نویسندگان | علی بابایی |
---|---|
نشریه | فصل نامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | بهار ۱۳۹۵ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
هدف: این مقاله به بررسی و نقد خوانش ملاصدرا از شیخ اشراق در مسئلۀ رابطۀ نور و وجود میپردازد. روش: در این تحقیق از روش تحلیلی توصیفی که در پژوهشهای نظری مدّ نظر است، بهره بردهایم. یافتهها: ملاصدرا نور مورد نظر شیخ اشراق را با وجود، یکی میداند. این اعتقاد پایهای میشود تا همۀ آرای شیخ اشراق را وجودی تفسیر کند؛ در حالی که دلایلِ چندی نشان میدهد نورِ مورد نظرِ شیخ اشراق با وجودِ صدرایی یکی نیست؛ دلایلی از جمله: «1. اقسام نور و وجود یکی نیست؛ 2. تقابلِ وجود و ماهیت با تقابل نور و ظلمت به یک نحو نیست؛ 3. تشکیک انوار با تشکیک وجود متفاوت است؛ 4. وجود در نزد شیخ اشراق اعتباری، ولی نور امری حقیقی است؛ 5. ملاصدرا خود گاهی به سعۀ وجود نسبت به نور اعتراف دارد؛ و...». نتیجهگیری: آنچه شیخ اشراق را به تعبیرِ نور میرساند، شروعِ فلسفه از نفس است؛ بر خلاف روش صدرا که از رویکردی عالممحورانه و در نتیجه از تمایزِ «وجود و ماهیت»، فلسفۀ خود را سامان میدهد. اگر تفاوت در شروعِ فلسفه را از ویژگیهای تفاوتهای ساختاریِ دو مکتب بدانیم، هم اقتضایِ تفاوت در ساختارِ دو حکمت و هم دلایلِ محتوایی اشاره شده ثابت میکند نورِ موردِ نظرِ سهروردی با وجود یکی نیست و در نتیجه، خوانش ملاصدرا از شیخ اشراق تأویلگرایانه است.
tags: وجود، نور، حکمت اشراق، حکمت متعالیه، سهروردی، ملاصدرا