نویسندگان | یاور بابائی |
---|---|
همایش | چهارمین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۴۰۳/۱۲/۱۶ |
محل برگزاری همایش | تبریز |
نوع ارائه | پوستر |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
مدیریت در بازار هتلداری نیازمند انعطافپذیری و پاسخگویی به مشتریان به منظور افزایش تقاضا و رقابت است. برای دستیابی به این اهداف، از مفهوم فرهنگ سازمانی برای سنجش تأثیر آن بر بازارگرایی با نقش تعدیلگری استفاده میشود. این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی است که جامعه آماری آن شامل کارکنان و مدیران هتلهای شهر شیراز میباشد. از میان آنها، 200 نفر به عنوان نمونههای منتخب به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده از معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی تأثیر معناداری بر بازارگرایی دارد. همچنین، تأثیر فرهنگهای سازمانی قبیلهای، ادهوکراسی و بازار بر بازارگرایی مثبت بوده است، اما فرهنگ سلسلهمراتبی تأثیر معناداری بر بازارگرایی ندارد. در نهایت، نقش تعدیلگری فردگرایی-جمعگرایی بر ارتباط بین فرهنگ سازمانی و بازارگرایی مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نکات کلیدی برای درک تأثیر فرهنگ سازمانی بر صنعت مهماننوازی ارائه میدهد و راهنماییهایی برای مدیریت در جهت متناسبسازی مدلهای فرهنگ سازمانی و نشان دادن اهمیت دستیابی به فرهنگ سازمانی منعطف در صنعت هتلداری و مهماننوازی ارائه میکند.
کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی، بازارگرایی، فردگرایی-جمعگرایی، صنعت هتلداری، معادلات ساختاری