نویسندگان | مهدی منزّه |
---|---|
همایش | اولین کنگره بین المللی علوم قرآن و حدیث |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ |
محل برگزاری همایش | دانشگاه شهید بهشتی - تهران |
نوع ارائه | چاپ در مجموعه مقالات |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
نوشتار حاضر صرفاً مبنای انسانشناختیِ هیستوریسیزم فلسفی در تاریخمندی قرآن و تا حدودی مبنای وجودشناختیِ آن را که به نحوی مُندمج در مبنای اول بود بررسی کرده است. از این رو با اثبات شخصیت فراتاریخی برای پیامبر(ص) و ذاتمندی برای قرآن و پیامبر(ص) و ... دیدگاه مذکور را به چالش کشیده است. مواجهه اصلی در این چالش با دیدگاه هرمنوتیستهای فلسفی (خصوصا هایدگر و گادامر) و برخی روشنفکران جهان اسلام بود که از این رو با نقد نظرات ایشان بوسیله ادله عقلی و نقلی، ناکافی بودن ادعای پیروان تاریخمندی قرآن را هم برای مخاطبان درون دینی و هم مخاطبان برون دینی اثبات کرده است. در حقیقت بدلیل بهره مندی مبانی نظریه تاریخمندی قرآن از هیستوریسیزم فلسفی، نقد هیستوریسیزم فلسفی را میتوان به نوعی نقد نگرش تاریخی به قرآن تلقی کرد ولی با این وجود، مقاله حاضر، خودِ نظریه مزبور را نیز نقد کرده است. بنابراین از یک سو مباحثی که متفکران جهان اسلام به تبعیت از فلاسفه غرب برای تطبیق بر قرآن سامان داده بودند بدلیل منشأ وحیانی و الهی آن – برخلاف متون مقدس مسیحی - تطبیق بلامحل بوده است و از سوی دیگر قبول چنین دیدگاهی منجر به نفی دین و منابع دینی و گرفتاری در آسیبهای متعددی همچون بشری بودن، خطاپذیری، لغو بودن هدایتگری قرآن و ... میشد.