بررسی تاثیر مدیریت ارتباط بامشتری الکترونیک بر قابلیت های نوآوری اماکن ورزشی: نقش تعدیل-گری کوید-۱۹

Authorsسجاد پاشائی، حامد گلمحمدی
Journalمطالعات بازاریابی ورزشی
Page number۱۰۸-۱۲۳
Volume number۴
Paper TypeOriginal Research
Published At۱۴۰۲
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC Q1, MSRT Q2

Abstract

چکیده

توسعه نوآوری در محصولات و خدمات به عنوان یک استراتژی بسیار موثر برای کسب مزیت رقابتی شناخته شده است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی (e-CRM) بر قابلیت‌های نوآوری اماکن ورزشی، با تمرکز بر نقش تعدیل‌کننده کوید-19انجام شد. این پژوهش که به عنوان پژوهش­های کاربردی و توصیفی از نوع همبستگی طبقه بندی شده است، از پرسشنامه برای جمع­آوری داده­ها استفاده شده است. برای اطمینان از پایایی پرسشنامه­ها، از معیارهای اعتبارسنجی مختلفی مانند روایی واگرا، شاخص­های آلفای کرونباخ، بار عاملی و پایایی ترکیبی استفاده شد. جامعه پژوهش مشتمل بر مشتریان اماکن ورزشی شهر تبریز بودند که تعداد 260 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از IBM® SPSS® Amos TM 26، انجام شد و نتایج برای آزمون مدل و بررسی فرضیه‌ها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد که e-CRM، شامل جنبه‌هایی مانند مدیریت دانش، مشتری­مداری، و فناوری مدیریت ارتباط با مشتری، به طور قابل توجهی بر روابط بلندمدت و قابلیت‌های نوآوری تأثیر می‌گذارد. درحالیکه نقش تعدیل­کننده­ قابل توجه بود، اما اثر متوسط داشت. علیرغم تأثیر گسترده همه‌گیری بر مشتریان، e-CRM ثابت کرده است که ابزاری قوی برای تقویت روابط بلندمدت و حفظ مشتریان در مواجهه با افزایش موارد کوید-19 است. به طور خلاصه، این تحقیق بر اهمیت پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت e-CRM در اماکن ورزشی برای تضمین مزیت رقابتی، افزایش حفظ مشتری، درک نگرانی‌های مشتری و تقویت قابلیت‌های نوآوری تاکید می‌کند. این مطالعه بینش‌های ارزشمندی را برای مدیران و بازاریابان اماکن ورزشی در رسیدگی به چالش‌های ناشی از همه‌گیری کوید-19 و افزایش عملکرد کلی ارائه می‌دهد.

کلید واژه: اماکن ورزشی، مدل موفقیت مدیریت ارتباط بامشتری الکترونیک ، وفاداری مشتری، رضایت مشتری، کوید-19.

Paper URL

Full Paper