نویسندگان | عباس عباسزاده |
---|---|
نشریه | فصلنامه دینپژوهی و کارآمدی (دانشگاه تبریز) |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه تبریز |
شماره صفحات | ۱۳۷-۱۵۴ |
شماره مجلد | ۱۰۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۰-۱۰-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
از یک سو خداوند، مثل و مانند ندارد و از سوی دیگر، نفس آدمی آینهای برای شناخت پروردگار معرفی شده است. سئوالی که مطرح میشود این است که این دو امر چگونه قابل جمعاند؟ آیا نفس بالجمله دالّ بر ربّ است یا فی الجمله؟ آیا حدیث «من عرف نفسه، فقد عرف ربّه»، تعلیق به محال است یا ناظر به امکان؟ و در صورت امکان، این دلالت، چگونه است؟ و بین نفس و ربّ چه تفاوتها و تشابههایی وجود دارد؟ و در حدیث «ان الله خلق آدم علی صورته»، منظور از آدم کیست؟ و ضمیر «صورته» به کجا بر میگردد؟ و منظور از صورت چیست؟ مطالعهی حاضر در پی پاسخ به این سئوال است. از نظر نگارنده اینگونه احادیث تعلیق به محال نبوده و ناظر به امکان شناخت ربّ توسط معرفت نفس هستند و این شناخت، قطعاً به خاطر اختلاف مراتب وجودی، فی الجمله است و نه بالجمله و منظور از آدم، بنی آدم است و ضمیر «صورته» به خدا بر میگردد و منظور از صورت نیز صورت معنوی و اوصافی است و از آنجایی که نفس، در دسترسترین موجود برای نفس است و خودش، خودش است، خداشناسی از این طریق، یک شناخت شهودی و حضوری قابل اعتماد به حساب میآید.
tags: معرفت نفس، معرفت ربّ، صورت خدا، مِثل و مَثَل، انسان کامل