نویسندگان | مهدی منزّه |
---|---|
همایش | اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۴۰۳/۰۴/۲۲ |
محل برگزاری همایش | مازندران (ساری) - موسسه آموزش عالی ادیب |
نوع ارائه | چاپ در مجموعه مقالات |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
اصل «امتناع تناقـض» به عنوان اولین اصـل بـدیـهـى حـاکـم بـر اندیشه و عـقـل انـسـانی است که مبنای تفکر منطقى و فلسفى بوده و اساس مابعدالطبیعه میباشد. پژوهش حاضر در صدد است تا تحلیلی از تقریرهای مختلفی که از اصل «عدمتناقض» شده است، ارائه دهد؛ از این رو تعریفها و تعابیر موجود در متون فلسفی را در دو حوزهی مذکور، که ناظر به جنبهی منطقی یا فلسفی این اصل است بصورت تطبیقی بررسی میکند. حیث «منطقی» اصل عدم تناقض، به مفاد اصل تناقض(عدم واسطه بین سلب و ایجاب) برمیگردد، زیرا که سلب و ایجاب مربوط به نسبت در قضایا بوده و قضیه هم جزو معقولات ثانیه منطقی است از این رو بحث از عدم تناقض وجه منطقی پیدا میکند. اما حیث «فلسفی» نیز از آن جهت است که محال است که یک چیز در یک زمان و از یک جهت هم وجود داشته باشد و هم وجود نداشته باشد، به عبارت دیگر این اصل از عوارض «موجودبماهوموجود» است، بخاطر همین ویژگی عرَض بودن مفاد اصل عدم تناقض است که میتوان نتیجه گرفت حیث منطقی به حیث فلسفی و هستیشناختی قابل ارجاع است.