نویسندگان | عباس عباسزاده |
---|---|
نشریه | فصلنامه علمی-پژوهشی قبسات |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه تبریز |
شماره صفحات | ۱۳۷-۱۵۴ |
شماره مجلد | ۱۰۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۰-۰۸-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
متکلمان مسئله معاد را عقلا و بر اساس ظاهر آیات مبتنی بر چند مسئله دانسته و معتقدند لازمه ایمان به معاد، اعتقاد به این مسائل است. در مقاله حاضر به صورت توصیفی و تحلیلی به نقد و بررسی چهار مسئله امکان عدم برای عالم کنونی، معدومشدن این جهان، امکان اعاده معدوم و امکان خلق عالم دیگر پرداخته شده است. برخی فناپذیری را مطلقا محال دانسته و برخی بین مجردات و مادیات قایل به تفصیل شدهاند و برخی عدم را جایز ولی غیر واقع دانستهاند که در مسئله بعدی بحث میشود و در بحث فانیشدن جهان حاضر، برخی بهکلی آن را نفی کردهاند و برخی آن را برای غیر ذات احدیت جایز دانستهاند و برخی دیگر عرش، عقول و نفوس را نیز استثنا کردهاند. البته منظور از فنا میتواند افنای جواهر و اعراض یا فنای صورت به معنای افتراق اجزا و ازاله اعراض یا غیبشدن ظاهر (دنیا) و ظهوریافتن باطن (اخرت) باشد که اکنون در نهان است و در بحث اعاده معدوم سه قول جواز، امتناع و تفصیل بین جواهر و اعراض یا بین انواع اعراض به چشم میخورد. البته اعاده معدوم اگر هم محال باشد، معاد از قبیل آن نیست و خلق عالم دیگر، مماثل با این عالم را برخی ممکن و برخی ممتنع میدانند. البته اگر خلق عالم دیگر در عرض این عالم باشد، نیازی به نابودی عالم فعلی نیست؛ ولی ظاهر آیات قرآن آن را به صورت طولی مطرح کرده است.
tags: معاد، امکان عدم، معدوم شدن، امکان اعاده معدوم، امکان خلق عالم جدید