 10. آموزش محاسبه power برای نمونه ها آموزش آنالیز داده های میکروRNAها1. آموزش کار با بانک های اطلاعاتی میکروRNAها 2. اموزش یافتن ژن های هدف میکروRNAها و ترسیم شبکه های میانکنش miRNA-mRNA از طریق نرم افزار های بیوانفورماتیکی 3. آموزش تعیین نقش میکروRNAها در تنظیم شبکه ها (pathway) ها داخل سلولی4. آموزش روش های بررسی میانکنش بین میکروRNAها و ژن های هدف به صورت آزمایشگاهی 5. آموزش نحوه سنتز cDNA اختصاصی و عمومی و بررسی بیان میکروRNAها 6. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای بررسی بیان میکروRNAها 7. آموزش طریقه ساخت سازه های (وکتورها) افزایش بیان میکروRNAها جهت بررسی عملکرد آن ها در سلول 8. بررسی ارتباط وجود SNP در خود میکروRNA و یا محل اتصال آن با بروز بیماری ها نحوه کشف ژن ها 1. آیا ژنی که در یک گونه شناسایی شده است و دارای عملکردی شناخته شده است را می توان در سایر گونه ها نیز شناسایی کرد؟ 2. آیا فنوتیپی یکسان در دو گونه (مانند سنتز یه کارتنوئید خاص) به دلیل وجود ژنی یکسان در دو گونه است؟ و در صورت شناسایی ژن مسئول این فنوتیپ در گونه اول چگونه این ژن را گونه دوم نیز شناسایی نماییم؟ 3. چگونه با استفاده موجوداتی که توالی ژنومی انها موجود می باشد و ژن های آنها شناسایی شده اند(مانند گیاه آرابیدوبسیس) ژن های مورد نظر خود را در گونه خاص پیدا نماییم؟ 4. آیا ژنی که در یک موجود شناسایی شده است دارای هم خانواده می باشد و یا به تنهایی مسئول بروز فنوتیپ مربوطه می باشد؟ 5. یک خاص ژن دارای چند واریانت بیانی می باشد؟ 6. توالی های EST چه هستند و چگونه می توان با استفاده از توالی های EST ژن ها جدید را در موجودات کشف نمود. 7. چگونه میتوان بر اساس نواحی حفاظت شده ژن ها در بین گونه های نزدیک به هم ژن مورد نظر خود را در گونه خاص پیدا نمایم. 8. نحوه کشف زن های جدید بر اساس توالی ژنومی موجوداتی که به تازگی پروژه ژنوم (توالی یابی کل DNA) انجام گرفته است. 9. نحوه کشف ژن های هم خانواده در یک گونه 10. چگونه با استفاده از روش های 3/ RACE و 5/ RACE توالی ژن مورد نظر را کامل شناسایی نماییم؟ متاآنالیز Meta-Analysis 1. چگونه بدون کار آزمایشگاهی مقاله ISI پژوهشی ( original) بنویسیم؟ 2. مقالات مروری (review) به سختی در مجلات ISI چاپ میگردند و فرد نویسند باید فردی با تجربه در زمینه مورد بحث باشد اما مقالات متاآنالیز این گونه نیستند. در بررسی های متاآنالیز کار فرد بررسی و آنالیز نتایج سایر محققان است که این نتایج در پایگاه های داده موجود می باشد (مانند مقالات چاپ شده). اگر شما 8 مقاله در یک زمینه مشترک (مانند اثر یک SNP با بروز بیماری، یا ارتباط بیان یک ژن با بروز بیماری) در جمعیت های مختلف (کشورهای مختلف) گرداوری نمایید می توانید با بررسی و مقایسه آماری نتایج این مقالات یک مقاله ISI چاپ نمایید (در صورتی که فردی قبلا این کار را انجام نداده باشد) برای مثال به این مقاله متاانالیز که با بررسی و آنالیز 6 مقاله ، در ژورنال با if=1.29 به چاپ رسیده است توجه فرمایید: Associations of Interleukin-4 Receptor Gene Polymorphisms (Q551R, I50V) with Rheumatoid Arthritis: Evidence from a Meta-Analysis. GENETIC TESTING AND MOLECULAR BIOMARKERS, Volume 17, Number 10, 2013 3. نحوه انجام انالیزهای متاآنالیز برای صفات کیفی ( مانند پلیمورفیسم ها و یا فراوانی آلل ها ) بر اساس نرم افزار comprehensive meta analysis 4. نحوه انجام انالیزهای متاآنالیز برای صفات کمی ( مانند بیان ژن ها ) بر اساس نرم افزار comprehensive meta analysis آموزش پایگاه های ارائه دهنده داده های بیانی ژن ها و میکروRNAها 1. با استفاده از تکنولوژی های جدید و گاها کمی قدیمیتر مانند microarray و NGS اکنون بررسی بیان همه ژن های شناخته شده به همراه واریانت های ان ها به صورت بسیار وسیعی صورت گرفته و در حال انجام می باشد. بررسی بیان ژن ها در زمینه هایی مانند سرطان ها، انواع بیماری ها، مراحل مختلف تکوین یک گونه، بافت های مختلف انجام گرفته است. بنابراین اگر پایان نامه شما بررسی بیان یک ژن و یا میکروRNA خاص در بین افراد مبتلا به یک سرطان و یا بیماری خاص با افراد سالم می باشد بهتر است اول سری به این پایگاه های داده بیندازید. درصورتی که کمی شانس بیاورید حتما می توانید مطالعه ای که تمام ژن ها را در بیماری مورد نظر شما مورد بررسی قرار داده باشد پیدا نمایید و با بررسی داده های خام مطالعه یافت شده می توانید اطلاعات نسبی را در مورد میزان تغییر بیان ژن مورد نظر خود در افراد بیمار و کنترل یافت کنید. اصول کار اینگونه است که داده های microarray به دو دلیل نیاز به تایید شدن توسط سایر تکنیک های حساس تر مانند real time دارند . اول اینکه میزان خطا در روش microarray مقداری بالا بوده و دوم اینکه به دلیل هزینه بالا تعداد نمونه هایی که توسط microarray ها بررسی میکنند کم است. پس با بررسی پایگاه های ارائه دهنده داده های بیانی ژن ها و میکروRNAها می توان ژن مورد نظر خود را انتخاب و بررسی های بعدی را با روش های حساستر مانند real time برروی آن انجام داد. 2. در صورتی که شما به بررسی ارتباط SNPای که در پروموتور ژن قرار گرفته است با بروز یک بیماری می پردازید، فرضیه شما این است که چون این SNP در پروموتر قرار گرفته است می تواند سبب تغییر در اتصال ترانسکریپشن فاکتورها و در نتیجه تغییر در بیان ژن گردد و این تغییر در بیان ژن با بروز بیماری در ارتباط است. پس شما می توانید اختلاف در بیان این ژن را در بین گروه شاهد و بیمار در این پایگاه های داده بررسی نمایید. اگر بیان ژن در دو گروه متفاوت بود فرضیه شما می تواند درست باشد. 3. در صورتی که شما میخواهید به بررسی ارتباط SNPها با بروز یک بیماری بپردازید اما هنوز SNP مورد نظر خود را انتخاب نکرده اید می توانید ابتدا به این پایگاه ها داده رفته و ژن هایی را که بین گروه شاهد و بیمار تغییرات بیانی دارند انتخاب نمایید سپس ببینید پروموتر کدام ژن داری SNPای می باشد که در پروموتور آن قرار گرفته است. به احتمال زیاد این SNP می تواند دلیل تغییر بیان ژن ها باشد، و تغییر بیان این ژن ها نیز با بروز بیماری مرتبط است زیرا بین دو گروه تغییرات بیانی نشان میدهد. بنابراین SNPیافت شده می تواند یک کاندید مناسب برای بررسی های بیشتر باشد 4. آموزش پایگاه های ارائه دهنده داده های بیانی ژن ها و میکروRNAها مانند GEO 5. آموزش نحوه دریافت داده های خام بیانی 6. آموزش نرم افزار R و نحوه آنالیز داده های خام بیانی 7. آموزش نرم افزار GEworkbench و نحوه آنالیز داده های بیانی آموزش آنالیز داده های فلوسایتومتری1. آموزش کلی تکنیک فلوسایتومتری 2. آموزش نرم افزار flowing software در بررسی داده های فلوسایتومتری3. آموزش نحوه gate بندی کردن داده در بررسی داده های فلوسایتومتری 4. آموزش روش آنالیز داده های مربوط به چرخه سلولی (cell cycle) 5. آموزش روش آنالیز داده های مربوط به آپوپتوز(annexin) کاربرد امار در بررسی داده های زیستی 1. آموزش انواع متغیرها و کاربرد آنها 2. آمار توصیفی (شاخصهای مرکز و پراکندگی) 3. توزیع نرمال 4. آموزش نرم افزار SPSS 5. آموزش انواع نمودارها و کاربردهای آن بوسیله نرم افزار prism graphpad 6. آموزش ورود اطلاعات، حذف، ویرایش و دسته بندی داده ها در نرم افزار های spss و prism graphpad 7. آموزش محاسبه آماره های Relative Risk و Odds Ratio 8. آموزش محاسبه آماره Confidence Interval 9. آموزش آزمون های آماری T (One way, Independent, Paired T Tests) 10. آزمون آماری ANOVA 11. آزمون آماری کای اسکوئر (Chi Square) 12. آموزش نحوه تعیین اندازه و حجم نمونه در کار های زیستی، تعداد نمونه های انتخاب شده تا چه حد قابل قبول هستند؟ 13. آموزش نحوه تعیین حساسیت و اختصاصیت یک بیومارکر برای افتراق بین دو گروه بوسیله ترسیم منحنی Roc ( مانند تعیین اعتبار بیان ژن برای تفکیک افراد سرطانی و نرمال از یکدیگر) 14. آموزش نحوه آنالیز داده های مربوط به بررسی پلیمورفیسم ها مانند SNPها، حضور و یا عدم حضور یک آلل خاص و یا هاپلوتایپ |
توضیحات | این درس توسط دو استاد تدریس می گردد و به صورت مشترک می باشد لذا سرفصلهای تدریس ایشان در پرتابل اختصاصی خودشان ارائه شده است |
عنوان | بیوانفورماتیک دامی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | یکشنبه 8 الی 10 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی اتاق 202 |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | ژنتیک و بیوتکنولوژی |
نحوه ارزیابی |
|
روش تدریس | متد آموزشی: سخنرانی، مباحثه Brain Storming ، سرچ و ارائه مداوم تکلیف کلاسی، پرشش و پاسخ، گزارش مرتب کار، بازدید علمی از آزمایشگاهها و مراکز مرتبط |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | سرفصل های درس مقدمه ای بر بیوانفورماتیک |
طرح درس | 1. معرفی بیوانفورماتیک، اهمیت و کاربرد آن 2. آموزش شیوه جستجو در پایگاه داده مقالات مانند pmc، pubmed و Scopus: مقدمه ای برای نوشتن مقالات متاآنالیز (meta-analysis paper) آموزش پایگاه های داده های زیستی1. آموزش پایگاه های داده NCBI2. آموزش پایگاه های داده ensemble و ucsc4. آموزش پایگاه های داده توالی ژنومی و پروتئینی 5. آموزش نحوه جستجو در داده توالی ژنومی و پروتئینی 6. آموزش نحوه تعیین خصوصیات یک ژن در پایگاه های داده 7. آموزش نحوه تعیین واریانت های بیانی (transcription variant) یک ژن 8. آموزش نحوه تعیین ایزوفرم ها پروتئینی یک ژن 9. آموزش نحوه تعیین جهش های (SNP) یک ژن 10. آموزش نحوه تعیین پروموتر یک ژن 11. آموزش پروژه ژنوم انسان در پایگاه های داده آموزش عملی بلاست blast1. آموزش روش های بلاست کردن 2. آموزش نحوه بلاست نمودن توالی ها در پایگاه ها داده (ncbi، ensemble، ucsc و …)3. آموزش نحوه بلاست توالی نوکلئوتیدی با پایگاه های داده نوکلئوتیدی (blastn nucleotide blast:) 4. آموزش نحوه بلاست توالی پروتئین با پایگاه های داده پروتیئن (blastp protein blast:) 5. آموزش کاربردهای روش های بلاست blastx tblastn tblastx آموزش تعیین عملکرد پروتئین ها و دومین های آن ها1. آموزش نحوه تعیین عملکرد یک پروتئین نا شناخته 2. آموزش وب سایت های بررسی ساختار و دومین های پروتئین ها 3. آموزش عملکرد پروتئین ها 4. آموزش نحوه برریسی میانکنش پروتئین ها با یکدیگر در شبکه های ژنی 5. آموزش نرم افزار cytoscape (جهت ترسیم شبکه های ژنی) 6. آموزش سایت DAVID جهت بررسی عملکرد پروتیئن ها 7. آموزش سایت KEGG جهت تعیین مسیرهای بیوشیمیایی پروتیئن ها در موجوداتآموزش فیلوژنتیک و رسم درخت فیلوژنتیکی1. بررسی انواع هم ردیفی (alignment) و انطباق دو یاچند توالی زیستی و امتیاز دهی به آن ها 2. Local alignment OR Global aligment؟ 3. آموزش نرم افزار editseq 4. آموزش نرم افزار megalign 5. بررسی روابط تکاملی و ترسیم درختچه فیلوژنتیکی براساس توالی DNA 6. بررسی روابط تکاملی و ترسیم درختچه فیلوژنتیکی براساس توالی پروتئین 7. آموزش نحوه بررسی اعتبار درختچه های فیلوزنتیکی 8. بررسی نحوه رسم درخچه های فیلوژنتیکی با نرم افزار mega 69. بررسی نحوه ترسیم درخچه های فیلوژنتیکی براساس مارکرهای SSR، ISSR و RAPD با نرم افزار Ntsys 10. بررسی ویژگی های فیلوژنتیکی جمعیت ها و افراد نمونه مانند شاخص های قرابت و تنوع براساس مارکرهای SSR ، ISSR و RAPD با نرم افزار popgene 11. نحوه انجام انالیزها PCA برای خوشه بندی افراد و جمعیت ها آموزش تخصصی طراحی پرایمر1. آموزش اصول طراحی پرایمر 2. آموزش نرم افزار oligo 73. آموزش طراحی پرایمر با نرم افزار آنلاین Primer34. بررسی کیفیت پرایمرهای طراحی شده 5. بررسی اختصاصی بودن پرایمرهای طراحی شده 6. طراحی پرایمر در تکنیک PCR-RFLP 7. طراحی پرایمر برای بررسی بیان ژن با Real time PCR 8. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای سنتز cDNA اختصاصی و cDNA عمومی برای ژن ها 9. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای تکثیر (و یا سنجش بیان ) فقط یک واریانت خاص از ژن نه همه واریانت ها 10. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای سنتز cDNA اختصاصی و cDNA عمومی برای میکروRNA ها 11. آموزش نحوه طراحی پرایمر لنگر (anchor) برای سنتز cDNA برای میکروRNA ها و ویژگی هایی که باید داشته باشد 12. آموزش نحوه طراحی پرایمر اختصاصی برای میکروRNA ها و چگونگی هماهنگی آن با پرایمر لنگر 13. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای سنتز cDNA اختصاصی برای کشف قسمت برای کشف قسمت 3/ ژن ها (mRNA) (3/ RACE) 14. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای سنتز cDNA اختصاصی برای کشف قسمت 5/ ژن ها (mRNA) (5/ RACE) 15. آموزش نحوه طراحی پرایمر جهت کشف ژن ها در گونه های نزدیک به هم 16. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای سنتز shRNA (سازه ای برای کاهش بیان ژن ها) 17. آموزش نحوه نحوه طراحی پرایمرهای هم پوشان برای حذف و یا اضافه نمودن قسمتی از ژن ها و یا SOEing pcr 18. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای جهش زایی در ژن ها 19. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای کلون نمودن ژن ها 20. طراحی پرایمر در تکنیک ARMS PCRو نحوه افزایش اختصاصیت پرایمرهای مورد استفاده در تکنیک ARMS PCR آموزش تکنینک کلونینگ1. آموزش نرم افزار seqbuilder جهت شبیه سازی فرایند سازی کلون سازی قطعات ژنومی 2. نحوه اصمینان حاصل کردن از طراحی پرایمرها با جایگاه های برشی مناسب و انتخاب جایگاه های برش مناسب 3. نحوه اطمینان حاصل کردن از کلون کردن ژن های فیوژن (مانند یک پروتئین به همراه GFP) در فریم مناسب (جلوگیری از frame shift در کلونینگ) بررسی بیان ژن ها 1. آموزش روش های بررسی بیان ژن ها Real time یا RT-PCR 2. آموزش نحوه تعیین حجم نمونه برای گروه های مورد بررسی (مانند گروه بیمار و شاهد،، گروه تیمار و کنترل) 3. آموزش نحوه بیان داده های حاصل 4. آموزش نحوه انجام آنالیزهای آماری بین گروه ها (t test, anova) 5. آموزش نجوه نحوه تعیین حساسیت و اختصاصیت یک بیومارکر برای افتراق بین دو گروه بوسیله ترسیم منحنی Roc ( مانند تعیین اعتبار بیان ژن برای تفکیک افراد سرطانی و نرمال از یکدیگر) 6. آموزش کاربرد رگرسیون در بررسی داده های بیانی بین دو گروه 7. آموزش چگونه با ترکیب چند مارکر یک مدل بیومارکری با حساسیت و اختصاصیت بالاتر به دست اوریم (مانند ترکیب بیان 5 ژن با یکدیگر در تفکیک افراد سالم و سرطانی از یکدیگر) آموزش آنالیز داده های Real Time1. آموزش کلی تکنیک Real time 2. اموزش طریقه ارائه داده های حاصل از real time و محاسبه سطح بیان و fold change برای داده های real time 3. بررسی آنالیزهای آماری و تعیین سطح معنی داری برای داده های حاصل از real time 4. بررسی میزان اعتبار داده های حاصل از real time 5. بررسی کارایی (efficiency) پرایمرها در واکنش real time نحوه بررسی ارتباط پلیمورفیسم ها (SNP) با یک فنوتیپ خاص مانند بیماری یا سرطان 1. معیار انتخاب SNP ها برای بررسی ارتباط آن ها با یک فنوتیپ چیست؟ 2. چگونه SNP ها در یک ژن خاص پیدا نماییم؟ 3. اگر یک ژن با بروز یک بیماری مرتبط است آیا میتوان تمام SNP های آن را در جمعیت مورد بررسی قرار داد؟ 4. SNPهای موجود در پروموتر یک ژن چگونه می تواند سبب بروز بیماری گردد و این SNP ها محل اتصال چه ترانسکریپشن فاکتورهایی می توانند باشند؟ 5. آیا SNP های موجود در ناحیه 3/ ژن ها از طریق تغییر محل اتصال میکروRNAها برروی mRNA می تواند سبب بروز بیماری گردد؟ 6. چگونه از مدل های dominant, recessive و co-dominant در آنالیز داده های خود استفاده نماییم؟ 7. نحوه محاسبه OR (odd ratio) و CI (confidential interval) برای هر یک از مدل های فوق به چه صورت می باشد؟ 8. بررسی هاپلوتایپ برای چند SNP به چه صورت می باشد؟ 9. آموزش محاسبه حجم نمونه در مطاعات موردی شاهدی 10. آموزش محاسبه power برای نمونه ها آموزش آنالیز داده های میکروRNAها1. آموزش کار با بانک های اطلاعاتی میکروRNAها 2. اموزش یافتن ژن های هدف میکروRNAها و ترسیم شبکه های میانکنش miRNA-mRNA از طریق نرم افزار های بیوانفورماتیکی 3. آموزش تعیین نقش میکروRNAها در تنظیم شبکه ها (pathway) ها داخل سلولی4. آموزش روش های بررسی میانکنش بین میکروRNAها و ژن های هدف به صورت آزمایشگاهی 5. آموزش نحوه سنتز cDNA اختصاصی و عمومی و بررسی بیان میکروRNAها 6. آموزش نحوه طراحی پرایمر برای بررسی بیان میکروRNAها 7. آموزش طریقه ساخت سازه های (وکتورها) افزایش بیان میکروRNAها جهت بررسی عملکرد آن ها در سلول 8. بررسی ارتباط وجود SNP در خود میکروRNA و یا محل اتصال آن با بروز بیماری ها نحوه کشف ژن ها 1. آیا ژنی که در یک گونه شناسایی شده است و دارای عملکردی شناخته شده است را می توان در سایر گونه ها نیز شناسایی کرد؟ 2. آیا فنوتیپی یکسان در دو گونه (مانند سنتز یه کارتنوئید خاص) به دلیل وجود ژنی یکسان در دو گونه است؟ و در صورت شناسایی ژن مسئول این فنوتیپ در گونه اول چگونه این ژن را گونه دوم نیز شناسایی نماییم؟ 3. چگونه با استفاده موجوداتی که توالی ژنومی انها موجود می باشد و ژن های آنها شناسایی شده اند(مانند گیاه آرابیدوبسیس) ژن های مورد نظر خود را در گونه خاص پیدا نماییم؟ 4. آیا ژنی که در یک موجود شناسایی شده است دارای هم خانواده می باشد و یا به تنهایی مسئول بروز فنوتیپ مربوطه می باشد؟ 5. یک خاص ژن دارای چند واریانت بیانی می باشد؟ 6. توالی های EST چه هستند و چگونه می توان با استفاده از توالی های EST ژن ها جدید را در موجودات کشف نمود. 7. چگونه میتوان بر اساس نواحی حفاظت شده ژن ها در بین گونه های نزدیک به هم ژن مورد نظر خود را در گونه خاص پیدا نمایم. 8. نحوه کشف زن های جدید بر اساس توالی ژنومی موجوداتی که به تازگی پروژه ژنوم (توالی یابی کل DNA) انجام گرفته است. 9. نحوه کشف ژن های هم خانواده در یک گونه 10. چگونه با استفاده از روش های 3/ RACE و 5/ RACE توالی ژن مورد نظر را کامل شناسایی نماییم؟ متاآنالیز Meta-Analysis 1. چگونه بدون کار آزمایشگاهی مقاله ISI پژوهشی ( original) بنویسیم؟ 2. مقالات مروری (review) به سختی در مجلات ISI چاپ میگردند و فرد نویسند باید فردی با تجربه در زمینه مورد بحث باشد اما مقالات متاآنالیز این گونه نیستند. در بررسی های متاآنالیز کار فرد بررسی و آنالیز نتایج سایر محققان است که این نتایج در پایگاه های داده موجود می باشد (مانند مقالات چاپ شده). اگر شما 8 مقاله در یک زمینه مشترک (مانند اثر یک SNP با بروز بیماری، یا ارتباط بیان یک ژن با بروز بیماری) در جمعیت های مختلف (کشورهای مختلف) گرداوری نمایید می توانید با بررسی و مقایسه آماری نتایج این مقالات یک مقاله ISI چاپ نمایید (در صورتی که فردی قبلا این کار را انجام نداده باشد) برای مثال به این مقاله متاانالیز که با بررسی و آنالیز 6 مقاله ، در ژورنال با if=1.29 به چاپ رسیده است توجه فرمایید: Associations of Interleukin-4 Receptor Gene Polymorphisms (Q551R, I50V) with Rheumatoid Arthritis: Evidence from a Meta-Analysis. GENETIC TESTING AND MOLECULAR BIOMARKERS, Volume 17, Number 10, 2013 3. نحوه انجام انالیزهای متاآنالیز برای صفات کیفی ( مانند پلیمورفیسم ها و یا فراوانی آلل ها ) بر اساس نرم افزار comprehensive meta analysis 4. نحوه انجام انالیزهای متاآنالیز برای صفات کمی ( مانند بیان ژن ها ) بر اساس نرم افزار comprehensive meta analysis آموزش پایگاه های ارائه دهنده داده های بیانی ژن ها و میکروRNAها 1. با استفاده از تکنولوژی های جدید و گاها کمی قدیمیتر مانند microarray و NGS اکنون بررسی بیان همه ژن های شناخته شده به همراه واریانت های ان ها به صورت بسیار وسیعی صورت گرفته و در حال انجام می باشد. بررسی بیان ژن ها در زمینه هایی مانند سرطان ها، انواع بیماری ها، مراحل مختلف تکوین یک گونه، بافت های مختلف انجام گرفته است. بنابراین اگر پایان نامه شما بررسی بیان یک ژن و یا میکروRNA خاص در بین افراد مبتلا به یک سرطان و یا بیماری خاص با افراد سالم می باشد بهتر است اول سری به این پایگاه های داده بیندازید. درصورتی که کمی شانس بیاورید حتما می توانید مطالعه ای که تمام ژن ها را در بیماری مورد نظر شما مورد بررسی قرار داده باشد پیدا نمایید و با بررسی داده های خام مطالعه یافت شده می توانید اطلاعات نسبی را در مورد میزان تغییر بیان ژن مورد نظر خود در افراد بیمار و کنترل یافت کنید. اصول کار اینگونه است که داده های microarray به دو دلیل نیاز به تایید شدن توسط سایر تکنیک های حساس تر مانند real time دارند . اول اینکه میزان خطا در روش microarray مقداری بالا بوده و دوم اینکه به دلیل هزینه بالا تعداد نمونه هایی که توسط microarray ها بررسی میکنند کم است. پس با بررسی پایگاه های ارائه دهنده داده های بیانی ژن ها و میکروRNAها می توان ژن مورد نظر خود را انتخاب و بررسی های بعدی را با روش های حساستر مانند real time برروی آن انجام داد. 2. در صورتی که شما به بررسی ارتباط SNPای که در پروموتور ژن قرار گرفته است با بروز یک بیماری می پردازید، فرضیه شما این است که چون این SNP در پروموتر قرار گرفته است می تواند سبب تغییر در اتصال ترانسکریپشن فاکتورها و در نتیجه تغییر در بیان ژن گردد و این تغییر در بیان ژن با بروز بیماری در ارتباط است. پس شما می توانید اختلاف در بیان این ژن را در بین گروه شاهد و بیمار در این پایگاه های داده بررسی نمایید. اگر بیان ژن در دو گروه متفاوت بود فرضیه شما می تواند درست باشد. 3. در صورتی که شما میخواهید به بررسی ارتباط SNPها با بروز یک بیماری بپردازید اما هنوز SNP مورد نظر خود را انتخاب نکرده اید می توانید ابتدا به این پایگاه ها داده رفته و ژن هایی را که بین گروه شاهد و بیمار تغییرات بیانی دارند انتخاب نمایید سپس ببینید پروموتر کدام ژن داری SNPای می باشد که در پروموتور آن قرار گرفته است. به احتمال زیاد این SNP می تواند دلیل تغییر بیان ژن ها باشد، و تغییر بیان این ژن ها نیز با بروز بیماری مرتبط است زیرا بین دو گروه تغییرات بیانی نشان میدهد. بنابراین SNPیافت شده می تواند یک کاندید مناسب برای بررسی های بیشتر باشد 4. آموزش پایگاه های ارائه دهنده داده های بیانی ژن ها و میکروRNAها مانند GEO 5. آموزش نحوه دریافت داده های خام بیانی 6. آموزش نرم افزار R و نحوه آنالیز داده های خام بیانی 7. آموزش نرم افزار GEworkbench و نحوه آنالیز داده های بیانی آموزش آنالیز داده های فلوسایتومتری1. آموزش کلی تکنیک فلوسایتومتری 2. آموزش نرم افزار flowing software در بررسی داده های فلوسایتومتری3. آموزش نحوه gate بندی کردن داده در بررسی داده های فلوسایتومتری 4. آموزش روش آنالیز داده های مربوط به چرخه سلولی (cell cycle) 5. آموزش روش آنالیز داده های مربوط به آپوپتوز(annexin) کاربرد امار در بررسی داده های زیستی 1. آموزش انواع متغیرها و کاربرد آنها 2. آمار توصیفی (شاخصهای مرکز و پراکندگی) 3. توزیع نرمال 4. آموزش نرم افزار SPSS 5. آموزش انواع نمودارها و کاربردهای آن بوسیله نرم افزار prism graphpad 6. آموزش ورود اطلاعات، حذف، ویرایش و دسته بندی داده ها در نرم افزار های spss و prism graphpad 7. آموزش محاسبه آماره های Relative Risk و Odds Ratio 8. آموزش محاسبه آماره Confidence Interval 9. آموزش آزمون های آماری T (One way, Independent, Paired T Tests) 10. آزمون آماری ANOVA 11. آزمون آماری کای اسکوئر (Chi Square) 12. آموزش نحوه تعیین اندازه و حجم نمونه در کار های زیستی، تعداد نمونه های انتخاب شده تا چه حد قابل قبول هستند؟ 13. آموزش نحوه تعیین حساسیت و اختصاصیت یک بیومارکر برای افتراق بین دو گروه بوسیله ترسیم منحنی Roc ( مانند تعیین اعتبار بیان ژن برای تفکیک افراد سرطانی و نرمال از یکدیگر) 14. آموزش نحوه آنالیز داده های مربوط به بررسی پلیمورفیسم ها مانند SNPها، حضور و یا عدم حضور یک آلل خاص و یا هاپلوتایپ |
هدف از طرح درس | هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با ضروریات تحلیل داده های بیوانفورماتیک است. این ضروریات شامل مروری از کلیدی ترین مباحث زیست شناسی سلولی و مولکولی، الگوریتم های پایه ای بیوانفورماتیک ،روش های آماری و یادگیری ماشین مورد استفاده در تحلیل داده های زیست‐پزشکی ،داده پایگاه های بیوانفورماتیک ،و تحلیل عملی داده ها بر روی سیستم عامل لینوکس و در محیط برنامه نویسی R است. انتظار می رود دانشجویان پس از گذراندن این درس، دانش پایه ای لازم را برای مطالعه ی پژوهش های جدید و گذراندن سایر درس های این حوزه کسب کنند. |
عنوان | سمینار |
---|---|
مقطع تحصیلی | دکترای تخصصی |
زمان برگزاری | سه شنبه 14-16 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۱ |
نحوه ارزیابی | *) 10 نمره در اختیار اساتید درس سمینار جهت ارزیابی بخش آموزشی شامل نحوه نگارش گزارش مکتوب و نحوه برگزاری سخنرانی علمی )ارزیابی از طریق بررسی گزارش مکتوب و ارائه شفاهی آن در انتهای دوره انجام خواهد شد *) 10 نمره در اختیار استاد راهنمای سمینار جهت ارزیابی کیفیت علمی بخش پژوهشی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | مفهوم تحقیق و خصوصیات اصلی آن گام های اصلی |
منابع | Whitbeck, C., 2011. Ethics in engineering practice and research. Cambridge University Press. Oliver, P. (2010). The student's guide to research ethics. McGraw-Hill Education (UK). Carter, Matt. Designing Science Presentations : a Visual Guide to Figures, Papers, Slides, Posters, and More. 2nd ed. Amsterdam: Academic Press, 2021. Civil Tormey, R and Isaac, S. with Hardebolle, C. and LeDuc, I. (2021) Facilitating Experiential Learning in Higher Education; Teaching and Supervising in Labs, Fieldwork, Studios, and Projects. London: Routledge. Hernandez, R.A. (2013) Presenting Across Cultures. Self-published by Ruben A. Hernandez Jay, R. & Jay A. (2003) Effective Presentation: How To Create & Deliver A Winning Presentation. Financial Times Publishing. Maxey, C. & O'Conner, K.E., (2006). Present Like a Pro: The Field Guide to Mastering the Art of Business, Professional, and Public Speaking. New York: St. Martin's Press. Steele, W. R. , (2009). Presentation Skills 201: How to Take it to the Next Level as a Confident, Engaging Presenter. Outskirts Press Inc. http://outskirtspress.com Urech, E., (2004). Speaking Globally, Second Edition: Effective Presentations Across International and Cultural Boundaries. Rollinsford, NH: Book Network International Inc. Cargill, M., & O'Connor, P. (2021). Writing scientific research articles: Strategy and steps. John Wiley & Sons. Sestak, Z. (2008). How to write a paper. G. M. Hall (Ed.). BMJ. Thomas, C. G. (2021). Research methodology and scientific writing. Thrissur: Springer. Kothari, C. R. (2004). Research methodology: Methods and techniques. New Age International. غ |
هدف از طرح درس | آموزش /فراگیری مبانی و مراحل انجام تحقیق، اصول اخالقی، و روشهای ارائه دستاوردها به صورت کتبی و شفاهی ▪ آشنایی کلی با زمینه های جاری تحقیقاتی در رشته با تاکید بر موضوعات و مسائل مورد نیاز کشور ▪ آشنایی با یک زمینه تحقیقاتی خاص در رشته |
عنوان | زیست فناوری دامی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه |
مکان برگزاری | آزمایشگاه ژنتیک مولکولی گروه علوم دامی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | درس اختیاری
|
نحوه ارزیابی |
|
روش تدریس | متد آموزشی: سخنرانی، مباحثه Brain Storming ، سرچ و ارائه مداوم تکلیف کلاسی، پرشش و پاسخ، گزارش مرتب کار، بازدید علمی از آزمایشگاهها و مراکز مرتبط |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | به فایل پیوست مراجعه شود |
منابع | کتاب بیوتکنولوژی جانوری انتشارات مرکز ملی ژنتیک Animal Biotechnology CAB publication Transgenic Animal. Amazon Publication کشت بافت سلولهای جانوری موسسه رویان |
فایل پیوست اول | Biotechnology.docx |
فایل پیوست دوم | Biotechnology.pdf |
طرح درس | طرح درس: بیوتکنولوژی دامی کد درس: 5103466 تعداد واحد: دو واحد نظری تعداد جلسه: 16 جلسه رشته: علوم دامی محل برگزاری: دانشکده کشاورزی مدرس: دکتر آرش جوانمرد |
هدف از طرح درس | هدف کلی درس: آشنایی با مفاهیم اولیه و تعاریف بیوتکنولوژی، تاریخچه و افراد تاثیرگذار جهان و ایران، کاربردهای بیوتکنولوژی در علوم مختلف، کاربردهای بیوتکنولوژی در علوم کشاورزی، کاربردهای بیوتکنولوژی به طور خاص در دامپروری، آشنایی با جزئیات تکنیکهای آزمایشگاهی، دیدگاههای نوین، دستاوردهای عملی، ریسکهای موجود در موجودات تراریخت، نانوتکنولوژی و سیستم بیولوژی، دیدگاههای Omics، آینده علم بیوتکنولوژی. |
عنوان | ژنتیک دام و طیور |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه 4 الی 6 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی و آزمایشگاه ژنتیک مرکز تحصیلات تکمیلی |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | این درس ترم دوم ارائه می گردد و خود پیش نیاز دروس اصلاح دام یک و دو می باشد |
روش تدریس | متد آموزشی: سخنرانی، مباحثه Brain Storming ، سرچ و ارائه مداوم تکلیف کلاسی، پرشش و پاسخ، گزارش مرتب کار، بازدید علمی از آزمایشگاهها و مراکز مرتبط
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | به فایل پیوست مراجعه شود |
منابع | اصول ژنتیک حمدالله کاظمی انتشارات دانشگاه تبریز ژنتیک مولکولی دکتر ولی زاده و دکتر یزدی صمدی دانشگاه تهران اصول ژنتیک دکتر شاه نجات بوشهری دانشگاه تهران |
فایل پیوست دوم | Genetics.docx |
طرح درس |
طرح درس: اصول ژنتیک دام و طیور کد درس: 95413427 تعداد واحد: سه واحد نظری تعداد جلسه: 24 جلسه نظری رشته: علوم دامی مقطع، کارشناسی محل برگزاری: دانشکده کشاورزی مدرس: دکتر آرش جوانمرد |
هدف از طرح درس | آشنایی با تعریف ژنتیک و اهداف آن، تاریخچه، اهمیت کاربردی ژنتیک در کشاورزی، سلول و اجزا آن، کروموزوم، کروماتیت، پروتئینهای هیستون، تقسیم میتوز و میوز و تفاوتهای آن، ژنتیک مندلی، مفروضات قوانین مندلی، علائم نمایش ژنها، ژنتیک مندلی( مونو، دی، تری و تترا و پنتا و هگزا هیبرید) آزمون تست کراس، طرز تلاقی والدین و پیش بینی نسبتهای فنوتیپی و ژنوتیپی در نسل دوم، عوامل برهم زننده قوانین مندل، پیوستگی ژن، کراسینگ اورر و انواع آن، کیاسما، سیس، ترانس، تغییز در ساختمان کروموزوم، ژنتیک مولکولی، ساختار DNA ، RNA و نحوه همانند سازی و انزیمهای دخیل در همانند سازی، نسخه برداری، انواع RNA، ساختار ژن و تعریف اسپلاسینگ، بلوغ Rna، ترجمه، مفهوم کدون و آنتی کدون، مثالهای خاص از کاربرد عملی ژنتیک در بهبود تولیدات دامی، مهندسی ژنتیک و نحوه کلونینگ و انتقال ژن، حل مسائل مختلف در رابطه با مباحث تدریس شده، |
توضیحات | به فایل پیوست مراجعه شود |
عنوان | روش تحقیق |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | یکشنبه 10 الی 12 |
مکان برگزاری | مجتمع تحصیلات تکمیلی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | پیش نیاز ندارد |
نحوه ارزیابی | نحوه ارزیابی:
|
روش تدریس | متد آموزشی: سخنرانی، مباحثه Brain Storming ، سرچ و ارائه مداوم تکلیف کلاسی، پرشش و پاسخ، گزارش مرتب کار، بازدید علمی از آزمایشگاهها و مراکز مرتبط |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | به فایل پیوست مراجعه شود |
منابع | روش تحقیق جزوه آموزشی دانشگاه سیدنی استرالیا |
فایل پیوست اول | Reserach Methodology.pdf |
فایل پیوست دوم | Reserach Methodology.docx |
طرح درس | طرح درس: روش تحقیق کد درس: 95413427 تعداد واحد: دو واحد تعداد جلسه: 16 جلسه نظری رشته: علوم دامی مقطع، کارشناسی ارشد محل برگزاری: دانشکده کشاورزی مدرس: دکتر آرش جوانمرد |
هدف از طرح درس | هدف کلی درس: آشنایی با روشهای تحقیق، طراحی یک تحقیق استاندارد، انواع متغیرها، مروری اجمالی بر اصول اخلاقی در تحقیق، تفاوت کنفرانس، سمینار، سمپوزیم، پروپزال نویسی، نحوه نگارش پایان نامه، نحوه تنظیم اسلایدها، توصیه های کاربردی در تهیه پاورپوینت، نحوه جستجو اطلاعات در پایگاههای اطلاعاتی و بررسی منابع در کتابخانه، اصول طراحی و تهیه مقالات علمی فارسی و انگلیسی، سرقت ادبی و ابزارهای شناسایی سرقت ادبی، نحوه سابمیت مقاله به مجلات، آشنایی با نرم افزارهای رفرنس نویسی و ذخیره و سازماندهی اطلاعات
|
توضیحات | به فایل پیوست مراجعه شود |
عنوان | پرورش بز( تئوری و عملی) |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه و چهارشنبه |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی و مجتمع تحقیقاتی خلعت پوشان |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی |
نحوه ارزیابی:
|
روش تدریس | متد آموزشی: سخنرانی، مباحثه Brain Storming ، سرچ و ارائه مداوم تکلیف کلاسی، پرشش و پاسخ، گزارش مرتب کار، بازدید علمی از آزمایشگاهها و مراکز مرتبط کار عملی در مجتمع خلعت پوشان
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
به فایل پیوست مراجعه شود
|
منابع | Goat Science and Production Book by Sandra G. Solaiman |
فایل پیوست اول | Goat Science.docx |
فایل پیوست دوم | Goat Science.pdf |
طرح درس |
کد درس: 5103557 تعداد واحد: دو واحد ( نظری و عملی) تعداد جلسه: 8 جلسه نظری+ 8 جلسه عملی رشته: علوم دامی محل برگزاری: دانشکده کشاورزی مدرس: دکتر آرش جوانمرد |
هدف از طرح درس | هدف کلی درس: آشنایی با مفاهیم اولیه طبقه بندی بز از نظر جانور شناسی، اهلی شدن و تاریخچه پرورش، اهمیت تولیدات بز، نژادهای بز در دنیا و ایران و پراکنش جغرافیایی، آشنایی با نژادهای تیپ گوشتی، کرکی، شیری، دو و چند منظوره، جایگاه و اصول ساخت تاسیسات ، تکنیکهای تولید مثل، تغذیه بز، اصلاح نژاد در بز، بهداشت و بیماریها در بز، |
توضیحات |
به فایل پیوست مراجعه شود
|