برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان مدیریت کنترل و پیشگیری در بیماریهای انگلی
مقطع تحصیلی دكتری حرفه ای
زمان برگزاری سه شنبه 10-8
مکان برگزاری دانشکده دامپزشکی
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

دروس انگل شناسی و بیماریها

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

تعیین سوالات مرتبط با درس برای دانشجویان و درخواست پاسخ به سوالات از آنها در جلسات بعدی کلاس

کوئیز

تعیین موضوع مرتبط با سرفصل درس برای ارائه در کلاس توسط دانشجویان علاقمند در مدت زمان 10-5 دقیقه

روش تدریس

حضوری

پاورپوینت

زمان بندی و نحوه ارائه درس

متناسب با کیفیت آموزشی و تعداد جلسات قید شده در تقویم آموزشی نیمۀ اول سال تحصیلی دانشگاه تبریز

منابع

Hendrix C, Robinson E (2012), Diagnostic Parasitology for Veterinary Technicians. 4th edition, Elsevier Mosby, Penny Rudolph Publishing.

Georgi, J.R. (1995): Parasitology for Veterinary, WB Saunders Company, Philadelphia.

Gillespie S, Pierson RD (2001), Parasitology for veterinary, WB Saunders Company, Philadelphia.

William, J.F. (2001): Veterinary Parasitology, Referrence Manual, 7th edition, Iowa State University Press, Blackwell Publishing.

Zajac AM, Conboy GA (2012), Veterinary Clinical Parasitology, 8th edn., Wiley Backwell.

طرح درس

نظری

جلسۀ اول: تعریف مفاهیم کنترل، حذف، ریشه کنی، و مصادیق مربوطه

جلسۀ دوم: کنترل و پیشگیری از بیماریهای کرمی بازپدید و نوپدید

جلسۀ سوم: کنترل و پیشگیری از بیماریهای ناشی از انگل های کرمی مشترک منتقله از آب، غذا و بندپایان

جلسۀ چهارم: کنترل و پیشگیری از بیماریهای انگلی ناشی از تک یاخته ها و بندپایان بازپدید و نوپدید

جلسۀ پنجم: کنترل و پیشگیری از بیماریهای انگلی تک یاخته ها و بندپایان مشترک و منتقله از آب، غذا و بندپایان

جلسۀ ششم: تأثیر خشکسالی در کنترل و پیشگیری از بیماریهای انگلی

جلسۀ هفتم: ارزیابی خسارتهای اقتصادی بیماریهای انگلی در جهان و ایران

جلسۀ هشتم: طراحی برنامه های کنترل بیماریهای انگلی

هدف از طرح درس

درک و فهم اهمیت پیشگیری و کنترل بیماریهای انگلی، مفاهیم مرتبط و چگونگی مدیریت برخورد با آنها بر اساس منابع جهانی و دستورالعمل های کشوری

توضیحات

درس یک واحدی نظری

عنوان بیماریهای انگلی دام
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه 12-10
مکان برگزاری دانشکدۀ دامپزشکی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

تاکسونومی کرمها، تاکسونومی تک یاخته ها و بندپایان

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

تعیین سوالات مرتبط با درس برای دانشجویان و درخواست پاسخ به سوالات از آنها در جلسات بعدی کلاس

کوئیز

تعیین موضوع مرتبط با سرفصل درس برای ارائه در کلاس توسط دانشجویان علاقمند در مدت زمان 10-5 دقیقه

روش تدریس

حضوری

پاورپوینت

زمان بندی و نحوه ارائه درس

متناسب با کیفیت آموزشی و تعداد جلسات قید شده در تقویم آموزشی نیمۀ اول سال تحصیلی دانشگاه تبریز

منابع

حسینی سید حسین، حدادزاده حمیدرضا، مشکی بهنام، نبیان صدیقه، رضوی دینانی مصطفی (1382)، عفونت های انگلی دامهای اهلی (ترجمه)، تألیف جانز هافمن، انتشارات دانشگاه تهران

حسینی سید حسین، مشگی بهنام (1389): انگل شناسی دامپزشکی،کرمهای گرد و پهن، انتشارات دانشگاه تهران

Alkinson CT, Thomas NJ, Hunter DB (2008), Parasitic Diseases of Birds, Wiley Blackwell.

Antipin DN, Ershow VS, Zolotarer VA, Salyae V (2010), Parasitologt and parasitic diseases of livestock, State publishing House fi Agriculture literatures.

Barr SC, Bowman DD (2006), Canine and Feline infectious diseases and Parasitology, Blackwell publishing.

Mullen GR, Durden LA (2009), Medical and Veterinary Entomology, Academic Press.

Radostits OM, Gay CC, Blood DC, Hicheliff KW (2000), Veterinary Medicine, Cattle, Wiley-Blackwell.

Sutherland I, Scott I (2010), Gatrointestinal Nematoes of sheep and goats.   

Urquhart GM, Armour J, Duncan JL, Dunn AM, Jennings FW (1996), Veterinary Parasitology, 2nd ed., Blackwell Publishing Professional.

William, J.F. (2001): Veterinary Parasitology, Referrence Manual, 7th edition, Iowa State University Press, Blackwell Publishing.

طرح درس

نظری

جلسه اول: بیماریهای کرمی نشخوارکنندگان: نماتودها (تریکوسترونژیلوس، آسترتاژیا، همونکوس، مارشالاجیا، پارابرونما، کوپریا، نماتودیروس، تریشوریس، اوزوفاگوستومم، شابرتیا، اسکرجابینما، ستاریا، اونکوسرکا، دیکتیوکولوس، پروتوسترونژیلوس، سیستی کولوس)

جلسه دوم: بیماریهای کرمی نشخوارکنندگان: سستودهای بالغ (آویتلینا، استیلزیا، هلیکومترا)، نوزاد سستودها (سیستی سرکوس و کیست هیداتیک)

جلسه سوم: بیماریهای کرمی نشخوارکنندگان: ترماتودها (فاسیولا، دیکروسلیوم، پارامفیستومم، شیستوزوما و اورنیتوبیلارزیا)

جلسه چهارم: بیماریهای کرمی تک سمیان: نماتودها (استرونگل های کوچک و بزرگ، پاراسکاریس، پارافیلاریا، اکسیوریس، ستاریا و انکوسرکا)

جلسه پنجم: بیماریهای کرمی تک سمیان: سستودها بالغ (گونه های آنوپلوسفالا)، نوزاد سستودها (سیستی سرکوس و کیست هیداتیک)

جلسه ششم: بیماریهای کرمی تک سمیان: ترماتودها (فاسیولا و دیکروسلیوم)

جلسه هفتم: بیماریهای کرمی گوشتخواران: نماتودها (توکسوکارا، اسپیروسرکا، فیزالوپترا، تریشوریس، دیوکتوفیما، دیروفیلاریا، دیپتالونما)

جلسه هشتم: بیماریهای کرمی گوشتخواران: سستودها (گونه های تنیا، دیپیلیدیوم، مزوسستوئیدس و گونه های اکینوکوکوس)

جلسه نهم: بیماریهای کرمی گوشتخواران: ترماتودها (کلونورکیس، اپیستورکیس و هتروفیس)

جلسه دهم: بیماریهای کرمی پرندگان: نماتودها (آسکاریدیا، کیلوسپیرورا، آکواریا، سوبولورا، آمیدوستومم و گونه های کاپیلاریا)

جلسه یازدهم: بیماریهای کرمی پرندگان: سستودها (گونه های رایه تینا و کوانوتنیا)

جلسه دوازدهم: بیماریهای کرمی پرندگان: ترماتودها (اکینوپاریفیوم، هیپودرائوم، آپاتمون، تراکئوفیلوس و هتروفیس)

جلسه سیزدهم: بیماریهای ناشی از تک یاخته ها: کلیات، تاریخچه، توصیف انگل، بیماریزایی و مکانیسم آن، اپیدمیولوژی، چرخۀ زندگی، نشانه ها، واکنش متقابل انگل–میزبان، و تشخیص بیماریهای تک یاخته ای: تریپانوزوموزیس، لیشمانیازیس، تریکومونیازیس، هگزامیتوزیس، هیستومونیازیس، آمیبیازیس، ژیاردیازیس، کوکسیدیوزیس، کریپتوسپوریدیوزیس، توکسوپلاسموزیس، سارکوسیستوزیس، بسنوئیتیوزیس، بابزیوزیس، تیلریوزیس، آناپلاسموزیس، ارلیشیوزیس، هموبارتونلوزیس، هپاتوزئونوزیس، اپریتروزوئونوزیس

جلسه چهاردهم: بیماریهای ناشی از بندپایان: کلیات، تاریخچه، توصیف انگل، بیماریزایی و مکانیسم آن، اپیدمیولوژی، چرخۀ زندگی، نشانه ها، واکنش متقابل انگل – میزبان، و تشخیص بیماریهای ناشی از جربها، کنه ها، شپش ها، ککها، ساس ها، پشه ها، مگس ها و میازها

جلسۀ پانزدهم: مرور درس و رفع اشکال

جلسۀ شانزدهم: امتحان پایان ترم

هدف از طرح درس

جنبه های مختلف بیماریهای انگلی بومی در نشخوارکنندگان، تک سمیان و پرندگان ایران

تشخیص و توصیف علایم بالینی بیماریهای حاصل از آلودگی های انگلی در میزبانهای مختلف (نشخوارکنندگان، تک سمیان، گوشتخواران و پرندگان)

شرح جزئیات چرخه زندگی عوامل مختف انگلی و تشخیص آنها

توضیحات

درس دو واحدی نظری

عنوان انگل شناسی ترماتودها و سستودها
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یک شنبه 18-14؛ دوشنبه 16-14
مکان برگزاری دانشکدۀ دامپزشکی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

سلول شناسی

بیوشیمی عمومی

فیزیولوژی عمومی

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

تعیین سوالات مرتبط با درس برای دانشجویان و درخواست پاسخ به سوالات از آنها در جلسات بعدی کلاس

کوئیز

تعیین موضوع مرتبط با سرفصل درس برای ارائه در کلاس توسط دانشجویان علاقمند در مدت زمان 10-5 دقیقه

روش تدریس

حضوری

پاورپوینت

زمان بندی و نحوه ارائه درس

متناسب با کیفیت آموزشی و تعداد جلسات قید شده در تقویم آموزشی نیمۀ اول سال تحصیلی دانشگاه تبریز

منابع

غروی محمد جواد (1378)، اصول تشخیص آزمایشگاهی انگل شناسی، چاپ اول، انتشارات تیمورزاده

Soulsby EJL (1983), Helminths, Arthropods and Protozoa of domesticatedanimals, 7th ed., Lea & Febiger.

Urquhart GM, Armour J, Duncan JL, Dunn AM, Jennings FW (1996), Veterinary Parasitology, 2nd ed., Blackwell Publishing Professional.

طرح درس

نظری

جلسۀ اول: کلیات ترماتودها و سستودها

جلسۀ دوم: ریخت شناسی کرمهای پهن

جلسۀ سوم: ساختار شناسی کرمهای پهن

جلسۀ چهارم: بیولوژی و فیزیولوژی اندامهای مختلف کرمهای پهن (سیستم گوارشی، سیستم تنفسی، سیستم دفعی، سیستم تناسلی، سیستم عصبی و ...)

جلسۀ پنجم: تغذیۀ کرمهای پهن

جلسۀ ششم: طبقه بندی ترماتودها و سستودها

جلسۀ هفتم: ترماتودهای دستگاه گوارش نشخوارکنندگان، تک سمی ها، گوشتخواران و پرندگان

جلسۀ هشتم: سستودهای دستگاه گوارش نشخوارکنندگان، تک سمی ها، گوشتخواران و پرندگان

عملی

جلسۀ اول: مشاهدۀ لامهای میکروسکوپی ترماتودها (مراحل تخم، نوزادی و بالغ فاسیولا هپاتیکا و فاسیولا ژیگانتیکا)

جلسۀ دوم: مشاهدۀ لامهای میکروسکوپی ترماتودها (مراحل تخم، نوزادی و بالغ دیکروسلیوم دندریتیکوم)

جلسۀ سوم: مشاهدۀ لامهای میکروسکوپی ترماتودها (مراحل تخم، نوزادی و بالغ پارامفیستومم سروی، کوتیلوفورون کوتیلوفوروم و گاستروتیلاکس کرومنیفر)

جلسۀ چهارم: مشاهدۀ لامهای میکروسکوپی ترماتودها (مراحل تخم، نوزادی و بالغ شیستوزوما بویس، شیستوزوما ژاپونیکوم، شیستوزوما هماتوبیوم، شیستوزوما مانسونی و اورنیتوبیلارزیا ترکستانیکوم)

جلسۀ پنجم: مشاهدۀ لامهای میکروسکوپی ترماتودها (مراحل تخم، نوزادی و بالغ آپاتمون گراسیلیس، هیپودرائوم کونوئیدئوم، اکینوستوما روولوتوم و اکینوپایفیوم رکورواتوم)

جلسۀ ششم: مشاهدۀ لامهای میکروسکوپی ترماتودها (مراحل تخم، نوزادی و بالغ کلونورکیس سیننسیس، تراکئوفیلوس سیمبیوس و هتروفیس هتروفیس)

جلسۀ هفتم: مشاهدۀ لامهای میکروسکوپی سستودها (مراحل تخم، نوزادی و بالغ مونیزیا اکسپانسا و مونیزیا بنه دنی)

جلسۀ هشتم: مشاهدۀ لامهای میکروسکوپی سستودها (مراحل تخم، نوزادی و بالغ هلیکومترا ژیاردی، آویتلینا سنتری پونکتاتا و استیلزیا گلوبی پونکتاتا)

جلسۀ نهم: مشاهدۀ نمونه ها و لامهای میکروسکوپی سستودها (مراحل تخم، نوزادی و بالغ تنیا ساژیناتا و تنیا سولیوم)

جلسۀ دهم: مشاهدۀ نمونه ها و لامهای میکروسکوپی سستودها (مراحل تخم، نوزادی و بالغ تنیا هیداتیژنا، تنیا مولتی سپس، اکینوکوکوس گرانولوزوس و اکینوکوکوس لوکولاریس)

جلسۀ یازدهم: مشاهدۀ لامهای میکروسکوپی سستودها (مراحل تخم، نوزادی و بالغ دیپیلیدیوم کنینوم، کوانوتنیا اینفاندیبولوم و مزوسستوئیدس لینه آتوس)

جلسۀ دوازدهم: مشاهدۀ لامهای میکروسکوپی سستودها (مراحل تخم، نوزادی و بالغ رایه تینا اکینوبوتریدا، رایه تینا سستی سیلوس، رایه تینا تتراگونا و رایه تینا ماگنی نومیدا)

جلسۀ سیزدهم: مشاهدۀ لامهای میکروسکوپی سستودها (مراحل تخم، نوزادی و بالغ دیفیلوبوتریوم لاتوم)

جلسۀ چهاردهم: معرفی برخی گونه های حلزون های آبزی و خاکزی میزبانهای واسط ترماتودها

جلسۀ پانزدهم: مرور لامهای ترماتودها و سستودها، نمونه­های آلوده به نوزاد سستودها

جلسۀ شانزدهم: امتحان پایان ترم

هدف از طرح درس

آشنایی با کرمهای ترماتود و سستود در دامپزشکی و ارتباط آنها با میزبانهای ذیربط به منظور تشخیص انگلهای دامی، بیماریزایی و همه گیری شناسی و علائم و تشخیص بیماریهای انگلی

توضیحات

درس دو واحدی: یک واحد نظری، یک احد عملی

عنوان تکنیک های تشخیصی انگل شناسی (تک یاخته و بندپایان)
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری چهارشنبه 12-8
مکان برگزاری دانشکدۀ دامپزشکی
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

 انگل شناسی بندپایان

انگل شناسی تک یاخته ها

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

تعیین سوالات مرتبط با درس برای دانشجویان و درخواست پاسخ به سوالات از آنها در جلسات بعدی کلاس

کوئیز

تعیین موضوع مرتبط با سرفصل درس برای ارائه در کلاس توسط دانشجویان علاقمند در مدت زمان 10-5 دقیقه

روش تدریس

حضوری

پاورپوینت

زمان بندی و نحوه ارائه درس

متناسب با کیفیت آموزشی و تعداد جلسات قید شده در تقویم آموزشی نیمۀ اول سال تحصیلی دانشگاه تبریز

منابع

توسلی موسی (1388)، تک یاخته شناسی دامپزشکی، انتشارات دانشگاه ارومیه

Fleck SL, Mood AH (1988), Diagnostic techniques in medical parasitology, Amazoon Student.

Zajac AM, Conboy GA (2012), Veterinary Clinical Parasitology, 8th edn., Wiley Backwell.

طرح درس

عملی

جلسۀ اول: روشهای مختلف نمونه برداری و تشخیص آلودگی ناشی از تک یاخته ها در دام و ماهی

جلسۀ دوم: آزمایش مستقیم میکروسکوپی گسترش مرطوب مدفوع و گسترش نازک خون

جلسۀ سوم: آزمایش مستقیم میکروسکوپی گسترش مخاط دستگاه گوارش

جلسۀ چهارم: رنگ آمیزی تاژکداران و آمیب های دستگاه گوارش و تهیه لام

جلسۀ پنجم: تهیۀ رنگ و روش رنگ آمیزی با گیمسا برای مقاطع بافتی و نمونه های آلوده انگلی

جلسۀ ششم: روشهای مختلف تغلیظ کیست تک یاخته در مدفوع حیوانات مختلف و رنگ آمیزی آنها

جلسۀ هفتم: روشهای مختلف صید حشرات

جلسۀ هشتم: روشهای مختلف صید آکارین ها

جلسۀ نهم: تکنیک های مختلف تهیۀ نمونه های بندپایان

جلسۀ دهم: اصول اندازه گیری اجسام میکروسکوپی با میکروسکوپ

جلسۀ یازدهم: جداسازی نوچۀ لینگواتولا سراتا از عقده های لنفاوی کشتارگاهی گوسفند و بز و تهیه لام میکروسکوپی

جلسۀ دوازدهم: آزمایش نمونه های زنبور بالغ برای تشخیص و تعیین شدت آلودگی نوزما و رنگ آمیزی گسترش های تهیه شده از نمونه های آلوده

جلسۀ سیزدهم: آزمایش مستقیم، مهر زدن و روش هضمی برای تشخیص آلودگی و مشاهده زوئیت های ماکروکیست ها و میکروکیست های سارکوسیستیس در نمونه های عضله دامهای کشتارگاهی

جلسۀ چهاردهم: جدا سازی تریکوموناس گالینه از چینه دان کبوتر بالغ و رنگ آمیزی گسترش تهیه شده و کشت تک یاخته در محیط کشت دیاموند

جلسۀ پانزدهم: مرور درس

جلسۀ شانزدهم: امتحام پایان ترم

هدف از طرح درس

آشنایی با روشهای تشخیص و بیماریهای ناشی از عوامل انگلی

توضیحات

درس یک واحدی عملی

عنوان کرمهای پهن و بیماریها
مقطع تحصیلی دكتری حرفه ای
مکان برگزاری دانشکده دامپزشکی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

فارماکولوژی 1، ایمنی شناسی بنیادی

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

تعیین سوالات مرتبط با درس برای دانشجویان و درخواست پاسخ به سوالات از آنها در جلسات بعدی کلاس

کوئیز

تعیین موضوع مرتبط با سرفصل درس برای ارائه در کلاس توسط دانشجویان علاقمند در مدت زمان 10-5 دقیقه

روش تدریس

حضوری

پاورپوینت

زمان بندی و نحوه ارائه درس

متناسب با کیفیت آموزشی و تعداد جلسات قید شده در تقویم آموزشی نیمۀ اول سال تحصیلی دانشگاه تبریز

منابع

اسلامی علی (1386): کرم شناسی دامپزشکی، جلد اول، ترماتودها، انتشارات دانشگاه تهران

اسلامی علی (1386): کرم شناسی دامپزشکی، جلد دوم، سستودها، انتشارات دانشگاه تهران

حسینی سید حسین، مشگی بهنام (1389): انگل شناسی دامپزشکی،کرمهای گرد و پهن، انتشارات دانشگاه تهران

Georgi, J.R. (1995): Parasitology for Veterinary, WB Saunders Company, Philadelphia.

William, J.F. (2001): Veterinary Parasitology, Reference Manual, 7th edition, Iowa State University Press, Blackwell Publishing.

طرح درس

نظری

جلسۀ اول: کلیات، طبقه بندی و اهمیت کرمهای پهن

جلسۀ دوم: بیولوژی و فیزیولوژی ترماتودها

جلسۀ سوم: ترماتودهای کبدی نشخوارکنندگان (فاسیولا هپاتیکا و فاسیولا ژیگانتیکا)، سیر تکاملی، وضع آلودگی در ایران، همه گیری شناسی

جلسۀ چهارم: ترماتودهای کبدی نشخوارکنندگان (فاسیولا هپاتیکا و فاسیولا ژیگانتیکا)، بیماریزائی و نشانیهای درمانگاهی، آسیب شناسی، تشخیص، درمان و پیشگیری

جلسۀ پنجم: ترماتودهای کبدی نشخوارکنندگان (دیکروسلیوم دندریتیکوم)، سیر تکاملی، وضع آلودگی در ایران، همه گیری شناسی، بیماریزائی و نشانیهای درمانگاهی، تشخیص، درمان و پیشگیری

جلسۀ ششم: ترماتودهای شکمبه نشخوارکنندگان (پارامفیستوماتیدها)، سیر تکاملی، وضع آلودگی در ایران، همه گیری شناسی، بیماریزائی و نشانیهای درمانگاهی، تشخیص، درمان و پیشگیری

جلسۀ هفتم: ترماتودهای سیستم گردش خون (شیستوزوماتیدها)، سیر تکاملی، وضع آلودگی در ایران، همه گیری شناسی، بیماریزائی و نشانیهای درمانگاهی، تشخیص، درمان و پیشگیری

جلسۀ هشتم: ترماتودهای پرندگان بومی ایران، سیر تکاملی، وضع آلودگی در ایران، همه گیری شناسی، بیماریزائی و نشانیهای درمانگاهی، تشخیص، درمان و پیشگیری

جلسۀ نهم: بیولوژی و فیزیولوژی سستودها

جلسۀ دهم: نوزادان سستودها، رشد در بدن میزبان، اهمیت اقتصادی و بهداشتی آنها

جلسۀ یازدهم: سستودهای نشخوارکنندگان و تک سمیان، وضع آلودگی در ایران، همه گیری شناسی، بیماریزائی و نشانیهای درمانگاهی، تشخیص، درمان و پیشگیری

جلسۀ دوازدهم: سستودهای خانوادۀ تنی­ ئیده (تنیا ساژیناتا و تنیا سولیوم)، سیر تکاملی، وضع آلودگی در ایران، همه گیری شناسی، بیماریزائی و نشانیهای درمانگاهی، تشخیص، درمان و پیشگیری

جلسۀ سیزدهم: سستودهای گوشتخواران (خانوادۀ تنی ئیده: تنیا هیداتیژنا، تنیا اویس و تنیا مولتی سپس)، سیر تکاملی، وضع آلودگی در ایران، همه گیری شناسی، بیماریزائی و نشانیهای درمانگاهی، تشخیص، درمان و پیشگیری

جلسۀ چهاردهم: سستودهای گوشتخواران (خانوادۀ تنی ئیده: اکینوکوکوس گرانولوزوس و اکینوکوکوس مولتی لوکولاریس)، سیر تکاملی، وضع آلودگی در ایران، همه گیری شناسی، بیماریزائی و نشانیهای درمانگاهی، تشخیص، درمان و پیشگیری

جلسۀ پانزدهم: سستودهای گوشتخواران (دیپیلیدیوم کنینوم و مزوسستوئیدس لینه آتوس)، سیر تکاملی، وضع آلودگی در ایران، همه گیری شناسی، بیماریزائی و نشانیهای درمانگاهی، تشخیص، درمان و پیشگیری

جلسۀ شانزدهم: سستودهای پرندگان بومی ایران، سیر تکاملی، وضع آلودگی در ایران، همه گیری شناسی، بیماریزائی و نشانیهای درمانگاهی، تشخیص، درمان و پیشگیری

عملی

جلسۀ اول: کلیات شناسایی ترماتودها بر اساس ریخت شناسی، سرم شناسی و بیولوژی مولکولی

جلسۀ دوم: ترماتودهای کبد نشخوارکنندگان (ریخت شناسی)

جلسۀ سوم: ترماتودهای کبد نشخوارکنندگان (آزمایش مدفوع و روشهای تشخیص سرم شناسی)

جلسۀ چهارم: ترماتودهای شکمبه و عروق خونی نشخوارکنندگان (ریخت شناسی)

جلسۀ پنجم: ترماتودهای شکمبه و عروق خونی نشخوارکنندگان (آزمایش مدفوع و روشهای تشخیص سرم شناسی)

جلسۀ ششم: اصول نمونه گیری و روشهای مختلف آزمایش مدفوع در تشخیص ترماتودها

جلسۀ هفتم: ترماتودهای پرندگان (ریخت شناسی و آزمایش مدفوع)

جلسۀ هشتم: کلیات شناسایی سستودها بر اساس ریخت شناسی، سرم شناسی و بیولوژی مولکولی

جلسۀ نهم: سستودهای نشخوارکنندگان (ریخت شناسی و آزمایش مدفوع)

جلسۀ دهم: سستودهای بالغ و نوزاد گوشتخواران (ریخت شناسی)

جلسۀ یازدهم: تشخیص سویۀ سستودهای گوشتخواران

جلسۀ دوازدهم: سستودهای پرندگان (ریخت شناسی و آزمایش مدفوع)

جلسۀ سیزدهم: استفاده از روشهای مولکولی در تشخیص آلودگی با کرمهای پهن

جلسۀ چهاردهم: روشهای جداسازی و تشخیص انگل از لاشۀ دامها

جلسۀ پانزدهم: مرور درس

جلسۀ شانزدهم: امتحان پایان ترم

هدف از طرح درس

آشنایی با ریخت ­شناسی و بیولوژی کرمهای پهن، فراگیری وضعیت آلودگی و اپیدمیولوژی کرمهای پهن در ایران، آشنایی با بیماریزایی، تشخیص، درمان، روشهای کنترل و پیشگیری از آنها

توضیحات

درس دو واحدی: یک واحد نظری، یک واحد عملی

عنوان حلزون شناسی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشکدۀ دامپزشکی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

تاکسونومی کرمها

تاکسونومی تک یاخته ها و بندپایان

بیماریهای انگلی دام

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

تعیین سوالات مرتبط با درس برای دانشجویان و درخواست پاسخ به سوالات از آنها در جلسات بعدی کلاس

کوئیز

تعیین موضوع مرتبط با سرفصل درس برای ارائه در کلاس توسط دانشجویان علاقمند در مدت زمان 10-5 دقیقه

روش تدریس

حضوری

پاورپوینت

زمان بندی و نحوه ارائه درس

متناسب با کیفیت آموزشی و تعداد جلسات قید شده در تقویم آموزشی نیمۀ اول سال تحصیلی دانشگاه تبریز

منابع

Malek EA (1980), Snail transmitted parasitic diseases, CRCPress Inc.

Wilbur KM, Younge CM (1964), Physiology of Mollusca, Academic Press.

Wight CA (1971), Flukes and snails, Unwin University Book.

Morton JE (1971), Molluscs, Hatclinson University Library.

طرح درس

نظری

جلسۀ اول: مقدمه، تاریخچه، فسیل شناسی

جلسۀ دوم: طبقه بندی نرم تنان و معرفی انواع حلزونها

جلسۀ سوم: انواع زیستگاهها و خصوصیات فیزیکوشیمیایی محیط زیست حلزونها

جلسۀ چهارم: اهمیت حلزونها، ساختمان صدف (کونکولوژی)

جلسۀ پنجم: ساختمان اندامهای نرم حلزونها

جلسۀ ششم: فیزیولوژی تغذیه، تولید مثل، تنفس، دفع و اعصاب

جلسۀ هفتم: رابطۀ حلزون و مراحل نوزادی ترماتودها

جلسۀ هشتم: کنترل و پیشگیری از ترماتودهای حیوانات و نحوۀ مبارزه با حلزونها

عملی

جلسۀ اول: روشهای نمونه گیری و جمع آوری حلزونها

جلسۀ دوم: روشهای حذف صدف حلزون و قسمت نرم بدن

جلسۀ سوم: نحوۀ ارسال نمونه به آزمایشگاه

جلسۀ چهارم: شناسایی صدف در حلزونهای آب شیرین ایران

جلسۀ پنجم: تشریح حلزون و شناسایی اندام های داخلی

جلسۀ ششم: رنگ آمیزی رادولا

جلسۀ هفتم: نحوۀ جمع آوری متاسرکر از محیط

جلسۀ هشتم: تحریک نوری حلزونهای زنده برای دفع سرکر در محیط آزمایشگاه (Cercarial shedding)

جلسۀ نهم: جمع آوری سرکرهای دفع شده در اثر تحریک نوری حلزونها و رنگ آمیزی آنها با محلول رنگی استوکارمین

جلسۀ دهم: نحوۀ نگهداری و بایگانی صدف های خالی و صدف های دارای بافت نرم در آزمایشگاه حلزون شناسی

جلسه یازدهم: آلودگی تجربی برخی گونه های حلزونهای آب شیرین با میراسیدیوم برخی ترماتودهای کبدی

جلسۀ دوازدهم: روشهای اندازه گیری خصوصیات فیزیکوشیمیایی (دما، اکسیژن، pH، شوری، هدایت الکتریکی، درجه سختی، نیترات، نیتریت و ...) زیستگاههای آبی حلزونها

جلسۀ سیزدهم: عملیات میدانی برای تعیین پراکنش و تراکم جمعیتی حلزونهای آب شیرین بومی منطقه در برخی زیستگاهها

جلسۀ چهاردهم: پرورش و تکثیر آزمایشگاهی برخی گونه های لیمنه آ برای بدست آوردن نسل های استریل حلزون

جلسۀ پانزدهم: مرور درس و رفع اشکال

جلسۀ شانزدهم: امتحان پایان ترم

هدف از طرح درس

شناسایی حلزونهای میزبان واسط در ایران و بررسی وظایف و ساختار اندامهای مختلف در آنها

طبقه بندی و بیولوژی حلزونها

شناخت بیماریهای انگلی منتقله از حلزونها و اهمیت آنها

اطلاع کامل از انتشار جغرافیایی حلزونها

اطلاع کامل نحوۀ انتقال عفونت های انگلی توسط حلزونها

توصیف اصول کنترل، پیشگیری و روش مبارزه با حلزونها

توضیحات

یک واحد نظری

یک واحد عملی

عنوان مدیریت کنترل و پیشگیری در بیماریهای انگلی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشکدۀ دامپزشکی
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

بیماریهای انگلی دام

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

تعیین سوالات مرتبط با درس برای دانشجویان و درخواست پاسخ به سوالات از آنها در جلسات بعدی کلاس

کوئیز

تعیین موضوع مرتبط با سرفصل درس برای ارائه در کلاس توسط دانشجویان علاقمند در مدت زمان 10-5 دقیقه

روش تدریس

حضوری

پاورپوینت

زمان بندی و نحوه ارائه درس

متناسب با کیفیت آموزشی و تعداد جلسات قید شده در تقویم آموزشی نیمۀ اول سال تحصیلی دانشگاه تبریز

منابع

Hendrix C, Robinson E (2012), Diagnostic Parasitology for Veterinary Technicians. 4th edition, Elsevier Mosby, Penny Rudolph Publishing.

Georgi, J.R. (1995): Parasitology for Veterinary, WB Saunders Company, Philadelphia.

Gillespie S, Pierson RD (2001), Parasitology for veterinary, WB Saunders Company, Philadelphia.

William, J.F. (2001): Veterinary Parasitology, Referrence Manual, 7th edition, Iowa State University Press, Blackwell Publishing.

Zajac AM, Conboy GA (2012), Veterinary Clinical Parasitology, 8th edn., Wiley Backwell.

طرح درس

نظری

جلسۀ اول: تعریف مفاهیم کنترل، حذف، ریشه کنی، و مصادیق مربوطه

جلسۀ دوم: کنترل و پیشگیری از بیماریهای کرمی بازپدید و نوپدید

جلسۀ سوم: کنترل و پیشگیری از بیماریهای ناشی از انگل های کرمی مشترک منتقله از آب، غذا و بندپایان

جلسۀ چهارم: کنترل و پیشگیری از بیماریهای انگلی ناشی از تک یاخته ها و بندپایان بازپدید و نوپدید

جلسۀ پنجم: کنترل و پیشگیری از بیماریهای انگلی تک یاخته ها و بندپایان مشترک و منتقله از آب، غذا و بندپایان

جلسۀ ششم: تأثیر خشکسالی در کنترل و پیشگیری از بیماریهای انگلی

جلسۀ هفتم: ارزیابی خسارتهای اقتصادی بیماریهای انگلی در جهان و ایران

جلسۀ هشتم: طراحی برنامه های کنترل بیماریهای انگلی

هدف از طرح درس

نحوۀ برخورد و مدیریت با آلودگی های انگلی (کرمها، تک یاختگان و بندپایان) بومی شایع در کشور و منطقه

شناخت روشهای تشخیص درمانگاهی و فرادرمانگاهی آلودگی های انگلی بومی در کشور و منطقه

ارزیابی ضرر و زیان مستقیم ناشی از آلودگی های انگلی

یادگیری اصول برخورد با آلودگی های انگلی در شرایط بحران در کشور

اصول استفاده از پدآفند غیر عامل در برخورد با آلودگی های انگلی

توضیحات

یک واحد نظری

عنوان اصول ایمنی و حفاظت در آزمایشگاه
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشکدۀ دامپزشکی
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

تعیین سوالات مرتبط با درس برای دانشجویان و درخواست پاسخ به سوالات از آنها در جلسات بعدی کلاس

کوئیز

تعیین موضوع مرتبط با سرفصل درس برای ارائه در کلاس توسط دانشجویان علاقمند در مدت زمان 10-5 دقیقه

روش تدریس

حضوری

پاورپوینت

زمان بندی و نحوه ارائه درس

متناسب با کیفیت آموزشی و تعداد جلسات قید شده در تقویم آموزشی نیمۀ اول سال تحصیلی دانشگاه تبریز

منابع

پروتکل جهانی ایمنی زیستی، کارتاهنا، مرکز ملی تحقیقات مهندسی ژنتیک و تکنولوژی زیستی (1380)

اصول حفاظت و ایمنی در آزمایشگاهها، بیمارستانها و مراکز پزشکی، انتشارات وزارت امور خارجه (1371)

Terry JG (2004), complete guide to laboratory safety. HCPRO.

Manual of basic techniques for a health laboratory. 2nd edition, WHO publication.

Guidelines for safe works practices in human and animal medical diagnostic laboratories. CDC press.

طرح درس

نظری

جلسۀ اول: تعاریف حفاظت و ایمنی، تشکیلات و چارت آزمایشگاه، کمیتۀ حفاظت و ایمنی آزمایشگاه، وظایف کمیتۀ ایمنی، تدوین استانداردهای ایمنی، نکات ایمنی در ساختمان آزمایشگاه، قوانین و استانداردهای ساختمان آزمایشگاه

جلسۀ دوم: مقررات عمومی حفاظتی برای کارکنان آزمایشگاه در برابر مخاطرات، مخاطرات محیطی، مخاطرات آزمایشگاهی، قوانین و آموزش حفاظت پرسنل آزمایشگاهی، قوانین پوششهای حفاظتی در آزمایشگاه (مراقبت از دست و چشم)، قوانین خوردن و آشامیدن در آزمایشگاه

جلسۀ سوم: آشنایی با مخاطرات شیمیایی، مواد کارسینوژن و گازهای سمی، نحوۀ استفاده و حفاظت در برابر آن، انواع مخاطرات شیمیایی مانند اسیدها و بازهای غلیظ، فرمالین، تثبیت کننده ها مانند انتلان، اتیدیوم بروماید، آکریل آمید، انواع رنگها، مواد قابل احتراق و نگهداری آنها، انواع حلالها و خطرات آنها، انواع گازها و کارسینوژنها، علائم اختصاری و هشدارهای خطر در آزمایشگاه

جلسۀ چهارم: آشنایی با مخاطرات مواد میکروبی: مخاطرات میکروبی، نحوۀ امحاء محیطهای کشت میکروبی، اتوکلاوها (نحوۀ کار با آنها و مراقبت و ایمنی در کار با اتوکلاوها)

جلسۀ پنجم: آشنایی با آتش الکتریسیته و زلزله، مشکلات الکتریکی در آزمایشگاهها و نحوۀ حفاظت از آن (ولتاژهای قوی، قطع برق، آتش سوزی و اطفاء حریق، نحوۀ کار با کپسول آتش نشانی)

جلسۀ ششم: ظروف شیشه ای و مخاطرات آن، مقررات و خطرات اشیاء نوک تیز و نحوۀ امحاء آنها

جلسۀ هفتم: آشنایی با انواع تشعشعات، خطرات و نحوۀ کار با آنها، معرفی و کاربردهای اشعۀ ماوراء بنفش، مخاطرات پرتوهای ماوراء بنفش و حفاظت در برابر آنها، معرفی پرتوهای لیزری، کابردهای لیزر، مخاطرات پرتوهای لیزر، ایمنی در مقابل لیزر

جلسۀ هشتم: انواع هودها، کاربرد و نحوۀ استفاده از آنها

جلسۀ نهم: ضد عفونی کننده ها و نحوۀ امحاء مواد و زباله های عفونی: آشنایی با انواع ضد عفونی کننده ها و روشهای ضد عفونی، نحوۀ ضد عفونی دستگاههای آزمایشگاه

جلسۀ دهم: آشنایی با کمکهای اولیه در صورت بروز خطرات جدی

هدف از طرح درس

آشنایی با اصول ایمنی و حفاظت در آزمایشگاه برای جلوگیری از خطرات بالقوه

آشنایی با تشکیلات و ساختار آزمایشگاه

آشنایی با انواع مخاطرات آزمایشگاه

فراگیری راه حل مناسب در برخورد با مخاطرات

توضیحات

درس یک واحدی نظری

عنوان روش تحقیق و آمار
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشکدۀ دامپزشکی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

تعیین سوالات مرتبط با درس برای دانشجویان و درخواست پاسخ به سوالات از آنها در جلسات بعدی کلاس

کوئیز

تعیین موضوع مرتبط با سرفصل درس برای ارائه در کلاس توسط دانشجویان علاقمند در مدت زمان 10-5 دقیقه

روش تدریس

حضوری

پاورپوینت

زمان بندی و نحوه ارائه درس

متناسب با کیفیت آموزشی و تعداد جلسات قید شده در تقویم آموزشی نیمۀ اول سال تحصیلی دانشگاه تبریز

منابع

سازمان بهداشت جهانی (1381)، "تحقیق در سیستمهای بهداشتی"، گروه مترجمین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران

آصف زاده سعید (1382)، راهنمای آموزش ده گام پژوهش در سیستمهای بهداشتی درمانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران

ملک افضل حسین، مجدزاده سید رضا، فتوحی اکبر، توکل سامان (1382)، روش شناسی پژوهش های کاربردی

خدمت حسین (1380)، روش تحقیق در علوم پزشکی، چاپ دوم، نشر طبیب، تهران

طرح درس

نظری

تعریف روش تحقیق و انواع آن، تعریف Health System Research

انتخاب موضوع، بین مسئله، بررسی اطلاعات موجود (متون)

اهداف، سوالات و فرضیات، روش اجرا شامل: جدول متغیرها، جامعۀ آماری و واحد نمونه گیری

انواع روشهای مطالعه، مطالعۀ گذشته نگر، آینده نگر، مطالعات توصیفی (گزارش مورد، گزارش موارد، مقطعی و ...)، محاسن، معایب و کارکرد هر روش مطالعه، مطالعات (مورد-شاهد، کوهورت و ...)، مطالعات مداخله ای (کارآزمایی بالینی و انواع آن، تجربی آزمایشگاهی و ...)، محاسن، معایب و کاربرد هر روش مطالعه، روش نمونه گیری  و تعیین حجم نمونه، روش کار (روش انجام آزمایش)، روش جمع آوری داده ها (تهیۀ پرسش نامه)، روشهای تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری، آشنائی با نحوۀ بودجه بندی و زمان بندی پروپوزال (جدول گانت)، روش انتشار نتایج پژوهش، آشنائی دانشجو با اصول اخلاق در پژوهش و محدودیت های تحقیق

 

عملی

تهیه یک پروپوزال تخصصی

هدف از طرح درس

آشنایی با اصول و مفاهیم روش تحقیق در جهت کسب مهارت در کاربرد روش پژوهش و نگارش یک طرح پژوهشی و انتشار نتایج آن

درک معنای پژوهش

یادگیری مراحل مختلف تدوین یک طرح تحقیقاتی

تعریف صحیح متغیرها در هر نوع مطالعه

استفاده درست از آزمونهای آماری در هر نوع مطالعه

توضیحات

درس دو واحدی: یک واحد نظری، یک واحد عملی

عنوان تکنیک های تشخیصی انگل شناسی (کرمها)
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری دانشکدۀ دامپزشکی
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

انگل شناسی نماتودها

انگل شناسی ترماتودها و سستودها

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

تعیین سوالات مرتبط با درس برای دانشجویان و درخواست پاسخ به سوالات از آنها در جلسات بعدی کلاس

کوئیز

تعیین موضوع مرتبط با سرفصل درس برای ارائه در کلاس توسط دانشجویان علاقمند در مدت زمان 10-5 دقیقه

روش تدریس

حضوری

پاورپوینت

زمان بندی و نحوه ارائه درس

متناسب با کیفیت آموزشی و تعداد جلسات قید شده در تقویم آموزشی نیمۀ اول سال تحصیلی دانشگاه تبریز

منابع

توسلی موسی (مترجم) (1381)، انگل شناسی تشخیصی دامپزشکی، انتشارات دانشگاه ارومیه

رنجبر بهادری شاهرخ، اسلامی علی (1383)، روشهای آزمایشگاهی تشخیص بیماریهای کرمی: نشخوارکنندگان، گوشتخواران، تک سمی ها، پرندگان، حیوانات آزمایشگاهی، انتشارات دانشگاه تهران

چنگیزی عماد، سلیمی بجستانی محمدرضا (1390)، روشهای آزمایشگاهی تشخیصی انگلها، انتشارات دانشگاه سمنان

طرح درس

عملی

جلسۀ اول: معرفی و تهیۀ محلول های مورد استفاده در کرم شناسی

جلسۀ دوم: بررسی لامهای میکروسکوپی برای تشخیص تفریقی تخم نماتودها و آزمایش مستقیم مدفوع برای تعیین وجود تخم نماتودها در نمونه های مدفوع حیوانات اهلی مختلف

جلسۀ سوم: بررسی لامهای میکروسکوپی برای تشخیص تفریقی تخم ترماتودها و آزمایش مستقیم مدفوع برای تعیین وجود تخم ترماتودها در نمونه های مدفوع حیوانات اهلی مختلف

جلسۀ چهارم: بررسی لامهای میکروسکوپی برای تشخیص تفریقی تخم سستودها و آزمایش مستقیم مدفوع برای تعیین وجود تخم سستودها در نمونه های مدفوع حیوانات اهلی مختلف

جلسۀ پنجم: کشت مدفوع برای تشخیص نوزادهای عفونی زا در حیوانات اهلی مختلف

جلسۀ ششم: آزمایش کلایتون- لین برای جدا کردن تخم کرمها و تعیین شدت آلودگی در نمونه های مدفوع نشخوارکنندگان، تک سمی ها و گوشتخواران

جلسۀ هفتم: آزمایش مک ماستر برای تعیین تعداد تخم کرمها در نمونه های مدفوع نشخوارکنندگان و تک سمی ها

جلسۀ هشتم: آزمایش سدیمانتاسیون برای جدا کردن تخم کرمها در نمونه های مدفوع نشخوارکنندگان و تک سمی ها

جلسۀ نهم: رنگ آمیزی نمونه های ترماتودها و تهیه لام میکروسکوپی

جلسۀ دهم: رنگ آمیزی نمونه های سستودها و تهیه لام میکروسکوپی

جلسۀ یازدهم: باز کردن قسمت های مختلف دستگاه گوارش گوسفند، بررسی محتویات و جدا کردن نماتودها از قسمت های مختلف دستگاه گوارش

جلسۀ دوازدهم: به مرحلۀ استراحت در آوردن، تهیه لام میکروسکوپی و نگهداری نماتودهای جدا شده از دستگاه گوارش گوسفند

جلسۀ سیزدهم: بررسی آلودگی انگلی نمونه­های کشتارگاهی کبد و ریه گوسفند و بز

جلسۀ چهاردهم: جدا کردن نوزاد نماتودها از نمونه های مرتعی و تعیین میزان آلودگی به انواع نوزادها

جلسه پانزدهم: مرور درس

جلسۀ شانزدهم: امتحان پایان ترم

هدف از طرح درس

آشنایی با روشهای تشخیص و بیماریهای ناشی از عوامل انگلی

توضیحات

درس یک واحدی عملی