نقد و بررسی دو موضع نفی و اثبات در توحید صفاتی و رفع تعارض از آن‌ها در نظام کلامی شیعی

نویسندگانعباس عباس‌زاده
نشریهفصلنامه علمی پژوهشی اندیشه نوین دینی
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه تبریز
شماره صفحات۲۷-۴۴
شماره مجلد۷۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۱-۱۲-۰۶
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

مسأله صفات خدا و کیفیت اتصاف ذات الهی به آنها از مسائل اساسی معرفتی در باب مبدأ شناسی است. ابو علی جبائی معتزلی معتقد است ذات خدا، نائب مناب صفات خدا است، زیرا انکار اوصاف الهی به دلیل اتقان صنعش جایز نیست ولی چون واقعیت صفت، قیام به غیر است نه عینیّت، این قول صحیح نیست؛ چون سر از نفی مطلق در می‌آورد و برخی همچون اشاعره و معتزله به ترتیب قائل به زیادت قدیم یا زیادت حدوثی شده‌ و به اثبات صفات رأی داده اند؛ زیرا اصولاً ذات خدا را نباید خالی از کمالات وجودی دانست. این دو قول نیز صحیح نمی‌باشد زیرا تعدد قدما یا نیاز، لازم می‌آید. در این میان شیعه علاوه بر اثبات صفات، به نفی صفات زاید و حدوثی نیز پرداخته که این مقاله در صدد است به صورت توصیفی و تحلیلی و به روش کتابخانه‌ای نشان دهد نه تنها تعارضی در بین نیست بلکه بهترین نظریه می‌باشد.

لینک ثابت مقاله

متن کامل مقاله

tags: توحید صفاتی، اثبات صفات، نفی صفات، نیابت ذات، عینیت و زیادت صفات. اشاعره، معتزله