تحلیل مفهوم دیگری در اندیشه گادامر و لویناس

نویسندگانمحمد اصغری/ ندا راه بار/ محمود صوفیانی
نشریهپژوهای فلسفی-کلامی
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه تبریز university of Tabriz
شماره صفحات۱۹۵-۲۱۸
شماره مجلد۲
ضریب تاثیر (IF)123
نوع مقالهOriginal Research
تاریخ انتشار۲۰۲۴/۰۹/۲۳
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهاسکوپوس

چکیده مقاله

در نوشتار حاضر ما با دو فیلسوف پدیده‌شناس مواجه هستیم که در دو سنت فکری متفاوت یعنی هرمنوتیک و پدیده‌شناسی به مفهوم «دیگری» به مثابه امکان‌های بنیادین فرد اشاره داشته‌اند. دیگری، به عنوان مفهومی هستی‌شناختی و مشترک در اندیشه گادامر و لویناس، نقطه عطف شرط امکان فهم و اخلاق است. این نوشتار با تمرکز بر مفهوم دیگری، ضمن پرداختن به نکات افتراق و اشتراک میان دیدگاه گادامر و لویناس، نشان خواهد داد دلمشغولی لویناس، به عنوان فیلسوف دیگری، رجوع به بنیادهای اخلاق است و شرط امکان بنیادهای اخلاق مواجهه با دیگری است. در هرمنوتیک فلسفی گادامر، دیگری نقطه عطف تعین امکان‌های فهم در روابط دیالکتیکی و گفتگومحورانه است. بدون دیگری در اندیشه لویناس اخلاق و امر اخلاقی، و در اندیشه گادامر فرایند فهم در قالب امتزاج افق‌ها رخ نخواهد داد. بنابراین، این مقاله نشان می‌دهد که دیگری مفهومی مشترک بین این دو فیلسوف است که هر دو در تحلیل‌های فلسفی خودشان از اخلاق یا فرایند فهم گریز و گزیری از آن ندارند.

Analysis of the “Other” in Gadamer and Levinas’s Thought

 

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D Candidate, Department of Philosophy, Faculty of Foreign Language and Literature, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 Professor, Department of Philosophy, Faculty of Foreign Language and Literature, University of Tabriz, Tabriz, Iran

3 Associate Professor, Department of Philosophy, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tabriz, Tabriz, Iran

10.22091/jptr.2024.10303.3002

Abstract

In the present article, we are faced with two phenomenological philosophers who, in two different intellectual traditions, namely philosophical hermeneutics and moral phenomenology, have referred to the concept of the Other as the fundamental possibility of the individual. The other, as an ontological and common concept in the thought of Gadamer and Levinas, is the turning point of the condition for the possibility of understanding and ethics. Focusing on the concept of the other, while addressing the points of difference and commonality between Gadamer and Levinas, this article will show that Levinas’s preoccupation with the other as a philosopher refers to the foundations of ethics, and the condition for the possibility of foundations of ethics is encountering the other. In Gadamer, the turning point is the determination of the possibilities of understanding in dialectical and dialogue-oriented relationships. Without the other, in Levinas’s thought, ethics, and moral matter, and in Gadamer’s thought, the process of understanding will not occur in the form of a fusion of horizons. Therefore, this article shows that the other is a common concept between these two philosophers, which both of them cannot avoid in their philosophical analyses of ethics or the process of understanding.

لینک ثابت مقاله

متن کامل مقاله

tags: لویناس، دیگری، گاد امر، دیالکتیک